پردازنده های میتیور لیک اینتل سرانجام به دسکتاپ می آیند - تکفارس 
پردازنده های میتیور لیک اینتل سرانجام به دسکتاپ می آیند - تکفارس 
پردازنده های میتیور لیک اینتل سرانجام به دسکتاپ می آیند - تکفارس 

پردازنده های میتیور لیک اینتل سرانجام به دسکتاپ می آیند

افشین نوری
۳ مهر ۱۴۰۲ - 16:50
اینتل

میشل جانستون معاون اجرایی اینتل در مصاحبه با PCWorld گفته است که پردازنده‌های میتیور لیک (Meteor Lake) در سال ۲۰۲۴ به دسکتاپ راه پیدا می‌کنند.

 اخیرا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص لغو ساخت تراشه‌های دسکتاپ میتیور لیک اینتل به گوش می‌رسید. با در نظر گرفتن اینکه میتیور لیک در ۱۴ دسامبر برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود و پردازنده‌های نسل چهاردهم رپتور لیک در ماه اکتبر وارد بازار می‌شوند، کمی عجیب است که اینتل به این‌زودی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند.

البته این اولین بار نیست که اینتل یک نسل از پردازنده‌های خود را ظرف چند ماه جایگزین می‌کند. در سال ۲۰۱۷، اینتل پردازنده‌های نسل هفتم Kaby Lake را تنها بعد از ۹ ماه بعد با نسل هشتم Coffee Lake جایگزین کرد. جالب اینکه، نسل هفتم به‌روزرسانی کامل پردازنده‌های نسل ششم Skylake بود.

انتظار می‌رود پردازنده‌های میتیور لیک با نام تجاری Intel Core Ultra Series 1 عرضه شوند. با توجه به اطلاعات فاش شده، به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های نسل ۱۴ اینتل از تعداد هسته‌های P کمتری نسبت به سری رپتور لیک بهره می‌برند اما تعداد هسته‌های E آن‌ها یکسان خواهد بود. این تراشه‌ها در پنج نسخه به بازار عرضه خواهند شد و پرچمدار آن‌ها از ۶ هسته‌ی قدرتمند اما پرمصرف و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف بهره خواهد برد.

هسته‌های P تراشه‌های سری میتیور لیک بر پایه‌ی معماری جدید Redwood Cove طراحی شده‌اند و هسته‌های کم‌مصرف E آن‌ها نیز از معماری Crestmont بهره خواهند برد. این تراشه‌ها همچنین دارای ۴ هسته‌ی گرافیکی Xe با ۶۴ واحد پردازشی بوده که از این نظر بالاتر از گرافیک مجتمع تراشه‌های رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی قرار می‌گیرند.

لیست کامل تراشه‌های میتیور لیک به شرح زیر است:

  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۶۵ وات
  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۳۵ وات
  • میتیور لیک اس ۱۴ (۶P+8E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۶۵ وات
  • میتیور لیک اس ۱۴ (۶P+8E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۳۵ وات

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید