تردز چیست؟ همه چیز درباره اپ متا و رقیب جدید توییتر- تکفارس
تردز چیست؟ همه چیز درباره اپ متا و رقیب جدید توییتر- تکفارس
تردز چیست؟ همه چیز درباره اپ متا و رقیب جدید توییتر- تکفارس

تردز چیست؟ همه چیز درباره اپ جدید اینستاگرام و رقیب توییتر

افشین نوری
۱۶ تیر ۱۴۰۲ - 10:58
همه چیز درباره تردز (Threads) اینستاگرام؛ رقیب توییتر

متا به‌تازگی سرویس میکروبلاگینگ جدیدی به نام تردز (Threads) معرفی کرد. آنچه در مورد این پلتفرم مهم است این است که تردز می‌خواهد با بهره‌گیری از پروتکل ActivityPub ماستودون تبدیل به بخشی از وب اجتماعی غیرمتمرکز شود. در حال حاضر، حدس و گمان‌های زیادی درباره آینده تردز وجود دارد. ما در اینجا سعی کرده‌ایم به برخی از این سوالات جواب دهیم.

برنامه تردز (Threads)، یک اپلیکیشن اینستاگرام است که از امروز به عنوان رقیب توییتر در دسترس کاربران قرار گرفته است. متا در ماه‌های گذشته قصد داشت از مشکلات اخیر توییتر پس از خرید آن توسط ایلان ماسک بهره ببرد و برای کاربران یک شبکه اجتماعی جدید مبتنی بر متن ارائه دهد.

تردز بسیار شبیه به آن چیزی است که در شایعات اشاره شده بود. همانطور که انتظار می‌رفت این اپلیکیشن از اطلاعات حساب اینستاگرام کاربران استفاده می‌کند و در واقع ما با یک افزونه پلتفرم اینستاگرام سروکار داریم.

تردز هرچند یک اپلیکیشن مستقل است اما از قابلیت یکپارچه‌سازی حساب اینستاگرام استفاده می‌کند تا کاربران به راحتی بتوانند اکانت‌هایی که در اینستاگرام دنبال می‌کنند پیدا و دنبال کنند. این اپلیکیشن از از همان اطلاعات ورود اینستاگرام استفاده می‌کند.

تردز بسیار شبیه به توییتر است و مثل توییتر دارای یک فید برای مشاهده پست‌هایی است که کاربران منتشر کرده‌اند. گزینه‌های دیگری مثل لایک، کامنت، پست مجدد و اشتراک گذاری نیز در آن وجود دارند و رابط کاربری این برنامه شامل رشته‌های جمع‌شونده است تا از طولانی شدن فید جلوگیری کند.

تردز همچنین قابلیت یکپارچه سازی با Fediverse خواهد داشت که به کاربران اجازه خواهد داد تا حساب‌ها و فالوورها را از اپلیکیشن‌هایی که از ActivityPub به عنوان پروتکل غیرمتمرکز شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کنند وارد کنند. یکی این اپلیکیشن‌ها شامل Mastodon می‌شود که هم‌اکنون جزو جایگزین‌های محبوب توییتر محسوب می‌شود.

ایلان ماسک در روزهای گذشته ادعا کرده بود که توییتر توسط چند صد سازمان مورد حمله قرار گرفته است که این موضوع باعث ایجاد سطوح بزرگی از دیتا اسکرپینگ شده است و به همین خاطر توییتر مجبور شده تعداد زیادی از سرورهای خود را به طور اضطراری آنلاین کرده و شرایط اضطراری اعمال کنند.

در همین راستا، توییتر از چند روز پیش شروع به مسدود کردن تمام دسترسی‌های خارجی به توییتر کرد و شما برای مشاهده هر توییت یا پروفایل باید وارد سیستم می‌شدید. ایلان ماسک این اتفاق را یک “اقدام اضطراری موقت” نامید و گفت که داده‌های توییتر به قدری غارت می‌شوند که کاربران عادی با مشکل‌ مواجه شده‌اند.

آنچه ما می‌دانیم

تردز یک اپلیکیشن مستقل از فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام است و این به معنای آن است که پایگاه کاربری آن جدا خواهد بود. البته کاربران اینستاگرام می‌توانند با استفاده از اکانت خود وارد آن شوند. اما هنوز در اتحادیه اروپا به خاطر برخی قوانین موجود امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

آیا متا داده‌های من را در تردز دریافت یا ردیابی خواهد کرد؟

تردز هم مثل ماستودون اطلاعات خصوصی شما مثل ایمیل و آدرس IP را خارج از سروری که اکانت شما روی آن ثبت شده منتشر نخواهد کرد. تردز و ماستودون بر اساس این فرض ساخته شده‌اند که به سرورهای شخص‌ثالث نمی‌توان اعتماد کرد. بنابراین، سروری که روی آن ثبت نام نکرده‌اید امکان دسترسی به داده‌های خصوصی شما را نخواهد داشت و نمی‌تواند شما را در وب ردیابی کند. تنها چیزی که می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد پروفایل عمومی و پست‌های عمومی شما است که برای همه کاربران قابل رویت است.

آیا تردز می‌تواند تبلیغات به من نشان دهد؟

در تردز و همچنین ماستودون هیچ کس نمی‌تواند تبلیغات را خارج از سروری که در آن ثبت نام کرده‌اید وارد رابط کاربری شما کند. این دو پلتفرم به طور پیش فرض هیچ گزینه‌ای برای نمایش تبلیغات ندارد. بنابراین هیچ تبلیغی در تردز نخواهید دید و هیچ سرور شخص‌ثالثی امکان انتشار تبلیغات در فید شما را نخواهد داشت، چراکه فید شما توسط سرور اصلی‌تان پشتیبانی می‌شود. همچنین اگر شخصی که او را دنبال می‌کنید تبلیغی را منتشر کند و شما نخواهید آن را مشاهده کنید می‌توانید آن را آنفالو کنید.

آیا متا با پیوستن به ماستودون سرورهای کوچکتر را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

ماستودون در اصل بر پایه روابط فالو کار می‌کند. بنابراین وقتی شما برای اولین بار فردی را در یک سرور دیگر فالو می‌کنید، سرور شما با آن کاربر مشترک می‌شود. به این ترتیب، حتی اگر سروری با میلیون‌ها نفر در شبکه وجود داشته باشد، شما به‌روزرسانی میلیون‌ها نفر را دریافت نخواهید کرد مگر اینکه همه این افراد را دنبال کنید. این ویژگی باعث خواهد شد تا امکان مدیریت ترافیک و حافظه در سراسر شبکه وجود داشته باشد. بنابراین به هیچ‌وجه سرورهای کوچکتر تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

اینستاگرام تردز

آیا متا می‌تواند پروتکل ActivityPub را رها کند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است پروتکل ActivityPub را که متا از آن برای تردز استفاده می‌کند و پروتکل متا XMPP که برای سرویس مسنجر در یک دهه گذشته استفاده شده مقایسه کنیم. زمانی کاربران فیسبوک و گوگل تاک می‌توانستند با یکدیگر و با افرادی از سرورهای XMPP چت کنند، اما الان این امکان وجود ندارد. چه چیزی می‌تواند مانع از تکرار این اتفاق شود؟ بنابراین حتی اگر تردز ActivityPub را رها کند، دقیقاً همان جایی خواهیم بود که الان هستیم. XMPP به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد، اما ActivityPub از پشتیبانی ماستودون برخوردار است.

تردز داده‌های زیادی از کاربران جمع آوری می‌کند. آیا این موضوع مشکلی ندارد؟

بر اساس فهرست اپ استور، اپلیکیشن تردز برعکس ماستودون داده‌های مختلفی جمع آوری می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها فقط کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد که اپلیکیشن تردز را دانلود و استفاده کنند، یا از طریق روش‌های دیگری کاربر تردز شوند. اما اگر شما یک کاربر تردز را از طریق اکانت ماستودون خود دنبال کنید یا برای او پیام بفرستید تردز قادر به جمع آوری اطلاعات خصوصی شما به جز پیامی که ارسال کرده‌اید نخواهد بود.

آیا کاربران تردز می‌توانند با کاربران ماستودون ارتباط برقرار کنند؟

به نظر می‌رسد که در نهایت ماستودون و تردز با هم همکاری کنند و از نظر فنی کاربران این دو پلتفرم بتوانند یکدیگر را دنبال کنند و بین هم پیام‌ رد و بدل کنند. این کار به اپراتور سرور ماستودون شما بستگی دارد که اجازه ارتباط با تردز را بدهد. اگر از تصمیم آن‌ها راضی نبودید می‌توانید اکانت خود را به سرور ماستودون دیگری منتقل کنید و هیچ نگرانی از بابت حفظ همه دنبال کنندگان خود نداشته باشید. ماستودون یک برنامه منبع باز است و شما حتی می‌توانید سرور خود را روی میزبانی کنید و مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.

آیا متا سیاست تعدیل محتوا را در تردز اعمال خواهد کرد؟

درست مثل ماستودون، تردز هم سیاست‌های تعدیل محتوای خودش را خواهد داشت و متا می‌تواند انتخاب کند که چه محتواهایی را در پلتفرم خود مسدود کند. با این حال، تصمیمات متا فقط پلتفرم خودش را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تنها کسانی می‌توانند برای ماستودون قوانین تعدیل تنظیم کنند که مدیران سرور آن باشند و اگر شما خودتان میزبان باشید فقط خودتان خواهید توانست. از طرفی، سرورهای مختلف ماستودون برای همکاری با یکدیگر نیاز به توافق بر سر همه سیاست‌های تعدیل ندارند، بلکه می‌توانند محتوای خاصی را به صورت جزئی مسدود کنند و تردز نیز در این زمینه متفاوت از ماستودون نخواهد بود.

در هر حال، ما از قابلیت همکاری پلتفرم‌های مختلف اجتماعی دفاع می‌کنیم و از آنجائیکه اکثر پلتفرم‌های بزرگ پروتکل ActivityPub را پذیرفته‌اند انتظار می رود که در آینده نزدیک شاهد حرکت به سمت شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز باشیم. 

منبع: Joinmastodon

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید