آیا داده‌های پروژه کوآرتز اپل قابل اطمینان هستند؟ - تکفارس 
آیا داده‌های پروژه کوآرتز اپل قابل اطمینان هستند؟ - تکفارس 
آیا داده‌های پروژه کوآرتز اپل قابل اطمینان هستند؟ - تکفارس 

آیا داده‌های پروژه کوآرتز اپل قابل اطمینان هستند؟

سپهر بندزر
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - 16:16
پروژه کوارتز اپل

ممکن است با خواندن عنوان مطلب به این سوال فکر کنید که چرا اپل باید پروژه ای مهم مانند پروژه کوآرتز را توسعه دهد که اطلاعات غلط را به کاربران ارائه می ‌دهد؟ و آیا هزینه صرف شده برای خرید ساعت هوشمند تنها در جیب اپل می‌رود و برای ما جز حمل وزن سنگین‌تر و قابلیت‌های ترند شده سود بیشتری ندارد؟

بیایید مسئله را با نگاهی گسترده‌تر و از قلم نویسنده وبسایت The Verge ببینیم.

امروزه، بسیاری از کاربران اندروید و آی او اس به دستگاه و برنامه‌های حوزه سلامت متکی هستند و حتی با دستبند هوشمند به خواب می‌روند تا بلکم جزئیات بیشتری را درباره روند کار بدن خود در طی شب دریافت کنند. چنین عادت‌هایی موجب بروز اثرات منفی برای بدن و روح می‌شود؛ زیرا فکر کردن به موضوع کم خوابی نه تنها کاربر را با استرس‌های مداوم روبرو می‌کند، بلکه در بازه طولانی مدت شاهد تاثیرات منفی غیرقابل بازگشتی خواهید بود که سلامت روح و جسم را تهدید می‌کند.

ارتباط پروژه کوآرتز و دقت کم سرویس های سلامت

در سال ۲۰۱۴، مدیر عامل اپل به شکل مکرر اعلام کرد که هدف بعدی آنها تولید و توسعه ابزارهای مرتبط به سلامت مردم است و یکسال بعد اپل با ورود به حوزه سلامت و ساعت هوشمند، اپل واچ را عرضه کرد.

اگرچه شرکت‌های بسیاری قبل از اپل نیز دست به تولید ساعت‌های هوشمند زدند، اما بازار رقابت با وارد شدن اپل به این حوزه داغ‌تر از قبل شد و شرکت آمازون نیز دست به ارائه Phillpack زد که وبسایت و سرویسی برمبنای ارائه خدمات پزشکی و دارویی است.

حالا، خبرگزاری بلومبرگ اطلاعات جدیدی را درباره سرویس کمکیار اپل به نام کوآرتز را منتشر کرد که نوعی قابلیت و برنامه توسعه یافته برای اپل واچ محسوب می‌شود و وظیفه آن تمرکز روی سلامت روان است.

آیا داده‌های پروژه کوآرتز اپل قابل اطمینان هستند؟ - تکفارس 

اگرچه چنین اخباری برای کاربرانی که به سرویس‌های سلامت محور متکی هستند ضروری است، اما اپل در زمینه توسعه سیستم عامل پویا برای اپل واچ و دستگاهی مبتنی بر رفتار کاربران شکست خورد. الیزابت لوپاتو در ارتباط به این موضوع توضیح می‌دهد که با گذشت بیش از ۷ سال از عرضه ساعت هوشمند اپل و برنامه‌های سنجش سلامت، عملکرد آنها شاهد تغییرات خاصی نبوده و قرارگیری تنظیمات اعلان‌ها روی حالت پیش فرض، کاربر را به شکل قابل توجهی از پیگیری وضعیت سلامت خود خسته و دلسرد می‌کند.

او همچنین عملکرد Healthkit را در دوران همه‌گیری کویید ۱۹ مورد نقد قرار داد و گفت:

در دروان همه گیری کووید۱۹ به این ویروس دچار شدم و زمانیکه تحت درمان بودم، Healthkit به من اطلاع داد که در این هفته کمتر از هفته‌های گذشته پیاده‌روی کرده‌ام و نسبت به وضعیت من اطلاعات دقیقی را ارائه نداد.

با وجود چنین مشکلاتی، تصور می‌شود که مشتریان اپل واچ، افرادی به شدت عصبی، قضاوت‌گرا و ناتوان هستند و هر شخص و گروهی که این تنظیمات را در اپل واچ بکار برده باید توسط خود کوآرتز درمان شود تا این سرویس با اطمینان بیشتر در دسترس کاربران قرار بگیرد.

تاثیرات مخرب دیجیتال سازی

دلایل ذکر شده باعث نمی‌شوند تا کاربران از خرید اپل واچ دست بکشند، بلکه حتی قابلیت‌های آنرا با وجود اعلان‌های مکرر و اعصاب خوردکن، کاربردی و حیاتی تلقی می‌کنند. در سمت دیگر ماجرا اگر برخی از کاربران آسیب پذیر و حساس باشند به شکل روزانه چندین بار برنامه را چک می‌کنند و ارزیابی‌های نمایش داده شده در برنامه که از رفتار و روحیه کاربر جمع آوری می‌شود در کنار چاشنی اعصاب خوردکن اعلان ها وضعیت را بد و بدتر می‌کند و اعلان‌ها تنها وضعیت نامناسب خواب را برای فریلنسر تاکید می‌کنند.

در این بین، به مسئله بزرگتری به نام دیجیتال سازی می‌رسیم که شرکت‌هایی مانند اپل دست به اضافه کردن آن به سیستم عامل خود می‌زنند. به عنوان نمونه، رویدادنگاری یا نوشتن خاطرات روزمره از ایده‌هایی است که گرچه اپل از آن با افتخار برای سیستم عامل و پلتفرم خود پرده برداری خواهد کرد، اما می‌توانید به شکل بسیار ارزان‌تر و حتی رایگان کارهای روزانه خود را یادداشت کنید و اطلاعات و مشخصات خود را در اختیار اپل قرار ندهید.

برای جلوگیری از این وضعیت، یکی از ابزارهای فوق العاده ارزان و تعاملی برای ثبت رویدادنگار، دفتر نام دارد که با قیمت کمتر از ۲ دلار و حتی ۵۰ هزارتومان قابل خرید است و در کنار فراهم کردن قابلیت اتصال برچسب‌های مختلف برای شخصی سازی و حس و حال جدید، نیازی به باتری و یا دسترسی به اینترنت ندارد.

 ارتباط پروژه کوآرتز اپل

امروزه، اصطلاح “Touch grass” برای افراد آفتاب مهتاب ندیده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمامی ساعت‌های روزانه خود را صرف تجربه بازی و یا تعامل با ابزارهای حوزه فناوری می‌کنند و از خانه خارج نمی‌شوند. در این حین، هدست‌های واقعیت مجازی نیز نیت یکسانی برای ترویج تنبلی کاربران دارند.

بسیاری از کاربران به جای صرف وقت در بیرون از خانه و پارک، هدست واقعیت مجازی را جلوی چشمان خود می‌گذارند و ساعت‌ها به تعامل با دنیای غیرواقعی می‌پردازند تا شاید وضعیت روانیشان نسبت به قبل بهبود یابد و به نظرشان اعداد و ارقام تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مغز و روان خواهند داشت.

در این بین، داده‌های منتشر شده از برنامه‌های حوزه سلامت و اپل واچ رابطه مستقیمی با نحوه‌ی جستجوی مردم و سلامت روان آنها دارد و با جستجوی علائم و اعداد نمایش داده شده، با نتایج عجیب و غریب و ناراحت کننده‌ای روبرو خواهند شد که در بدترین حالت امید به زندگی کاربر را نیز کاهش خواهد داد.

کسب درآمد با روان کاربران

همه ما با پیشرفت نرم افزار و حوزه فناوری، زندگی پیچیده‌تر و آسانتری را تجربه می‌کنیم و در بیشتر اوقات، زندگی ما با اجزای این حوزه در هم تنیده شده است. بااینحال، ما موجوداتی تعاملگرا هستیم و باید به جای گذراندن تمامی وقت خود با رایانه، با هم نوعان خود وقت بگذارنیم تا از لحاظ روانی خوشحالتر، آرام‌تر و اجتماعی‌تر شویم.

اخیرا، ویدیوهای تبلیغاتی بسیاری درباره چت بات ChatGPT در یوتیوب آپلود می‌شود که در آن، ChatGPT نقش یک دوست را در رابط گرافیکی بازی می کند و به شما پیشنهاد می‌دهد تا برای گذراندن وقت خود، اشتراک گذاری احساسات و اطلاعات با او تعامل برقرار کنید.

اعلان‌های سلامت محور اپل تنها برای طیف مخصوصی از کاربران مناسب است و رویکرد دور از علم آن همراه با تحقیقات کم باعث می‌شوند تا کاربران به بیماری‌های مختلف دچار شوند و این اعلان‌ها نه تنها نمی‌توانند آنها را از وضعیت خود و سلامت آگاه کنند، بلکه کاربران را وارد چرخه‌ای از نگرانی‌ و اضطراب می‌کند و با درنظر گرفتن وضعیت روان، جسم نیز در این منجلاب گیر می‌کند.

پروژه کوآرتز اپل

دخالت اپل در سلامت روان برای بسیاری از فعالان حوزه فناوری و سلامت نگران کننده است؛ زیرا توسعه دهندگان اپل نیز به درک مباحث روان شناسی و انعطاف پذیری نیاز دارند تا با روند پیچیده زندگی مردم آشنا باشند و کنار بیایند.

رویکرد صمیمانه اپل و ارائه داده‌های سلامت در قالب برنامه و سرویس‌های پزشکی ناقص، سلامت کاربران را با خطر روبرو می‌کند و این احتمال می‌رود تا برخی از کاربران با پیش زمینه‌های مرتبط به بیماری از این قابلیت استقبال کنند و به اپل اجازه دهند تا با احساسات و داده‌هایشان بازی و سوء استفاده کند.

خبرهای منتشر شده درباره فروش داده‌های کاربران اپل به گوگل و ارائه قابلیت‌های متکی به صفحه نمایش نه تنها به بهبود سلامت کمک نمی‌کند، بلکه ما را به تعامل بیشتر با نرم افزار و ابزارها مجبور می‌کند تا اپل در رویداد بعدی خود از استقبال بی‌نظیر کاربران و گذراندن ساعت‌های ارزشمند خود برای شک کردن به وضعیت جسمی و روانی به خود ببالد و با تشکر از ما به درآمد بیشتر فکر کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید