بررسی اپل مک بوک ایر M2؛ بزرگ‌ترین ورودی سری - تکفارس 
بررسی اپل مک بوک ایر M2؛ بزرگ‌ترین ورودی سری - تکفارس 
بررسی اپل مک بوک ایر M2؛ بزرگ‌ترین ورودی سری - تکفارس 

بررسی اپل مک بوک ایر M2؛ بزرگ‌ترین ورودی سری

مهدی ملکی
۲۴ تیر ۱۴۰۱ - 13:34
بررسی مک بوک ایر M2 اپل

بعد از ۱۴ سال، سه بازنگری و استفاده از دو پردازنده متفاوت، اکنون طراحی نمادین مک بوک ایر اپل به تاریخ پیوسته است. مک بوک ایر M2 جدید با طراحی ظاهری جدیدی عرضه شده و به سادگی با یک نگاه می‌توانیم متوجه شویم که دیگر هیچ چیزی مثل قبل نیست.

این طراحی جدید موضوع مهمی است، زیرا لپ تاپ‌های سری ایر اپل، محصولی محبوب و پیش‌فرض برای میلیون‌ها نفر از مردم هستند. اولین لپ تاپ سری ایر استانداردهای جدیدی را برای ضخامت و وزن چنین محصولاتی معرفی کرد که تقریباً تمام شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ اکنون از آن پیروی می‌کنند.

افزون بر تغییرات ایجاد شده در طراحی و سخت‌افزار، لپ تاپ ایر جدید اپل مجهز به پردازنده قدرتمند M2 است. البته نباید فراموش کنیم که همه این موارد به معنای افزایش قیمت نیز هست. اپل، ایر M2 2022 را با قیمت ۱۱۹۹ دلار به بازار عرضه کرده که ۲۰۰ دلار بیشتر از مدل پیشین این سری است.

همچنین اگر بخواهید به حافظه بیشتری دست پیدا کنید، این قیمت تا ۱۴۹۹ دلار هم می‌رسد. اپل به همین دلیل هنوز فروش نسخه مجهز به M1 را متوقف نکرده تا کسانی که نمی‌خواهند بیشتر از ۱۰۰۰ دلار هزینه کنند، موفق به خرید یکی از محصولات سری ایر شوند.

ظاهر و طراحی

مک بوک ایر قسمت بزرگی از طراحی و ظاهر خود را از مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ که در سال گذشته عرضه شدند، قرض گرفته است. با این وجود، ما هنوز هم شاهد یک محصول باریک (حدود ۱۱ میلی‌متر) و چشم‌نواز هستیم. به محض این که نمایشگر را باز کرده و شروع به تایپ کردن کنید، این موضوع را متوجه خواهید شد. مدل‌های پیشین مک بوک ایر در نگاه اول از لحاظ بصری، وزن کمتری داشتند اما این نسخه سبک‌تر و نازک‌تر از آن‌هاست.

همان‌طور که می‌دانید، اپل طراحی‌های ظاهری محصولات خود را برای چندین سال حفظ می‌کند و با توجه به این که بازنگری در طراحی مک بوک ایر تازه امسال صورت گرفته احتمالاً ما شاهد حفظ آن تا چند سال آینده خواهیم بود.

جدای از این که یکی از رنگ‌های به‌خصوص مک بوک ایر M2 جاذب اثر انگشت است، همه آن‌ها کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارند. هنوز هم مانند گذشته می‌توانید تنها با یک انگشت نمایشگر را باز کنید. مک بوک ایر M2 علاوه بر ظاهر، یک چیز دیگر را هم از نسخه‌های جدید سری دیگر لپ تاپ‌های اپل به ارث برده است: مگ‌سیف. نسخه پایه این لپ تاپ همراه با یک آداپتور شارژ ۳۰ وات عرضه می‌شود که چند سال است شاهدش هستیم.

بررسی مک بوک ایر M2 اپل

در سمت مقابل پیکربندی‌های جدیدتر یک شارژر فشرده‌تر ۳۰ وات با دو عدد درگاه USB-C و یا یک شارژر بزرگ‌‌تر ۶۷ وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. شارژر دوم می‌تواند مک بوک ایر M2 را طی ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد شارژ کند. با این حال شارژر ۳۵ واتی در همین مدت، به سختی می‌تواند ۲۵ درصد از ظرفیت باتری این دستگاه را شارژ کند.

به لطف استفاده از درگاه مگ‌سیف به عنوان درگاه شارژ استاندارد این نسخه، شما برخلاف مدل‌های پیشین می‌توانید از یک درگاه USB-C اضافه هم حین شارژ استفاده کنید. البته هنوز امکان شارژ دستگاه از طریق USB-C وجود دارد اما به هر حال می‌توانید از هر دو USB-C موجود برای اتصال لوازم جانبی سازگار با تاندربولت بهره ببرید.

اما با تمام این توصیفات، فقط دو عد درگاه در دسترس هستند و هر دو در لبه سمت چپ قرار دارند. علاوه بر این که وجود درگاه‌ها در سمت راست می‌توانست بسیار مفید باشد، دسترسی به یک درگاه USB-A هم هنوز کاربردی است. به هر حال اپل این‌طور فکر نمی‌کند و شما مجبورید هاب USB-C خود را برای تبدیل درگاه‌ها همیشه همراه داشته باشید.

در نهایت اپل هنوز مک بوک ایر را به یک نمایشگر خارجی محدود کرده است، بنابراین اگر بخواهید لپ تاپ ۱۲۰۰ دلاری خود را هم‌زمان به بیش از یک مانتیور متصل کنید، چاره‌ای ندارید؛ مگر این که دوباره دست به جیب شوید و مک بوک پرو ۱۴ اینچ را با پشتیبانی از ۴ نمایشگر به صورت هم‌زمان بخرید.

صفحه کلید مدل جدید ایر نیز از مک بوک پرو ۱۴ اینچ قرض گرفته شده است. این صفحه کلید حاوی یک تاچ آی‌دی است اما دیگر خبری از تاچ بار نیست و این موضوع بسیاری از کاربران را خوش‌حال خواهد کرد. ارتفاع کلیدها کافی و سرعت تایپ به شدت بالا است. کلیدهای این لپ تاپ در مقایسه با مدل‌های قدیمی مک بوک، صدای کمتری هم تولید می‌کنند.

بررسی مک بوک ایر M2 اپل

همان‌طور که صفحه کلید پیشرفت چندانی نداشته، ترک‌پد هم به دلیل کیفیت بالای خود، تقریباً دست نخورده باقی مانده است. شاید بتوانیم افزایش عرض آن را یکی از معدود تغییرات حاضر بنامیم. یک تغییر جالب، حذف بلندگوها از طرفین صفحه کلید و ادغام با آن‌ها، مابین صفحه کلید و نمایشگر است.

سیستم بلندگوی جدید حاوی دو توییتر و دو ووفر است و از فناوری Spatial Audio اپل پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با مدل ایر M1، بلندگوهای جدید کیفیت صدای متعادل‌تری دارند اما تفاوت آن‌ها قابل تشخیص نیست. هنوز هم بلندگوها از لپ تاپ‌های مشابه بهتر عمل می‌کنند و صدای آن‌ها برای تماس‌های تصویری، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا هر کار دیگری که به ویژگی‌های صوتی نیاز دارد، عالی است.

مورد دیگر که در بخش طراحی می‌توانیم به آن اشاره کنیم، برندینگ است. لوگوی اپل در مقایسه با لپ تاپ پیشین سری ایر، در این نسخه حدود ۳۰ درصد بزرگ‌تر است. شما تنها در صورتی می‌توانید این موضوع را متوجه شوید که لپ تاپ سری جدید و قدیم را در کنار همدیگر قرار داده و مقایسه کنید.

این تنها قسمتی از دستگاه است که به نام اپل اشاره شده و زیر نمایشگر، پنل زیرین و در واقع هیچ جای دیگری خبری از عبارت «MacBook Air» نیست. شاید اپل نهایتاً در آینده‌ای نه چندان دور نام این سری را به مک بوک تغییر داده و پسوند ایر را هم حذف کند.

همراه با طراحی جدید، اپل از یک نمایشگر جدید هم استفاده کرده است. نمایشگر ایر اندکی بزرگ‌تر از قبل است. ما این بار با یک لپ تاپ ۱۳.۶ اینچی مواجه هستیم که در مقایسه با لپ تاپ‌های ۱۳.۳ اینچی سری ایر، به نمایشگرهای بلندتری مجهز هستند. حاشیه‌های نمایشگر باریک‌تر و حالا گوشه‌های صفحه گرد شده‌اند که ظاهر مدرن‌تری به دستگاه می‌بخشد.

نمایشگر جدید روشنایی بیشتری هم دارد. اپل در مقایسه با روشنایی ۴۰۰ نیت نمایشگر نسل پیش، از یک نمایشگر با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت استفاده کرده است که استفاده از آن را در روشنایی روز ساده‌تر می‌کند. همچنین در زمینه دقت رنگ و معیارها مربوطه، اپل مانند همیشه با پوشش صد در صد از محدوده sRGB، حدود ۸۴ درصد از AdobeRGB و در نهایت ۹۵ درصد از P3، امتیازات بسیار خوبی کسب می‌کند.

روشنایی و سیاه‌های عمیق به اندازه نمایشگرهای مینی LED موجود در مک بوک پروهای بالارده باکیفیت نیستند. همچنین در این لپ تاپ خبری از نرخ فریم بالاتر موسوم به ProMotion برای پیمایش روان‌تر نیست. متاسفانه همانند مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچ،‌ مدل جدید ایر نیز یک بریدگی (ناچ) در نمایشگر خود دارد. این بردیگی حین استفاده از دستگاه مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

بررسی مک بوک ایر M2 اپل

وجود ناچ در قسمت بالایی نمایشگر به معنای بی‌مصرف شدن قسمت زیادی از منوبار است. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای شخص ثالث این مشکل را حل کنید اما اصلاً منطقی نیست که برای استفاده از طراحی خود اپل، به یک نرم‌افزار شخص ثالث نیاز باشد. شاید بسیاری از کاربران ترجیح دهند به جای دست و پنج نرم کردن با تبعات حاصل از حضور ناچ، لپ تاپ حاشیه‌های ضخیم‌تری داشته باشد.

خوشبختانه دوربین درون ناچ این بار یک لنز ۱۰۸۰p است که در مک بوک پروها دیده می‌شود. این دوربین در مقایسه با لنزهای ۷۲۰p موجود در ایرهای سابق، باکیفیت‌تر است و جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست بیشتری را پشتیبانی می‌کند. این دوربین در ترکیب با میکروفون‌های سه‌گانه برای تماس‌های تصویری فوق‌العاده است.

سخت‌افزار

بزرگ‌ترین ویژگی مک بوک ایر جدید نه طراحی و موارد دیگری است که تا به حال به آن‌ها اشاره کردیم؛ همه چیز به لطف پردازنده M2 فرصت خودنمایی پیدا می‌کنند و بس. اپل قبلاً در طراحی مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچ از این پردازنده استفاده کرده بود. به گفته اپل، این پردازنده در مقایسه با M1، حدود ۱۸ درصد در زمینه چند هسته‌ای و حدود ۳۵ درصد در زمینه گرافیک بهتر عمل می‌کند.

مدل پایه ۱۱۹۹ دلاری به یک پردازنده و همچنین کارت گرافیک هشت هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است در حالی که نسخه ۱۴۹۹ دلاری از یک کارت گرافیک ده هسته‌ای و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. اگر مشکلی با پرداخت ۲۵۰۰ دلار ندارید، اپل یک پیکربندی ویژه هم در اختیار شما می‌گذارد: ۲۴ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه داخلی.

احتمالاً بسیاری از افراد به همان نسخه پایه یا نهایتاً نسخه ۱۴۹۹ دلاری بسنده خواهند کرد. با وجود این که تفاوت بسیار عمیقی بین M1 و M2 وجود ندارد اما M2 در تمام تست‌ها، اولین عضو خانواده اپل سیلیکون را کنار می‌زند. اما مک بوک ایر M2 به دلیل سیستم خنک کننده ضعیف‌تر از مک بوک پرو M2 کندتر است و می‌توان این موضوع را در بنچمارک چند هسته‌ ۳۰ دقیقه‌ای Cinebench 23 به چشم دید.

مک بوک ایر M2 برای مدیریت گرما، به سرعت عملکرد پردازنده را محدود می‌کند که نتیجتاً، سرعت دستگاه کاهش می‌یابد. در این تست، قسمت زیری دستگاه به طرز قابل توجهی داغ می‌شود. طراحی بدون فن M2 برای کارهای عادی مناسب است و دستگاه را بی‌صدا نگه می‌دارد اما وقتی صحبت از تسک‌های سنگین می‌شود، روی عملکردش تاثیر می‌گذارد.

بررسی مک بوک ایر M2 اپل

تفاوت عملکرد در سایر تست‌های استرس مثل PugetBench در ادوبی پریمیر پرو یا تلاش برای ویرایش و خروجی گرفتن از تصاویر متعدد رزولوشن بالا RAW در ادوبی لایت روم کلاسیک هم دیده می‌شود. M2 ایر در تست PugetBench از M1 ایر بهتر عمل می‌کند اما در برابر مک بوک پرو M2 حرفی برای گفتن ندارد.

ضعف طراحی حرارتی ایر M2 نیز به پاشنه آشیل آن تبدیل شده و هر چند امتیاز بهتری از ایر M1 در اجرای بنچمارک بازی‌هایی مثل The Shadow of the Tomb Raider می‌گیرد اما به اندازه نتایج حاصل از تست‌های مک بوک پرو M2 خوب نیست. توجه کنید که مدل ایر M2 مورد نظر ما با M2 موجود در مک بوک پرو تعداد هسته‌های گرافیکی یکسانی دارد.

بنچمارکمک بوک ایر M1مک بوک ایر M2مک بوک پرو M2
Geekbench 5.3 CPU Single۱۷۳۰۱۸۷۶۱۹۳۷
Geekbench 5.3 CPU Multi۷۵۱۰۸۸۲۹۸۹۶۸
Geekbench 5.3 Open CL / Compute۱۸۳۵۷۲۷۰۶۸۲۷۴۹۶
Cinebench R23 Single۱۴۹۴۱۵۹۱۱۵۸۴
Cinebench R23 Multi۶۸۰۳۷۷۰۶۸۶۸۹
Cinebench R23 Multi 30 min loop۵۳۶۹۶۷۵۷۸۹۶۸
PugetBench for Premiere Pro۳۳۳۴۶۸۵۵۶
Shadow of the Tomb Raider۱۹fps۲۳fps۲۹fps
۴K Export (Adobe Premiere Pro 22)۹:۵۴۹:۵۴۷:۰۹
XCode Benchmark۱۴۲ ثانیه۱۳۲ ثانیه

آشکار است که ما نمی‌توانیم انتظار پیشرفتی را داشته باشیم که اپل اولین بار با مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به M1 رقم زد. اکنون پردازنده‌های این شرکت در شرایطی قرار دارند که پله پله پیشرفت می‌کنند و ما می‌توانیم تاثیر عظیم آن را طی چندین نسل از لپ تاپ‌ها ببینیم. M2 به خوبی این شرایط را رقم زده است.

با وجود عملکرد ضعیف‌تر ایر M2 در مقایسه با مک بوک پروهای M2، هنوز هم با محصولی استثنائی مواجه هستیم که کاربران حین باز کردن تعداد زیادی صفحه مرورگر، جا به جایی میان صفحات Slack، ایمیل‌ها و اپلیکیشن، برگزاری تماس‌های بی‌پایان زوم (Zoom) و حتی پخش فایل‌های رسانه‌ای در پس‌زمینه با کوچک‌ترین مشکلی مواجه نخواهند شد.

بررسی مک بوک ایر M2 اپل

ایر ۲۰۲۲ همچنین هنگام انجام این کارها داغ نمی‌شود و شما چیزی را زیر صفحه کلید احساس نخواهید کرد. در واقع ایر M2 برای انجام کارهایی مثل وب‌گردی، تماس‌های تصویری، تماشای فیلم، نوشتن مقاله و …، بیش از اندازه قدرتمند است. بنابراین برای انجام این کارها هیچ مشکلی نخواهید داشت اما ماجرا زمانی متفاوت می‌شود که قصد انجام کارهایی را داشته باشید که از موارد روزمره فراتر می‌روند.

اگر سعی دارید از کامپیوتر خود برای ویرایش حرفه‌ای ویدیوها، ویرایش تصاویر RAW یا حتی برنامه‌نویسی سنگین استفاده کنید، احتمالاً مدل مک بوک ایر M2 مناسب شما نیست و بهتر است به سراغ مدل‌های پرو بروید.

در تست باتری ایر M2 دقیقاً همان نتیجه‌ای را نشان می‌دهد که قبلاً در مدل M1 دیده بودیم. این یعنی مک بوک ایر ۲۰۲۲ بین ۸ الی ۱۰ ساعت شارژدهی در سناریوهای روزمره حین استفاده از کروم و … با حداکثر روشنایی ۲۰۰ نیت دارد. مک بوک پرو M2 از این نظر هم عملکرد بهتری دارد. با این وجود اگر پیش‌تر با یک مک بوک مجهز به پردازنده اینتل کار کرده باشید، از شارژدهی دستگاه شوکه خواهید شد.

جمع‌بندی

مک بوک ایر در هر زمینه‌ای یک موفقیت تمام عیار برای اپل و مشتریانی به شمار می‌رود که آن را تهیه می‌کنند. ایر M2 2022 نمایشگر، طراحی، بلندگو، وب‌کم، صفحه کلید و ترک‌پد و حتی روش شارژ بهتری نسبت به مدل پیشین این سری دارد.

با این حال موفقیت همیشه هزینه‌ای دارد و این‌جا اپل برای استفاده از یک سیستم خنک کننده بدون فن، مجبور به محدود کردن عملکرد M2 شده است. با این حال ایر M2 در مقایسه با مک بوک پرو M2 که دستگاه قدرتمند‌تری است، برای بسیاری از افراد انتخاب بهتری خواهد بود.

انتخاب سخت‌تر برای کسانی است که به دنبال خرید یک لپ تاپ و مهاجرت از مک بوک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل یا حتی محصولات ویندوزی به لپ تاپ‌های مک او اس هستند. مک بوک ایرهای M1 عملکرد و کیفیت مشابهی با ایرهای M2 دارند و از طرفی قیمت آن‌ها کمتر خواهد بود.

از این‌جا به بعد، به خود شما بستگی دارد، آیا حاضرید بیش از ۱۰۰۰ دلار برای یک لپ تاپ M2 پول پرداخت کنید تا صرفاً به مقداری عملکرد بهتر و طراحی جدیدتر دست یابید؟


نکات مثبت:

  • طراحی جدید، مدرن، باریک و سبک
  • نمایشگر بهبود یافته
  • وب‌کم ۱۰۸۰p
  • عمر باتری مناسب
  • عملکرد عالی
  • بازگشت مگ‌سیف

نکات منفی:

  • قیمت بالا
  • بریدگی آزار دهنده نمایشگر

۹/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید