سامسونگ یک حافظه ۴ ترابایتی فوق سریع SSD معرفی کرد - تکفارس 
سامسونگ یک حافظه ۴ ترابایتی فوق سریع SSD معرفی کرد - تکفارس 
سامسونگ یک حافظه ۴ ترابایتی فوق سریع SSD معرفی کرد - تکفارس 

سامسونگ یک حافظه ۴ ترابایتی فوق سریع SSD معرفی کرد

افشین نوری
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - 11:52
سامسونگ SSD

حافظه‌های NVMe SSD هرچند ممکن است به اندازه هارد دیسک‌های چرخان فضای ذخیره‌سازی زیادی نداشته باشند اما سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی دارند. حالا سامسونگ نسخه ۴ ترابایتی یکی از بهترین SSDهای خود را معرفی کرده است.

سامسونگ امروز از نسخه ۴ ترابایتی حافظه ۹۹۰ PRO رونمایی کرده است که یکی از سریع ترین درایوهای PCI Express نسل ۴.۰ در بازار است. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این درایو می‌تواند به ترتیب تا ۷۴۵۰ مگابایت بر ثانیه و ۶۹۰۰ مگابایت بر ثانیه برسد. همچنین سرعت خواندن و نوشتن تصادفی آن تا ۱۶۰۰K و ۱۵۵۰K عملیات در ثانیه می‌رسد. این SSD سریع‌ترین عملکرد خواندن تصادفی را دارد و یک گزینه عالی برای گیمینگ است.

این حافظه همچنین برخلاف سایر SSDهای ۴ ترابایتی بازار که معمولا دو طرفه هستند، یک طرفه است. این به معنای آن است که از این کارت به‌راحتی می‌توان در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ که فضا دخلی کمتری دارند استفاده کرد.

حافظه ۴ ترابایتی ۹۹۰ PRO دارای قیمت ۳۴۴.۹۹ دلار است و نسخه سینک حرارتی آن ۳۵۴.۹۹ دلار قیمت دارد. این محصول قرار است در ماه اکتبر از طریق وب سایت سامسونگ و سایر خرده‌فروشی‌ها عرضه شود.

قیمت کارت‌های حافظه SSD از ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع به کاهش کرده است بطوریکه طبق یک گزارش جدید قیمت این محصولات در عرض دو ماه گذشته حدود ۱۵ الی۳۰ درصد افت کرده است.

در سال‌های اخیر کمبود تراشه و قطعات مرتبط با آن باعث افزایش قیمت این محصولات شده بود. اما حالا به نظر می‌رسد که میزان تولیدات این قطعات در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و کاهش قیمت آن‌ها موید این حرف است.

از طرف دیگر، ما در دو سال گذشته به خاطر شیوع کرونا شاهد افزایش قیمت حافظه‌های SSD بودیم و دلیل اصلی آن افزایش تقاضا برای آن‌ها بوده است‌. حالا با فروکش کردن کرونا تقاضا کاهش یافته و عرضه افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر حافظه‌های SSD سایر قطعات کامپیوتری مثل کارت گرافیکی نیز با کاهش قیمت مواجه شوند‌.

یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها می‌تواند افزابش تولیدات و از طرف دیگر کاهش تقاضا برای کامپیوترها باشد. طبق گزارش امروز انتظار می‌رود که قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. اگر شرایط اینگونه پیش برود احتمالا در ادامه سال ۲۰۲۳ نیز شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. با این‌حال با قطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید