آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟ - تکفارس 
آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟ - تکفارس 
آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟ - تکفارس 

آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟

نصیر فرزان
۷ شهریور ۱۴۰۱ - 14:06
محصول AIoT شیائومی

اگر قصد دارید سطح پوشش روتر خود را افزایش دهید، شاید به ایجاد تغییر در Transmit Power فکر کرده باشید. پیش از انجام این کار، این مقاله را مطالعه کنید.

منظور از Transmit Power چیست؟

با این‌که این یک بحث تخصصی بوده و اطلاعات بسیاری راجع به امواج منتشره‌ی رادیویی وجود دارد، در ادامه سعی می‌شود که به صورت ساده به این سوال پاسخ داده شود. نیروی انتشار (Transmit Power) در روتر وای‌فای، مانند کلید صدا در یک ضبط صوت عمل می‌کند.

همان‌طور که انرژی صوتی توسط واحدی به نام دسیبل (dB) اندازه‌گیری می‌شود، واحد اندازه‌گیری انرژی رادیویی وای‌فای، به نام میلی‌وات دسیبل (dBm) یاد می‌شود. اگر روتر‌تان این اجازه را به شما می‌دهد تا نیروی انتشار آن را به دلخواه خود تنظیم کنید، می‌توانید بسته به نیاز خود، میزان آن را کاهش یا افزایش دهید.

این‌که نحوه‌ی نمایش و تنظیم نیروی انتشار چگونه است، به شرکت تولید‌کننده‌ی روتر وای‌فای شما ارتباط دارد. بسته به نام تولید‌کننده و مدل روتر، به جای نیروی انتشار ممکن است این عبارت‌ها را ببینید: Transmit Power، Transmit Power Control، Tx Power

گزینه‌هایی که در قسمت تنظیمات وجود دارند نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند. برخی از روترها صرفا سه گزینه‌ی Low ،Medium و High را دارا هستند. مدل‌های دیگر ممکن است در منوی خود، دارای قسمتی تحت عنوان Relative Power باشند که شما را قادر می‌سازند تا نیروی انتشار وای‌فای خود را از ۰ تا ۱۰۰٪ انتخاب نمایید. منوی روترهای جدید، دارای گزینه‌ای تحت عنوان Absolute Power است که بر اساس واحد میلی‌وات عمل کرده و توسط آن می‌توانید نیروی انتشار روتر خود را از ۰ تا ۲۰۰ میلی‌وات (mW) تنظیم کنید.

افزایش دادن نیروی انتشار روتر، می‌تواند یک ترفند مفید محسوب شود. با این‌حال، رابطه‌ی بین نیروی انتشار یک وای‌فای و تجربه‌ی کلی کاربر از ایجاد تغییر در آن، معمولا سرراست و واضح نیست. این جمله بدین معناست که افزایش نیروی انتشار وای‌فای، لزوما به معنای افزایش سرعت و بهبود سطح پوشش آن محسوب نمی‌شود.
به شما توصیه می‌کنیم تا در صورتی‌ که یک متخصص شبکه نیستید، در تنظیمات روتر وای‌فای خود تغییری ایجاد نکنید‌. لازم به ذکر است که در برخی مواقع، کاهش نیروی انتشار روتر، به مراتب بهتر از افزایش آن است‌.

چرا باید از افزایش نیروی انتشار وای‌فای خود اجتناب کنید؟

در ابتدا باید این نکته را یاداور شد که قطعا در برخی موارد، دست‌کاری تنظیمات روتر و افزایش دادن نیروی انتشار، نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. در صورتی که خانه‌ی شما از همسایه‌‌های‌تان فاصله‌ی زیادی دارد، می‌توانید بدون این‌که دغدغه‌ی آسیب رساندن به کسی را داشته باشید، تنظیمات روتر وای‌فای خود را تغییر دهید. اما برای اکثر قریب به اتفاق کاربران، احتمالا بهترین گزینه این است که از ایجاد هرگونه تغییر در تنظیمات روتر خود پرهیز نمایند.

به خاطر داشته باشید که وای‌فای، یک سیستم دو جهتی (Bidirectional) محسوب می‌شود. روتر، سیگنال‌های رادیویی را فقط به هوا ساطع نمی‌کند و از این جهت، طرز کار آن با رادیو که سیگنال‌ها را از ایستگاه رادیویی دریافت می‌کند، تفاوت دارد. روتر در ازای هر سیگنالی که از خود ساطع می‌کند، یک سیگنال را نیز دریافت می‌نماید.

به طور کلی، سطح نیرو بین روتر وای‌فای و کاربران نامتقارن بوده و روتر، به مراتب نسبت به دستگاهی که با آن جفت شده، قدرتمندتر است؛ مگر این‌که دستگاهی که به روتر متصل شده، یک نقطه‌ی دست‌یابی (Access Point) با قدرت مشابه باشد.

آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟ - تکفارس 

این جمله بدین معناست که ممکن است زمانی کاربر به روتر وای‌فای آن‌قدر نزدیک شود که سیگنال را دریافت کرده اما در عین زمان نتواند به روتر به گونه‌ی موثر سیگنال بدهد. این موضوع مثل حالتیست که با وجود این‌که گوشی همراه شما به صورت ضعیف آنتن‌دهی دارد، متوجه می‌شوید که قادر نیستید هیچ‌گونه تماسی بگیرید یا به اینترنت متصل شوید‌. در این زمان، موبایل شما متوجه حضور دکل شرکت مخابراتی می‌شود؛ اما قادر نیست به آن سیگنال بدهد.

اگر خانه‌ی شما در نزدیکی خانه‌های دیگریست که آن‌ها نیز مجهز به وای‌فای هستند، افزایش نیروی انتشار روتر، می‌تواند باعث شود تا عملکرد کلی وای‌فای شما تا حدودی بهبود بیابد اما در عین حال، این‌ کار باعث آلودگی فضای اطراف شما خواهد شد.

با توجه به این‌که بلند بردن نیروی انتشار وای‌فای، لزوما به معنای دست‌یابی به یک تجربه‌ی بهتر نیست، این‌که کیفیت وای‌فای را برای همه‌ی همسایه‌های‌تان پایین بیاورید تا از نظر تئوری خود تجربه‌ی بهتری داشته باشید، یک عمل اخلاقی محسوب نمی‌شود‌.

به خاطر داشته باشید که برای بهبود عملکرد وای‌فای‌تان، راه‌های به مراتب بهتری وجود دارد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

شاید انتظار این موضوع را نداشتید اما حقیقت این است که افزایش نیروی انتشار روتر، می‌تواند تاثیرات معکوس روی عملکرد وای‌فای بگذارد. فرض کنید که می‌خواهید صدای موسیقی پخش شده از ضبط صوت خود را افزایش دهید. در این حالت، می‌توانید تعدادی بلندگو را در یک اتاق نصب کرده و از این طریق صدای موسیقی مورد نظرتان را در کلیه‌ی اتاق‌های خانه بشنوید.

اما در این حالت، به زودی متوجه می‌شوید که صدایی که به گوش‌تان می‌رسد، از کیفیت جالبی برخوردار نیست‌. در شرایط ایده‌آل، شما باید در هر اتاق یک بلندگو نصب کرده و از این طریق، به تجربه‌ی دل‌خوا‌هتان دست پیدا کنید‌

با این‌که نحوه‌ی انتشار امواج وای‌فای و صدای تولیدی توسط ضبط صوت، کاملا با یکدیگر مشابه نیستند، اما ایده‌ی کلی پشت هر دو مقوله مانند یکدیگر است. کیفیت وای‌فای در خانه‌ی شما در صورتی که چندین نقطه‌ی دست‌یابی با قدرت کم داشته باشید، به مراتب بهتر از حالتی خواهد بود که یک نقطه‌ی دست‌یابی با قدرت زیاد در خانه‌ی شما موجود باشد‌.

آیا افزایش Transmit Power وای‌فای عقلانی است؟ - تکفارس 

شاید ۱۰ الی ۲۰ سال قبل که روترها از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نبودند، ایجاد تغییرات در تنظیمات آن‌ها می‌توانست عملکرد کلی‌شان را بهبود دهد. با این‌حال، حقیقت این است که روترهای جدید، می‌توانند سطح نیروی انتشار را خودشان به خوبی تنظیم نمایند‌. وای‌فای‌های نسل جدید، با توجه به به‌روزرسانی‌هایی که روتر‌ها دریافت می‌کنند، معمولا در عیارسازی نیروی انتشار، بسیار خوب عمل می‌کنند‌.

در بسیاری از روترهای مدرن مانند Eero و Google Nest Wifi، شما عملا گزینه‌ای برای دست‌کاری نیروی انتشار پیدا نمی‌کنید و سیستم به صورت خودکار، این مورد را تنظیم می‌کند.

افزایش نیروی انتشار، عمر مفید دستگاه شما را کاهش می‌دهد

با این‌که ممکن است این مورد برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، اما قطعا باید از این موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و بر مبنای آن، راجع به افزایش نیروی انتشار روتر خود تصمیم بگیرید.

به خاطر داشته باشید که گرما، بزرگ‌ترین دشمن کلیه دستگاه‌های الکترونیک محسوب می‌شود. هرچقدر که درجه حرارت یک دستگاه الکترونیکی، از لپ‌تاپ و گوشی هوشمند گرفته تا تلویزیون و روتر کم‌تر باشد، تراشه‌های موجود در آن دستگاه شرایط بهتر و مساعدتری خواهند داشت.

در صورتی که نقطه‌ی دست‌یابی یک وای‌فای در محلی خنک قرار داشته باشد، عمر مفید آن به مراتب بیشتر از وای‌فای‌ای خواهد بود که به صورت دائم در معرض تابش نور خورشید قرار دارد. شما نمی‌توانید تنظیمات نیروی انتشار وای‌فای خود را از حد مجاز بالاتر ببرید؛ با این‌حال، افزایش دادن آن بیشتر از حد استاندارد، باعث تولید گرما و در نتیجه کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

اگر قصد دارید نیروی انتشار وای‌فای خود را افزایش دهید، احتمالا علت این موضوع این است که از نحوه‌ی عملکرد وای‌فای خود رضایت ندارید. در چنین شرایطی، به جای دست‌کاری نیروی انتشار، بهترین راه‌کار این است که از برنامه‌ی مشکل‌یابی (Troubleshooting) وای‌فای خود استفاده کرده و مشکلات دستگاه خود را از این طریق دریافته و اقدام به برطرف کردن آن‌ها نمایید‌. با این‌که دست‌کاری نیروی انتشار روتر ممکن است بتواند به صورت موقت عملکرد آن را بهبود دهد، باید زیان‌های این روش را هم مد نظر داشته باشید.

در صورتی که یک روتر قدیمی دارید و با دست‌کاری نیروی انتشار آن، قصد دارید سطح عملکرد آن را افزایش دهید، باید بدانید که بهترین گزینه برای شما، تهیه‌ی یک روتر جدید است‌.

چنان‌چه دیوارهای خانه‌ی شما طوریست که امواج رادیویی را به گونه‌ی مناسب انتقال نمی‌دهند، بهتر است یک روتر TP-Link Deco X20 خریداری کنید. این روتر نیرومند، دارای قیمتی مناسب است و کلیه نیازهای شما را برطرف می‌کند.
به خاطر داشته باشید که در انتخاب روتر، هدف نهایی ما، انتخاب دستگاهی با سطح پوشش بالا و در عین زمان، نیروی انتشار پایین است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید