اپل ظاهراً اولین مشتری فناوری ۳ نانومتری TSMC خواهد بود - تکفارس 
اپل ظاهراً اولین مشتری فناوری ۳ نانومتری TSMC خواهد بود - تکفارس 
اپل ظاهراً اولین مشتری فناوری ۳ نانومتری TSMC خواهد بود - تکفارس 

اپل ظاهراً اولین مشتری فناوری ۳ نانومتری TSMC خواهد بود

افشین نوری
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - 18:37
TSMC

شرکت TSMC به‌عنوان بزرگترین سازنده تراشه دنیا قصد دارد اواخر امسال از فرایند ۳ نانومتری خود رونمایی کند و به نظر می‌رسد اپل اولین مشتری این فناوری خواهد بود‌.

طبق شایعات، امسال مدل‌های پرو آیفون از تراشه A16 با فناوری ۴ نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد در حالیکه مدل‌های غیر پرو آیفون ۱۴ از تراشه ۵ نانومتری A15 بهره خواهند برد. 

 سامسونگ اولین شرکتی است که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرده است و این تراشه‌ها ظاهرا قرار است در ماینرهای رمزارز استفاده شوند و هنوز صحبتی از بکارگیری آن‌ها در گوشی‌های هوشمند نیست. 

انتظار می‌رود اپل در تراشه‌های A17 و M2 پرو خود از فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کند و اگر این خبر صحت داشته باشند بنابراین برای اولین بار در مدل‌های پرو سری آیفون ۱۵ شاهد استفاده از این فناوری پیشرفته خواهیم بود. M2 پرو هم احتمالا در مک بوک پروهای ۲۰۲۲ استفاده خواهد شد.

بد نیست بدانید که هر چه فناوری ساخت یک تراشه گوچکتر باشد تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در داخل آن افزایش خواهد یافت. برای مثال در حالیکه تراشه A15 دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور است تراشه A16  درای ۱۹ میلیارد ترانزیستور خواهد بود. 

شرکت TSMC گفته است که تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت ۲۵ الی ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر و ۱۰ الی ۱۵ درصد عملکرد سریع‌تر خواهند داشت. این در حالیست که سامسونگ ادعا کرده است که فناوری ۳ نانومتری این شرکت ۴۵ درصد مصرف انرژی کمتر و ۲۳ درصد عملکرد سریع‌تر خواهد داشت. 

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید