اینتل بیش از ۹ میلیارد دلار سفارش تولید تراشه به TSMC می دهد - تکفارس 
اینتل بیش از ۹ میلیارد دلار سفارش تولید تراشه به TSMC می دهد - تکفارس 
اینتل بیش از ۹ میلیارد دلار سفارش تولید تراشه به TSMC می دهد - تکفارس 

اینتل بیش از ۹ میلیارد دلار سفارش تولید تراشه به TSMC می دهد

افشین نوری
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - 10:13
اینتل

اینتل از سال ۲۰۲۲ تولید پردازنده‌های گرافیکی Arc خود را به TSMC سفارش داده است و حالا به نظر می رسد این شرکت قصد دارد ظرف چند سال آینده میزان سفارشات خود را در شرکت تایوانی افزایش دهد.

گلدمن ساکس گزارش داده است که اینتل می‌خواهد سفارش تولید پردازنده‌های خود را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به TSMC واگذار کند. پیش‌بینی می‌شود مبلغ این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ برابر با ۵.۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۵ چیزی حدود ۹.۷ میلیارد دلار خواهد بود.

یکی از تحلیلگران صنعت نیمه‌رسانا گفته است که رابطه اینتل و TSMC بیش از پیش گسترش خواهد یافت. در واقع به نظر می‌رسد که طراحان تراشه اینتل علاقه زیادی به همکاری با شرکت تایوانی دارند.

اگر گزارش گلدمن ساکس درست باشد، انتظار می رود سفارشات اینتل برای سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به‌ترتیب ۶.۴ درصد و ۹.۴ درصد از کل درآمدهایTSMC را تشکیل دهند. البته اینتل و TSMC هنوز این گزارش را تائید یا رد نکرده‌اند.

اینتل و شرکت Synopsys به‌تازگی اعلام کردند که همکاری خود را به فناوری‌‌های ۳ نانومتری و ۱۸A اینتل گسترش می‌دهند. طبق این قرارداد، Synopsys قرار است اینترفیس استاندارد خود را برای کلاس ۳ نانومتری و ۱.۸ نانومتری اینتل توسعه دهد. اینتل همچنین گفته است که قصد ارائه فناوری ۳ نانومتری خود برای مشتریان بیشتری دارد.

همکاری اینتل با Synopsys، این شرکت را قادر خواهد ساخت تا فناوری ۳ نانومتری خود را برای طیف وسیع‌تری از مشتریان عرضه کند.

فناوری ۳ نانومتری اینتل در مقایسه با نسل قبلی خود ۱۸ درصد عملکرد یهتر در هر وات ارائه می‌کند. اینتل تاکنون هیچ محصول مشتری‌محوری بر پایه این فناوری معرفی نکرده است، اما سه تراشه دیتاسنتر که عبارتند از پردازنده‌های Granite Rapids با نام تجاری Xeon و پردازنده‌های Sierra Forest و همچنین یک پردازنده سفارشی برای یک پایگاه داده ابری عرضه کرده است.

لازم به ذکر است که فناوری ۱۸A اینتل نیز یک نسخه پبشرفته‌تر فناوری ۲۰A این شرکت است که بهبود عملکرد تا ۱۰ درصد در هر وات را وعده می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی Synopsys از فناوری ۳ نانومتری اینتل استفاده خواهد کرد، اما ظاهرا قرار است تولید آن را از سال جاری شروع کند. فناوری ۱۸A اینتل نیز احتمالا در نیمه دوم ۲۰۲۴ آماده تولید خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید