خطرات احتمالی که آتش‌افکن الون ماسک برای ما در پی خواهد داشت - تکفارس 
خطرات احتمالی که آتش‌افکن الون ماسک برای ما در پی خواهد داشت - تکفارس 
خطرات احتمالی که آتش‌افکن الون ماسک برای ما در پی خواهد داشت - تکفارس 

خطرات احتمالی که آتش‌افکن الون ماسک برای ما در پی خواهد داشت

امیر مریخ
۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - 04:58
خطرات احتمالی که آتش‌افکن الون ماسک برای ما در پی خواهد داشت - تکفارس 

زمانی را به خاطر دارید که الون ماسک (Elon Musk) یک “آتش نه افکن” عظیم الجثه که با سوخت پروپان کار می‌کرد را با هدف جایگزین فندک برای روشن کردن اجاق گاز معرفی کرد؟ در حالی‌که این دستگاه به معنی واقعی کلمه اسلحه بیشتر شبیه یک تیر بار مسلح بود تا یک فندک اجاق گاز. شاید زمانی که الون ماسک این مطلب را در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش در ماه ژانویه پست می‌کرد به آن با چشم طنز نگاه می‌کرد، اما پس از آن که بالغ بر ۲۰٫۰۰۰ نفر این محصول را پیش خرید کردند ،مسئله به طرز مزحکی جدی شد. در روز شنبه، موج اول طالبان این محصول عجیب که هزار نفر از پیش‌خرید کنندگان را شامل می‌شدند به “فندک”‌های خودشان دسترسی پیدا کردند. و همانطور که پیش بینی می‌شد بر اساس گزارشی که توسط مجله ورج (Verge) منتشر شد در حومه‌ی شهر لس آنجلس این وسیله باعث ایجاد دردسر شد.

الون ماسک در طی توییتی چنین ابراز عقیده می‌کند:

شرایط و قواعد استفاده از یک “آتش نه افکن”:

لطفا همانطور که در دستورالعمل ذکر شده است از دستگاه استفاده کنید تا منجر به رخ دادن آتش سوزی غیر عمدی نشوید. برای ارائه یک دستوالعمل ساده و مختصر، ما از دانش نهفته شده‌ی دکتر بزرگ سوس (Seuss) در کتابش به نام “تخم‌های سبز و ژامبون” بهره می‌بریم.

الون ماسک این توییت در باره‌ی دستورالعمل استفاده به سبک دکتر سوس را در جهت حمایت از شرکت بورینگ (Boring) در برابر دادخواهی‌های اجتناب ناپذیری که برای آن به وجود خواهد آمد ابراز داشته است. اما با همه‌ی موارد ذکر شده ،برخلاف اسم محصول مذکور، این شرکت در حال فروش یک آتش افکن واقعی است، که این به آن معناست که مصرف کنندگان از این وسیله برای روشن کردن آتش های کوچک و یا مشعل‌های سوختی و پختن استیک و کباب برای خود و خانوادشان استفاده می‌کنند. ولی در واقع این ایده‌ی بسیار بدی می‌باشد که از این وسیله برای موارد ذکر شده استفاده کرد چرا که یوتیوبری به نام جاستین ایزاریک (Justine Ezarik) با نام کاربری iJustine در طی اقدامی که به منظور پختن مقداری استیک و پف فیل انجام گرفته بود منجر به این شد که نهایتا چمن‌های مصنوعی حیاط خلوتش آتش بگیرند. این دستگاه آپشن ضد حماقت را ندارد و گویا این مسئله تا اینجای کار به یک معضل تبدیل شده است! در ویدئوی اخیر وی در حالیکه گاز اشتعال زا را به سمت تل آتش شلیک می‌کرد فریاد می‌زند “من اصلا ماشه رو نکشیدم”. در ویدئوی دیگر به نظر می‌رسد که برای روشن کردن دستگاه دچار مشکل شده باشد و این موارد ذکر شده به نظر نقاط ضعفی برای یک آتش افکن با سوخت پروپان به شمار می‌روند.

شاید بتوان گفت که احتمالا همه‌ی افراد ،همانند الون ماسک برای در اختیار گذاشتن این آتش افکن‌ها در دستان هزاران نفر از خواهان این محصول اشتیاق نداشته باشند. در گویشی دیگر، ایالت کالیفرنیا حتی طی اعمال مالیات سنگینی بر روی این محصول سعی به توقف خرید و فروش آتش افکن‌ها کرد اما در حال حاضر این دستور مالیاتی پس از اینکه موفق به گرفتن آرای کافی برای اجراء نشد، به کمیته‌ای منتقل شد.

تا کنون هیچ پرونده‌ای دال بر رخ دادن یک اتفاق مربوط به “آتش نه افکن” برای اداره‌ی حوادث ایالات متحده گزارش نشده است. اما در اختیار گذاشتن چنین ابزاری در دست ۲۰٫۰۰۰ نفر احتمال بروز خطر جانی و مالی را برای استفاده کنندگان آن و افرادی که این وسیله را با بی‌توجهی استفاده کنند در پی خواهد داشت.

اگر تمام محموله‌ها به دست صاحبانشان برسد دیر یا زود خبر رخ دادن چنین اتفاقاتی را خواهیم شنید. در مراسمی برای شرکت بورینگ در هفدهم ماه می سال جاری، ماسک این وعده را داد که ۱۹٫۰۰۰ آتش افکن ارسال نشده را در طی دو هفته به دست صاحبانش برساند. پس باید زمان ارسال آن‌ها را زمانبدی شده و برنامه ریزی شده در نظر گرفت که به نوعی این کارها را می‌توان یکی از عادات الون ماسک به شمار آورد.

اما همچنان این نکته کاملا واضح نیست که این شرکت چگونه می‌تواند تمام این محصولات را راهی دریاها کند. بر اساس مجله‌ی ورج از آنجایی که شرکت UPS با حمل محموله‌هایی با این حجم از پروپان که نوعی ماده اشتعال آور می باشند موافقت نخواهد کرد، از این رو الون ماسک با مشکلات حمل و نقلی مواجه شده است. ماسک در این باره می‌گوید حتی اگر هیچ شرکتی هم با آن‌ها همکاری نکند، مستخدمین این شرکت شخصا اقدام به فرستادن تمام این ۱۹٫۰۰۰ آتش افکن باقی مانده به صاحبانشان خواهند کرد.

اگر در نظر بگیریم که تمام این محصولات به دست خریدارانش رسانده خواهد شد، در نهایت قضاوت اینکه صاحبان این وسائل با آن چه کار خواهند کرد مربوط به ما نمی‌شود. روشن کردن منقل آتش یا گاز پیکنیکتان برای تفریح و شادی به وسیله‌ی این دستگاه‌ها هیچ مشکلی ندارد ولی لطفا اگر روزی دستتان به چنین ابزاری رسید در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید