بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 
بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 

بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا

سپهر بندزر
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 09:55
اپل واچ اولترا

پیش از اینکه اپل واچ اولترا به شکل رسمی توسط اپل معرفی شود، همگی ما فکر می‌کردیم که این محصول با پسوند پرو به بازار عرضه خواهد شد. با این وجود، اپل سنت شکنی کرد و مدل جدیدی را با ویژگی‌های نوآورانه و بهبود یافته نسبت به نسخه‌های پایه و قبلی به بازار‌های جهانی عرضه کرد.

اولین تلاش اپل برای ساخت مدل اولترا نشان داد که اگرچه این نسخه نیز با نقاط ضعف همراه است، اما با قابلیت‌هایی مانند: دکمه Action، جنس بدنه تکامل یافته، Multiband Gps و باتری قوی‌تر معرفی شده که می‌تواند بیش از یک روز شارژدهی داشته باشد.


طراحی و اندازه

اپل واچ اولترا نسبت به مدلهایی مانند اپل واچ سری ۸ نسبتا بزرگتر است و باعث بوجود آمدن اختلاف وزن ۱۰ گرمی می‌شود. در ابتدای مواجه شدن با اپل واچ اولترا متوجه می‌شوید که این ساعت ۴۹ میلی متری با اندازه‌ای بزرگ، به شکل غیر قابل قبولی برای شما عجیب به نظر می‌آید و درک آن اندکی مشکل است.

اما با در نظر گرفتن مدلهایی مانند: Polar Grit X Pro، Samsung galaxy watch 5 pro و Sunnto 7 Pro به این نتیجه می‌رسید که این اندازه کم کم در بین ساعت‌های هوشمند در حال رواج است و اگر خیلی به این مدل علاقه دارید، باید به اندازه آن عادت کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی اپل مک بوک ایر M2؛ بزرگ‌ترین ورودی سری

یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران در تشخیص اندازه و ابعاد این ساعت به مشکل بر می‌خورند، عکس‌های ثبت شده است. در تصاویر به گونه‌ای مشاهده می‌کنید که انگار اندازه این ساعت ۴۵ و حتی ۴۷ میلی متر است. اما واقعیت این است که اپل واچ اولترا ۳ میلی متر ضخیم تر از نسل ۸ اپل واچ است و به گونه‌ای نیست که شما را در روزهای گرم تابستان آزار دهد.

در کنار ابعاد بدنه، صفحه نمایش بزرگ اپل واچ اولترا با وضوح ۴۸۴×۳۹۶ یکی از نقاط مثبت این مدل است که کمک شایانی به خوانایی شما در طول روز و محتواهایی با فونت ریز می‌کند. به علاوه، صفحه نمایش اپل واچ اولترا در سرعت نوشتاری و نمایش قابلیت‌های کاربردی به دوستان مانند: ساعت و آب و هوا از فواصل دور نیز کاربردی است و خیال شما را از این بابت راحت می‌کند.

اپل واچ اولترا

با این وجود، اندازه صفحه نمایش این ساعت باعث شده تا افرادی که مچ کوچکتری دارند از آن استقبال نکنند؛ زیرا در غیر اینصورت، اپل واچ اولترا همانند نشانه‌ای خواهد بود که همواره چشم دوستان و آشنایان را جذب می‌کند و باید هردفعه به سوالات آنها در رابطه قابلیت‌های این ساعت پاسخ دهید.

در کنار این موارد، المان‌هایی نیز وجود دارند که طراحی نسخه اولترا را نسبت به سری ۸ متمایز می‌کنند. به عنوان نمونه: تاج کنار مدل اولترا بزرگتر است و برآمدگی‌های روی آن نیز فرایند استفاده را آسانتر می‌کند و از اتفاقی لمس کردن جلوگیری می‌شود.

اپل دکمه فیزیکی دیگری را با نام Action Button به این نسخه اضافه کرده که می‌تواند قابلیت‌های شخصی سازی بیشتری را برای شما فراهم کند.

همانند Galaxy Watch 5 pro، اپل نیز برای محافظت صفحه نمایش، کناره‌های بدنه را به سمت بالاتری کشیده تا احتمال برخورد صفحه نمایش کمتر شود. همچنین، برعکس سایر مدلهای اپل واچ، نسخه اولترا دارای صفحه نمایشی کاملا تخت است و همانند داشتن آیفون کوچکی روی مچ دست می‌ماند.

قابلیت و عملکرد

سری ۸ ساعت‌های هوشمند اپل مدلهایی فوق العاده قوی و کاربردی هستند که اگرچه نیاز کاربران را با فناوری‌های جدید و نوآورانه برآورده می‌کنند، اما به گرد پای اپل واچ اولترا نمی‌رسند.

همانند سری ۸ اپل واچ، نسخه اولترا این ساعت هوشمند نیز از پردازنده S8 بهره می‌برد و به قابلیت‌هایی مانند سنسورهای دما، شتاب سنج و حسگر ژیروسکوپ بهبود یافته برای تشخیص تصادف و غیره مجهز شده است.

با وجود تمامی قابلیت‌های اصلی و فرعی، نسخه اولترا پای خود را در بخش عملکرد و قابلیت فراتر گذاشته و با مواردی مانند: سنسور دمای آب، سنسور عمق آب برای شناگران و نجات غریق‌ها، حالت های ورزشی متنوع، هشدار سایرن و روشنایی حداکثر ۲۰۰۰ نیت برای روزهای آفتابی عرضه شده که می‌تواند مدلی مناسب برای افرادی باشد که انتظار زیادی از قابلیت‌های ساعت هوشمند دارند.

در کنار این موارد، مجموعه‌ای از ۳ میکروفون، افزایش کیفیت صدا را در حین برقراری تماس تضمین می‌کنند که در کنار اسپیکر کوچک کنار بدنه ساعت، تجربه لذت بخشی را برای استفاده از سیری و شنیدن صدای اعلان‌ها برای شما به ارمغان می‌‌آورد.

اپل واچ اولترا

اگرچه اپل واچ اولترا نمی‌تواند جای ساعت مخصوص شنا را برای افراد فعال در این حوزه پرکند، اما با دارا بودن گواهینامه EN13319 و مقاومت در برابر آب WR100 این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا عمق ۴۰ متر زیر آب شنا کنید و حتی در ورزش های آبی نیز از آن استفاده کنید.

سایرن یکی از قابلیت‌های انحصاری اپل واچ اولترا است که با تولید صدا و جذب دوستان و آشنایان شما را از در خطر افتادن و گمشدن نجات می‌دهد. اپل می‌گوید که میزان صدای سایرن ۸۶ دسیبل است که برای مکان‌هایی مانند: منزل و محل کار و حتی فضای باز به عنوان صدایی بلند شناخته می‌شود و صدای این اعلان تا فاصله ۱۸۲ متر نیز شنیده می‌شود.

سایرن از دو الگوی تولید اعلان برای با خبر کردن افراد استفاده می‌کند که در برخی اوقات حجم صدا کم و برخی اوقات بسیار زیاد است. در این بین، سایرن به قابلیت SOS یا ارتباط اضطراری مخصوص اپل نیز مجهز شده و تیم‌های نجات و اعضای خانواده را با خبر می‌کند.

به علاوه، سایرن تاثیر کمی در مصرف باتری شما دارد و اگر در شرایط بدی گیر افتاده باشید و باتری اپل واچ نیز پر باشد، می‌تواند تا چند ساعت به طور بی وقفه صدا را پخش کند. در این بین، قابلیت جدید قطب نما در اپل واچ اولترا که در WatchOS 9 نیز به سایر مدل‌های قبلی اپل واچ اضافه شده، تجربه پیاده روی را دلنشین تر از قبل می‌کند و نقاطی را با فاصله زمانی دو ساعته برای شما در نظر می‌گیرد تا با پیاده روی به آنجا برسید و دوباره مقصد جدیدی را به شما توصیه می‌کند.

در کنار Compass، قابلیت BackTrack نیز برای مسیریابی درنظرگرفته شده و از گم شدن شما در مسیر جلوگیری می‌کند. نشانه‌هایی که به منظور ردپا روی نقشه گذاشته شده به اندازه کافی قابل رویت نیستند، اما ترکیب این دو قابلیت باعث می‌شود تا تنها به LTE متکی نباشیم و بتوانیم مسیر خود را پیدا کنیم.

عملکرد باتری

بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 

اپل همواره از نظر ظرفیت و عملکرد باتری در مدلهای آیفون و ساعت‌های هوشمند مورد انتقاد قرار می‌گیرد و حداکثر شارژدهی مدلهای اپل واچ در سالهای گذشته به رقم ۱۸ ساعت می‌رسید.

باتری اپل واچ اولترا ۷۶ درصد بزرگتر از باتری اپل واچ سری ۸ ۴۵ میلی متری است و به شکل تخمینی می‌تواند تا ۳۶ ساعت با استفاده معمولی و تنها با یکبار شارژ دوام بیاورد که غیر فعال کردن گزینه‌های بهینه سازی باتری، شارژدهی را به ۶۰ ساعت می‌رساند.

در بخش زیر نتیجه شارژدهی اپل واچ اولترا را از نظر یکی از کاربران بررسی می‌کنیم.

  • هفته گذشته، ساعت هوشمند خود را تا میزان ۱۰۰ درصد شارژ کردم و پس از دو ساعت و ربع پیاده روی و استفاده طولانی مدت از قطب نما و GPS به خانه برگشتم و پس از استفاده معمولی در نیمه روز، در آخر شب نیز میزان خواب خود را کنترل کردم. فردای همان روز، از شارژ کامل باتری، تنها ۵۰ درصد باقی مانده بود.
  • یک روز دیگر، به مدت ۳۰ دقیقه GPS خود را همراه با پیاده روی فعال کردم و سپس به مدت ۲۰ دقیقه به قایقرانی پرداختم و تماس کوتاهی نیز برقرار کردم. در آخر شب، ۸۴ درصد از باتری برای روز بعد باقی مانده بود.

همانطور که توجه کردید، اپل واچ اولترا می‌تواند بیش از ۳ روز برای شما شارژدهی داشته باشد و قابلیت شارژ سریع نیز این اجازه را به شما می‌دهد تا به شکل حداکثر از آن استفاده کنید و آنرا همواره همراه خود داشته باشید.

Low-power mode که برای استفاده بهینه باتری در نظر گرفته شده است، حالت Always On و سنسورهای فعال در پس زمینه مانند: سنسور سلامت را متوقف و ارتباطات وای فای را محدود می‌کند. اپل ادعا می‌کند که با فعال کردن این گزینه می‌توانید تا عمق ۲.۴ مایل زیر آب شنا کنید ، ۱۱۲ مایل موتور سواری کنید و در مسابقه ماراتون ۲۶.۲ مایل بدوید که اتمام آن بسته به سرعت شما تا ۱۴ ساعت به طول می‌انجامد.

بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 

بنابراین، Low power mode زمانی می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ شارژدهی باتری داشته باشد که نیازی به تمامی قابلیت‌های آن نداشته باشید. در سمتی دیگر، اپل تنظیمات بهینه سازی باتری مجزایی را نیز در این ساعت در نظر گرفته که می‌تواند در کنار Low power mode شارژدهی باتری شما را افزایش دهد.

اما نتایج شارژدهی باتری بدون حالت بهینه سازی چگونه است؟ با نتایج بدست آمده در همین شرایط و دویدن ۱۳ مایل از مسیر ماراتون تنها نیمی از شارژ باتری مصرف شد و اگر شارژدهی باتری از اهمیت بالایی برای شما برخوردار نیست، اپل واچ سری ۸ برای شما مناسب تر است.

Action button

Action ButtoAction Button، دکمه‌ای فیزیکی و بزرگ است که روبروی تاج ساعت قرار دارد و یکی از بخش‌های قابل تامل اپل واچ اولترا است. دکمه‌های فیزیکی همواره از بخش‌های مهم و حیاتی ساعت‌ها شناخته می‌شوند که در کنار حس خوبی که به ما منتقل می‌کنند، با ویژگی‌های مثبتی نیز همراه هستند و به عنوان بخش جدایی ناپذیر ساعت شناخته می‌شوند که باید در آینده و نسخه‌های جدیدتر بهبود یابند.

به عنوان نمونه: برعکس صفحه نمایش، دکمه‌های فیزیکی با وجود دستان خیس و کثیف نیز همچنان کار می‌کنند و دیگر نیازی به در آوردن دستکش برای استفاده از آنها نیست. از اینرو، این دکمه تنها برای بهبود دسترسی به گزینه ها نیست و قابل برنامه ریزی است و اپل باید برعکس سری آیفون، قابلیت‌های نوین این ساعت را در سایر سری اپل واچ نیز به کار بگیرد.

در ابتدای استفاده از این دکمه، باید قابلیت‌های آنرا فعال کنید، بااینحال، تغییرات قابلیت‌های این دکمه در تنظیمات نیز برای کاربران در دسترس است. نحوه کار این دکمه به این صورت است که هر فعالیتی که قصد انجام آنرا دارید مانند: ورزش، پیاده روی، مسیریابی، شنا، چراغ قوه و سایر موارد در این بخش قرار دارند و برای انتخاب هریک از آنها می توانید از این دکمه به عنوان میانبر استفاده کنید.

اپل واچ اولترا

شما می‌توانید براساس نیاز خود و فشردن دکمه، آنها را دسته بندی کنید. به عنوان نمونه: تعیین می‌کنید که برای انتخاب گزینه شنا باید یکبار دکمه Action button را فشار دهید و به آن دسترسی داشته باشید، یا حتی به دلیل گستردگی نیازهای شما، گزینه شنا با ۶ بار فشار دادن پیاپی دکمه فعال می‌شود.

در کنار این موارد، فعال کردن قابلیت‌ها از طریق این دکمه میسر است و می‌توانید با شخصی سازی این کلید به گزینه‌هایی مانند سیری نیز دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا پروژه تولید مودم اپل با شکست مواجه شده است؟

اما نکته حایز اهمیتی که در این دکمه و اپل واچ اولترا پنهان شده، راحتی و حس رضایتی است که در تعامل بیشتر دکمه‌های فیزیکی و کنترل آنها دیده می‌شود. به عنوان نمونه: کاربر می‌تواند با فشار دادن تاج و دکمه کنار ساعت، بسته به جهت قرار گیری ساعت روی مچ، روند استفاده از بخش Workout را ادامه دهد. اما این حالت حس مثبتی را به کاربر القا نمی‌کند.

اما با وجود Action button، کاربر می‌تواند با فشار دادن یکی از این چند دکمه برنامه‌ها و قابلیت‌ها را متوقف کند.

اگرچه طیف وسیعی از قابلیت‌های سلامت و ورزش برای Action button در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توانید در زمینه‌های پیشرفته‌تری از این دکمه استفاده کنید. به عنوان نمونه: می‌توانید افرادی که با آنها قرار کاری گذاشته‌اید را از تاخیر خود با خبر کنید که این امر نیز نیازمند زمان بندی دقیق است تا فرایند کاری شما را دچار اختلال نکند.

بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 

اگر در ابتدای استفاده از دکمه Action button، درک درستی از مفاهیم میانبر ندارید، می‌توانید از ” What is a shortcut” استفاده کنید که ایده و اطلاعات کاربردی را در رابطه با عملکرد این دکمه به شما می‌دهد.

اگرچه Action button اولین اقدام جدید اپل در حوزه ساعت‌های هوشمند شناخته می‌شود، اما پتانسیل مثبتی در این بخش وجود دارد و بسیاری از توسعه دهندگان با طراحی و ساخت برنامه‌های مختلف از این قابلیت استقبال خواهند کرد.

GPS

کوپرتینویی‌ها در بخش GPS نیز برای اپل واچ اولترا کم نگذاشته‌اند و فناوری Multiband GPS با استفاده از L1 و L5 یک بخش قابل توجه است. این فناوری در محصولات راگد و ساعت های هوشمندی مانند Coros Vertix 2، Garmin Fenix 7 نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به لطف این فناوری و علوم مرتبط و تخصصی، موقعیت مکانی دقیق‌تری از شما در موقعیت‌های شلوغی مانند: وسط شهر و حتی جنگلی پوشیده از درخت و منابع طبیعی در دسترس نیروهای امداد و اعضای خانواده و آشنایان قرار می‌گیرد.

نکته متفاوت این قابلیت در اپل واچ اولترا نسبت به سایر گزینه‌ها این است که این قابلیت در مدل اولترا در حالت پیش زمینه فعال است و نیازی به دسترسی به تنظیمات نیست. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، تمامی مسیرهای رفت و آمد کاربر روی نقشه علامت گذاری شده و نقشه آن بسیار دقیق و کامل است.

قیمت و پلتفرم

در کنار ویژگی‌های مثبت اپل واچ اولترا، می‌توانیم به نکاتی مانند طراحی بزرگ و عدم وجود قابلیت سنجش انرژی در هر لحظه اشاره کنیم که در ساعت های هوشندی مانند: Garmin Fenix 7 دیده می‌شود. به علاوه، سیستم تشخیص تصادف هنوز هم جای پیشرفت دارد و باید شاهد بروزرسانی‌های جدید برای آن باشیم.

در بخش قیمت نیز، نسخه پایه اپل واچ اولترا با برچسب قیمتی ۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد و قیمت آن در کشور ما از ۳۵ میلیون تومان شروع می‌شود. در این بازار رقابتی مدل Garmin Epix 2 نیز حضور دارد که با قیمت بیشتر ۸۹۹ دلار به فروش می رسد و از صفحه نمایش اولد و شارژدهی باتری تا ۷ روز بهره می‌برد.

بررسی اپل واچ اولترا؛ ظهور کمالگرا - تکفارس 

مدلهای Garmin, Polar و Coros نیز در بخش ساعت‌های مقرون به صرفه‌ای قرار می‌گیرند که قابلیت و عملکرد مشابهی دارند و با قیمت ۴۰۰ الی ۶۰۰ دلار عرضه می‌شوند.

در کنار تمامی این معیارها، پلتفرم نیز تاثیر قابل توجهی در تجربه کاربری شما دارد که اپل واچ اولترا با رابط کاربری روان و ساده شما را ناامید نمی‌کند و از آن لذت خواهید برد. با این وجود، اگر پلتفرم برای شما مهم نیست و شارژدهی معمولی را ترجیح می‌دهید، طیف گسترده‌ای از ساعت‌های پرچمدار در بازار وجود دارند که بدون شک می‌توانند نیازهای روزانه شما را برآورده کنند.

اپل واچ اولترا

جمع‌بندی

اپل اولین قدم خود را برای معرفی و عرضه ساعت هوشمند نیمه راگد برداشت و کیفیت ساخت و قابلیت های آن به گونه‌ای است که نسبت به بسیاری از ساعت‌های هوشمند متمایز است. اگرچه این مدل برای فعالیت‌های ورزشی نیمه حرفه‌ای توصیه می‌شود، اما بهتر است برای ورزش‌های فوق حرفه‌ای گزینه‌های قوی‌تری را مد نظر خود قرار دهید که برای این حیطه ورزشی مناسب باشد و تجربه کاربری شما را در حد رضایت حفظ کند.


نکات مثبت:

  • طراحی زیبا و کیفیت بدنه بالا
  • بهترین عملکرد شارژدهی در بین ساعت‌های اپل
  • فناوری و قابلیت‌های متنوع
  • Action Button
  • صفحه نمایش بزرگ با روشنایی حداکثر ۲۰۰۰ نیت
  • تمامی مدل‌ها با Celluar عرضه می‌شوند

نکات منفی:

  • کمبود قابلیت سنجش انرژی
  • عدم استفاده از نقشه و سیستم مسیریابی در حالت آفلاین
  • اندازه بزرگ ساعت ممکن است برای بعضی کاربران مناسب نباشد

۸/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.