درمان سرطان با روشی جدید - تکفارس 
درمان سرطان با روشی جدید - تکفارس 
درمان سرطان با روشی جدید - تکفارس 

درمان سرطان با روشی جدید

سید محمد معلمی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 17:51
درمان سرطان با روشی جدید - تکفارس 

یک تکنولوژی ساده می‌تواند ابرویروسها را درمان کند، سرعت رشد آنها را کاهش دهد و در نهایت به ما اجازه دهد تا ریشه سرطان را بخشکانیم. نباید خیال کنیم که این فناوری یک رؤیا است زیرا به زودی در کلینیک‌های پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باید قبول کنیم که این پیشرفت تکنولوژی را نشان می‌دهد. این تکنولوژی که باعث تغییرات در ژن‌ها می‌شود، CRISPR-Cas9 نام دارد.

یک تیم تحقیقاتی از مؤسسات اصلاح نژاد توانسته ابزاری طراحی کند که به آنها امکان مشاهده CRISPR را می‌دهد و می‌توانند بر این اساس، روی فرآیند اصلاح نژاد، نظارت بیشتری داشته باشند.

این تیم موفق شد یافته‌های خود را در ژورنال CRISPR به چاپ برساند.

Cas9 نوعی پروتئین است که در پروسه ایجاد تغییر در سلول، همانند قیچی عمل می‌کند. سیستمی که این پروتئین در آن کار خود را انجام می‌دهد، CRISPR-Cas9 نامیده می‌شود.

Cas9 در درون سلولها به خوبی فعالیت می‌کند ولی زمانی که DNA از درون یک سلول خارج می‌شود، عملکرد آن با مشکل مواجه می‌شود. این همان مشکلی است که محققان می‌خواهند با استفاده از ابزارهای جدید، آن را حل کنند.

Eric Kmiec، محقق ارشد مؤسسه اصلاح نژاد می‌گوید: هنگامی که با CRISPR در سلول کار می‌کنیم، در واقع در حال استفاده از جعبه سیاه هستیم زیرا قادر نیستیم ببینیم چه عملیاتی اتفاقات درون سلولها  رخ داده است. ما فقط می‌توانیم نتایج را مشاهده نماییم. تنها قادر هستیم تغییرات انجام شده بر ژنها را ببینیم که برای اطمینان حاصل کردن از امنیت بالای CRISPR برای درمان بیماران، بسیار حیاتی و کاربردی است.

برای ساخت ابزار CRISPR بدون سلول، Kimiec و همکارانش، پروتئین دیگری را جایگزین Cas9 کردند. پروتئین جدیدی که مورد استفاده قرار گرفت، CRISPR-CpF1 یا Cas12a نام دارد. با این پروتئین، محققان کشف کردند که می‌توان مولکول DNA که پلاسمید نام دارد را از سلول خارج کرده و در قسمت آزمایشی، تغییر دهند.

بر اساس گفته‌های محققان، در این آزمایش، از ابزار CRISPR برای نخستین بار استفاده شده است و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک موجب پیشرفت CRISPR-Cas9 در جنبه‌های گوناگون شود.

این پیشرفت به صورت‌های مختلفی خواهد بود: اولاً؛ محققان فعالیت‌های در حال انجام CRISPR را می‌توانند مشاهده کنند. همانطور که Kmiec هم گفت، مطمئن شدن از امن بودن این شیوه درمانی برای انسانها بسیار مهم است.

دوماً، شیوه مورد بحث، روش بسیار سریعتری است تا بتوان یک بیماری را تشخیص داد. دلایل تشکیل سلولهای سرطانی در همه افراد یکسان نیست. بر اساس گفته‌های ‌Kmiec، یک دکتر ممکن است از CRISPR-Cpf1 برای مشخص نمودن روش درمان مناسب بهره ببرد در حالی که شخص دیگر ممکن است CRISPR-Cas9 را ترجیح دهد. با این حال، پزشک قادر است تا بهترین شیوه درمانی را برای معالجه بیمار برگزیند.

سوماً، روش‌هایی که در آنها Cpf1 وجود دارند، ممکن است نسبت به Cas9 مفیدتر باشند. برای مثال، زمانی که Cas9 برشی در بدن ایجاد می‌کند، علامت باریکی را روی ژن باقی می‌گذارد. البته باید بگوییم که اگر شخص متخصص این کار را انجام داد، اصلاً جای نگرانی نیست. بر خلاف Cas9، پروتئین  Cpf1می‌تواند علامت چسبنده‌ای روی سلول باقی بگذارد که با این روش، محقق بعدی راحت‌تر DNA را به فرد منتقل می‌کند.

این مؤسسه تغییر ژن و اصلاح نژاد، برای گسترش استفاده از ابزار CRISPR-Cpf1 و تشخیص سرطان، به دنبال شریکی تجاری است تا بتواند آن را در آزمایشگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید