مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس

افشین نوری
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - 04:40
آیفون ۱۴ پرو مکس و آيفون ۱۵ پرو مکس

سری آیفون ۱۵ اپل سرانجام معرفی شد که شامل دو مدل غیر پرو، و دو مدل آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس می‌شود.

شاید خیلی از شما سال گذشته یک آیفون ۱۴ پرو مکس خریده باشید و حالا از خودتان می‌پرسید که آیا جایگزین کردن این گوشی با آیفون ۱۵ پرو مکس ایده خوبی است یا نه؟ پاسخ ما به این سوال قطعا نه است، چراکه این گوشی با وجود داشتن ارتقاهای جزئی زیاد، هیچ تغییر اساسی ارائه نکرده است (مثل صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی در آیفون ۱۳ پرو یا دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۴ پرو).

ما در اینجا سعی کرده‌ایم تا تفاوت‌های بین آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو مکس را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت‌های آیفون ۱۵ پرو مکس با آیفون ۱۴ پرو مکس:

  • بازطراحی جزئی
  • قاب تیتانیومی
  • تغییر سوئیچ میوت به دکمه اکشن
  • پردازنده جدید A17 Pro با قابلیت رهگیری پرتو، سرعت انتقال داده USB 3
  • نسخه ۱۲۸ گیگابایتی دیگر وجود ندارد
  • الگوریتم‌های جدید دوربین برای بهبود کیفیت تصویر
  • لنز زوم ۵ برابر
  • استفاده از درگاه USB Type C به جای لایتنینگ

طراحی و سایز

اپل معمولا طراحی گوشی‌های خود را به‌ندرت تغییر می‌دهد. آیفون ۸ سال ۲۰۱۷ تقریبا شبیه به آیفون ۶ سال ۲۰۱۴ بود و آیفون ۱۴ پرو مکس شباهت زیادی به آیفون ۱۲ پرو مکس داشت. امسال نیز تغییری در این بخش اتفاق نیفتاده است.

اما اپل امسال از یک متریال جدید در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده کرده و بدنه آن‌ها را با ماده تیتانیوم ساخته است که در عین سبک بودن دارای مقاومت بالایی است. بدنه فولادی ضدزنگ آیفون ۱۴ پرو مکس هرچند بسیار زیبا به نظر می‌رسید، اما این بدنه‌ی براق خیلی سریع لک بر می‌داشت و واقعا آزاردهنده بود.

در ضمن، آیفون ۱۵ پرو مکس حاشیه‌های نازک‌تری در اطراف نمایشگر خود دارد و دارای نسبت نمایشگر به بدنه بزرگتری است. آیفون ۱۵ پرو مکس همچنین یک دکمه اکشن جدید دارد که جایگزین سوئیچ میوت شده است. از این دکمه می‌توان برای انجام کارهای مختلفی مانند باز کردن اپلیکیشن‌ها، میانبرهای سیری، روشن کردن چراغ قوه، فعال کردن دوربین، حالت‌های فوکوس و غیره استفاده کرد.

همچنین امسال سری آیفون ۱۵ به جای درگاه لایتنینگ مجهز به پورت USB Type-C برای شارژ و انتقال داده شده است. البته آیفون‌های غیرپرو همچنان در عصر حجر باقی مانده‌اند و از سرعت USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند، اما آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس قادر به انتقال داده با سرعت USB 3 هستند، یعنی ۱۰ گیگابیت در ثانیه که ۲۰ برابر سریع‌تر از USB 2.0 و لایتنینگ است.

نمایشگر

آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس تقریبا دارای نمایشگرهای یکسانی هستند و از پنل‌های OLED سامسونگ با بریدگی جزیره پویا، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت بهره می‌برند. سایر اعداد نیز تغییر نکرده‌اند که شامل همان سایز ۶.۷ اینچی با وضوح ۱۲۹۰×۲۷۹۶ پیکسل و نرخ پروموشن ۱۲۰ هرتز می‌شود.

عملکرد و نرم‌افزار

اپل در داخل آیفون ۱۵ پرو مکس از تراشه جدید A17 Pro استفاده کرده است که فاقد پسوند Bionic است. این تراشه دارای یک GPU با قابلیت رهگیری پرتو، هسته‌های ۱۰ درصد سریع‌تر و قابلیت افزایش نرخ فریم بازی‌ها به کمک فناوری یادگیری ماشین است.

تراشه A17 Pro همچنین اولین پردازنده موبایلی دنیاست که با فناوری ۳ نانومتری ساخته شده است. این تراشه دارای ۱۹ میلیارد ترانزیستور است و می‌تواند ۱۸ درصد عملیات بیشتری در هر ثانیه نسبت به A16 Bionic در آیفون ۱۴ پرو مکس انجام دهد.

آیفون 15 پرو مکس

نکته جالب‌تر اینکه، این تراشه توانسته برخی توسعه‌دهندگان بازی را متقاعد کند که بازی‌های کنسول خود را به آیفون ۱۵ پرو مکس بیاورند. برای مثال، بازی Assassin’s Creed: Mirage از استودیوی Ubisoft که هنوز منتشر نشده است قرار است برای آیفون ۱۵ پرو مکس نیز عرضه شود.

با این‌حال، آیفون ۱۴ پرو مکس همچنان بسیار سریع و روان است و جزو بهترین گوشی‌های موجود در بازار است. تراشه A16 آن امسال در داخل مدل‌های آیفون ۱۵ غیرپرو استفاده شده است و این به معنای آن است که این تراشه هنوز منسوخ نشده است.

در بخش نرم افزار نیز انتظار می‌رود که هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو مکس آپدیت iOS 17 را همزمان داشته باشند. البته از نظر فنی، ابتدا آیفون ۱۴ پرو مکس آن را دریافت خواهد کرد؛ چراکه iOS 17 در تاریخ ۱۸ سپتامبر عرضه خواهد گردید، در حالیکه خود آیفون ۱۵ در تاریخ ۲۲ سپتامبر وارد بازار خواهد شد.

دوربین

سنسور دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس تغییری نکرده است و از همان سنسور بزرگ ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده می‌کند. اما آنچه در آیفون ۱۵ پرو مکس تغییر کرده پردازش تصویر است.

آیفون 15 پرو

با توجه به ارتقا Photonic Engine و HDR، اپل وعده‌ی جزئیات تصویر بیشتر، عملکرد بهتر دوربین در محیط‌های کم‌نور و رنگ پوست دقیق‌تر را داده است. در ضمن، آیفون ۱۵ پرو مکس می‌تواند پیکسل‌ها را ذخیره کند و به طور پیش‌فرض عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی ثبت کند که در آیفون ۱۴ پرو مکس ۱۲ مگاپیکسل بود.

این گوشی همچنین یک دوربین جدید پریسکوپ دریافت کرده است که دارای زوم اپتیکال ۵ برابر است. این دوربین قابلیت زوم دیجیتالی ۲۵ برابر نیز دارد، در حالیکه آیفون ۱۴ پرو مکس دارای یک دوربین تله فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابر و زوم دیجیتال ۱۵ برابر بود.

دوربین‌های سلفی و فوق عریض آیفون ۱۵ پرو مکس تغییری نکرده‌اند اما با توجه به ارتقای پردازش تصویر، احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت.

کیفیت صدا و هپتیک

هپتیک‌های اپل سال‌هاست که پیشتاز صنعت گوشی هستند و سازندگان گوشی‌های اندرویدی تازه در ۳ سال اخیر به آن توجه بیشتری معطوف کرده‌اند. اپل از یک موتور Taptic پیشرفته برای بازخوردهای لمسی در آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده کرده بود و امسال نیز آن را به آیفون ۱۵ پرو مکس آورده است.

در مورد کیفیت صدا نیز باید بگوییم که آیفون ۱۴ پرو مکس مجهز به اسپیکرهایی با صدای عالی و استریو کامل بود و آیفون ۱۵ پرو مکس هم این اسپیکرها را به عاریت گرفته است. البته ما فکر می‌کنیم که اپل می‌بایست منحنی EQ را بازطراحی می‌کرد، اما این اتفاق در آیفون ۱۵ پرو مکس نیفتاده است.

عمر باتری و شارژ

تراشه‌های سری A اپل علاوه بر قدرتمند بودن دارای مصرف انرژی پایینی هستند. آیفون ۱۴ پرو مکس عمر باتری قابل‌قبولی تحت بارهای سنگین داشت.

ما انتظار داریم که باتری آیفون ۱۵ پرو مکس نیز عملکردی در حد این گوشی داشته باشد. متاسفانه اپل ظرفیت باتری آیفون‌های خود را فاش نمی‌کند و ما نمی‌توانیم در اینجا بر اساس حدس و گمان مقایسه کنیم. با این حال، نتایج باتری اپل برای آیفون ۱۵ پرو مکس دقیقا مشابه آیفون ۱۴ پرو مکس است:

  • پخش ویدئو: تا ۲۹ ساعت
  • پخش ویدیو (استریم): تا ۲۵ ساعت
  • پخش صدا: تا ۹۵ ساعت

در مورد سرعت شارژ نیز تغییری ایجاد نشده است و همان سرعت ۲۰ وات سیمی و ۱۵ وات با شارژرهای MagSafe ارائه شده است. آیفون ۱۵ پرو مکس با شارژرهای آینده Qi2 نیز کار خواهد کرد، اما احتمالا آیفون ۱۴ پرو مکس هم از آن پشتیبانی خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

اگر شما در حال حاضر یک آیفون ۱۴ پرو مکس دارید به نظر ما ارتقا به آیفون ۱۵ پرو مکس ایده خوبی نیست، مگر اینکه واقعا زوم اپتیکال ۵ برابر و سرعت USB 3 را بخواهید.

در واقع، ما آیفون ۱۴ پرو مکس را به عنوان یک گوشی پرچم‌دار ارزان‌تر توصیه می‌کنیم که قیمت آن با شروع عرضه آیفون ۱۵ پرو مکس مسلما کاهش خواهد یافت.

با ابن‌حال، اگر از یک آیفون قدیمی‌تر استفاده می‌کنید به‌ویژه آیفون ۱۲ یا مدل‌های پایین‌تر، آیفون ۱۵ پرو مکس واقعا یک جهش عالی برای شما خواهد بود. اما اگر تاکنون هیچ گوشی آیفونی نداشته‌اید، آیفون ۱۵ پرو مکس می‌تواند نقطه شروع عالی برایتان باشد.

منبع: Phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید