IBM یک پردازنده هوش مصنوعی کم‌مصرف معرفی کرد - تکفارس 
IBM یک پردازنده هوش مصنوعی کم‌مصرف معرفی کرد - تکفارس 
IBM یک پردازنده هوش مصنوعی کم‌مصرف معرفی کرد - تکفارس 

IBM یک پردازنده هوش مصنوعی کم‌مصرف معرفی کرد

افشین نوری
۲ شهریور ۱۴۰۲ - 10:10
هوش مصنوعی

مدل‌های زبانی هوش مصنوعی که اخیرا با اقبال خوبی مواجه شذه‌اند دارای میلیاردها گره محاسباتی و اتصالات زیادی در بین آنها هستند. این موضوع باعث شده تا چت‌بات‌های هوش مصنوعی نیاز به حافظه و انرژی بیشتری داشته باشند.

یکی از راهکارها برای حل این مشکل، ترکیب حافظه و پردازش است. شرکت‌های IBM و اینتل تراشه‌هایی ساخته‌اند که گره‌های محاسباتی را به کل حافظه‌ای که برای انجام وظایف‌ آن‌ها مورد نیاز است تجهیز می‌کنند. راهکار دیگر، انجام عملیات در حافظه است که توسط حافظه تغییر فاز انجام می‌گیرد.

حالا IBM در این زمینه اقدام به معرفی یک تراشه تغییر فاز که در واقع یک پردازنده هوش مصنوعی است کرده است. این پردازنده قادر به تشخیص گفتار با دقت بسیار بالا و مصرف انرژی بسیار پایین است.

حافظه تغییر فاز مدت‌هاست که در حال توسعه است. عملکرد این حافظه‌ها، به صورت گرم کردن یک تکه کوچک از مواد و سپس کنترل سرعت خنک شدن آن‌هاست. اگر آن ماده به آرامی خنک شود، یک کریستال منظم تشکیل می‌دهد که جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می‌کند. اما اگر آن به سرعت خنک شود هدایت الکتریکی آن کمتر خواهد بود. تفاوت بین این دو حالت باعث ذخیره شدن یک بیت خواهد شد.

مهمترین قسمت این تراشه چیزی به اسم کاشی است که از بیت‌های تغییر فاز جداگانه به عرض ۵۱۲ واحد و عمق ۲۰۴۸ واحد تشکیل شده است. هر تراشه شامل ۳۴ عدد از این کاشی‌هاست که معادل ۳۵ میلیون بیت تغییر فاز می‌شود.

تراشه IBM انعطاف‌پذیری بالایی دارد و اجازه می دهد تا انرژی هر اتصال داخلی توسط تعداد زیادی از بیت‌ها حفظ شود. این تراشه می‌تواند ۱۲.۴ تریلیون عملیات را در هر وات توان مصرفی انجام دهد. این عدد در مقایسه با عملکرد یک پردازنده سنتی برای انجام عملیات مشابه بسیار قابل توجه است.

منبع: arstechnica

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید