آموزش کامل سئو؛ موتورهای جست و جو – قسمت اول - تکفارس
آموزش کامل سئو؛ موتورهای جست و جو – قسمت اول - تکفارس

آموزش کامل سئو؛ موتورهای جست و جو – قسمت اول

مهدی ملکی
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 09:00
آموزش سئو

سئو (Search Engine Optimization) یکی از مهم‌ترین مباحث برای پیشرفت هر کسب و کاری است که در فضای اینترنت فعالیت می‌کند. ما در این سری مقاله به آموزش کامل سئو خواهیم پرداخت.

اولین بحث در حوزه سئو بدون شک موتورهای جست و جو (Search Engines) هستند. موتورهای جست و جو شیوه عمل خاصی در زمینه سئو و یافتن وب‌سایت‌ها دارند. آن‌ها با استفاده از بعضی ربات‌ها به نام اسپایدرها (عنکبوت‌ها) در صفحات وب می‌خزند. این خزنده‌های وب، لینک‌ها را از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر دنبال می‌کنند. وقتی شما عبارتی را جست و جو می‌کنید، اطلاعات مرتبط به آن لینک از ایندکس استخراج و نمایش داده می‌شوند.

در همین نگاه اول نیز چنین فرایندی پیچیده به نظر می‌رسد و در حقیقت همین‌طور هم هست. اما اگر شما قصد دارید که صفحه وب خود را به نتایج بالاتری برسانید و بازدید بیشتری را جذب کنید باید نحوه کار موتورهای جست و جو را به خوبی متوجه شوید؛ در واقع شما باید متوجه شوید که موتورهای جست و جو چطور مطالب را پیدا، ایندکس (فهرست) و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند.

اساس کار موتورهای جست و جو

موتور جست و جو چیست؟

آموزش سئو

موتورهای جست و جو ابزاری هستند که محتوای وب را بر اساس عبارت وارد شده توسط کاربر یافته و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. هر موتور جست و جو اساساً از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • ایندکس جست و جو: کتابخانه‌ای دیجیتال درباره اطلاعات صفحه‌های وب.
  • الگوریتم‌های جست و جو:‌ برنامه‌های کامپیوتری که نتایج جست و جو را براساس ایندکس جست و جو رتبه‌بندی می‌کنند.

برخی از موتورهای جست و جوی معروف شامل گوگل (Google)، بینگ (Bing) و داک داک گو (DuckDuckGo) هستند.

هدف موتورهای جست و جو چیست؟

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین هدف هر موتور جست و جویی ارائه دادن بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه برای کاربران است. حداقل در تئوری این روشی است که آن‌ها در بازار سهمی به خود اختصاص می‌دهند و می‌توانند به بقا ادامه دهند.

موتورهای جست و جو چطور درآمدزایی می‌کنند؟

موتورهای جست و جو دو دسته از نتایج را به کاربران نمایش می‌دهند:

  • نتایج طبیعی: این موارد نتایج طبیعی هستند که موتورهای جست و جو بنا بر عواملی آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. شما نمی‌توانید برای ورود به این نتایج پول پرداخت کنید.
  • نتایج پولی: این نتایج مربوط به سفارش دهندگان تبلیغات هستند. شما می‌توانید پول پرداخت کنید تا در این قسمت به عنوان یک نتیجه نمایش داده شوید.

هر بار که کسی روی نتیجه پولی موتور جست و جو کلیک کند، سفارش دهنده آن تبلیغ باید به ارائه دهنده آن سرویس پول بپردازد. این موضوع با عبارت تبلیغات Pay-Per-Click (PPC) یا همان پرداخت به ازای هر کلیک شناخته می‌شود.

این تعریف نشان می‌دهد که چرا سهم بازار برای موتورهای جست و جو اهمیت زیادی دارد. کاربران بیشتر به معنی کلیک‌های بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر برای شرکت ارائه دهنده یک موتور جست و جو است.

چرا باید به نحو کار موتورهای جست و جو اهمیت دهید؟

فهمیدن این که موتورهای جست و جو چطور محتوای وب را پیدا، ایندکس و رتبه‌بندی می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند که هنگام سرچ یک کلمه کلید مرتبط به سایت شما، رتبه بالاتری در نتایج طبیعی به دست آورید.

اگر بتوانید برای برای کلمات کلیدی مرتبط بالاترین نتیجه را در این نتایج کسب کنید، کلیک‌های بیشتری عاید سایت شما می‌شود و ترافیک طبیعی مربوط به محتوایی که ارائه می‌کنید، افزایش می‌یابد.

محبوب‌ترین موتور جست و جو چیست؟

مسلماً گوگل. احتمالاً همه کاربران می‌دانند که گوگل محبوب‌ترین موتور جست و جوی جهان است. اسن موتور جست و جو در حال حاضر ۹۲.۴ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

گوگل موتور جست و جویی است که بیشتر فعالان حوزه سئو و صاحبان وب‌سایت‌ها و کسب و کارها به آن اهمیت می‌دهند چون این پتانسیل را دارد که ترافیک بیشتری را نسبت به سایر موتورهای جست و جو روانه صفحه وب آن‌ها کند.

بینگ، موتور جست و جوی شرکت مایکروسافت، با سهم ۲.۵ درصدی از این بازار، دیگر موتور جست و جوی محبوب وب محسوب می‌شود که البته در مقایسه با گوگل حرفی برای گفتن ندارد. یاهو با ۱.۵ درصد و بایدو با ۱.۳ درصد از سهم بازار سایر موتورهای جست و جویی هستند که گوگل را دنبال می‌کنند.

موتورهای جست و جو چطور ایندکس خود را می‌سازند؟

آموزش سئو موتورهای جست و جو

بیشتر موتورهای جست و جوی محبوب مانند گوگل و بینگ دارای تعداد بی‌شماری صفحه وب در ایندکس جست و جوی خود هستند. بنابراین پیش از آن که درباره الگوریتم‌های رتبه‌بندی صحبت کنیم، اجاره دهید که مکانیزم‌های ساخت یک ایندکس وب را بهتر توضیح دهیم و بیشتر روی آن زمان بگذاریم. در زیر می‌توانید تصویر ساخت یک ایندکس وب توسط گوگل را مشاهده کنید.

اگر بخواهیم این فرایند را قدم به قدم طبقه‌بندی کنیم، با چیزی شبیه به فهرست زیر رو به رو می‌شویم:

  • لینک‌ها (URLها)
  • خزیدن
  • پردازش و تفسیر
  • ایندکس کردن یا همان فهرست کردن مطالب

اگرچه مراحلی که نام بردیم مربوط به گوگل هستند ولی سایر موتورهای جست و جو هم از اساس مشابهی برای فهرست کردن یک صفحه وب استفاده می‌کنند. گونه دیگری از موتورهای جست و جو هم وجود دارند که تنها مطالب وب‌سایت خودشان را نمایش می‌دهند. از این دسته موتورهای جست و جو می‌توانیم به یوتیوب، ویکی پدیا و فروشگاه آمازون اشاره کنیم. چهار قدم یاد شده در ادامه بررسی می‌شوند.

قدم اول: لینک‌ها

همه چیز با فهرستی از لینک‌های شناخته شده شروع می‌شود. گوگل URLها را با استفاده از پردازش‌های مختلفی پیدا می‌کند ولی در ادامه ۳ عدد از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

یافتن لینک‌ها از طریق بک‌لینک‌ها یا لینک‌های بازگشتی

گوگل هم‌اکنون دارای فهرستی کامل از تعداد بسیار زیادی صفحه وب است. اگر کسی یکی از لینک‌های صفحه شما را به صفحه خودش اضافه کند، گوگل می‌تواند آن را از این فهرست بفهمد.

یافتن لینک‌ها از طریق نقشه‌های سایت (Sitemaps)

نقشه‌های سایت لیست‌هایی شامل تمام صفحه‌های مهم وب‌سایت شما هستند. اگر شما نقشه‌های سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید، می‌توانید به آن کمک کنید که سریع‌تر صفحات وب شما را پیدا و کشف کندن.

ارسال لینک‌ها (Submissions)

شما می‌توانید از طریق کنسول جست و جوی گوگل (Google Search Console) لینک‌های خاصی را برای گوگل ارسال کنید.

قدم دوم:‌ خزیدن

خزیدن مرحله‌ای است که یک ربات کامپیوتری موسوم به عنکبوت (مانند ربات گوگل یا Googlebot) شروع به بازدید و دانلود صفحاتی می‌کند که پیش‌تر پیدا کرده است. لازم به ذکر است گوگل همیشه صفحات را به ترتیب زمانی مورد خزش قرار نمی‌دهد. گوگل براساس چند عامل اولویت خزیدن در لینک‌ها را تعیین می‌کند:

  • رنک یا رتبه یک لینک (PageRank)
  • بازه زمانی که هر لینک تغییر می‌کند.
  • جدید بودن یا نبودن لینک

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا شاید یک خزنده برخی از صفحات شما را پیش از سایر صفحات مورد خزش و ایندکس قرار دهد. اگر شما وب‌سایت بزرگی دارید، معمولاً مدتی طول می‌کشد تا موتورهای جست و جو در آن بخزند.

قدم سوم: پردازش و تفسیر

این مرحله‌ای است که در آن گوگل شروع به کار روی صفحه‌های خزیده شده می‌کند تا اطلاعات کلیدی را از آن‌ها استخراج کرده و دقیقاً متوجه شود که این صفحات چه چیزی هستند. گوگل باید این صفحات را تفسیر کند تا کاملاً ماهیت آن‌ها را بفهمد و مراحل پردازش را به پایان برساند.

در این مرحله موتور جست و جوی گوگل کد صفحات را اجرا می‌کند تا متوجه شود که آن‌ها برای کاربران چگونه نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب، برخی از پردازش‌های گوگل قبل از تفسیر و برخی از آن‌ها بعد از تفسیر صفحات وب صورت می‌گیرند.

قدم چهارم: ایندکس کردن

در این مرحله تمام اطلاعات پردازش شده از صفحاتی که گوگل پیش‌تر به آن‌ها خزیده است به پایگاه داده‌ی بسیار بزرگی به نام «ایندکس جست و جو» یا «فهرست جست و جو» اضافه می‌شود. این ایندکس لیستی از بی‌شمار صفحات وب است که گوگل برای نمایش نتایج جست و جو از آن کمک می‌گیرد.

به این مسئله و اهمیت آن خوب دقت کنید. وقتی شما چیزی را در موتور جست و جو تایپ می‌کنید، مستقیماً نتایج جست و جوی تمام اینترنت برای شما نمایش داده نمی‌شوند.

شما در این حین در حال جست و جو در ایندکسی هستید که موتور جست و جو پیش‌تر آن را کامل کرده است. اگر یک صفحه وب هنوز درون ایندکس یک موتور جست و جو قرار نگرفته باشد، موتور جست و جو هم نمی‌تواند آن را پیدا کند. به همین خاطر ایندکس شدن سایت شما در موتورهای جست و جویی مانند گوگل و بینگ اهمیت بالایی دارد.


سوالات متداول

سئو چیست؟

  • سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی محتوا به شیوه‌ای است که به آسانی توسط موتورهای جست و جو، یافت شوند و رتبه بالایی را دریافت کنند تا به این شکل، مخاطبان بیشتری محتوای تولید شده را ببینند.

سئو برای چه پلتفرم‌هایی مناسب است؟

  • اگرچه پیروی از اصول سئو برای هر نوع محتوای تولید شده روی شبکه‌های اجتماعی و … مفید است اما این مبحث در اصل برای افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت‌های اینترنتی است.

از کجا می‌توانیم سئو را یاد بگیریم؟

  • شما می‌توانید با دنبال کردن سری مقالات سئو از همین صفحه، روی وب‌سایت تکفارس، سئو را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید