آیا پروژه تولید مودم اپل با شکست مواجه شده است؟ - تکفارس 
آیا پروژه تولید مودم اپل با شکست مواجه شده است؟ - تکفارس 

آیا پروژه تولید مودم اپل با شکست مواجه شده است؟

امیرحسین ندایی
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 10:17
آیا پروژه تولید مودم اپل با شکست مواجه شده است؟ - تکفارس 

چند هفته پیش، مینگ چی کوئو، یک تحلیل‌گر بخش فروش شناخته شده توییت کرد که چک‌های وی نشان دهنده این هستند که تلاش اپل برای ساخت مودم همراه‌اش احتمالاً با شکست مواجه شده است. در این مقاله قصد داریم درباره محتمل بودن این اتفاق، دلایل احتمالی و برخی از معانی آن صحبت کنیم.

اپل و مخمصه جدید

به طور کلی از کوئو به عنوان یک حرفه‌ای نام برده می‌شود. او که در قاره آسیا قرار دارد، به نظر می‌رسد بینش بسیار خوبی از زنجیره تامین داشته باشد درست مانند همه تحلیل‌گران، وی رکوردی مبنی بر ۱۰۰ درصد درست بودن پیش‌بینی‌هایش ندارد، اما به طور کلی به نظر می‌رسد که در رابطه با مسائل مرتبط با زنجیره تامین، تعداد پیش‌بینی‌های درست او بر پیش‌بینی‌های غلط‌اش می‌چربد. حالا شاید سوالی که اکنون برایتان پیش بیاید این باشد؛ آیا او این بار درست می‌گوید؟

مودم اپل

ما فکر می‌کنیم برای پاسخ به این سوال، اکنون زیادی زود باشد. گوشی مورد بحث آیفون ۲۰۲۳ است که هنوز ۱۴ ماه با انتشار آن فاصله داریم. به طور معمول، تصمیمات مرتبط با تامین کالا برای اپل به صورت ۱۲ ماه پیش از عرضه نهایی می‌شوند، پس شاید هنوز مدتی تا اظهار نظر قطعی فاصله داشته باشیم.

از سویی دیگر اما این مودم بخش مهمی از گوشی مورد بحث ما می‌باشد، پس سایر تیم آیفون احتمالاً می‍توانند یک‌سری از تصمیمات را تنها پس از اینکه مودم درست شد بگیرند. پس ما تاحدودی درست می‌گوییم. در مقاله‌ای در آینده‌ای نزدیک، داده‌های داخلی و خارجی مرتبط با بخش فروش اپل را تا حدودی بررسی و موشکافی خواهیم کرد، اما برای هدفمان در حال حاضر، با یک حساب و کتاب سر انگشتی می‌توانیم بگوییم که کوئو راست می‌گوید. وی در توییتی در روز ۲۸ جوئن سال جاری گفته بود:

آخرین تحقیق من نشان می‌دهد که توسعه تراشه مودم ۵G اپل با شکسست مواجه شده است، پس کوالکام با سهمی ۱۰۰ درصدی تامین کننده انحصاری تراشه‌های۵G  آیفون‌های ۲H23 جدید باقی خواهد ماند (این در حالی است که این میزان پیش‌تر ۲۰ درصد تخمین زده می‌شد).

تیم تراشه اپل، اپل سیلیکون، سازمانی با سوددهی بسیار زیاد است. ما معمولاض آن‌ها را با عنوان موفق‌ترین شرکت نیمه‌ رساناها در دنیا توصیف می‌کنیم. آن‌ها به هر نوع موفقیت تحسین برانگیزی مانند طراحی و ساخت پردازنده سری M و پردازنده پردازش اپلیکیشن سری A برای گوشی‌ها که سرآمد صنعت است، دست یافته‌اند. پس چگونه ممکن است چنین تیمی در ساخت مودم‌ها با شکست موجه شود؟ خب، ساخت مودم‌ها واقعا کار سختی است.

مودم‌ها که بیس باند یا باند پایه نیز نامیده می‌شوند،تراشه‌هایی هستند که یک دستگاه الکترونیکی را به یک شبکه همراه متصل می‌کنند. بدون مودم، آیفون صرفاً یک آیپاد است (که البته دیگر وجود خارجی ندارد). همانطور که بالاتر هم متذکر شدیم، مودم‌ها به طور معمول در زمان ساخت یک گوشی، اولین تصمیم در پروسه طراحی هستند و هر چیز دیگری به آن انتخاب بستگی دارد، پس می‌توان گفت که در طراحی گوشی‌ها، در برترین جایگاه استراتژیک قرار می‌گیرند. اما مودم‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟

کوچک‌های دوست داشتنی

تلفن‌های همراه امواج رادیویی را دریافت می‌کنند و زنجیره RF این امواج را به ارقام دودویی (۰ و ۱ها) ترجمه می‌کند و سپس آن‌ها را به مودم می‌فرستد. سپس مودم آن سیگنال‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را به صورت یک ورودی با معنی رمزگشایی می‌کند؛ حالا این ورودی می‌تواند صدای شما یا یک ویدئوی در حال پخش یا موارد بسیار دیگر باشد.

به طور کلی، قوانینی که بر رمزگشایی امواج حکمرانی می‌کنند، توسط استانداردهای بی سیم (۴G و ۵G) تعیین می‌گردند. اما ۵G و ۴G چه چیزی هستند؟ این دو نام‌برده بیانگر ریاضیات عمیقاً پیچیده‌ای هستند که دگرگونی‌های امواج رادیویی در زمان طی کردن مسافت‌های طولانی می‌پوشانند.

آن‌ها همه انواع سناریو‌های مرتبط با از دست رفتن سیگنال، تداخل و برخی از طراح‌های بسیار پیچیده رمز‌گذاری را با هم ترکیب می‌کنند. از برخی جهات، آن‌ها توصیه‌هایی برای فهرستی طولانی از مواقع خاص را مدیریت می‌کنند. در نهایت نیز باید بگوییم که آنچه ۴G و ۵G هستند، جریان قابل پیش‌بینی‌ای از داده یا کد قطعی‌ای در انتظار اجرا نیستند.

مودم اپل

برای اینکه کمی بهتر بحث را شفاف‌تر کنیم، باید بگوییم که مودم‌ها با پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک بسیار تفاوت دارند، چه برسد به تراشه‌های AI ASIC با وظیفه خاص. از این رو، توسعه و طراحی این تراشه‌ها گستره توانایی‌های متفاوتی از طراحی سایر تراشه‌ها می‌طلبد. اگر نگاهی به یک پردازنده بی سرپوش بیندازید، طرح‌های واضحی را می‌بینید و مانند نگاه کردن به نقوش یک مزرعه صنعتی از فاصله ۳۰ هزار فیتی (۹ کیلومتری) است.

سر پوش یک مودم را بردارید و خواهید دید که ظاهر آن خیلی کمتر مرتب و بیشتر شبیه به شکل روستای کشاورزان قرون وسطی‌ای است (و پیدا کردن تصویر یک مودم بی سرپوش از اینترنت بسیار سخت است که بخشی از آن به دلیل ناخوشایند بودن شکل‌ ظاهری آن‌ها است).

اینکه اپل صرفاً تجربه طراحی کافی برای ساخت این تراشه را نداشته باشد، بسیار محتمل است. اگر قرار بود حدس بزنیم، شاید آن‌ها طرحی را کامل کرده بودند اما متوجه شدند که عملکرد آن انتظاراتشان را برآورده نمی‌کند. یادآوری اینکه اپل در ساخت تراشه‌ها قبلا هم شکست خورده بود، مهم است. ده سال پیش آن‌ها یک تیم وای‌فای-بلوتوث از Texas Instruments آوردند، اما امروز اپل هنوز هم در حال خرید آن تراشه از Broadcom است.

همه این‌ها ما را به اینتل می‌رسانند. سه سال پیش، اپل تیم موبایلی از اینتل جذب کرد که حدود ۱۰۰۰ نفر بود. اینتل اینتل از Infineon هم تیم جذب کرده بود و برای مدت کوتاهی هم به اپل مودم می‌فروخت. سپس ۵G وارد بازار شد، اینتل آماده نبود و اپل هم در حال پایان دادن به جریان پرونده ۱ میلیارد دلاری خود با کوالکام و خرید قطعات از آن‌ها بود. اینتل هم مودم‌های ۳G/4G را عرضه کرد و تفکر همه این بود که اپل سیلیکون به سوی طراحی بخش ۵G قدم خواهد برداشت. اما اکنون واقعیت آشکار شده است.

اگر این شایعات واقعیت داشته باشند، این خبر قطعاً برای کوالکوام خوب خواهد بود. پارسال آن‌ها هشدار دادند که انتظار دارند در اپل مدل ۲۰۲۳، سهم آن‌ها از مودم‌های اپل از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد برسد. در آن زمان این گفته‌ها به این معنا تلقی می‌شدند که اجرای نقشه‌های اپل قطعی خواهند بود. هرچند اما متوجه شدیم که همه این کارها حرکتی هوشمندانه از سوی سرمایه گذار کوالکام، تیم Investor Relations، بوده و به این معنا بوده است که قرار نیست آن‌ها پشت سر هم ۲۵ درصد از زمان پرسسشان را صرف دنبال کردن پاسخ‌ همان سوال‌ها کنند.

مودم اپل

با توجه به این موارد، اینکه تولید مودم اپل به درازا کشیده باشد، بسیار محتمل است. وقتی سال گذشته درباره آن نوشتیم، پیشنهاد دادیم که زمان پایان تولید آن برای سال ۲۰۲۳ دست یافتنی نخواهد بود، اما ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ گزینه‌های محتمل‌تری به نظر می‌رسند. هنوز دلیلی برای اینکه فکر کنیم اپل پروژه را رها کرده است وجود ندارد.

هنوز هم ۱۱۴ آگهی شغلی روی سایت شغل‌های اپل وجود دارند که به مودم‌ها اشاره می‌کنند. این عدد از سال گذشته بسیار کاهش یافته است، اما به نظر نمی‌رسد شرکت به سرعت در حال جهت عوض کردن باشد. دوباره هم باید اشاره کنیم که اپل سیلیکون بسیار عالی اداره می‌شود و مطمئنیم که امیدهای زیادی به مودم خودشان دوخته‌اند. درست است که شاید بتوانند کوالکام را متقاعد به تامین آن ویژگی‌ها کنند، اما در حال حاضر اپل اهرم فشار چندانی در چنته ندارد.

در نهایت هم باید بگوییم که خیلی با این خبر شگفت زده نشدیم.ساخت یک مودم بسیار سخت است و این را از فهرست طولانی شرکت‌هایی که در انجام این کار شکست خورده‌اند می‌توان تشخیص داد. اما اگر وسیع‌تر فکر کنیم، اینکه اپل سیلیکون توانایی خود را از دست داده باشد هم گزینه محتملی است. ما هنوز هم می‌خواهیم فکر کنیم که حال اپل سیلیکون خوب است، اما با اخبار مودم‌ها متوجه شدیم که هر چه نباشد، بالاخره آن‌ها هم فانی‌ هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید