آیا شیشه آلومینوسیلیکات مقاوم ترین نوع شیشه است؟ - تکفارس 
آیا شیشه آلومینوسیلیکات مقاوم ترین نوع شیشه است؟ - تکفارس 
آیا شیشه آلومینوسیلیکات مقاوم ترین نوع شیشه است؟ - تکفارس 

آیا شیشه آلومینوسیلیکات مقاوم ترین نوع شیشه است؟

مهدی حلوائی
۸ شهریور ۱۴۰۲ - 12:18
شیشه

دانشمندان به‌تازگی با کشف روشی جدید موفق به ساخت شیشه‌ای فوق مقاوم شده‌اند. در این روش شیشه‌ی اکسیدی با آلومینوسیلیکات در دما و فشار فوق زیاد ترکیب می‌شود. بسیاری از خبرگزاری‌ها از همین حالا این کشف جدید را به عنوان مقاوم‌ترین نوع شیشه معرفی کرده‌اند اما آیا این موضوع واقعاً صحت دارد؟

مطالب مرتبط:

دانشمندان دانشگاه بایرویت آلمان به‌تازگی نوع جدیدی از شیشه را تولید کرده‌‌اند که بیش از دو برابر مقاوم‌تر از گوریلا گلس است. تا پیش از این، گوریلا گلس ویکتوس شرکت کورنینگ (Corning) با مقاومت ۰.۷۶ مگاپاسکال به عنوان قدرتمندترین نوع شیشه شناخته می‌شد اما شیشه‌ی تولیدشده توسط دانشگاه بایرویت دارای مقاومت ۱.۹۹ مگاپاسکال است. دانشمندان این دانشگاه ادعا می‌کنند که شیشه‌ی مذکور از نظر مقاومت نسبت به تمامی شیشه‌های دیگر برتری دارد.

ادعای دانشمندان دانشگاه بایرویت یادآور اتفاق مشابهی در سال ۲۰۱۶ است که در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرده بود. در آن سال دانشگاه آکسفورد موفق به کشف آلومینیوم شفاف شد و کاربران اینترنت بلافاصله پس از این اتفاق، ادعا کردند که فیلم Star Trek 4: The Voyage Home در سال ۱۹۸۶ این موضوع را پیش‌بینی کرده بود. با این وجود، دانشمندان ثابت کردند که پتنت‌های تولید آلومینیوم اکسی‌نیترید (AION) یا آلومینیوم شفاف به سال ۱۹۷۸ و هشت سال قبل از فیلم یادشده بر می‌گردد و حتی نمونه‌های تولیدشده از این متریال نیز در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شده بودند.

ساختار شیشه
شیشه معولی چپ و شیشه پاراکریستالی راست

هرچند که شیشه‌ی تولیدشده توسط دانشگاه بایرویت کمی ظریف‌تر از آلومینیوم شفاف است اما به هیچ وجه قدرتمندتر از آن نیست. آلومینیوم شفاف از ترکیب اتم‌های آلومینیوم، اکسیژن و نیتروژن به وجود می‌آید اما شیشه‌ی آلومینوسیلیکات با ترکیب سیلیکون، آلومینیوم، بورون و اکسیژن ساخته‌ می‌شود. فرآیند تولید AION شامل ترکیب پودر آلومینا با کربن سیاه و افزایش دمای آن تا حدود ۱۶۵۰ الی ۱۸۵۰ درجه‌ی سلسیوس در یک محیط نیتروژنی می‌شود اما دانشمندان دانشگاه بایرویت برای ساخت شیشه‌ی جدید خود ابتدا آلومینوسیلیکات و شیشه‌ی اکسیدی را ترکیب کرده و پس از افزایش دمای آن به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس، فشار ۱۰ تا ۱۵ گیگاپاسکال را به آن وارد کرده‌اند. در هر دو روش یک شیشه‌ی پاراکریستالی تولید می‌شود که مقاومت بسیار بالایی دارد.

در نهایت باید گفت که مقاومت شیشه‌ی آلومینوسیلیکاتی دانشگاه بایرویت تفاوت خاصی با شیشه‌های AION ندارد و حتی از این نظر از شیشه‌ی AM-III، که مدتی پیش در چین تولید شده بود ضعیف‌تر است. این شیشه در آزمایش مقاومت Vickers نمره‌ی ۱۱۳ گیگاپاسکال را دریافت کرده بود و از لحاظ قدرت نسبت به الماس برتری دارد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید