۱۰ فناوری انقلابی ۲۰۲۱؛ آینده از آن توست - تکفارس 
۱۰ فناوری انقلابی ۲۰۲۱؛ آینده از آن توست - تکفارس 

۱۰ فناوری انقلابی ۲۰۲۱؛ آینده از آن توست

مهدی ملکی
۸ آذر ۱۴۰۰ - 09:00
ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که یک انقلاب دیجیتالی تمام و کمال در سراسر جهان در حال وقوع است. نوآوری، سرعت و همچنین توسعه بازار همه به شکلی قابل توجه با پیشرفت فناوری یا واژه‌ای که بیشتر آن را می‌شناسیم، یعنی تکنولوژی گره خورده‌اند.

همه‌گیری بیماری کرونا به طرزی باور نکردنی حرکت به سمت دنیایی دیجیتال را سرعت بخشید و و شرکت‌ها را قادر کرد که در برابر چنین بحران‌های بزرگی هم مقاومت باقی بمانند و از خود انعطاف نشان دهند. شرکت‌های فعال در این حوزه و حتی خارج از آن طی این بحران روش‌های معیوب را کنار گذاشتند و راه حل‌های بهتری را در پیش گرفتند.

عواقب همه‌گیری این بیماری تا مدت‌ها احساس خواهد شد و شکی نیست که گذر به دنیای دیجیتال نیز به همین ترتیب ادامه خواهد یافت. اگر شرکت‌ها و کسب و کارها نتوانند هم‌گام با ترندهای فناوری پیش بروند، سخت است که بتوانیم آن‌ها را حال مقاومت در برابر مشکلات تصور کنیم.

مطالب مرتبط:

فناوری‌های پیشرفته در حال تغییر دادن زندگی و نحوه واکنش و عمل کردن ما هستند و این رویه را در آینده هم ادامه خواهند داد. این رویه موقعیت‌های بی‌شماری در پیش‌روی بشر خواهد گذشت تا در سراسر جهان کسب و کارها به شیوه‌ای نوین به پیشرفت خود ادامه دهند.

پس بیایید آن‌ها را بهتر بشناسیم. کدام یک از آن‌ها در مقایسه با دیگر فناوری‌ها، تاثیر بیشتری دارند و تاثیر بیشتری خواهند داشت؟ با ما همراه شوید تا در این مقاله به برخی از آن‌ها نگاه کنیم.

۱۰. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو عدد از محبوب‌ترین ترندهای حال حاضر دنیای فناوری هستند که طی سال‌های اخیر به شکلی دیوانه‌وار مورد توجه قرار گرفته‌اند و محبوبیت آن‌ها در حال انفجار است. حتی بدون توضیح و تشریح این مباحث می‌توان تصور کرد که این فناوری‌ها در سال‌های آینده به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.

واقعیت مجازی (VR) به معنای ساخت محیطی واقع‌گرایانه با تبعیت از قوانین فیزیک به وسیله فناوری‌های کامپیوتری است. واقعیت افزوده (AR) نیز به معنای بهره‌گیری از دنیای واقعی برای ساخت عناصری است که مبتنی بر عناصر کامپیوتری هستند.

این فناوری‌ها در حوزه‌های عظیمی به کار برده می‌شوند. بازی‌های ویدیویی، حمل و نقل، تحصیل، بهداشت و سلامت و بسیاری از حوزه‌های دیگر میزبان کارکردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند. پلتفرم‌های Ed-Tech نمونه‌هایی آشنا از کاربردهای این فناوری‌های رو به رشد هستند. این پلتفرم‌ها با هدف بهبود تجربه یادگیری دانش‌آموزان پا به عرصه گذاشته‌اند.

هدست واقعیت مجازی سونی پلی استیشن VR، آکیولوس کوئست و …، نمونه‌هایی از کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در دنیای بازی‌های ویدیویی هستند. مایکروسافت نیز با عرضه هدست هولولنز مدت‌هاست که قصد دارد استفاده‌های صنعتی از این فناوری را تحت سلطه خود بگیرد.

۹. توزیع‌های ابری (محصولات و سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری)

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

توزیع‌های ابری برای بهره‌گیری از محاسبات ابری در ابعادی وسیع‌تر به شدت محبوب شده‌اند. می‌توان از محاسبات ابری برای ذخیره‌سازی مختصات جغرافیایی، فرایندها، به‌روزرسانی‌ها، انتقال و سایر فعالیت‌های وابسته به این حوزه استفاده کرد.

این فناوری چنان مزیت‌های بی‌شمار و قدرتمندی را در دسترس نسل بشر قرار داده است که بسیاری از محدودیت‌های موجود در حوزه‌های مربوطه در حال محو شدن هستند. شرکت‌ها می‌توانند از مزیت‌های سرویس‌های ابری برای کاهش تاخیر، کاهش خطر از دست رفتن اطلاعات و همچنین کاهش هزینه‌ها در جهت توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.

فناوری‌هایی دیگری مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که در همین مطلب هم به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانند از پتانسیل زیرساخت‌های ابری برای پردازش حجم عظیمی از داده‌ها به صورت آنی استفاده کنند.

بازی‌های ویدیویی یکی از مقصدهای اصلی این فناوری هستند، به طوری که محققان باور دارند که طی دهه‌های آینده سخت‌افزارهای رایج این صنعت جای خود را به سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری خواهند داد. گستره استفاده از این فناوری به قدری وسیع و همچنین روشن است که مثال زدن از آن، مانند تلاش کردن برای یاد دادن واژه‌هایی است که شما همین حالا هم آن‌ها را می‌دانید.

یک فناوری برای ظهوری فناوری‌های دیگر؛ چرا نباید این فناوری را مهم در نظر بگیریم؟

۸. برافزایش یا تقویت انسان

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

خود تیتر نشان می‌دهد که منظور ما چیست ولی شاید مقداری عجیب به نظر برسد یا تصور کنید که در حال سخن گفتیم از یک فیلم سینمایی هستیم. برافزایش یا تقویت انسان اصلاً چیز تخیلی و دور از ذهنی نیست و حتی همین حالا هم در حال انجام دادن آن هستیم. این فناوری، نوآوری‌هایی را شامل می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان قابلیت‌های انسان‌ها را تقویت کرد یا توانایی‌های آن‌ها را افزایش داد.

همه اقداماتی که در راستای تقویت فیزیکی انسان صورت می‌گیرند، نمونه‌هایی از فناوری برافزایش انسان هستند. برای مثال پروتزها، لنزهای واقعیت افزوده، برچسب‌های RFID و …، زیرمجموعه‌های این فناوری هستند. با استفاده از این فناوری، نسل انسان به توانایی‌هایی دست می‌یابد که در حالت عادی حتی با تلاش‌های طبیعی طاقت‌فرسا هم نمی‌تواند به آن‌ها برسد.

این فناوری در حقیقت می‌تواند شناخت، قدرت تحلیل و تمام اعمال فیزیکی و عمل او را بهبود دهد و تقویت کند. در حال حاضر ما از این فناوری بیشتر برای ترمیم یا جبران نقص‌های انسان استفاده می‌کنیم. برای نمونه اعضای مکانیکی یا سایر ایمپلیمنت‌ها و پروتزهایی که در بدن انسان به کار گرفته می‌شوند، بیشتر برای بازیابی برخی از توانایی‌های از دست رفته او کاربرد دارند.

اما این شرایط به تدریج در حال تغییر است و انسان سعی دارد که از فناوری نه برای جبران ضعف‌های خود، بلکه برای تقویت توانایی‌هایش استفاده کند.

شاید به همین خاطر است که روز به روز محقق کردن توانایی‌های ابرقهرمانان یا شخصیت‌های اصلی حاضر در بازی‌های ویدیویی ژانر سایبرپانک برای ما دست‌یافتنی‌تر می‌شوند. بشر در رسانه در حال نمایش چیزی است که خودش قصد دارد به سمت آن حرکت کند؛ ما آرزوهای خود را نمایش می‌دهیم.

۷. امنیت سایبری

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

شاید شما نیز همچون اغلب افراد باور داشته باشید که امنیت سایبری فناوری چندان پیچیده‌ای نیست اما این فناوری هم نرخ رشد و پیشرفت یکسانی با سایر گزینه‌های فهرست ما دارد. دلیل این موضوع بیشتر به افزایش تهدیداتی باز می‌گردد که اکنون ما را هدف قرار داده‌اند.

هکرها بیشتر از هر برهه دیگری از تاریخ عصر فناوری به دنبال دسترسی به داده‌هایی هستند که اجازه دسترسی به آن‌ها ندارند و در این بین روش‌ها و راه حل‌های جدیدی را آزمایش و تولید می‌کنند. پس این دسته از فعالان علوم رایانه به شدت در حال پیشرفت هستند و حتی از تلاش برای دور زدن بالاترین مکانیزم‌های امنیتی نیز دست برنمی‌دارند.

همان فناوری‌هایی که اجازه برقرار امنیت بالاتری را می‌دهند، زمینه‌ساز حضور ابزار قدرتمندتری برای هکرها می‌شوند. با افزایش عناصر دفاعی، حمله هم شدیدتر می‌شود؛ سوال این است که آیا شما هنوز هم باور ندارید که هر عملی، عکس‌العملی دارد؟

از آن‌جایی که امنیت سایبری به عنوان سپر دفاعی ما در برابر هکرها شناخته می‌شود، احتمالاً تا همیشه به عنوان یکی از فناوری‌های محبوب به کار خود ادامه خواهد داد. سخت است که چند دهه دیگر اگر فهرستی مشابه را گردآوری کنیم، امنیت سایبری در آن جایی نداشته باشد.

۶. بلاک چین

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

بلاک چین یکی دیگر از محبوب‌ترین ترندهای فناوری است. بسیاری از مردم باور دارند که بلاک چین تنها درباره رمزارزهاست ولی در حقیقت این‌طور نیست و حتی هرگز این‌طور نخواهد بود.

بیت کوین و دیگر شکل‌های رمزارزها تنها قسمتی از استفاده‌های بلاک چین در دنیای امروز هستند. جدای از رمزارزها،‌ بلاک چین در زمینه‌های دیگر نظیر سلامت و بهداشت، ذنجیره تامین کالا و لاجستیک، تبلیغات و … کاربرد دارد.

بلاک چین یک محفظه تماماً دیجیتال است که رد هر تراکنشی را در شبکه جهانی کامپیوترها دنبال می‌کند. بسیاری از کسب و کارها در جست و جوی پلتفرم‌های بلاک چین برای بنیان گذاشتن استراتژی‌های کسب و کار و بهره‌گیری از مزیت‌های این فناوری هستند.

شاید بتوان سطح امنیت و شفافیت قابل توجه آن را یکی از دلایل محبوبیت بلاک چین برشمرد ولی با این وجود مسلماً رمزارزها در مطرح کردن نام این فناوری پرکاربرد، نقش کلیدی داشته‌اند. تا یادمان نرفته است باید بگوییم که نگران نباشید، رمزارزها هم در این مقاله حضور دارند!

۵. رایانش کوانتومی

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

رایانش کوانتومی یا محاسبه کوانتومی شکلی از پردازش است که از قدرت پدیده‌ها و رویکردهای کوانتومی برای محاسبه استفاده می‌کند.

رایانش کوانتومی به دلیل ظرفیت بالا در طرح پرسش، رهگیری، تحلیل و عمل روی داده، به عنوان یکی از محبوب‌ترین ترندهای دنیای فناوری شناخته می‌شود. این فناوری به ما کمک می‌کند که با تحلیل مقدار زیادی از داده‌ها بتوانیم در جلوگیری از پراکندگی بیشتر بیماری کرونا و همچنین ساخت واکسن‌های این بیماری عملکردی خیره کننده داشته باشیم.

اکنون از رایانش کوانتومی حتی در بانک‌داری و امور مالی برای بررسی ریسک‌های اعتباری، تراکنش‌های حساس و فساد‌ استفاده می‌شود. این دسته از کامپیوترها به شدت از کامپویترهای رایج و حتی حرفه‌ای قوی‌تر هستند و ما را به دنیایی می‌برند که تاکنون کسی به آن‌جا پا نگذاشته بود.

۴. اینترنت اشیا

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

مسلماً تاکنون نام اینترنت اشیا را شنیده‌اید که از سرواژه‌های IoT یا گاهاً IoB (به معنای اینترنت رفتار) برای نمایش آن استفاده می‌شود.

اینترنت اشیا با استفاده از داده‌ها و بینش‌هایی که می‌توان از آن‌ها استخراج کرد، برای ارائه و همچنین تاثیر روی رفتار کمک می‌گیرد. دستگاه‌های اینترنت اشیا پایگاه‌های داده عظیمی هستند که می‌توانند رفتارهای مربوط و در تعامل با اینترنت را پیش‌بینی و پیاده‌سازی و پاسخ به آن‌ها را امکان‌پذیر کنند.

به این واسطه کسب و کارها می‌توانند با دنبال کردن رفتار کاربران خود از مزایای این شبکه عظیم اطلاعات در ارائه بهتر خدمات کمک بگیرند. برای مثال ممکن است یک اپلیکیشن رهگیری سلامتی اطلاعات فعالیت‌های بدنی رایج شما، رژیم، خواب و سایر موارد را جمع‌آوری کند.

این اطلاعات می‌توانند در ارائه برنامه‌های سلامتی مختص شما کاربرد بی‌نهایت مهمی داشته باشند. حال شما می‌توانید نمونه‌های آشکار دیگری از اینترنت اشیا را برشمارید. نمایش نتایج جست و جوی مرتبط، نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده، محصولات مورد نیاز، سفرها، فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه همه به لطف اینترنت اشیا به مرحله جدیدی وارد شده‌اند.

۳. ربات‌ها، پهپادها و وسایل نقلیه خودران

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

وسایل نقلیه خودران چه در ابعاد شخصی و چه در ابعاد حمل و نقل عمومی با افزایش محبوبیت و توجه چشم‌گیری مواجه هستند و نمی‌توان این مورد را انکار کرد. ما نیازی به توضیح نداریم تا شما را قانع کنیم که چرا این دسته از فناوری‌ها در رتبه سوم فهرست ما قرار گرفته‌اند.

ولی این کار را هم انجام خواهیم داد! از آن‌جایی که سرعت رشد، کیفیت و عملکرد وسایل نقلیه عمومی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، انتظار می‌رود که طی سال‌های آینده فناوری‌های این چنینی از جمله وسایل خودران نقش بزرگ‌تری بازی کنند.

وسایل نقلیه خودران نه تنها به افزایش نظم، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌ها و در مجموع افزایش بهره‌وری کمک می‌کنند، بلکه راه حل اول بسیاری از شهرهای مدرن آینده هستند؛ آینده‌ای که ظاهراً ما از همین حالا در آن پا گذاشته‌ایم و تنها مسئله باقی مانده برای همه گیری آن، مسئله زمان است.

رقص گروهی ربات های بوستون دینامیکس

به همین ترتیب طی سال‌های اخیر توجه به ربات‌ها نیز رشد فزاینده‌ای داشته است. ربات‌ها اکنون فراتر از صنایع، به شکل‌های گوناگون در حال ورود به زندگی شخصی ما هستند. این مسئله به تنهایی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چطور باید با کهن‌سالان برخورد کنیم، آیا ما یا پرستارهای کنونی به خوبی می‌توانند از آن‌ها محافظت کنند؟

کودکانمان چطور می‌توانند در مجاورت آموزش‌های صحیح و در عین‌حال اثربخش قرار بگیرند؟ ربات‌ها می‌توانند این مشکلات را تا جای ممکن رفع کنند. انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک ربات‌ها ۲۴ ساعته در خانه‌های ما حضور داشته باشند و اهمیت آن‌ها دست کمی از یک گوشی هوشمند نداشته باشد. ربات‌ها می‌توانند در زمینه پاکیزه‌سازی و امنیت دوست شماره یک انسان باشند.

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

پهپادها هم به همین شکل نیازی به معرفی ندارند. آن‌ها نشان دادند که اگر بشر پیش از همه‌گیری بیماری کرونا به پتانسیل‌های پهپادها اهمیت می‌داد، تا چه اندازه می‌توانست عواقب سهمگین این بحران را بهتر مدیریت کند. پهپادها برای جابه‌جایی کالاها از جمله کالاهای درمانی و پزشکی بهترین گزینه ممکن هستند.

شرکت‌هایی مانند آمازون و اوبر از همین حالا شروع به استفاده از این فناوری کرده‌اند و ظاهراً ما نسلی هستیم که آن‌ها را پیوسته بالای سر خود مشاهده خواهیم کرد.

۲. فناوری نسل پنجم شبکه یا ۵G

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

اینترنت سریع‌تر و باثبات‌تر بسیار فراتر از بارگذاری بهتر صفحه‌های وب است. اگر تصور می‌کنید که به لطف ۵G از این پس صرفاً پست‌های اینستاگرام یا ویدیوهای یوتیوب با سرعت و کیفیت بهتری برای شما نمایش داده می‌شوند، سخت در اشتباه هستید. پس از زمان عرضه نسل سوم شبکه یا همان ۳G، با ظهور هر نسل شبکه، عرصه‌های جدیدی برای بشر نمایان شده است.

با عرضه ۳G، سرویس‌های مبتنی بر موبایل بسیاری شروع به کار کردند. با عرضه ۴G استریم ویدیوها و موسیقی به مرحله جدیدی وارد شد ولی با ظهور تمام و کمال ۵G ما حتی می‌توانیم جهانی جدید را تصور کنیم.

این فناوری دروازه‌ای مستقیم به سمت فناوری‌های پیشرفته نظیر سرویس‌های ابری، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. همچین ۵G می‌تواند در نهایت برای همیشه یا حداقل تا حد زیادی لزوم استفاده از شبکه‌های کابلی و فیبرنوری را منسوخ و از رده خارج کند.

اجازه دهید منظور خود را بهتر بیان کنیم؛ به عبارت دیگر شبکه ۵G یا هر اتصال اینترنت قدرتمند دیگری اجازه می‌دهد که سایر ترندهایی که اکنون در حال صحبت درباره آن‌ها هستیم، تقریباً در هر مکان و زمانی در اختیار ما قرار بگیرد.

تمام اپلیکیشن‌های یادگیری ماشین با مراحل پردازش داده‌های پیچیده و سنگین با سرعتی باورنکردنی می‌توانند انجام شوند. شبکه ۵G سرویس‌های استریم را وارد مرحله جدیدی می‌کند و حتی اجازه می‌دهد که بازی‌های ویدیویی را فارغ از پلتفرم و تحت سرویس تجربه کنید. ۵G به معنای واقعی کلمه یک فناوری زمینه‌ساز برای پیشرفت سایر فناوری‌هاست.

تقریباً تمام موارد ذکر شده در این مقاله به اینترنت وابسته هستند و وقتی ما از اینترنت بهتر سخن می‌گوییم، حتی ذهنمان قادر به پردازش پتانسیل‌های واقعی نیست.

۱. هوش مصنوعی

ترندهای محبوب فناوری و تکنولوژی در سال ۲۰۲۱

هوش مصنوعی (AI) طی دهه گذشته،‌ بیشترین توجه ممکن را به خود جلب کرده است و همین حالا هم ترندترین بحث دنیای فناوری است. هوش مصنوعی روی نحوه زندگی، کار و عمل کردن ما تاثیر می‌گذارد.

شاید شما هوش مصنوعی را به دلیل تاثیر گسترده‌اش روی تشخیص گفتار، دستیارهای شخصی موبایل، اپلیکیشن‌های ناوبری و هزاران حوزه دیگر بشناسید.

افزون بر آن، هوش مصنوعی با بررسی تمام تعامل‌های ممکن برای کشف حوزه‌های کشف نشده کاربرد شگفت‌انگیزی دارد. همچنین این فناوری در پیشرفت حوزه‌های شناخته شده کنونی براساس داده‌هایی که کاربران در اختیارش قرار می‌دهند، تاثیر بالایی دارد.

یادگیری ماشین نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی در صنایع بی‌شماری به کار گرفته می‌شود. هوش مصنوعی نزدیک‌ترین دستیار انسان برای رساندن آن به پیشرفت‌های مذکور در تمام حوزه‌های این مقاله است.

ما به همتایی مصنوعی برای ساخت مواردی که امکانش را نداریم نیاز داریم ولی سوال اصلی این است که آیا این ساخته‌های دست انسان می‌توانند روزی حتی بر انسان هم چیره شوند؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید