متا از تراشه هوش مصنوعی آرتمیس رونمایی کرد - تکفارس 
متا از تراشه هوش مصنوعی آرتمیس رونمایی کرد - تکفارس 
متا از تراشه هوش مصنوعی آرتمیس رونمایی کرد - تکفارس 

متا از تراشه هوش مصنوعی آرتمیس رونمایی کرد

فرشاد مکوندی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - 18:19
متا

شرکت متا از جزییات تراشه‌ی هوش مصنوعی نسل بعدی خود با کدنام آرتمیس (Artemis) رونمایی کرد. این تراشه برای تامین قدرت پردازشی مورد نیاز برای اجرای قابلیت‌های هوش‌مصنوعی شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ طراحی شده است.

توسعه‌ی تراشه‌ی هوش مصنوعی آرتمیس دو هدف مهم را دنبال می‌کند: در مرحله‌ی اول، توسعه‌ی این تراشه می‌تواند به شرکت متا کمک کند تا وابستگی کمتری به تامین‌کنندگان خارجی مانند شرکت انویدیا داشته باشد. این کار نه تنها به شرکت متا کنترل بیشتری بر روی سخت‌افزار خود می‌دهد، بلکه به این شرکت کمک می‌کند تا در هزینه‌های انرژی خود صرفه‌جویی کند.

در مرحله‌ی دوم، بر اساس توضیحات شرکت متا در وبلاگ خود، معماری تراشه‌ی هوش‌مصنوعی این شرکت به طور خاص برای برقراری تعادل بین قدرت محاسباتی، پهنای باند حافظه و ظرفیت حافظه طراحی شده است. این کار تراشه‌ی آرتمیس را برای قدرت بخشیدن به سیستم رتبه بندی و پیشنهاد دادن شبکه‌های اجتماعی، که برای شبکه‌های اجتماعی قابلیتی حیاتی است، ایده‌آل میکند.

با این حال، توسعه‌ی تراشه‌ی آرتمیس به معنی پایان رابطه‌ی شرکت متا و انویدیا نیست. مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، تایید کرده است که این شرکت امسال به خرید تعداد قابل توجهی تراشه‌ی پرچمدار H100 انویدیا ادامه خواهد داد. شرکت متا انتظار دارد تا با ساخت تراشه‌ی آرتمیس و همچنین خرید تراشه از تامین‌کنندگان دیگر، مجموعا ترکیبی از ۶۰۰,۰۰۰ تراشه‌ی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ داشته باشد.

تراشه‌ی آرتمیس با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری شرکت تولید نیمه‌هادی TSMC ساخته می‌شود و قدرتی سه برابر بیشتر از تراشه‌ی نسل اول هوش مصنوعی این شرکت خواهد داشت.

این تراشه در حال حاضر در دیتاسنتر‌های شرکت متا اسفاده شده است و به طور فعال از اپلیکیشن‌های مختلف هوش‌مصنوعی پشتیبانی می‌کند. شرکت متا برنامه دارد تا قابلیت‌های تراشه‌ی آرتمیس را افزایش دهد تا در آینده بتواند از این تراشه برای هوش‌مصنوعی مولد استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید