نحوه قیمت گذاری آیفون ۱۴ پرو مکس فاش شد - تکفارس 
نحوه قیمت گذاری آیفون ۱۴ پرو مکس فاش شد - تکفارس 
نحوه قیمت گذاری آیفون ۱۴ پرو مکس فاش شد - تکفارس 

نحوه قیمت گذاری آیفون ۱۴ پرو مکس فاش شد

افشین نوری
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 10:37
آیفون 14 پرو مکس

گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس اخیرا با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار معرفی شد و حالا جزییات بیشتری درباره قیمت‌گذاری این گوشی فاش شده است.  هزینه ساخت این گوشی فقط ۴۶۴ دلار شده است که ۳.۷ درصد بیشتر از مدل مشابه سال گذشته بوده است. 

آیفون ۱۴ پرو مکس به‌عنوان جدیدترین پرچمدار اپل قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار داده است از یک تراشه قدرتمند، دوربین‌های عالی و باتری و نمایشگر بزرگ بهره می‌برد. این گوشی همچنین از قابلیت جزیره پویا استفاده می‌کند که یک قابلیت منحصربه‌فرد است و کاربران برای خرید نسخه پایه آن با حافظه ۱۲۸ گیگابایت مجبور هستند که ۱۰۹۹ دلار بپردازند. 

حالا طبق تحقیق موسسه Counterpoint مشخص شده است که اپل حدود ۴۶۴ دلار برای ساختن آیفون ۱۴ پرو مکس خرج کرده است و که در اصطلاح اقتصادی به این هزینه، BoM می‌گویند. این هزینه در واقع ۴۲ درصد از کل قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس را تشکیل می‌دهد. BoM در واقع اشاره به هزینه‌ای دارد که صرف ساخت قطعات فیزیکی یک دستگاه شده است. 

اما نکته جالب اینکه، اکثر هزینه آیفون ۱۴ پرو مکس صرف ساخت تراشه آن شده است بطوریکه چیزی حدود ۲۲ درصد از کل هزینه BoM این گوشی صرف طراحی و ساخت تراشه A16 شده است. بنابراین BoM با قیمت خرده‌فروشی یک گوشی فرق دارد و صرفا شامل بخشی از هزینه‌های آماده‌سازی آن می‌شود. برای مثال، هزینه BoM شامل هزینه انتقال گوشی‌ها از کارخانه به فروشگاه‌های خرده‌فروشی نمی‌شود. هزینه‌های تحقیق و توسعه نیز در این قیمت دخیل نیستند. 

نکته دیگر اینکه هزینه BoM آیفون ۱۴ پرو مکس حدود ۳.۷ درصد بیشتر از هزینه آیفون ۱۳ پرو مکس شده است. البته قیمت خرده‌فروشی این دو گوشی در آمریکا یکسان است، اما در بازارهای جهانی چنین نیست. در هر حال به نظر می‌رسد که اپل حدود ۵۰ درصد در هر گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس سود می‌برد که واقعا رقم بزرگی است. 

انتظار می‌رود که امسال نیز هزینه BoM سری آیفون ۱۵ افزایش یابد و باید ببینیم اپل برای کنترل قیمت این سری چه تدابیری اتخاد خواهد کرد. نظر شما در این باره چیست؟

منبع: AndroidAthourithy

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید