هوش مصنوعی جدید می‌تواند زمان مرگ انسان‌ها را پیش بینی کند - تکفارس 
هوش مصنوعی جدید می‌تواند زمان مرگ انسان‌ها را پیش بینی کند - تکفارس 
هوش مصنوعی جدید می‌تواند زمان مرگ انسان‌ها را پیش بینی کند - تکفارس 

هوش مصنوعی جدید می‌تواند زمان مرگ انسان‌ها را پیش بینی کند

فرزاد اسرافیلی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 12:30
پیش‌ بینی زمان مرگ

گروهی از دانشمند دانمارکی توانستند چت‌بات هوش مصنوعی جدیدی بسازند که قادر به پیش بینی زمان مرگ افراد است.

دانشمندان دانمارکی موفق به طراحی چت‌بات هوش مصنوعی به نام life2vec شده‌اند که قادر به پیش بینی وقایع بالقوه زندگی، از جمله مشکلات سلامتی و زمان احتمالی مرگ بر اساس داده‌های افراد است. با این حال، خیلی از افراد این قابلیت را به اشتباه به ماشین حساب مرگ تعبیر می‌کنند. همین امر به نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی دامن زده است.

اگرچه مرگ موضوع جالبی نیست اما بسیاری از مردم در مورد نحوه مرگ خود کنجکاو هستند. برخی‌ها برای یافتن پاسخ به طالع بینی مراجعه می‌کنند، اما طالع بینی چندان دقیق عمل نمی‌کند. اکنون، دانشمندان ابزار رایانه‌ای جدیدی ساخته‌اند که از اطلاعات شخصی انسان‌ها برای حدس زدن در مورد زمان مرگ استفاده می‌کند.

این دانشمندان از رایانه‌ها و اطلاعات زیاد افراد برای حدس زدن آنچه ممکن است در زندگی شخصی اتفاق بیفتد استفاده می‌کنند. آنها اسم پروژه خود را life2vec نامیده‌اند. این فناوری در عین حال که می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد، اما خطراتی را نیز ممکن است به همراه داشته باشد و دانشمندان در این زمینه هشدارهای لازم را می‌دهند.

سونی لیمان، استاد دانشگاه فنی دانمارک، توضیح داد که اگر اطلاعات کافی در دست باشد، چت بات هوش مصنوعی آنها قادر است در مورد زندگی افراد حدس بزند. مثلا می‌تواند حدس بزند آیا ممکن است فردی دچار مشکلات سلامتی مانند چاقی یا سرطان شود یا در بخش مالی تا چه حد می‌تواند موفق باشد. این سیستم کمی شبیه به ChatGPT عمل می‌کند، اما به جای چت کردن، به مواردی از قبیل سبک زندگی مانند زمان به دنیا آمدن، مدرسه رفتن و شغل‌هایی که داشته‌اید توجه دارد.

محققان از همان فناوری استفاده کردند که به رایانه‌ها کمک می‌کند مانند انسان‌ها مسائل را درک کنند و سخن بگویند تا بتوانند در مورد اتفاقات بعدی که ممکن است در زندگی مردم بیفتد حدس بزنند. آنها زندگی یک فرد را مانند یک داستان با اتفاقات مختلف مانند تولد، مدرسه رفتن، خانه تکانی و ازدواج می دانند. اما همه افراد درک صحیحی از این پروژه ندارند.

برخی از مردم فکر می‌کردند که این پروژه یک ماشین حساب مرگ است. این تفکر اشتباه باعث شده است وب‌سایت‌های جعلی با فریب دادن افراد به اطلاعات شخصی آن‌ها در ازای حدس زدن در مورد زمان مرگشان دست یابند. اما این محققان می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که همه بدانند پروژه آنها خصوصی است و در دسترس دیگران نیست.

پروژه life2vec اطلاعات حدود شش میلیون دانمارکی را بررسی می‌کند، اما نمی‌داند آن افراد چه کسانی هستند. فقط به کارهایی که در زندگی انجام داده‌اند نگاه می‌کند و سعی می‌کند حدس بزند چه اتفاقی ممکن است در آینده رخ دهد. عملکرد خوبی هم در این زمینه داشته است به طوریکه در خصوص زمان مرگ در ۷۸ درصد موارد و در رویدادهای دیگر مانند نقل مکان در ۷۳ درصد موارد درست پیش بینی‌ کرده است.

چت‌بات هوش مصنوعی با بررسی اطلاعات افراد توانست پیش بینی کند در چهار سال آینده چه اتفاقی می‌افتد. طبق گفته لیمان پیش‌بینی‌های چت بات آن‌ها بهتر از هر برنامه رایانه‌ای دیگری عمل کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید