مدرک دانشگاهی یا تجربه کاری؟ کدامیک برای مشاغل IT مناسب هستند؟ - تکفارس 
مدرک دانشگاهی یا تجربه کاری؟ کدامیک برای مشاغل IT مناسب هستند؟ - تکفارس 
مدرک دانشگاهی یا تجربه کاری؟ کدامیک برای مشاغل IT مناسب هستند؟ - تکفارس 

مدرک دانشگاهی یا تجربه کاری؟ کدامیک برای مشاغل IT مناسب هستند؟

افشین نوری
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 09:10
شغل های حوزه IT و مدرک دانشگاهی

این‌روزها، پویایی حوزه فناوری باعث شد تا کارفرمایان حوزه IT و فناوری اطلاعات درباره دیدگاه خود نسبت به مدارک دانشگاهی تجدیدنظر کنند. کارفرمایان IT متوجه این نکته شده‌اند که اتکای صرف به مدارک دانشگاهی، ممکن است تعداد بسیار زیادی از نامزدهای واجدشرایط مشاغل سازمانی را حذف کند و مانع از حضور آنها در موقعیت‌های شغلی خالی شود.

بر اساس یافته‌های مجله CIO، مدیران شرکت‌های فناوری و عوامل استخدامی به‌تازگی این موضوع را درک کرده‌اند که داشتن مهارت‌های خاص می‌تواند مهم‌تر و ارزشمندتر از مدرک دانشگاهی باشد. این طرز فکر اصلا به معنای کم اهمیت شمردن توانایی یک نامزد در برقراری ارتباط موثر با سایرین یا استفاده از تفکر انتقادی در حل مسائل کاری نیست. بلکه معتقد است که کارکنان می‌توانند این نوع مهارت‌ها را از طریق تجربه کاری و آموزش‌های هدفمند یاد بگیرند.

مشاغل IT

گزارش سال ۲۰۲۲ موسسه Burning Glass نشان می‌دهد که کارفرمایان IT در حال تغییر انتظارات خود درباره مدارک دانشگاهی هستند. طبق این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، حدود ۴۶ درصد از مشاغل فنی سطح متوسط ​​و ۳۱ درصد از مشاغل فنی سطح بالا، پدیده “بازنشانی‌های مادی” را تجربه کردند. منظور از این بازنشانی‌ها، حذف الزامات مدارک دانشگاهی از سوی کارفرمایان و تاکید بر مهارت‌های فنی و برخی استعدادهای ویژه مثل نوشتن، ارتباط با دیگران و توجه به جزئیات است.

هرچند بسیاری از کارفرمایان IT، منافع حاصل از حذف الزامات تحصیلی و تاکید روی مهارت‌های کاری را به چشم دیده‌اند، اما هنوز برخی از آن‌ها احساس می‌کنند که مدرک دانشگاهی معیاری از ارزشمندی فرد است و این معیار نمی‌تواند از طریق تجربه کاری به دست آید. جین ژو، مدیر ارشد Veritas Technologies معتقد است که مدارک دانشگاهی، قابلیت‌های ناملموسی مثل آگاهی اجتماعی، مهارت‌های حل مساله، تفکر گروهی و مسئولیت‌پذیری شخصی را به ارمغان می‌آورند که تجربه کاری نمی‌تواند آن را تامین کند.

مشاغل IT

با این حال، به نظر می‌رسد که حذف الزامات دانشگاهی و تمرکز روی مهارت‌ها و تجربه‌های کاری، در صنایعی که با فناوری‌های پیشرفته و جامعه نسبتا کوچک سروکار دارد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. به عنوان مثال، زمانی که یک کارفرما نیاز به استخدام یک توسعه‌دهنده باتجربه NET. دارد، می‌تواند روی تعداد ثابتی از نامزدهای بسیار واجدشرایط محلی حساب باز کند. در این موارد، اگر مهارت همه نامزدها برابر بود، مدرک دانشگاهی می‌تواند عامل تعیین‌کننده باشد. برعکس، زمانی که یک کارفرما نیاز به استخدام نیروهای زیادی برای موقعیت‌های فنی بسیار تخصصی دارد، عدم توجه به الزامات تحصیلی می‌تواند کار را سخت‌تر کند و ما را با مجموعه بزرگی از نامزدها روبرو کند.

این موضوع قطعا جای بحث زیادی دارد، اما به نظر می‌رسد که مهارت‌ها و تجربه‌های کاری در سال‌های اخیر نقش بسیار مهم‌تری نسبت به مدارک تحصیلی در تامین نیروهای انسانی شرکت‌های فناوری و IT داشته‌اند و این موضوع باید برای سایر سازمان‌ها نیز تبدیل به الگو شود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید