تولید تراشه ۲ نانومتری TSMC ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد - تکفارس 
تولید تراشه ۲ نانومتری TSMC ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد - تکفارس 
تولید تراشه ۲ نانومتری TSMC ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد - تکفارس 

تولید تراشه ۲ نانومتری TSMC ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد

افشین نوری
۳ مهر ۱۴۰۲ - 09:23
TSMC

TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری A17 Pro اپل را بر عهده داشت و حالا این شرکت قصد دارد در مرحله بعدی به سراغ فناوری ۲ نانومتری برود. اما این فناوری ممکن است، علیرغم وعده‌های اولیه برای ارائه در سال ۲۰۲۵، تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد.

فناوری ۲ نانومتر برای TSMC بسیار مهم است چراکه این شرکت قصد دارد به جای ترانزیستورهای FinFET از ترانزیستورهای Gate-all-around (GAA) با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش عملکرد استفاده کند. این فناوری، TSMC را در برابر سامسونگ که در حال حاضر از ترانزیستورهای GAA در پروسه ۳ نانومتری خود استفاده می کند، رقابتی‌تر خواهد کرد.

اینتل قصد دارد فناوری Power Via خود را در سال آینده معرفی کندو انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ با فناوری ۱۸A (1.8nm) خود رهبری بازار را در اختیار بگیرد. همچنین سامسونگ قصد شروع فناوری ۲ نانومتری خود در سال ۲۰۲۵ را دارد و حتی برنامه‌هایی برای شروع پروسه ۱.۴ نانومتری در سال ۲۰۲۷ دارد.

ظاهرا یکی از دلایل تاخیر TSMC افت بازار نیمه هادی است که بر جدول زمانی ساخت کارخانه Hsinchu Baosha در تایوان تأثیر می‌گذارد. البته TSMC این موضوع را تکذیب کرده است.

اپل ممکن است یکی از اولین مشتریان فناوری ۲ نانومتری TSMC نیز باشد. ظاهرا تولید آزمایشی این فناوری به‌زودی آغاز خواهد شد.

همچنین طبق گزارش Commercial Times به نظر می‌رس که علاوه بر اپل شرکت انویدیا نیز از مشتریان پروسه ۲ نانومتری TSMC خواهد بود. این گزارش به غیر از این دو شرکت به شرکت دیگری اشاره نکرده است و به نظر می‌رسد که اپل و انویدیا تنها شرکت‌هایی خواهد بود که از فناوری ۲ نانومتری TSMC در پردازنده‌های خود استفاده خواهند کرد. گفته می‌شود TSMC حدود ۱۰۰۰ نفر برای بخش تحقیق و توسعه این فناوری موسوم به ‘Fab 20’ گمارده است و محل آن در Hsinchu Science Park تایوان قرار دارد.

انتظار می‌رود اپل از فناوری ۲ نانومتری در محصولات مختلف خود برای مشتریان عادی استفاده کند اما از آنجائیکه گوشی‌های آیفون مهمترین منبع درآمد این شرکت هستند احتمالا از این فناوری به‌صورت انبوه در تراشه‌های سری A خود بهره خواهد برد. از طرف دیگر، انویدیا علاوه بر مشتریان عادی برای کسب‌وکارها نیز محصولاتی تولید می‌کند و هنوز مشخص نیست که کدام محصول این شرکت از فناوری ۲ نانومتری بهره خواهد برد. شاید این شرکت بخواهند در پردازنده‌های گرافیکی GeForce خود از آن استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید