هر چه درباره اپل کار، خودروی اپل می دانیم - تکفارس
هر چه درباره اپل کار، خودروی اپل می دانیم - تکفارس

هر چیزی که درباره خودروی الکتریکی اپل می‌دانیم؛ اپل کار کجاست؟

مهدی ملکی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 18:00
خودروی اپل - اپل کار

پروژه‌های بسیار کمی در دنیای تکنولوژی وجود دارند که به اندازه اپل کار (Apple Car) یا خودروی الکتریکی اپل تحت مراقبت‌های ویژه جهت جلوگیری از نشت اطلاعات قرار گرفته باشند.

اکنون در سال ۲۰۲۲ با وجود این که چند سالی از انتشار شایعات و گزارش‌های غیررسمی درباره این پروژه اپل می‌گذرد، اما هنوز هم جزئیات کمی برای اشاره، بحث و گفت و گو در دست داریم. البته این شرایط چندان هم عجیب نیست. اپل همیشه به محافظه‌کاری و پنهان‌کاری جزئیات پروژه‌های در دست توسعه خود معروف بوده است.

اپل اولین بار در سال ۲۰۲۱ میلادی وجود چنین پروژه‌ای را تایید کرد. ظاهراً پروژه خودروی اپل تحت نام رمز Project Titan یا پروژه تایتان با تمرکز و دقت بالایی دنبال می‌شود. از طرفی نمی‌توان استخدام متخصصان حوزه خودروسازی را نادیده گرفت. اپل طی ماه‌های گذشته، مدیران اجرایی بسیاری را از تسلا به تیم مخفی خود جذب کرده است.

در حالی که محصولات زیادی مانند اپل گلس یا هدست واقعیت مجازی/افزوده اپل وجود دارند که می‌توانند «چیز بزرگ بعدی» باشند، اپل کار هم پتانسیل بالایی برای تصاحب این جایگاه دارد. در سمت مقابل ساخت یک خودرو برای یک شرکت کامپیوتری، چالش بزرگی است اما اپل اولین برندی نیست که چنین کاری می‌کند.

هرچند بازار خودروهای الکتریکی روز به روز اشباع‌تر می‌شود اما تصور تهیه یک خودروی ساخت اپل، برای بسیاری از افراد جذابیت به شدت زیادی دارد.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فروش آیفون‌های طی سال‌های گذشته با روندی نزولی همراه بوده است، بنابراین این شرکت وادار به ارائه چیزی جدید است تا حکمرانی خود بر صدر جداول را حفظ کند.

با این حال هنوز سوالات بزرگ بسیاری بدون پاسخ باقی مانده‌اند. آیا این فناوری، یک خودروی واقعی ساخت اپل خواهد بود که می‌توانیم آن را به منازل خود بیاوریم یا اپل صرفاً مشغول توسعه یک سخت افزار یا نرم افزار لایسنس شده برای ارائه به خودروسازان شخص ثالث است؟

در حال حاضر، به نظر می‌رسد گزینه اول احتمال بیشتری دارد و در ادامه دلیل آن را بازگو خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید تا در این مقاله آخرین اخبار، شایعات و موارد افشا شده درباره مورد انتظارترین خودروی سیلیکون ولی را از نزدیک بررسی کنیم.

جدیدترین شایعات و گزارش‌ها

  • درباره چه چیزی حرف می‌زنیم؟ خودروی اپل که می‌تواند از فناوری خودران بهره ببرد.
  • زمان معرفی یا عرضه آن؟ اپل سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است اما هیچ چیزی معلوم نیست.
  • قیمت؟ در حال حاضر مشخص نیست اما مسلماً ارزان نخواهد بود!

اجازه دهید در ابتدای بحث تاکید کنیم که هنوز کسی چیزی درباره این خودرو نمی‌داند. این به خاطر آن است که اپل هنوز شروع به همکاری با هیچ شرکت تولید خودرویی نکرده و به این ترتیب، ما چیزی درباره بینش این غول دنیای فناوری به بازار خودرو و خودروی احتمالی آن نمی‌دانیم.

تحلیلگر معروف حوزه فناوری‌های اپل مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) ادعا می‌کند اپل کار احتمالاً تا پیش از سال ۲۰۲۸ معرفی و عرضه نخواهد شد. اگر این ادعا را جدی بگیریم، ما هنوز فاصله بسیار زیادی تا دیدن خودروهای این شرکت در جاده‌ها داریم.

با این حال اینسایدرهای اپل اخیراً فاش کرده‌اند که این شرکت برنامه زمانی داخلی برای عرضه آن در سال ۲۰۲۵ را در نظر دارد. با این حال، آن‌ها همچنین مراحل توسعه منعطفی را در نظر دارند تا در صورتی که کیفیت نهایی محصول با انتظارات منطبق نبود، تاریخ معرفی را به زمان دیگری موکول کنند.

خودروی اپل - اپل کار

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که اپل تصمیم گرفته به جای همکاری با یک خودروساز زبده، خودش مراحل توسعه را به عهده بگیرد. بدیهی است که اپل سعی دارد از تاخیرهای احتمالی بیشتر جلوگیری کند تا به این طریق، از احتمال همکاری با خودروسازان شخص ثالث جلوگیری کند.

به هر نحو، ما باید این شایعات و گزارش‌ها را با مقداری شک بنگریم، زیرا ساخت یک خودرو با طراحی یک گوشی هوشمند به شدت متفاوت است.

ویژگی‌های اپل کار

اپل کار خودروی الکتریکی رایجی نخواهد بود، بلکه به شکل خودران و خودکار به دست کاربران خواهد رسید، پس عجیب نیست که از همین حالا بگوییم خودروی الکتریکی اپل کنترل کامل رانندگی را به عهده خواهد گرفت. اپل برای دست یافتن به این هدف، از حسگرهای لیدار (LiDAR) کمک خواهد گرفت. این سنسورها اجازه می‌دهند که خودرو جهان را ببیند و آن را بررسی کند.

اپل با این حسگرها غریبه نیست. آیفون‌های بالارده و آیپد پروها به حسگرهای لیدار مجهز هستند و تاکنون هر چیزی که درباره اپل کار شنیده‌ایم، تایید می‌کند که سنسورهای متعدد لیدار در این محصول به کار خواهند رفت. LiDAR مخفف «تشخیص نور و محدوده» است. این سیستم با تابانیدن لیزر این کار را انجام می‌دهد. این لیزرها بعد از برخورد به اشیا، به خودرو باز می‌گردند و از طریق این اطلاعات، تصویری از اشیای موجود در محیط اطراف و فاصله آن‌ها با خودرو شکل می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

از سوی دیگر، حسگرهای لیدار تقریباً در تمام خودروهای خودران بازار به کار رفته‌اند. در حقیقت در میان شرکت‌های تولید خودرو، تنها تسلا است که به جای حسگرهای لیدار، از سیستم بینایی محاسباتی استفاده می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، به هر حال اپل نیازمند سخت افزار قدرتمندی برای انجام محاسبات چنین سیستم‌هایی است.

گزارش تحلیلگر این حوزه، کالین برندن (Colin Branden) پیشنهاد می‌دهد که اپل شاید از تراشه C1 برای انجام این کار استفاده کند. طبق گفته برندن C1 مبتنی بر تراشه A12 بایونیک به کار رفته در آیفون XS است که ویژگی‌های هوش مصنوعی آن، در اولویت قرار خواهند گرفت.

رسانه MacRumors باور دارد که این گزارش تا حد زیادی صرفاً یک پیش‌بینی محسوب می‌شود و بسیار عجیب است که اپل کار به تراشه‌ای مجهز شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۶ سال از عمر آن می‌گذرد. البته تراشه A12 بایونیک قدرت زیادی دارد اما اپل تراشه‌های قدرتمند بسیار بیشتری هم در اختیار دارد که برای برقرار کردن قدرت محاسباتی خودروی الکتریکی این شرکت، گزینه‌های بهتری هستند.

در عوض مارک گورمن (Mark Gurman) گزارش می‌دهد که اپل تراشه اختصاصی فوق پیشرفته دیگری را برای استفاده در اپل کار توسعه خواهد داد. گفته می‌شود که این تراشه بیشتر بر مبنای ارائه قدرت مورد نیاز برای پردازش‌های عصبی گسترده‌ای خواهد بود که این خودرو در صورت خودران بودن،‌ به آن نیاز خواهد داشت. گورمن همچنین ادعا می‌کند که اپل بیشتر روی طراحی داخلی و هماهنگی این خودرو با اکوسیستم این شرکت تمرکز خواهد کرد.

چیزی که واقعاً اپل را از دیگر خودروها متمایز خواهد کرد، احتمالاً فناوری باتری نانوسل ان خواهد بود. طبق گزارش‌های غیررسمی منتشر شده، این فناوری ابعاد سلول‌های داخلی باتری این خودرو را به حداکثر مقدار ممکن خواهد رساند. بنابراین حداقل در حالت تئوری، کاربر با هر دفعه شارژ، امکان طی مسافت‌های طولانی‌تری را دارد.

به ادعای این گزارش‌ها، اپل به جای باتری‌های یون لیتیم رایج کنونی، از باتری لیتیم آهن فسفات استفاده خواهد کرد که گرمای کمتری را تولید می‌کند. این باتری‌ها در صورت استفاده، امنیت خودروهای الکتریکی اپل را افزایش خواهند داد.

خودروی اپل - اپل کار

همچنین یک پتنت جدید اولین جزئیات از طراحی احتمالی این خودرو را فاش کرده است. با استناد به این پتنت، شاید اپل کار با یک سیستم جذاب به نام «شفافیت متغیر» عرضه شود. در نگاه اول این ویژگی شباهت زیادی با قابلیت مجیک اسکای (Magic Sky) مرسدس دارد که اجازه می‌دهد راننده مقدار نور ورودی از سقف را کنترل کند. همچنین در این پتنت به امکان جمع شدن سقف اشاره شده که در مقام مقایسه، خودروهای مجهز به مجیک اسکای مرسدس قادر به انجام آن نیستند.

قابلیت خودران اپل کار

از همان زمانی که شایعات خودروی اپل در اینترنت منتشر شدند، به این اشاره می‌شد که این محصول جاه‌طلبانه خودران خواهد بود. با این حال هرگز مشخص نشد که منظور رانندگی خودکار سطح ۲ است که در برخی از خودروهایی بازار دیده می‌شود یا اپل تصمیم دارد یک سیستم تماماً خودران بدون دخالت انسان توسعه دهد.

گزارشی که مدتی پیش توسط TheElec منتشر شد، ادعا می‌کند اپل شروع به همکاری با شرکت OSAT واقع در کره جنوبی کرده تا تراشه مورد نیاز سیستم خودران خودروی الکتریکی خود را کامل کند. با این وجود، در این گزارش به یک سیستم خودران مشابه اتوپایلت (Autopilot) تسلا اشاره شده که در حال حاضر فاصله زیادی با یک فناوری رانندگی خودکار تمام و کمال دارد.

به گفته رسانه بلومبرگ (Bloobmerg) اپل تا مدتی پیش روی هر دو سیستم موجود کار می‌کرد اما اخیراً آن‌ها را در یک فناوری یکپارچه خودران ادغام کرده است. ظاهراً هدف این فرایند، توسعه سیستمی است که نیازی به دخالت دست انسان برای هدایت خودرو ندارد. بنابراین نیازی نیست کاربری که پشت خودرو می‌نشیند، رانندگی بلد باشد.

به عبارت دیگر ما در حالت صحبت درباره سیستم خود مختار سطح ۵ هستیم. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند اپل مشغول استخدام مهندسانی برای تست و توسعه ویژگی‌های امینی هستند که اجازه می‌دهد چنین سیستمی نهایتاً در جاده‌ها به کار رود.

همچنین گفته می‌شود اپل به دنبال مهندسان نرم‌افزاری است تا تجربه‌هایی برای تعامل انسان با فناوری خودران را توسعه دهند و روی تجربه داخلی خودرو تمرکز کنند. چرا؟ چون مردم وقتی مشغول رانندگی نیستند، نیازمند چیزی هستند تا سرگرم شوند.

هنوز مشخص نیست که آیا این فرایند منجر به تولید خودرویی می‌شود که شما قادر به خرید آن هستید، یا برعکس، سرویسی نظیر اوبر که به شما خدمات حمل و نقل را ارائه می‌دهد. شایعات اولیه به گزینه نخست اشاره کرده‌اند اما اگر واقعاً چنین فناوری پیشرفته‌ای توسعه پیدا کند، رانندگی مدرن به شکل دیگری رقم خواهد خورد و آینده برای رانندگان، مجهول‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

اپل کار در کجا ساخته می‌شود؟

همان‌طور که همه مردم می‌دانند، اپل یک شرکت کامپیوتری است که هیچ تجربه‌ای در ساخت و فروش خودروها ندارد. بنابراین با در نظر گرفتن این بُعد از ماجرا، این که اپل خودش در حال ساخت اپل کار است، خنده‌دار به نظر می‌رسد.

بیشتر به نظر می‌رسد شرکت اصلی احتمالاً منبعی خارجی خواهد بود که در حال حاضر به همه منابع مورد نیاز و مرتبط دسترسی دارد. در حالی که شرکت‌های بسیاری برای این امر وجود دارند اما گزارش شده که بسیاری از آن‌ها درباره همکاری با اپل مردد هستند.

مدارک نشان می‌دهند برندهای بزرگ نمی‌خواهند تبدیل به فاکس‌کان صنعت خودرو شوند. در واقع این مثال، به تولید اختصاصی آیفون و سایر محصولات اپل توسط شرکت تایوانی فاکس‌کان اشاره دارد. فعلاً طبق گزارش‌ها می‌توان ادعا کرد که ال جی، تولید کننده معروف کره‌ای و مگنا (Magna)، تولید کننده قطعات خودرو این کار را برای اپل انجام خواهند داد.

مگنا شرکت‌های قطعه‌سازی بسیاری در سراسر جهان در اختیار دارد بنابراین هنوز مشخص نیست که کدام یک، این وظیفه را به عهده بگیرند. در همین حین، گزارش شده که اپل از شرکای چینی خود درخواست کرده که باتری اپل کار را در خاک ایالات متحده آمریکا تولید کنند؛ درخواستی که ظاهراً به مذاق این شرکت‌ها خوش نیامده است.

اوایل سال جاری میلادی گزارش شد که هیوندای وظیفه تولید خودروهای اپل را به عهده خواهد گرفت، اما گزارش‌های بعدی نشان می‌دهند که این خودروساز کره‌ای علاقه‌ای به ساخت خودرو تحت نام برند‌های دیگر ندارد. به هر نحو، بنا به دلایلی نامعلوم، گویا قرار است که کیا، زیرمجموعه هیوندای تولید خودروهای اپل را در کارخانه جورجیای خود انجام دهد.

بعد از افشای اطلاعات مذکور، گزارش شد که اپل مذاکراتش با کیا را به حالت تعلیق در آورده و گزینه‌های دیگری را در نظر گرفته است. گزارش‌هایی هم وجود دارند که قرارداد میان اپل و کیا هنوز کاملاً لغو نشده است، با این حال از آن زمان تاکنون، اخبار مثبتی در این‌خصوص نشنیده‌ایم.

مینگ چی کو نیز ادعا کرده است که اپل برای استفاده از باتری خودروی الکتریک E-GMP با هیوندای همکاری خواهد کرد. این همکاری اساس خودروی اپل را بنیان خواهد گذاشت. گفته می‌شود اپل احتمال همکاری با جنرال موتورز و خودروساز اروپایی، PSA را برای کمک به عرضه اپل کار در بازارهای جهانی در نظر می‌گیرد.

گویا هنوز هیچ یک از این همکاری‌ها عملی نشده‌اند. طبق گزارش‌ها اپل اکنون سخت مشغول پیدا کردن شرکت‌های کره‌ای جهت تامین قطعات مورد نیاز و همچنین باتری‌هاست. اگر گزارش‌های پیشین در خصوص کارخانه‌های ایالات متحده اپل حقیقت داشته باشند، به نظر می‌رسد که این شرکت هنوز هم قصد دارد خودروهای الکتریکی خود را در آمریکا سرهم‌بندی کند.

ظاهر اپل کار

با توجه به این که ما در مراحل اولیه چرخه توسعه اپل کار قرار داریم، تصاویر زیادی وجود ندارند که ظاهر احتمالی اپل کار را افشا کنند. بنابراین این تنها طراحان گرافیک هستند که قدم جلو می‌گذارند تا شکاف موجود میان تخیل و واقعیت را پر کنند.

خودروی اپل - اپل کار

Leasefecher یکی از برجسته‌ترین طراحان این زمینه به شمار می‌رود که با تصور اپل کار مبتنی بر سایر محصولات معروف این شرکت، دست به طراحی ظاهر خودروی الکتریکی اپل و انتشار چندین رندر زده است. یکی از این رندرهای جذاب، ادغام طراحی نیسان GT-R با آیفون ۱۲ پرو است. با این وجود، رندرهای دیگری هم از این طراح با محوریت الهام از آیمک و آیپاد نیز منتشر شده است.

خودروی اپل - اپل کار

Vanaram نیز مدل‌های ۳ بعدی از طراحی احتمالی اپل کار را منتشر کرده است که ادعا می‌کند براساس پتنت‌های رسمی این شرکت هستند. به هر حال،‌ احتمال شباهت اپل کار به این رندرها نیز بسیار کم است. حتی اگر پتنت‌های کنونی خودروی الکتریکی اپل دقیقاً همین ظاهر را داشته باشند، بعید به نظر می‌رسد که طی سال‌های آینده، تغییرات بنیادینی در آن‌ها ایجاد نشوند.

تاریخچه توسعه اپل کار

تاریخچه اپل کار به سال ۲۰۱۴ تحت نام پروژه تایتان باز می‌گردد که اولین برای برای عرضه در ۲۰۲۰ میلادی هدف‌گذاری شده بود. روشن است که این اتفاق هرگز رخ نداد اما گزارش‌های پیشنهاد می‌کنند که در واقع پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در ساخت این خودرو، در مرور زمان اتفاق افتاده‌اند.

مدت‌ها پیش خودروهایی مرتبط به اپل که گویا با هدف تست فناوری خودران در کالیفرنیا تردد می‌کردند، مشاهده شدند. اپل همان‌طور که همیشه جزئیات را به شدت مخفی می‌کند،‌ در این خصوص هم حرفی به میان نیاورده و ظاهراً به میان نخواهد آورد. بنابراین ما نمی‌دانیم که هدف واقعی و یا نتیجه تست آن خودروها چه بود.

تنها چیزی که می‌دانیم این است که این خودروها، آن خودروهایی نیستند که این شرکت برای جمع‌آوری داده‌های اپل مپس، از آن‌ها استفاده می‌کند. از طرفی استخدام مهندسانی از مرسدس، تسلا و سایر شرکت‌های بزرگ خودروسازی تایید می‌کند که این غول حوزه فناوری و یکی از ارزشمندترین برندهای جهان، جاه‌طلبی‌های نامعلومی در صنعت خودروسازی دارد.

با این وجود گزارش‌ها نشان می‌دهند که روند توسعه خودروی اپل چندان هموار نیست. اولین موج گزارش‌‌ها از خروج مهندسان به سال ۲۰۱۶ و دومی به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد که در کنار آن، به خروج ۲۰۰ کارمند اشاره شده بود. هنوز مشخص نیست که در این دو مورد دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است، هر چند تصور می‌شود مدیران واقعاً نمی‌دانند که پروژه خودروی خودران این شرکت به کجا می‌رود.

اپل کار

بلومبرگ گزارش می‌کند که پروژه اپل کار در اوایل ۲۰۲۱، سه مدیر را از دست داده است. دیو اسکات (Dave Scott)، جیمی ویدو (Jaime Waydo) و بنجامین لیون (Benjamin Lyon) که به ترتیب سرپرست تیم رباتیک، امنیت رانندگی خودران و مقررات و در نهایت، تشکیل تیم‌های اولیه در سالیان نخست آغاز پروژه بودند، این سه مدیر اجرایی هستند.

بلومبرگ در ادامه گزارش کرد که چند ماه بعد، اپل دسی اوجکاشویچ (Desi Ujkashvic)، یک مهندس ۳۱ ساله که در توسعه چندین خودروی فورد روی سیستم‌های داخلی، خارجی، شاسی و بخش‌های الکتریکی فعالیت داشت را استخدام کرده است. اخیراً او به سمت مدیر جهانی مهندسی ایمنی این شرکت ترفیع یافته بود.

با توجه به گزارش‌های دیگری که توسط هزاران کارمند مشغول توسعه اپل کار منتشر شده است، این تغییرات در زمینه مدیران تاثیر جدی و عمیقی روی روند توسعه نخواهد داشت.

اپل تاکنون چه گفته است؟

می‌دانیم که اپل درباره پروژه‌هایی که معرفی و عرضه نشده‌اند، حرفی نمی‌زند، بنابراین انتظار نداشته باشید که اپل کار از این قضیه مستثنی باشد. با این وجود، همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، تیم کوک تایید نموده که بخش خودروسازی، توجه این شرکت را جلب کرده و اپل برنامه‌هایی برای این صنعت دارد.

از طرفی تیم کوک صریحاً گفته است که اگر اپل با این حوزه درگیر شود، صرفاً به طراحی یک نرم افزار و ارائه آن به یک سازنده خودرو بسنده نخواهد کرد.


سوالات متداول

اپل کار چیست؟

  • باید گفت که هنوز کسی چیزی درباره خودروی اپل نمی‌داند. این به خاطر آن است که اپل هنوز شروع به همکاری با هیچ شرکت تولید خودرویی نکرده است. با این حال انتظار می‌رود اپل مشغول توسعه یک خودروی خودران الکتریکی تحت نام رمز پروژه تایتان با قابلیت‌های پیشرفته باشد.

اپل کار چه زمانی معرفی خواهد شد؟

  • همان‌طور که گفتیم، کسی چنین موضوعاتی را نمی‌داند اما بعید است که اپل تا پیش از سال ۲۰۲۵ میلادی دست به خودروی الکتریکی خود بزند.

آیا اپل کار خودران خواهد بود؟ این خودرو چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

  • طبق شنیده‌ها، بله. ظاهراً اپل سعی دارد خودروی خودران الکتریکی را تولید کند که به پیشرفته‌ترین سیستم خودمختار یا همان رانندگی خودکار مجهز است. به این ترتیب، سرنشینان خودرو به سرگرمی‌های زیادی حین مسافرت نیاز دارند. همین موضوع باعث می‌شود تصور کنیم اپل سخت مشغول توسعه سیستم‌ها و فناوری‌هایی برای سرگرم کردن آن‌هاست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.