چرا پرفروش‌ترین محصولات فناوری در اختیار اپل هستند؟- تکفارس
چرا پرفروش‌ترین محصولات فناوری در اختیار اپل هستند؟- تکفارس
چرا پرفروش‌ترین محصولات فناوری در اختیار اپل هستند؟- تکفارس

چرا پرفروش‌ترین محصولات تکنولوژی در اختیار اپل هستند؟

مهدی ملکی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 09:25
چرا پرفروش‌ترین محصولات تکنولوژی در اختیار اپل هستند؟

اپل چند روز پیش شروع به برگزاری رویداد WWDC 2022 کرد؛ رویدادی که اتفاقات اصلی آن در روز اولش رخ دادند و فراتر از معرفی M2 و iOS 16، ما چیزی را شنیدیم که شاید توجه شما را هم جلب کرده باشید: اپل در بسیاری از زمینه‌ها، پرفروش‌ترین برند دنیای تکنولوژی است.

اپل در ابتدای رویداد WWDC 2022 به سرعت اعلام کرد که مک بوک ایر ۲۰۲۰ لقب پرفروش‌ترین لپ تاپ جهان را به خودش اختصاص داده است. در ادامه مشخص شد که این غول دنیای فناوری با در نظر گرفتن این موضوع، در حوزه‌های زیر نیز موفقیت مشابهی را کسب کرده است:

  • پرفروش‌ترین گوشی جهان: آیفون ۱۳
  • پرفروش‌ترین تبلت جهان: آیپد ۲۰۲۱
  • پرفروش‌ترین لپ تاپ جهان: مک بوک ایر ۲۰۲۰
  • پرفروش‌ترین ساعت هوشمند جهان: اپل واچ سری ۶
  • پرفروش‌ترین ایربادهای جهان: ایرپادز پرو

آیا این موفقیت‌ها عجیب هستند؟ خیر! اپل باارزش‌ترین برند جهان و بدون شک قدرتمندترین شرکت حوزه فناوری در سراسر دنیاست. از طرفی می‌توان ادعا کرد بازاریابی اپل بهترین نمونه موجود در جهان ماست و همین اتفاق، در کسب جایگاه کنونی اپل بی‌تاثیر نبوده است.

با تمام این اوصاف، کسب رده اول پرفروش‌ترین برند در چندین و چند زمینه آن هم در بازاری که هرگز تا به این اندازه رقابتی نبوده، کار آسانی نیست. پس اجازه دهید نگاهی به روند موفقیت کنونی اپل بیندازیم؛ با توجه به این موضوع و بعد از قضاوتی که در ادامه خواهید خواند، آیا به نظر شما زمان آن فرا نرسیده که اپل به سراغ چیزهای بزرگ‌تری برود؟

تراشه‌های اختصاصی حکمرانی می‌کنند

تراشه M2

شاید دلیل رسیدن به این حد از موفقیت، اصرار بی‌حد و اندازه اپل روی کنترل کردن تمام قسمت‌های طراحی، بازاریابی و تولید است. هر کس می‌تواند گوشی هوشمند یا لپ تاپ خوبی بسازد اما این مشخصات داخلی آن‌‌ها یا دقیق‌تر، تراشه‌هاست که قضیه را تغییر می‌دهد. پردازنده‌های اختصاصی اپل نقش بی‌نظیری در برقراری توازن در هزینه‌ها، ایجاد نوآوری و ارائه بالاترین کارایی و بهره‌وری بازی می‌کنند.

تنها کافی است به قدرت خام و عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس و مک بوک‌های مجهز به M1 نگاه کنید تا منطق پشت استدلال ما مثل روز برایتان روشن شود. اما چطور چنین چیزی رخ داد؟‌ اگر به عقب برگردیم، اولین مک بوک تاریخ اپل که توسط استیو جابز معرفی شد، از رویه‌ای مشابهی بهره می‌گرفت: یک پردازنده اختصاصی. حال سال‌ها بعد شاهد استفاده از همین سیاست در ساخت لپ تاپ‌های اپل هستیم.

به طرز جالبی، موفق‌ترین محصول تاریخ اپل یعنی سری آیفون هم از همین فرمول استفاده می‌کند. استیو جابز اولین آیفون را با یک تراشه اختصاصی از اپل معرفی کرد و این فرایند تا همین امروز ادامه پیدا کرده است. به عبارت دیگر، سیاست جدید اپل از همان سیاستی الهام می‌گیرد که استیو جابز سال‌ها پیش به کار بست اما در همه محصولات این شرکت ادامه پیدا نکرد.

در نهایت هر چند تراشه‌های اختصاصی اپل تنها دلیل موفقیت و فروش خیره کننده محصولاتش نیستند اما در این ۵۰ بین درصد نقش عملی در اعمال کنترل اپل بر اکوسیستم آن را ممکن می‌کنند؛ اکوسیستمی که ارتباط شگفت‌انگیزی بین آیفون و مک بوک ایجاد می‌کند و احتمالاً مسئول چند درصد باقی مانده از فروش قابل توجه محصولات این شرکت است.

اکوسیستم اپل، قوی‌ترین آهنربای جهان

آیپد

آیپد ایر ۴

آیپد احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای استیو جابز به عنوان مدیر عامل در اپل است. هر چند پیش از عرضه اولین آیپد، همه به موفقیت آن بدگمان بودند و فکر نمی‌کردند که یک نسخه بزرگ‌تر از آیفون راه به جایی ببرد، اما امروز کسی آیپد را این‌گونه صدا نمی‌زند.

آیپد او اس ۱۶ نهایتاً با معرفی در رویداد اخیر اپل، آیپدهای مبتنی بر M1 را تبدیل به کامپیوترهایی کارآمد در دنیای اپل می‌کند، حداقل تا زمانی که چند وظیفگی را یکی از بزرگ‌ترین مزایای کامپیوترها در نظر بگیریم. سیاست اپل در این حوزه، فاصله بین تبلت‌ها و کامپیوترها را کمتر از هر زمان دیگری کرده است.

پس اگر شما به نرم‌افزارهای حرفه‌ای مثل Final Cut و Logic Pro احتیاج نداشته باشید، اپل آیپدهایی را ارائه می‌دهد که قابل حمل‌تر و ارزان‌تر از لپ تاپ‌ها هستند ولی سطح کارایی یکسانی با آن‌ها دارند.

اپل واچ

اپل واچ 8

در سمت دیگر اپل واچ را داریم، فرزند دوست‌داشتنی تیم کوک و جانی آیو که اگرچه یکی از والدین خود را از دست داده، اما هنوز هم به سرعت پیشرفت می‌کند و اصلاً قضیه مستقلی از آیپد و … دارد.

مهم‌ترین دلیل موفقیت اپل واچ، بدون شک اکوسیستم اپل بوده و هست. این اکوسیستم در موفقیت تمام محصولات خوش‌ساخت این شرکت نقش ایفا می‌کند و همچون سکوی پرتابی است برای هر محصولی که اپل دست به تولید آن می‌زند.

در نگاه نخست شما برای کار با اپل واچ به یک آیفون نیاز دارید اما این ساعت هوشمند طوری طراحی شده تا با تمام دستگاه‌های این شرکت سازگار باشد و کارایی خود را حفظ کند. پس اگر همین حالا صاحب یک آیفون یا مک باشید، منطقی نیست که به سراغ یک ساعت هوشمند دیگر بروید.

در انتها اپل واچ محبوب‌ترین ساعت هوشمند جهان به شمار می‌رود که اتفاقاً یک دستاورد بزرگ هم دارد: ارائه بهترین خدمات ورزشی و پزشکی بدون نیاز به دانش پایه. تا به حال چند دستگاه یا محصول را دیده‌اید که به عنوان «نجات دهنده زندگی» شناخته شوند؟

با عرضه واچ او اس ۹ برای اپل واچ‌های مدرن، ویژگی‌های ورزشی و پزشکی این ساعت‌های هوشمند اپل بیشتر هم خواهند شد. به نظر می‌رسد نگرش اپل به حوزه سلامتی هنوز فاصله بسیار زیادی تا تکامل دارد و احتمالاً به زودی شاهد گسترش این قابلیت‌ها به سایر محصولات این شرکت هم باشیم.

ایرپاد

ایرپادز پرو

شاید بتوان گفت موفقیت ایرپاد ساده‌تر از سایر محصولات اپل رخ داد، چرا که مفهوم پشت آن به همان صورتی است که همه می‌توانند پیش‌بینی کنند.

اپل در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت ایربادهای نمادین آیفون را بردارد و سیم آن‌ها را قیچی کند. نتیجه کاملاً آشکار بود و در حال حاضر به قدری طبیعی به نظر می‌رسد که وقتی کسی را می‌بینیم که هنوز هم از هندزفری‌های سیمی استفاده می‌کند، احساس می‌کنیم در حال تماشای یک فیلم قدیمی هستیم.

البته، در ابتدا بسیاری از کاربران ظاهر ایرپاد را به سخره می‌گرفتند اما طولی نکشید تا جهان سادگی آن را بپذیرد و حقیقتاً کارآمدی آن را درک کند. به این ترتیب ایرپادها اکنون پرفروش‌ترین ایربادهای بی‌سیم جهان در فروشگاه‌های آنلاین و احتمالاً محبوب‌ترین هدیه کریسمس یا رویدادهای خاص حداقل در کشورهای غربی هستند.

این محصول اپل نه خیلی گران و نه خیلی ارزان است؛ آن‌ها دقیقاً همان قیمتی را دارند که باید داشته باشند. اجازه دهید این‌طور بگوییم اصلاً اتفاقی نبود که اپل اولین بار ایرپادها را در تعطیلات کریسمس ۲۰۱۶ عرضه کرد.

ایرپاد اپل برای همیشه روشی را که مردم به موسیقی گوش می‌دهند، تغییر داد. برخلاف اپل واچ، ایرپادها به خوبی با هر دستگاه اندروید موجود سازگار هستند، پس شما می‌توانید در آن‌واحد آن‌ها را روی یک لپ تاپ مک و یک گوشی اندروید استفاده کنید.

اپل به کجا خواهد رفت؟ واقعیت مجازی، خودرو و …

در حالی که سخن گفتن درباره دستاوردهای گذشته اپل و روزهای باشکوه کنونی این شرکت کاملاً منطقی است، باید نگاهی هم به آینده بیندازیم. طبق گزارش‌های رسمی، غیررسمی و شایعات، انتظار می‌رود که اپل دیر یا زود وارد حوزه‌های زیر شود:

  • واقعیت مجازی/واقعیت افزوده: انتظار می‌رود که بعد از سال‌ها گمانه‌زنی سرانجام اپل تصمیم به معرفی و عرضه اولین هدست واقعیت مجازی/واقعیت افزوده خود در سال ۲۰۲۳ میلادی بگیرد. شاید این اولین قدم این شرکت به دنیای متاورس باشد.
  • عینک واقعیت افزوده/واقعیت ترکیبی: این شاید نسخه‌ای پیچیده‌تر از هدست واقعیت مجازی/واقعیت افزوده اپل باشد که برای استفاده در فضای باز به کار رود. برخی تحلیلگران باور دارند که در نهایت عینک‌های هوشمند پیشرفته کاملاً جایگزین آیفون خواهند شد.
  • وسایل نقلیه برقی: اپل طی WWDC به‌روزرسانی بزرگی را برای کارپلی (CarPlay) معرفی کرد که به خودروسازان اجازه می‌دهد کنترل کامل خودروهای خود را به اپل واگذار کنند. نکته مهم این است که دموی نشان داده شده به قدری کامل بود که تنها فقدان آن خود «خودرو» به شمار می‌رفت. پس ممکن است فاصله چندانی با عرضه خودروی اپل و به چالش کشیدن تسلا فاصله نداشته باشیم.
خودروی اپل - اپل کار
  • گوشی‌ها و تبلت‌های تاشو: مدست‌هاست که ما شایعات زیادی درباره اولین آیفون تاشوی این شرکت می‌شنویم. به گفته تحلیلگر DSCC اپل در حال حاضر برنامه دارد که اولین آیفون تاشو را در سال ۲۰۲۵ عرضه کند.
  • لپ تاپ‌های تاشو: افزون بر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، به نظر می‌رسد اپل مشغول آماده‌سازی و طراحی لپ تاپ‌های تاشو هم باشد. اگر نمی‌دانید باید بگوییم دو شرکت لنوو و ایسوس همین حالا هم مشغول عرضه اولین لپ تاپ‌های تاشوی دنیای هستند. این لپ تاپ‌ها بسیار بهتر از انتظارات عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند با وجود حجم و فضای کمتری نسبت به لپ تاپ‌های رایج، از نمایشگرهای بزرگ‌تری بهره ببرید. این مفهوم برای لپ تاپ‌های مک بوک فوق‌العاده به نظر می‌رسد و با توجه به مقدار فضایی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد، ظاهراً از آیفون و آیپدهای تاشو هم بهتر است.

سرانجام شاید چند سال بعد در حالی شروع به نوشتن کنیم که مردم از سواری با خودروهای برقی اپل خود لذت می‌برند، با آیفون تاشو پیام می‌فرسند و یک نفر هم با یک مک بوک تاشو کنار شما می‌نشیند!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سامان گفت:

    نویسند محترم :به نظرم زیاد بزرگ کردی محصولات ودستاوردهای اپل رو هر شرکتی که تو دنیا بخواد سری تو سرا در بیاره باید یه دستاوردی در حد جهانی داشته باشه من از اپل دستاوردی که لایق این فروش باشه نمی بینم دقیقا مثل باقی برندها تو بعضی جاها حتی کمتر از کمپانی های چینی ظاهر شده واما فروش زیاد قطعا برای تبلیغات و نوع تبلیغاتی که اپل استفاده میکنه که لزوما برتری اپل را تو تکنولوژی اثبات نمیکنه

    • درود
      داخل این پست هم به عوامل فروش بالای محصولات اپل اشاره کردیم. یکیش هم بازاریابیه
      موضوع بعدی اینه ک چیزی رو چندان بزرگ نکردیم؛ حقیقت رو گفتیم. شرکتی که کامپیوترهای شخصی رو جا انداخت، صنعت موسیقی رو متحول کرد، لپ تاپ‌ها را ب مرحله جدیدی رسوند، اولین گوشی هوشمند تاثیرگذار، اولین تبلت کارآمد جهان را عرضه کرد، ساعت‌های هوشمند رو وارد زندگی مردم کرد، ایربادها و … صد در صد دستاوردهای کمی نداشته
      در انتها هم باید بگم که این مقاله ترجمه است و صرفا هم نظر ما نیست. از طرفی باید گفت دستاوردهای اپل قرار نیست دستاوردهای شرکت‌های دیگه رو کوچک جلوه بده. صد در صد شرکت‌های بی‌شماری در رسیدن صنعت تکنولوژی ب این نقطه نقش داشتن