مدیرعامل TSMC: کمبود چیپ های ۰.۵ تا ۱۰ دلاری باعث کمبود تراشه در بازار شده است - تکفارس 
مدیرعامل TSMC: کمبود چیپ های ۰.۵ تا ۱۰ دلاری باعث کمبود تراشه در بازار شده است - تکفارس 
مدیرعامل TSMC: کمبود چیپ های ۰.۵ تا ۱۰ دلاری باعث کمبود تراشه در بازار شده است - تکفارس 

مدیرعامل TSMC: کمبود چیپ های ۰.۵ تا ۱۰ دلاری باعث کمبود تراشه در بازار شده است

افشین نوری
۹ شهریور ۱۴۰۱ - 08:30
TSMC

مشکل کمبود تراشه هرچند تاحدودی بهبود یافته است اما کماکان اکثر شرکت‌ها با آن درگیر هستند و‌ حالا C. C. Wei مدیرعامل TSMC گفته است که بخشی از این مشکل به خاطر کمبود چیپ‌های بسیار ارزان‌قیمت است.

به گفته Wei نبود چیپ‌هایی که قیمت‌شان بین ۵۰ سنت‌ تا ۱۰ دلار متغیر است باعث شد تا خطوط تولید برخی تراشه‌ها متوقف بشود و در زنجیره تامین آن‌ها اختلال ایجاد بشود. برای مثال، شرکت هلندی ASML Holding NV  برای سیستم‌های لیتوگرافی خود نیاز به چیپ‌های ۱۰ دلاری دارد که متاسفانه قادر به تامین آن‌ها نیست. این شرکت بزرگترین تامین کننده ماشین‌های لیتوگرافی دنیاست که به چنین مشکلی دچار شده است. 

صنعت خودروسازی نیز به‌شدت تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است، بطوریکه مثلا شرکتی مثل فورد مجبور شده برخی خودروهای خود را بدون چیپ بفروشد و به مشتریان قول بدهد که بعدا آن را نصب می‌کند. به گفته Wei، در حاضر نبود چیپ‌های رادیوی ۰.۵ دلاری باعث متوقف شدن تولید خودروهای ۵۰ هزار دلاری شده است.

وجود این مشکلات باعث شده تا TSMC به فکر احداث کارخانه‌های جدید برای تولید چیپ‌های رده‌پایین باشد که یکی از این کارخانه هم‌اکنون در چین در حال ساخت است. Wei یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل را استفاده بیش از حد دستگاه‌های هوشمند امروزی از چیپ‌ها دانسته است؛ بطوریکه مثلا تولیدکنندگان خودرو هر سال ۱۵ درصد چیپ‌های بیشتری در داخل خودروهای خود استفاده می‌کنند. 

در هر حال باید منتظر ماند و‌ دید این مشکل تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و شرکتی مثل TSMC چگونه با این مشکل کنار خواهد آمد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید