مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 انویدیا در آستانه معرفی فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 انویدیا در آستانه معرفی فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 انویدیا در آستانه معرفی فاش شد - تکفارس 

مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 انویدیا در آستانه معرفی فاش شد

افشین نوری
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 18:40
مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 انویدیا در آستانه معرفی فاش شد - تکفارس 

انویدیا قرار است پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 40 را در رویداد CES 2023 معرفی کند و حالا در آستانه این اتفاق مشخصات مدل‌های مختلف آن فاش شده است. 

طبق اطلاعات امروز، این سری شامل پنج مدل برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها خواهد بود که همه آن‌ها مشخصات رده‌بالایی خواهند داشت و مخصوصا برای گیمرها ارائه خواهند شد.  

رده‌بالاترین مدل این سری RTX 4090 16 GB خواهد بود و از آنجاییکه این پردازنده به همراه چهار مدل دیگر برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند بنابراسن مشخصات آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های دسکتاپی که هم‌اسم آن‌ها هستند پایین‌تر خواهد بود‌. دلیل آن هم این است که ما نمی‌توانیم کارت گزافیکی مورداستفاده در یک کامپیوتر را داخل یک لپ تاپ استفاده کنیم.  

در هر حال، پردازنده RTX 4090 از هسته‌های NVIDIA AD103 بهره خواهد برد و توان مصرفی آن بین ۱۵۰ تا ۲۷۵ ولت خواهد بود. همچنین سرعت کلاک پایه و بوست آن به‌ترتیب ۱۵۹۰ و ۲۰۴۰ مگاهرتز خواهد بود. این پردازنده ۲۵ وات توان حرارتی بوست خواهد داشت. 

مدل بعدی، RTX 4080 16 GB نام خواهد داشت که با همان توان حرارتی مدل قبلی اما با هسته AD104 ارائه‌ خواهد شد. همچنین فرکانس پایه و بوست آن به‌ترتیب ۱۸۶۰ و ۲۲۸۰ مگاهرتز خواهد بود‌. این پردازنده نیز مثل مدل قبلی از ۲۵ وات توان حرارتی بوست برخوردار خواهد بود. 

اما پردازنده‌های RTX 4070 و RTX 4060 با ۸ گیگابایت رم GDDR6 ارائه خواهند شد و هر دوی آن‌ها دارای توان حرارتی بین ۱۱۵ تا ۱۴۰ وات و ۲۵ وات توان حرارتی بوست خواهند بود. همچنین فرکانس پایه و بوست مدل RTX 4070 به‌ترتیب ۲۰۷۰ و ۲۱۷۵ مگاهرتز و فرکانس پایه و بوست مدل RTX 4060 فرکانس پایین‌تری نسبت به آن خواهد داشت. ‌

و مدل آخر، RTX 4050 6 GB است که توان حرارتی بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ وات به‌اضافه ۲۵ وات توان بوست خواهد داشت و فرکانس بوست آن به ۲۳۷۰ مگاهرتز خواهد رسید. 

در هرحال‌، برخی گزارش‌ها ادعا کرده‌اند که عملکرد سری RTX 40 حدودا ۳۰ درصد بهتر از نسل قبلی خواهد بود و از طرف دیگر ما شاهد استفاده از فناوری DLSS3 و قابلیت بهبودیافته رهگیری پرتو روی آن‌ها خواهیم بود. 

انتظار می‌رود اینتل نیز در رویداد CES 2023 از پردازنده لپ تاپ سری راپتور لیک H رونمایی کند. به این ترتیب ما امسال باید شاهد لپ تاپ‌هایی با تراشه‌های راپتور لیک H اینتل و گرافیک‌های سری RTX 40 اینتل باشیم. نظر شما درباره این لپ تاپ‌های جدید چیست؟

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید