تفاوت وای فای و ۵G چیست و چرا به هر دو آن‌ها نیاز داریم؟ -
تفاوت وای فای و ۵G چیست و چرا به هر دو آن‌ها نیاز داریم؟ -

تفاوت وای فای و ۵G چیست و چرا به هر دو آن‌ها نیاز داریم؟

مهدی حلوائی
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه اینترت وای فای و 5G

در حال حاضر مدتی از آغاز دوران ۵G می‌گذرد و در حالی که این فناوری‌ برخلاف وای فای هنوز تغییرات اساسی و مهمی که انتظار می‌رفت را در شبکه‌های موبایلی ایجاد نکرده اما احتمالاً در چند سال آینده شاهد چنین تغییرات گسترده‌ای باشیم.

فناوری ۵G در حال حاضر از ۴G بهتر بوده اما تنها بهبودهایی اندک را در سرعت دانلود ایجاد کرده است. با این وجود، انتظار می‌رود که این فناوری در آینده موجب افزایش چشمگیر سرعت دانلود شده و میزان تاخیر در ارسال داده را نیز کاهش دهد.

زمانی که فناوری‌های ۵G و وای‌فای را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، تمام علائم نشان می‌دهند که ما برای بهره‌گیری حداکثری از اینترنت آینده به هر دو فناوری نیاز خواهیم داشت. در حالی که ۵G در بسیاری از شرایط کاربرد زیادی دارد، فناوری وای‌فای نیز در شرایطی متفاوت به کمک ما می‌آید.

از این رو بعید نیست که در آینده شاهد ادغام این دو فناوری برای ارتقای اینترنت بی‌سیم باشیم چرا که در حال حاضر نیز اینترنت‌های خانگی ۵G از چنین ترکیبی بهره می‌برند.

تفاوت 5G و وای‌فای

تفاوت وای‌ فای و ۵G

۵G به زبان ساده نام نسل پنجم فناوری شبکه‌های سلولی بوده که شامل عناصر متعددی می‌شود. شبکه‌های سلولی یا موبایلی از باندهای لایسنس‌‌شد‌ه‌ای بهره می‌برند که در مزایده به اپراتورهایی مانند Verizon و AT&T فروخته می‌شوند.

این اپراتورها برای پوشش مناطق، شبکه‌ای از ایستگاه‌های متصل به یکدیگر را ایجاد می‌کنند که سیگنالی قدرتمند را تولید کرده و اینترنت هزاران کاربر در مناطق شهری را تامین می‌کنند. این اپراتورها برای گسترش زیرساخت‌های اینترنت و البته بازگشت سرمایه‌ی خود، مبلغی را به عنوان حق اشتراک از کاربران دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط:

در طرف دیگر، فناوری وای‌فای از باندهای لایسنس‌نشده بهره برده که استفاده از آن برای همه رایگان بوده اما در عوض از سیگنال نسبتاً ضعیفی برخوردار است. کاربران برای دسترسی به این نوع از اینترنت، هزینه‌ای را به شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) پرداخت کرده و همچنین از روتر استفاده می‌کنند.

استفاده از فرکانس باند مشابه با دیگر ساکنین منطقه به‌ویژه در مناطق با پهنای باند محدود می‌تواند دردسرهای زیادی را برای کاربران ایجاد کند.

فناوری وای‌فای از دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز بهره می‌برد. حداکثر سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پایین‌تر از فرکانس ۵ گیگاهرتز بوده اما منطقه پوششی آن بسیار گسترده‌تر است. بسیاری از ما در زندگی روزمره در خانه و محل کار از اینترنت وای‌فای استفاده کرده و در محیط‌های خارج از ساختمان به اینترنت موبایلی اتکا می‌کنیم.

خوشبختانه گوشی‌های هوشمند امروزی به‌طور خودکار و بدون توجه ما بین شبکه‌های وای‌فای و موبایلی سوییچ کرده و در واقع نکته‌ی اصلی، داشتن یک اتصال قدرتمند در همه‌حال است. این سناریو با عرضه‌ی فناوری ۵G نیز تغییری نکرده و تنها عملکرد شبکه‌ها بهبود یافته است.

تفاوت 5G و وای‌فای

آینده ۵G

وعده‌ی سرعت دانلود ۱ تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و میزان تاخیر یا سرعت آپلود ۱ میلی‌ثانیه کاربران را نسبت به شبکه‌های ۵G امیدوار کرده است. چنین سرعتی با عملکرد شبکه‌های فیزیکی باسیم نیز قابل مقایسه می‌باشد اما واقعیت این است که تا رسیدن به حداکثر سرعت قابل ارائه توسط ۵G هنوز فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

پیشرفت این فناوری نه تنها به وای‌فای بلکه به فناوری‌های سلولی دیگری مانند ۴G LTE نیز بستگی دارد و همین موضوع احتمال پیشرفت فناوری‌های سلولی مشابه را افزایش می‌دهد.

سرعت واقعی اینترنت ۵G به عوامل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی، شبکه‌ی مورد استفاده، تعداد کاربران یک شبکه و دستگاه‌های متصل به آن بستگی دارد. هدف اصلی این فناوری دستیابی به حداقل سرعت دانلود ۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده که پیشرفت قابل توجهی نسبت به میانگین سرعت‌های فعلی محسوب می‌شد.

بر اساس گزارش Speedcheck، در حال حاضر میانگین سرعت دانلود برابر با ۵۷ مگابیت بر ثانیه است و از این رو حداقل سرعت فعلی بسیار پایین‌تر از این عدد می‌باشد.

تفاوت 5G و وای‌فای

آینده ۶G

فناوری وای‌فای در گذشته با نام‌های ۸۰۲.۱۱b ،۸۰۲.۱۱a ،۸۰۲.۱۱g ،۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac شناخته می‌شد که بسیار گیج‌کننده بود. از این رو اتحاد وای‌فای (WI-FI Alliance) تصمیم گرفت تا به‌جای نام ۸۰۲.۱۱ax از نام وای‌فای ۶ استفاده کند. این الگو در نسخه‌های دیگر وای‌فای نیز استفاده شده و برای مثال ۸۰۲.۱۱ac با نام وای‌فای ۵ شناخته می‌شود.

استاندارد جدید وای‌فای ۶ در شرایطی خاص تا چهاربرابر سریع‌تر از وای‌فای ۵ بوده و از نظر تئوری سرعت آن به ۹.۶ گیگاهرتز می‌رسد. این فناوری همچنین پیشرفت‌هایی را در بخش ظرفیت ایجاد کرده که امکان اتصال چندین دستگاه بدون افت کیفیت را فراهم می‌کند.

چه دستگاه‌هایی از ۵G و وای‌ فای ۶ استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های جدید از هر دو فناوری وای‌فای ۶ و ۵G پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از کشورها از شبکه‌های ۵G با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز استفاده کرده و در آینده نیز این شبکه‌ها را گسترش خواهند داد. با این وجود برای دسترسی به فناوری ۶G ابتدا به روتر و گوشی‌ هوشمند یا دستگاه دیگری که از این فناوری پشتیبانی کند، نیاز خواهید داشت. انتظار می‌رود که تا چند سال آینده بیشتر گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها از این فناوری پشتیبانی کنند.

تفاوت 5G و وای‌فای

آینده‌ اینترنت

با افزایش روزافزون تولید روترهای مجهز به وای‌فای ۶ و گسترش دکل‌های مخابراتی ۵G، سرعت اینترنت خانگی و موبایلی ما بیشتر شده و میزان تاخیر آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین در آینده فناوری‌‌‌ها و گوشی‌های ۵G بیشتری نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. همان‌طور که فناوری ۴G موجب پیشرفت بخش‌هایی مانند بازی‌های آنلاین موبایلی شد، فناوری ۵G نیز موارد استفاده‌ی جدیدی مانند سیستم خودروهای متصل را ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست آینده که اینترنت بی‌سیم به چه صورت خواهد بود اما انتظار شنیدن نام ۵G و وای‌فای ۶ در چند سال آینده را داشته باشید. مطمئناً در آینده شاهد پیشرفت سرعت اینترنت بی‌سیم خواهیم بود و بعید نیست که تا چنین آینده‌ای زمان کمی باقی مانده باشد.

نظر شما در مورد فناوری‌های ۵G و وای‌فای ۶ چیست؟ به‌نظر شما تا چند سال دیگر شاهد استفاده‌ی کامل از این فناوری‌ها خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید