آینده چه برنامه‌ای برای مراسم تدفین ما در نظر گرفته است؟ - تکفارس 
آینده چه برنامه‌ای برای مراسم تدفین ما در نظر گرفته است؟ - تکفارس 
آینده چه برنامه‌ای برای مراسم تدفین ما در نظر گرفته است؟ - تکفارس 

آینده چه برنامه‌ای برای مراسم تدفین ما در نظر گرفته است؟

امیر مریخ
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 21:39
آینده چه برنامه‌ای برای مراسم تدفین ما در نظر گرفته است؟ - تکفارس 

ایعاد مختلفی از زندگی ما در آینده دچار تغییر و تحول خواهد شد. اتوموبیل‌های شخصی‌مان ممکن است قابلیت پرواز پیدا کنند، شاید حتی هر کدام از ما بتوانیم یک خانه در مریخ اجاره کنیم تا در تعطیلات آخر هفته را آنجا خوش بگذرانیم، گونه‌های منقرض شده‌ی حیات وحش ممکن است به زندگی بازگردند، به نظر شگفت آور می‌آید این طور نیست؟!

تا می‌توانید از آنچه که آینده برای شما در نظر گرفته است استقبال کرده و آن را با آغوش باز بپذیرید چرا که مرگ در کمین همه‌ی ما نشسته است و حقیقتی غیر قابل تغییر و غیر قابل چشم پوشی است، انا لله و انا الیه راجعون!

علی ایحال ما قصد دخالت در نحوه انجام آرزو‌های بعد از مرگتان را نداریم، ولی شاید وقت آن رسیده باشد که راه‌های جدیدی برای مراسم تدفین خود در آینده‌ی نوظهور پیدا کنیم. طبق اطلاع همه یک روش قدیمی برای تدفین وجود دارد که شامل دفن میت مورد نظر در سینه‌ی قبرستان می‌شود، و زمانی هم که حلوای تازه در گذشته میل شد، جسم نام برده، بعد از متلاشی شدن خوراک مور و میکرو اورگانیسم‌هایی می‌شود که در همسایگی میت سکونت گزیده‌اند و درنهایت تمام چیزی که از وی در این دنیای فانی باقی می‌ماند مشتی، استخوان‌های فسیل شده است که تا تبدیل شدن به نفت باید راه طولانی را طی کنند.

به نظر چیز خوفناکی می‌آید ولی از آنجایی که همگی ما قرن ۲۱ را برای زندگی انتخاب کرده‌ایم در مجموع شاید این تمایل همه‌ی افراد نباشد که به شیوه و رسومات قدیمی این دنیا را ترک کنند. و اگر به ادامه‌ی این مقاله نگاهی بیاندازید، خواهید فهمید که مطمئنا شیوه‌های مدرن‌تر دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد که از بین آن‌ها می توانید روش مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید. در بین تمام روش‌های جدید کفن و دفن، روش‌های آینده‌گونه‌ای هم وجود دارند که به شما این اجازه را می‌دهند تا به طور جاودانه در دنیای دیجیتال زنده باقی بمانید. هم اکنون به ذکر این شیوه‌ها می‌پردازیم:

۱) شلیک شدن به خارج از اتمسفر!

شلیک شدن بقایای خاکستر شده‌ی مرحوم به فضای لایتناهی یکی از جدیدترین مدهای استقبال شده‌ی این روزهای ایالات متحده است. ملوسافت (Melosoft) ،یک شرکت که متخصص شلیک بقایای انسانی با استفاده از بالون به ارتفاع بیش از ۲۴،۰۸۴ متر است، و یکی از بسیار شرکت‌‌هایی که سعی به راضی کردن وراس مرحوم، برای شلیک میت به خارج از جو دارند. اما چرا؟! واقعا چرا؟

مدیر اجرایی ملوسافت، الکس کلمنتس (Alex Clements)، در مصاحبه‌ای با مجله‌ی Popular Science در این باره چنین ابراز وجود می‌کند: “به نظر من ملت از اینکه با یک تابوت چوبی برن تو سینه‌ی قبرستون خسته شده‌اند”

وقتی که بقایای انسانی به ارتفاع ۲۴,۳۸۴ متری سطح زمین رسید، یک ربات قدرتمند به نام آردواینو (Arduino) خاکستر مرحوم را به فضای خارج از اتمسفر فرستاده و به همراه آن یک ویدئوی‌‌ کوتاه از وقایای اتفاق افتاده ضبط می‌کند تا در مراسم خاکسپاری(!) آن مرحوم به مصرف برسد.

۲) به آرامش رسیدن در یک معبد بودایی مدرن

خدمات کفن و دفن در ژاپن به اندازه‌ای بالا است که شاید اگر شما هم یک شهروند ژاپنی باشید به این راحتی‌ها به فکر خودکشی نیافتید، اما یک قبرستان مدرن به نام روریدن (Ruriden) در معبد بودایی کوکوکوجی (Koukokuji) در شهر توکیو به شما پیشنهاد به صرفه‌تری را ارائه می‌کند: یک صندوقچه برای بقایای خاکستر شده‌ی مرحوم، و به همراه یک مجسمه‌ی بودا با چراغ LED. به شما تضمین می‌دهیم این پیشنهاد از آنچه که به نظر می‌رسد جذاب‌تر و عقلانی‌تر است.

همانطور که مجله‌ی Motherboard گزارش داد، بیش از ۲،۰۰۰ عدد از این مجسمه ها به ترتیب و منظم در ردیف هایی بر روی یک دیوار جاگذاری شده‌اند و مستقیما در پشت این مجسمه‌ها ،صنوقچه‌های مذکور حامل خاکستر افراد می‌باشد. به کمک کارت‌های هوشمند مدرن، ملاقات کنندگان توانایی این را دارند که خاطرات و اطلاعات مربوط به رفتگانشان را ذخیره کنند و مجسمه‌ی بودا مخصوص خودشان را همانند یک آباژور روشن کنند.

اگر در مورد قیمت این نوع از کفن و دفن برای شما سوال پیش آمده باشد باید عرض کنیم که تمام این اعمال تنها با ۶،۶۰۰ USD برای یک صندوقچه‌ی ناقابل تامین می‌شود، و علاوه بر آن هزینه‌ی نگهداری سالانه‌ی آن ۸۰ دلار خواهد بود. البته این مقدار یک صدم، ده ها هزار دلاری که برای مراسم تدفین سنتی در ژاپن پرداخته می‌شود را هم ندارد. و همچنین برای سنگ تمام گذاشتن در مورد صندوقچه‌ی بودایی خود چرا از یک فلفل (Pepper) ،یک ربات انسان نما، استفاده نکنیم که قابلیت خواندن قطعاتی از ماترا‌ی بودا را نیز دارد؟!

۳) تبدیل بقایا‌ی مرحوم به جواهرات زینتی

حتما یک ماجرایی پشت اصطلاح «الماس‌های خونین» وجود داشته است که ما در این برهه از تاریخ به چنین اختراعی رسیده‌ایم! خون‌های زیادی در راه استخراج، تخلیص، برش، و تبدیل یک قطعه‌ی کوچک براق به یک وسیله‌ی زینتی ریخته شده است. اما هم اکنون یک جایگزین برای این نوع از جواهرات پیدا شده است. برای مثال سنگ میسونیت (Moissanite) که یک الماس ساخته شده به صورت مصنوعی است و براقیتی به اندازه‌ی یک الماس واقعی را داراست. و هم اکنون شما (یا در واقع جسم فانیتان)می‌تواند پس از مرگ همانند یک الماس بدرخشد!

درست است شما در حالت عادی و بدون مصرف هیچگونه مخدر صنعتی این مطالب را می‌خوانید، جسم خاکستر شده‌ی شما به وسیله‌ی یک دستگاه میکانیکی ۱۳،۰۰۰ پوندی می‌تواند به الماس تبدیل شود.

بر اساس گزارش مجله LifeGem، صاحب تنها شرکت تولید کننده‌ی الماس در ایالات متحده چنین ادعایی را می‌کند. این فرایند شامل گرما داده به کربن استخراج شده از بقایای بدن مرحوم با دره‌ی گرمایی بسیار بالا و سپس قرار دادن آن در یک پرس مخصوص تولید الماس می‌شود. زمانی که فرایند برش و پولیش کردن آن پایان یافت الماس با یک کلمه‌ی قصار یا هر چیز دیوانه‌واری که به ذهنات رسید به وسیله‌ی یک لیزر امضاء شود.

۴) ادامه‌ی چرخه‌ی زندگی در هیبت یک مرجان دریایی

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که برای حفاظت از محیط زیست دست به هر کاری می‌زنند پس باید به فکر حفاظت از اکوسیستم شکننده‌ی زیر آب در دنیای بعد از مرگتان نیز بیافتید، شما این کار را می‌توانید به وسیله‌ی «توپ‌های مرجانی» انجام دهید. توپ، به شکل صخره ها در می‌آید و به موجودات دریایی اازه می‌دهد تا به آن بچسبند.

کمپانی که از این ایده حمایت می‌کند، به این صخره ها «صخره‌های جاویدان» می‌گوید و با استفاده از ترکیب خواصی از بتن را با بقایای خاکستر شده‌ی میت مخلوط می‌کند، و زمانی که این مخاوط را به دریا می‌سپارد، اکوسیستم با «توپ مرجانی» هماهنگ شده و به مدات زنده اجازه‌ی رشد بر روی آن را می‌دهد.

۵) خورانده شدن بقایا جسد مرده به قارچ‌ها

اگرچه که این روش از نظر بصری شاید آنچنان خوشایند به نظر نرسد، جسم در حال تجزیه می‌تواند غذای بسیار زیادی را برای موجودات زنده‌ی طبیعت کند. اما آغشته کردن جسد به مقادیر زیادی فرمالدئید و استفاده از دیگر مواد غیر قابل تجزیه و قرار دادن این ترکیب در یک تابوت یا پوشش دیگر منجر به بوجود آمدن یک ساخته‌ی خطرناک برای محیط زیست می‌شود که اگر نگوییم برای قرن‌ها بلکه حتما برای دهه‌ها آثار منفی خود را بر روی محیط خواهد گذاشت.

جائه رهیم لی (Jae Rhim Lee) ،هنرمند و مدیر اجرایی شرکت سی ایو (Ceoio)، جایگزین طبیعت دوست بهتری برای روش سنتی غربی در تدفین اموات پیدا کرده است. او مخترح «لباس تدفین ابدی» است، یک لباس که تمام بدن را پوشش داده و توانایی رشد قارچ‌ها ،مخصوصا قارچ‌هایی که متخصص تجزیه‌ی الیاف مو ،پوست و ناخن‌ها هستند، را دارد. هاگ این گونه از قارچ‌ها که به قارچ‌های ابدی مشهورند درون لباس نام برده طزریق می‌شوند و به طرز چشمگیری فرایند تجزیه را سرعت می‌یخشند.

۶) تدفین در یک جزیره‌ی شناور

اگر یک آرامگاه در حومه‌ی شهر به شدت برای شما پیش پا فاتاده باشد، به مهاجرت به هنگ کنگ در گوشه‌ی ذهنتان فکر کنید. وقتی که به مقصد رسیدید می توانید انتخاب کنید که برای مراسم تدفینتان به «ابدیت شناور»، که از قضا یک آرامگاه دریایی است، نقل مکان کنید. این مکان به منظور کاهش بار و فضار روح روانی در حال رشد مرگ‌های رخ داده در هنگ کنگ برای اطرافیان از دست رفتگان طراحی شده است.

اگرچه که هم اکنون این امکان برای «مصرف کنندگان» (!) این آرامگاه مقدر نیست که هنوز از این مکان بهره ببرند، اما «ابدیت شناور» قابلیت نگهداری خاکستر بقایای ۳۷۰،۰۰۰ نفر را داراست. مهندس لندنی – هنگ کنگی سازنده‌ی این بنا، BREAD studio یک مسیر رفت و آمد دایره گونه را به منظور قابل دید بودن همه‌ی نقاط این بنا را برای بازدید کنندگان طراحی کرده است.

۷) برانگیخته شدن به صورت دیجیتالی

خیلی خوب، ما تا به حال به انازه کافی در مورد تکلیف جسم مرحوم بعد از ترک روح آن حرف زدیم ولی هم اکنون قصد صحبت در مورد بخش غیر فیزیکی قضیه داریم، بارگزاری کردن ادراک یک فرد یکی از آن داستان های علمی تخیلی است که معمولا در پهنه‌ی وب چشممان به آن منور می‌شود، در حالیکه هم اکنون برانگیختن ذهنتان یک آپشن قابل دسترس قلمداد نمی‌شود اما بازسازی نسخه‌ای شما که قابلیت “نقش بازی کردن” به جایتان را داشته باشد چیزی است که از دست علم بر می‌آید.

شرکت‌هایی مانند یک آژانس کفن و دفن سوئدی به نام فینیکس بیگریوینگ (Fenix Begravning) در حال طراحی یک الگوریتم هوش مصنوعی پیچیده هستند تا بدینوسیله یک شخصیت دیجیتالی جایگزین برگرفته از شخصیت فوت شده بسازند. شرکت فینیکس این گونه این هوش مصنوعی را شرح می‌دهد: یک وجودیت جاویدان وحشتناک که به شما اجازه‌ی گوش سپردن به «صداهایی از عالم دیگر» را می‌دهد.

این شخصیت دیجیتالی توانایی طرز حرف زدن یک فرد را در نوشتارش تقلید کند، اما شرکت فینیکس به گسترش این اختراع از تقلید نوشتاری به تقلید گفتاری در آینده امیدوار است.تکنولوژی سازنده‌ی چنین هوش مصنوعی از ابزار جن یابی یا موارد خرافی دیگر استفاده نمی‌کند بلکه به این الگوریتم، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های فرد فوت شده خورانده می‌شود تا با استفاده از این اطلاعات بتواند از نحوه‌ی تایپ کردن و جواب دادن‌های فرد را تقلید کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید