آموزش کامل سئو؛ مبانی سئو – قسمت چهارم - تکفارس 
آموزش کامل سئو؛ مبانی سئو – قسمت چهارم - تکفارس 
آموزش کامل سئو؛ مبانی سئو – قسمت چهارم - تکفارس 

آموزش کامل سئو؛ مبانی سئو – قسمت چهارم

مهدی ملکی
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - 18:00
آموزش سئو

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یادگیری سئو (Search Engine Optimization) یا همان بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست و جو نه تنها بی‌فایده بلکه بسیار هم دشوار است.

راستش را بخواهید، این نگرش از ریشه نادرست است. همان‌طور که در قسمت قبلی این مقاله گفتیم، بعد از آشنایی با سئو باید کار خود را با مبانی آن شروع کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً قسمت‌های قبلی را از طریق لینک‌های زیر مطالعه کنید.

چطور باید سئو انجام دهیم؟

تاکنون احتمالاً متوجه شده‌اید که ما تنها مقدار کمی در مراحل سئو پیشرفت داشته‌ایم اما این تنها شروع کار است. همان‌گونه که گفتیم سئو فرایندی پیش‌رونده است. این فرایند مبتنی بر چهار عامل اصلی است:

  • تحقیق درباره کلمات کلیدی
  • سئوی صفحه
  • لینک‌سازی
  • سئوی فنی

۱. تحقیق درباره کلمات کلیدی

شما در این فرایند باید بفهمید که مشتریانتان درباره چه چیزی جست و جو می‌کنند، این موارد قادر به جذب چه مقدار ترافیک به سمت شما هستند و کسب رتبه‌بندی بالا برای این نتایج تا چه اندازه سخت است. اجازه دهید که بهتر به عمق این قضیه وارد شویم.

پیدا کردن کلمات کلیدی

فهمیدن این که کاربران بالقوه شما به دنبال چه چیزی هستند، اولین مرحله تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. اگر شما کلمات کلیدی مورد نیاز را ندانید، نمی‌توانید در زمینه‌های مناسب رتبه بالایی کسب کنید.

البته حتی اگر بدانید که کدام کلمات برای وب‌سایت و موضوع حوزه کاری شما کلیدی هستند،‌ هیچ راهی نیست که از ابتدا صفحاتی را بسازید که موتورهای جست و جو ترافیک زیادی را به سمت آن‌ها هدایت کنند. پس بهتر است در زمینه کلمات کلیدی زمان بیشتری بگذارید و سپس به سراغ مرحله‌های بعد برویم.

برای پیدا کردن کلمات و عبارت‌های کلیدی شروع به بارش فکری درباره مواردی کنید که در صنعت شما اهمیت زیادی دارند. برای مثال بعضی از کلمات کلیدی یک فروشگاه کامپیوتر آنلاین به شکل زیر است:

  • کامپیوتر
  • رایانه شخصی (PC)
  • مک
  • لپ تاپ

سپس با استفاده از این کلمات می‌توانید ایده‌های بیشتری پیدا کنید. می‌توانید با استفاده از یک اسکپلورر کلمات کلیدی، گزارش کامل مربوط به آن‌ها را دریافت کنید.

ترافیک بالقوه را بررسی کنید

تقریباً تمام ابزارهای تحقیق و جست و جو مقدار جست و جوی تقریبی ماهانه حول یک واژه کلیدی را نمایش می‌دهند. این ابزار به شما کمک می‌کنند ترافیک بالقوه‌ای که یک کلمه کلیدی برای شما به ارمغان می‌آورد را بررسی کنید.

عموماً صفحاتی که از کلمات کلیدی بالارده استفاده می‌کنند، می‌توانند ترافیک بیشتری را به وب‌سایت شما بکشانند. اما کلمات کلیدی با بالاترین احتمال جذب ترافیک هم عاری از مشکلات نیستند.

بررسی سطح دشواری قرارگیری در رتبه‌بندی

حتی اگر یک کلمه کلیدی به‌خصوص به کسب و کار شما مربوط باشد و ترافیک زیادی را هم جذب کند، کسب رتبه‌بندی بالا در آن همیشه آسان نیست. عوامل زیادی در افزایش سختی رتبه‌گیری در یک کلمه کلیدی تاثیرگذار هستند که بدون شک مهم‌ترین آن‌ها تعداد وب‌سایت‌های مرتبط و معتبری است که در آن کلمه کلیدی سرآمد هستند.

پس اگر تعداد وب‌سایت‌هایی که به یک کلمه کلیدی متصل هستند بیشتر باشد، شما به سختی می‌توانید در آن زمینه به موفقیت برسید و بازدید بالایی را از آن طریق جذب کنید.

۲. سئو کردن هر صفحه

در این پروسه شما محتوایی را می‌سازید که کاربران به دنبالش هستند و همچنین این محتوا را به شیوه‌ای بهینه‌سازی می‌کنید که موتورهای جست و جو بهتر بتوانند موضوع و محتویات آن را در کنند. اغلب مردم فکر می‌کنند که منظور از سئو کردن هر صفحه جاگذاری صحیح کلمات کلیدی است. اگرچه جاگذاری کلمات کلیدی هم بخشی از این فرایند است اما مهم‌ترین بخش آن نیست. برای سئو کردن هر یک از پست‌هایی که روی سایت خود منتشر می‌کنید باید در ادامه همراه ما باشید.

انطباق با هدف جست و جو

اگر در ساختن پستی که جست و جو کنندگان دنبال آن هستند شکست بخورید، شانس شما برای به دست آوردن رتبه‌بندی متمایل به صفر می‌شود. پس باید پست‌های خود را با هدف جست و جوها منطبق کنید.

چون گوگل بهتر از هر کس دیگری می‌فهمد که جست و جو کنندگان به دنبال چه چیزی هستند، بهترین روش برای درک منظور از انطباق یک پست با هدف جست و جود کنندگان، بررسی وب‌سایت‌هایی است که در یک کلمه کلیدی با شما اشتراک دارند ولی رتبه آن‌ها در نتایج جست و جو بسیار بالا است.

برای مثال اگر شما یک مطلب آموزشی را جست و جو کنید، وب‌سایت‌های آموزشی نتایج بالاتری را کسب می‌کنند ولی اگر عبارتی مرتبط با کالا را جست و جو کنید، این احتمال وجود دارد که وب‌سایت‌های تجاری بالاتر نمایش داده شوند. اگر می‌خواهید رتبه بالاتری بگیرید، باید این موضوع را به یاد نگه دارید و محتوای خود را با در نظر گرفتن هدف جست و جو کنندگان سئو کنید.

از لینکی تشریحی استفاده کنید

ما قبلاً درباره لینک‌ها صحبت کردیم و به شما گفتیم که باید لینک‌های منطقی و ساختارمند بسازید. برای هر پستی که منتشر می‌کنید لینک‌ها باید به قسمتی تشریحی ختم شوند که موضوع آن پست را توضیح می‌دهد.

این که چقدر این کار را خوب انجام می‌دهید، به نام زیرپوشه‌هایی وابسته است که قبل از قسمت انتهایی لینک قرار می‌گیرند. اگر وب‌سایت شما دسته‌بندی بالاتری از پست مد نظر ما ندارد، موضوع آن پست مثلاً «آموزش سئو» (seo learning) باید به سادگی پس از نام وب‌سایت قرار بگیرد و ترکیبی مانند website.com/seo-learning را تشکیل دهد.

تیترهای تگ قانع کننده بنویسید

تیترهای تگ لینک‌های آبی رنگ قابل کلیکی هستند که در نتایج جست و جو نمایش داده می‌شوند. این لینک‌ها یکی از معدود ابزارهایی هستند که شما برای جذب جست و جو کنندگان در اختیار دارید. پس باید قبول کنید که آن‌ها مهم هستند. شما باید آن‌ها را تا حد ممکن قانع کننده بنویسید. برای نمونه اگر به نتایج جست و جوی عبارت «بهترین بلندگوهای بلوتوث» نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که نقاط اشتراک زیادی دارند:‌

  • همه آن‌ها شامل شامل سال می‌شوند. یعنی داخل تیتر مطلب سال عرضه آن‌ها هم مشخص شده است زیرا تازگی برای جست و جو کنندگان اولویت بالایی دارد.
  • به قابل حمل بودن آن‌ها اشاره شده است. زیرا قابل حمل بودن در این موضوع اهمیت بالایی دارد.

پس نوشتن عبارت «بهترین بلندگوهای بلوتوث ۲۰۲۱؛ بهترین‌ها برای جابه‌جایی» می‌تواند تیتر مناسبی برای چنین مقاله‌ای باشد.

تصاویر را بهینه‌سازی کنید

تصاویر می‌توانند در بخش جست و جوی تصاویر گوگل جا بگیرند و ترافیکی مجزا را به سمت وب‌سایت شما سرازیر کنند. با بررسی ترافیک یک وب‌سایت محبوب می‌توان متوجه جذب چندین هزار ترافیک ماهانه تنها از طریق تصاویر شد. چطور باید تصاویر را بهینه‌سازی کرد؟

  • همه آن‌ها را به درستی نام‌گذاری کنید. نام فایل‌ها به گوگل کمک می‌کند که محتوای تصاویر را تشخیص دهد. بنابراین نام فایلی مانند cat.png به مراتب بهتر از IMG_9023.png است.
  • از خصیصه «متن جایگزین» تشریحی استفاده کنید. متن جایگزین مولفه‌ای است که محتوای تصاویر را به صورت کتبی تشریح می‌کند. این متن تا زمانی که کاربر از یک اسکرین‌ریدر کمک بگیرد، قابل مشاهده نیست. اغلب پلتفرم‌های مدیریت وب‌سایت یک فیلد مجزا برای خصیصه متن جایگزین اختصاص داده‌اند که شما حین بارگذاری تصاویر یا حتی بعد از بارگذاری می‌توانید آن را پر کنید.
  • آن‌ها را فشرده کنید. افزونه‌ای مانند Shortpixel نصب کنید تا تصاویر شما را فشرده کند. حجم کمتر تصاویر به افزایش سرعت وب‌سایت شما کمک می‌کند.

۳. لینک‌سازی

لینک‌های خارجی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند، مانند «رای» هستند و به گوگل نشان می‌دهند که محتوای شما بهینه، جذاب و کاربرپسند است. لینک‌ها بدون شک مهم‌ترین عامل کسب رتبه‌بندی بالاتر در صفحات وب هستند اما فرایند لینک‌سازی چندان آسان نیست.

بسیاری از فنون لینک‌سازی مبتنی بر روش‌های ساخت محتوای مناسب هستند. بنابراین لینک صفحات مربوطه ارزش بالایی دارند که از طریق راه حل‌های فرعی، می‌توان صاحبان سایر وب‌سایت‌ها را برای حضور آن‌ها در وب‌سایت خودشان متقاعد کرد. ما در ادامه بعضی از این فنون و ترفندها را معرفی خواهیم کرد.

نویسنده مهمان

در این روش شما یک پست از وب‌سایت خود را برای وب‌سایتی دیگر می‌نویسید. اگر به پروفایل نویسنده چنین پستی مراجعه کنید، معمولاً در آن‌جا می‌توانید لینک به شبکه‌های اجتماعی و از آن مهم‌تر، وب‌سایت او را مشاهده کنید. اغلب وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهند که نویسندگان چنین اطلاعاتی را در پروفایل خود وارد کنند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها حداقل در خارج از ایران صرفاً به این خاطر بنیان گذاشته شده‌اند. شما می‌توانید به عنوان یک مهمان در آن‌جا مطلب بنویسید و این شانس همیشه وجود دارد که مطلب شما ترند شده و موجع به جذب ترافیک به وب‌سایت اصلی شما شود.

تکنیک لینک‌سازی آسمان‌خراش

در این تکنیک شما حول موضوعی که پیش‌تر در خصوص آن لینک‌سازی بسیاری انجام شده است، محتوای بهتری می‌سازید. برای این کار باید نکات مهمی را در نظر بگیرید:

  • باید محتوای مرتبطی را پیدا کنید که لینک‌های بازگشتی زیادی دارد.
  • باید محتوای بسیار بهتری برای آن موضوع بنویسید.
  • از افرادی که محتوای اورجینال اولیه را نوشته‌اند، درخواست کنید که به مطلب شما لینک دهند.

مسلماً انجام این کار اصلاً آسان نیست. معمولاً یا نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا باید دست به جیب شوید!

دنبال کردن لینک رقبا

درک روشی که رقبا برای جذب لینک‌های بازگشتی استفاده می‌کنند، استراتژی مناسبی برای لینک‌سازی است.اگر شما بتوانید الگوریتم لینک‌سازی آن‌ها را پیدا کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که چه تاکتیک‌هایی بهترین بهره‌وری را برای وب‌سایت شما دارند.

۴. سئوی فنی

سئوی فنی فرایند کمک کردن به موتورهای جست و جو مانند گوگل برای پیدا کردن، فهمیدن و ایندکس کردن صفحات وب‌سایت شماست. این مفهوم و پروسه می‌تواند بسیار پیچیده شود اما از آن‌جایی که ما تاکنون اساس سئو رو پوشش داده‌ایم، قرار نیست چندان در این قسمت عمیق شویم.

چطور متوجه شویم که سئوی موفقی را انجام می‌دهیم؟

تا به این‌جا باید درک مناسبی از سئو پیدا کرده باشید اما چطور باید مطمئن شوید که سئوی مناسبی را روی سایت خود اعمال می‌کنید؟

جواب کوتاه آن، این است: ترافیکی که از طریق جست و جوی طبیعی جذب می‌کنید را بررسی کنید. اگر از گوگل آنالیتیکز استفاده می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به قسمت Acquistion > All Traffic > Channels > Organic Search این موضوع را بررسی کنید. اگر عدد موجود در این قسمت در حال افزایش است، احتمالاً در مسیر درستی قرار دارید و به خوبی مباحث سئو را فرا گرفته و انجام می‌دهید.

در بخش‌های دیگر همین ابزار ارائه شده توسط گوگل می‌توانید رتبه خود در کلمات کلیدی را متوجه شوید. به هر حال همیشه نباید به آمارهای این چنینی اکتفا کنید. معمولاً این آمارها ارتباط مستقیمی با مجموع موفقیت استراتژی‌های بازاریابی و اهداف کسب و کارها ندارند. بهتر است تمام عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار و وب‌سایت خود را به صورت هم‌زمان بررسی کنید.

SOV طبیعی و تبدیل

این معیار نشان می‌دهد که برند شما در مقایسه با رقبا چقدر قابلیت دیدن دارد. این معیار مهم است چون بین SoV و سهم بازار رابطه وجود دارد.

نرخ تبدیل نیز یکی دیگر از معیارهای حائز اهمیت است. اگر یکی از بازدید کنندگان عملی خاص را روی وب‌سایت شما انجام دهد، تبدیل خاصی انجام شده است. این تبدیل می‌تواند هر چیزی از کلیک کردن روی یک لینک گرفته تا خرید یک محصول باشد.

اگر از گوگل آنالیتیکز استفاده می‌کنید، می‌توانید این معیارها را هم بررسی کنید. این ابزار اجازه می‌دهد که نتایج را بر اساس تبدیل‌ها فیلتر کنید تا ترافیک طبیعی این زمینه را دقیقاً ببینید.

ابزارهای سئو رایگان

بعضی از ابزارهای سئو ماهانه ۱۰۰ دلار هزینه اشتراک دارند. با توجه به این که شما تنها در ابتدای راه قرار دارید، نیاز نیست که چنین هزینه‌ای را تقبل کنید. در عوض می‌توانید از ابزارهای سئو رایگان استفاده کنید که نیازمند پرداخت هیچ پولی نیستند.

ابزارهای تحقیق درباره کلمه‌های کلیدی:

ابزارهای سئوی صفحه:

ابزارهای لینک‌سازی:

ابزارهای سئوی فنی:

تمام مواردی که در بالا و در مقاله‌های پیشین ذکر کردیم برای معرفی موارد پایه سئو کافی هستند. اگر به دنبال یادگیری روش‌ها و مفاهیم بیشتری درباره سئو هستید، مقالات بعدی این مجموعه را هم از تکفارس دنبال کنید.


سوالات متداول

سئو چیست؟

  • سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی محتوا به شیوه‌ای است که به آسانی توسط موتورهای جست و جو، یافت شوند و رتبه بالایی را دریافت کنند تا به این شکل، مخاطبان بیشتری محتوای تولید شده را ببینند.

سئو برای چه پلتفرم‌هایی مناسب است؟

  • اگرچه پیروی از اصول سئو برای هر نوع محتوای تولید شده روی شبکه‌های اجتماعی و … مفید است اما این مبحث در اصل برای افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت‌های اینترنتی است.

از کجا می‌توانیم سئو را یاد بگیریم؟

  • شما می‌توانید با دنبال کردن سری مقالات سئو از همین صفحه، روی وب‌سایت تکفارس، سئو را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید