شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن به خاطر خیانت به اهداف اولیه OpenAI - تکفارس 
شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن به خاطر خیانت به اهداف اولیه OpenAI - تکفارس 
شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن به خاطر خیانت به اهداف اولیه OpenAI - تکفارس 

شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن به خاطر خیانت به اهداف اولیه OpenAI

فرزاد اسرافیلی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - 18:56
شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن

ایلان ماسک از شرکت OpenAI و مدیرعامل آن سم آلتمن به گفته خودش به دلیل خیانت به اهداف از پیش توافق شده با ChatGPT یعنی خدمت‌دهی به بشریت به جای سودآوری، شکایت کرده است.

ایلان ماسک میلیاردر معروف در شکایتی که در دادگاه عالی سانفرانسیسکو ارائه شد، اعلام کرد زمانی که وی از تاسیس شرکت OpenAI حمایت مالی کرد، با آلتمن و گرگ براکمن، عضو هیئت رئیسه شرکت، توافق کردند این شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی غیرانتفاعی باشد و در جهت مزیت رساندن به مردم توسعه یابد.

ماسک در دادخواست ادعا می‌کند که OpenAI بدلیل روابط نزدیکی که با مدیران ارشد مایکروسافت دارد، این توافق را عملاً زیر پا گذاشته و سیاست‌های شرکت را از مسیر درست خود منحرف کرده است. OpenAI از اظهار نظر در مورد این شکایت خودداری کرده‌ است.

در متن دادخواست آمده است:

شرکت OpenAI عملا به یک زیرمجموعه بزرگترین شرکت فناوری جهان یعنی مایکروسافت تبدیل شده است. این شرکت تحت هیئت مدیره جدید خود، نه تنها در حال توسعه است، بلکه در واقع در حال پالایش هوش مصنوعی AGI برای به حداکثر رساندن سود برای مایکروسافت است، نه برای منافع بشریت.

AGI مخفف هوش جامع مصنوعی است و در واقع نوعی هوش مصنوعی است که قدرت استدلالش هم سطح با انسان حتی برتر از انسان است.

نکته جالب این است که ایلان ماسک خود ار حامیان مالی OpenAI در سال ۲۰۱۵ بود و به تاسیس آن کمک مالی کرده است و در کنار آلتمن ریاست هیئت مدیره را بر عهده داشت. بنا به گفته ماسک وی ده‌ها میلیون دلار در بخش آزمایشگاه تحقیقاتی غیرانتفاعی سرمایه‌گذاری کرده است.

شکایت ایلان ماسک از OpenAI در حالی صورت می‌گیرد که وی استارتاپ xAI خود را دارد و میتواند به نوعی رقیب OpenAI محسوب شود. با این حال باید منتظر ماند و دید این شکایت به کجا ختم خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید