به عصر ۵G خوش آمدید - تکفارس 
به عصر ۵G خوش آمدید - تکفارس 
به عصر ۵G خوش آمدید - تکفارس 

به عصر ۵G خوش آمدید

پوریا اسدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - 12:00
به عصر ۵G خوش آمدید - تکفارس 

تلفن همراه شما خوب است، اما آیا به اندازه کافی خوب است؟ شما احتمالا یک اتصال LTE  به اینترنت دارید که خیلی سریع به نظر می‌رسد و  می‌توانید کل یک فیلم اچ دی را در کمتر از یک ساعت دانلود کنید. اما Big Telecom تصمیم گرفته است که شما نیاز به چیزی بزرگتر، سریعتر و پاسخگو تر دارید.

پس از ماه‌ها بحث، گروهی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی در جهان به نام ۳GPP در نهایت با استاندارد جداگانه ۵G   – نسل بعدی تکنولوژی انتقال سریع تر داده بی سیم- موافقت کردند.

یک شبکه با نام تجاری جدید و مستقل ۵G ، تنها به ارتقاء زیر ساخت LTE موجود ختم نمی‌شود. بله، سرعت دانلود آن ۱۰۰ برابر سریعتر خواهد بود که باعث کاهش زمان بارگذاری می‌شود. اما همچنین مزایای قابل توجهی از شبکه‌های قدیمی‌تر را شامل می‌شود:

  • اتومبیل‌های خودران می‌توانند در زمان بسیار کمتری اطلاعات حیاتی را از یک ماشین به ماشین دیگر ارسال کنند و حتی به کاهش ترافیک کمک ‌کنند.
  • سیستم‌های  هوش مصنوعی می‌توانند با پروتکل‌های بی‌سیم، بدون نیاز به یک کامپیوتر مرکزی اجرا شوند.
  • واقعیت مجازی به صورت بی سیم و از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما علی رغم همه این‌ها، اتصال داده سریع تر نمی‌تواند باعث خوشحالی همه شود.

طبق گفته The Conversation، دولت استرالیا متوجه شد که بسیاری از فرکانس استفاده شده ۵G  توسط  سازمان‌های دولتی مانند سیستم‌های آب و هوایی و رادار‌های نظامی‌ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ، دولت در تلاش است تا راه حلی پیدا کند که  هم مناسب سازمان‌های خود و هم ارائه دهندگان خدمات اینترنتی باشد. به عنوان مثال، فرکانس شبکه‌های رادار آب و هوایی بسیار نزدیک به فرکانس‌هایی است که در اختیار ارائه دهندگان خدمات اینترنتی قرار می‌گیرد که باعث تداخل و آسیب پذیری اطلاعات مربوط به آب و هوا و دیگر اثرات ناگهانی می‌شود.

و پس از آن سوالی در مورد سوءاستفاده در امنیت سایبری وجود دارد. برای هر کشوری که اول شبکه خود را توسعه دهد، احتمالا یک مزیت وجود دارد، زیرا شرکت‌هایی که در آن کشور مستقر هستند می‌توانند دستگاه‌هایی بسازند که در پشتی در محصولات عرضه شده در بازار خارجی داشته باشند. حداقل، این همان چیزی است که دولت ایالات متحده فکر می‌کند اتفاق خواهد افتاد. در یک سند منتشر شده  که توسط شورای امنیت ملی نوشته شده است، می‌گوید: اگر چین اولین کشور باشد ، از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی ‌پیروز خواهد بود.

بنابراین، در ماه ژانویه، دولت ترامپ ناگهان اعلام کرد قصد دارد شبکه ۵G را برای مقابله با جاسوسی چین در دستگاه‌های تلفن همراه ایالات متحده راه اندازی کند اما شبکه ایالات متحده نسبت به کشورهای چین و کره جنوبی کمتر توسعه یافته است.

با این حال، در حال حاضر، نیاز به ساخت شبکه‌ی ۵G، بیشتر بر اساس حدس و گمان است، که بر پایه‌ی مقداری پارانویا استوار است. ما هنوز هیچ مدرکی نداریم که دستگاه‌های چینی از مصرف کنندگان ایالات متحده جاسوسی می‌کنند.

چیزی که ما می‌دانیم این است که شبکه ۵G می‌تواند بسیاری از درها را برای مصرف کنندگان، صنایع، شرکت‌های مخابراتی و دولت‌ها به طور یکسان باز کند. و همه بزرگترین قطعه کیک را می‌خواهند، حتی با وجود آن که هنوز نمی‌دانیم  که می‌خواهیم با آن چه کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید