اینتل نسل جدید تاندربولت با پهنای باند ۸۰ گیگابیت را به نمایش گذاشت - تکفارس 
اینتل نسل جدید تاندربولت با پهنای باند ۸۰ گیگابیت را به نمایش گذاشت - تکفارس 
اینتل نسل جدید تاندربولت با پهنای باند ۸۰ گیگابیت را به نمایش گذاشت - تکفارس 

اینتل نسل جدید تاندربولت با پهنای باند ۸۰ گیگابیت را به نمایش گذاشت

مهدی حلوائی
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - 17:40
تاندربولت جدید

بر اساس گزارش وب‌سایت Tom’s Hardware، اینتل روز گذشته در مراسم IDC سیستمی را به نمایش گذاشت که دو لاین تاندربولت ۴۰ گیگابایتی توسط یک کابل USB-C به آن متصل شده بودند. این اتصال جدید دارای پهنای باند ۸۰ گیگابیت بر ثانیه بوده و احتمالاً اینتل آن را با نام تاندربولت ۵.۰ معرفی خواهد کرد.

تاندربولت امروزه به عنوان سریع‌ترین درگاه در سیستم‌های قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این درگاه در ابتدا تنها به محصولات اپل و اینتل محدود بود. هرچند که در حال حاضر شرکت‌ها برای استفاده از این درگاه در دستگاه‌های خود نیازی به دریافت لایسنس ندارند اما با این وجود، تنها شرکت اینتل برخی از کنترلرهای مخصوص آن را تولید می‌کند.

تاندربولت جدید

در طرف دیگر، درگاه USB4 نیز از سرعت پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند اما در حال حاضر تعداد مادربردهایی که از این درگاه پشتیبانی می‌کنند بسیار کم است و در این بین تنها می‌توان به مادربردهای سری X670 شرکت ای ام دی اشاره کرد.

اینتل چند روز پیش نیز درگاه جدید USB4 2.0 را معرفی کرده بود که پهنای باند آن همانند تاندربولت جدید برابر با ۸۰ گیگابیت است. در حال حاضر اینتل خطری را از سوی USB4 2.0 احساس نمی‌کند چرا که استفاده از این درگاه در مادربردها کمی دشوار است اما USB4 2.0 با اندکی تغییر توان رسیدن به حداکثر پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت را دارد. از این رو انتظار می‌رود که اینتل برای رقابت با US4 2.0 تغییرات بیشتری را در نسل جدید درگاه تاندربولت ایجاد کند.

منبع: NotebookCheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید