فاش شد: اپل ۹۰ درصد تولیدات فناوری ۳ نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد - تکفارس 
فاش شد: اپل ۹۰ درصد تولیدات فناوری ۳ نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد - تکفارس 

فاش شد: اپل ۹۰ درصد تولیدات فناوری ۳ نانومتری TSMC را به خود اختصاص خواهد داد

افشین نوری
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 16:57
TSMC

شرکت TSMC اخیرا شروع به تولید انبوه پروسه ۳ نانومتری خود برای تولید تراشه کرده است و به نظر می‌رسد اپل اولین مشتری این فناوری خواهد بود. طبق یک گزارش جدید، اپل در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ درصد از سفارشات این فناوری پیشرفته را به خود اختصاص خواهد داد.

از آنجائیکه نسل اول فناوری ۳ نانومتری TSMC (موسوم به N3) خیلی گران است و بازدهی بالایی ندارد، ظاهرا این شرکت به سراغ تولید نسل دوم آن (موسوم به N3E) در نیمه دوم ۲۰۲۳ خواهد رفت. این نسخه قیمت پایین‌تر و بازدهی بهتری نسبت به نسل اول خواهد داشت. حالا به نظر می‌رسد که اپل سهم بسیار بزرگی از سفارش تولیدات این فناوری را به خودش اختصاص داده است.

اپل

انتظار می‌رود این فناوری بهبودهای قابل‌توجهی را نسبت به فناوری ۴ نانومتری که در تراشه‌های M2 و A16 بکار رفت بود داشته باشد. ظاهرا فناوری ۳ نانومتری TSMC حدود ۳۵ درصد کم‌مصرف‌تر و ۱۵ درصد سریع‌تر خواهد بود. اپل به احتمال زیاد در تراشه‌های M3 و A17 بایونیک خود از این فناوری بهره خواهد برد.

انتظار می‌رود تراشه M3 عملکرد فوق‌العاده‌ای نسبت به پردازنده M1 که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد داشته باشد. اپل ظاهرا تست این تراشه را شروع کرده است و به نظر می‌رسد دارای حافظه ۳۶ گیگابایتی (دو برابر حافظه M1) خواهد بود. این حافظه‌ی بالا، در ترکیب با فناوری ۳ نانومتری منجر به قابلیت‌های خوبی برای پردازنده نسل بعدی اپل خواهد شد. انتظار می‌رود TSMC تولید فناوری N3E را در سال جاری شروع کند و احتمالا در سال ۲۰۲۴ با حجم بالایی تولید خواهد شد تا برای استفاده در لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو نسل بعدی آماده شود.

منبع: Extremetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید