مقایسه گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس - تکفارس 
مقایسه گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس - تکفارس 

مقایسه گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس

افشین نوری
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - 09:00
مقایسه s23 و آیفون ۱۴

سامسونگ به‌تازگی گوشی گلکسی S23 اولترا را معرفی کرد و خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که رقابت این‌ گوشی با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل چگونه خواهد بود. این دو گوشی به‌ترتیب دارای قیمت پایه ۱,۱۹۹ دلار و ۱,۰۹۹ دلار هستند و ما قصد داریم در اینجا مشخصات آن‌ها را باهم مقایسه کنیم، پس با ما همراه باشید. 

گلکسی S23 اولترا به‌عنوان جدیدترین پرچمدار سامسونگ همه نگاه‌ها را متوجه خودش کرده است و با وجود اینکه ۱۰۰ دلار گران‌تر آیفون ۱۴ پرو مکس است اما به نظر می‌رسد که این گوشی برتری نسبی نسبت به گوشی اپل دارد. ما در اینجا تفاوت آن‌ها را از ۱۰ جنبه اساسی مورد بررسی قرار داده‌ایم و مشتریان می‌توانند با مقایسه این موارد، انتخاب بهتری بین دو گوشی پرچمدار اپل و سامسونگ داشته باشند. 

ما در جدول زیر، مشخصات این دو گوشی را کنار هم قرار داده‌ایم تا دید بهتری نسبت به مشخصات هر کدام از آن‌ها در بخش‌های مختلف داشته باشیم. همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید گلکسی S23 اولترا در اکثر بخش‌ها نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس برتری دارد. 

گلکسی S23 اولتراآیفون ۱۴ پرو مکس
نمایشگر۶.۸in-QHD 120 Hz AMOLED۶.۷in-120 Hz OLED
تراشهSnapdragon 8 Gen 2 for GalaxyA16 Bionic
دوربین‌های پشت۲۰۰MP + 12 MP + 10 MP + 10MP۴۸MP + 12 MP + 12 MP
زوم اپتیکال۳x + 10x۳x
رم۸GB/12 GB۶GB
باتری۵,۰۰۰mAh۴,۳۲۳mAh
ورودی دستگاهS PenN/A
حافظه۲۵۶GB/512GB/1TB۱۲۸GB/256GB/512GB/1TB
سرعت شارژ۴۵W۲۷W
قابلیت فیلمبرداری۸K 30FPS۴K 60FPS
قیمتUS$1,199US$1,099

این گوشی در بخش نمایشگر از یک پنل AMOLED بهره می‌برد که در عمل بسیار بهتر از پنل OLED آیفون ۱۴ پرو مکس است. آیفون ۱۴ پرو مکس از نمایشگر OLED XDR سوپر رتینا (Super Retina) با سایز ۶.۶۷ اینچ، وضوح ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 از دیگر ویژگی‌های آن است. در طرف دیگر، گلکسی S23 اولترا به یک پنل بزرگ ۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2x با وضوح ۳۰۸۸ در ۱۴۴۰ پیکسل و روشنایی ۱۷۵۰ نیت مجهز شده و از نرخ نوسازی متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز و فناوری +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

در بخش پردازنده، گلکسی S23 اولترا از نسخه اورکلاک شده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کند که براساس نتایج بنچمارک‌ها عملکرد بسیار بهتری در بخش گرافیکی نسبت به تراشه A16 بایونیک آیفون ۱۴ پرو مکس با فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز دارد. این در حالیست که نسخه اورکلاک شده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارای حداکثر فرکانس ۳.۳۶ گیگاهرتز است. البته دو تراشه‌ فوق بر پایه‌ی فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده‌اند.

در بخش دوربین نیز همه چیز به نفع گلکسی S23 اولترا است و این گوشی از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد و یک دوربین پریسکوپ با زوم اپتیکال ۱۰ برابر و زوم دیجیتالی ۱۰۰ برابر دارد. در ضمن، قابلیت‌ فیلمبرداری این گوشی نیز بسیار عالی است و امکان ثبت ویدیوهای ۸K با نرخ ۳۰FPS را دارد. در مقابل، آیفون ۱۴ پرو مکس مجهز به یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دو دوربین فوق عریض و تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی است.

در بخش حافظه، گلکسی S23 اولترا در دو نسخه با رم ۸ و ۱۲ گیگابایت ارائه شده است و از این بابت نیز از گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس با رم پایه ۶ گیگابایت بهتر است. حافظه پایه این گوشی نیز از ۱۲۸ گیگابایت به ۲۵۶ گیگابایت افزایش یافته که اتفاق بسیار خوبی است. سرعت شارژ آن بسیار بهتر از آیفون ۱۴ پرو مکس است و مسلما این ویژگی باعث شارژ سریع‌تر باتری بزرگتر آن خواهد شد و از این بابت هم گوشی پرچمدار سامسونگ برتری دارد. 

گلکسی S23 اولترا همچنین از یک قلم S Pen بهره می‌برد. این قلم هرچند به‌ندرت توسط کاربران مورد استفاده می‌گیرد اما به هر حال یک مزیت نسبی برای گوشی سامسونگ محسوب می‌شود. ضمن اینکه، اضافه شدن این قلم هیچ هزینه‌ اضافه‌ای به مشتریان تحمیل نکرده است. 

البته آیفون ۱۴ پرو مکس در چند بخش‌ نسبت به گلکسی S23 اولترا برتری دارد. برای مثال، حداکثر روشنایی نمایشگر آن برابر با ۲۰۰۰ است که بیشتر از روشنایی ۱۷۵۰ نیتی نمایشگر گلکسی S23 اولترا می‌باشد. در ضمن، گوشی پرچمدار اپل از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل Dynamic Island و ارتباط ماهواره‌ای SOS بهره می‌برد که گوشی گلکسی S23 اولترا فاقد آن‌ها است. 

در هر حال، به نظر می‌رسد که سامسونگ با معرفی گلکسی S23 اولترا چالش بزرگی برای اپل درست کرده است و احتمالا فروش آیفون ۱۴ پرو مکس با کاهش قابل‌توجهی روبرو خواهد شد. البته گوشی‌های آیفون همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند و باید ببینیم که کدامیک از این دو گوشی، مشتریان بیشتری را جذب خود خواهند کرد. 

منبع: NotebookCheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید