سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟ - تکفارس 
سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟ - تکفارس 

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟

کسری نراقی
۹ تیر ۱۴۰۱ - 11:24
سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟ - تکفارس 

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی به بهینه‌سازی وب‌سایت و سرور اشاره دارد که به رباتهای خزنده موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را به طور مؤثرتری برای کمک به بهبود رتبه‌بندی ارگانیک خزیده و ایندکس کنند.

چک لیست سئوی فنی

موتورهای جستجو و مهمترین آنها یعنی گوگل در نتایج جستجو به وب‌سایت‌هایی که ویژگی‌های فنی خاصی را نشان می‌دهند رفتار ترجیحی می‌دهند. به عنوان مثال اتصال ایمن، طراحی واکنش‌گرا یا زمان بارگذاری سریع. و سئوی فنی کاری است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وب‌سایتتان این اصول را رعایت کرده است.

در ادامه فهرستی از مراحل مهمی را که می‌توانید برای اطمینان از پیشرفت سئوی فنی خود بردارید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعمل‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظارات الگوریتم‌های گوگل  را برآورده می‌کند و بر این اساس در نتایج جستجو بالا می رود. پس با لینک بگیر دات کام همراه باشید. البته توصیه ما اینست که سئوی فنی را به طور موازی در کنار تولید محتوای خوب برای سایتتان و همچنین سئوی خارجی با خرید رپورتاژآگهی از سایتهای معتبر پیش ببرید.

۱. از SSL استفاده کنید.

لایه سوکت های امن (Secure Sockets Layer) یا SSL یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک وبسایت را با استفاده از SSL به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت با https شروع می شود نه http ، که این برای شما و حتما گوگل به راحتی قابل تشخیص و تمایز است.

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که می‌خواهد HTTPS را همه جا را ببیند و وب‌سایت‌های امن HTTPS در نتایج جستجو بر وب‌سایت‌های غیرایمن ترجیح داده می‌شوند.

بنابراین، در صورت امکان، اطمینان از ایمن بودن سایت شما منطقی است – این را می توان با نصب گواهی SSL در وب سایت خود انجام داد، اگرچه اکثر طراحان وب سایت برتر اکنون SSL را به طور پیش فرض اعمال می کنند.

۲. مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است

یک طراحی وب سایت واکنشگرا یا رسپانسیو، به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی مانند PC ، لپ تاپ، تبلت و گوشی موبایل پیمایش کرد و خواند.

گوگل در مورد این واقعیت بسیار روشن اعلام موضع کرده که داشتن یک سایت واکنشگرا یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در الگوریتم جستجوی گوگل در نظر گرفته می شود. با معرفی رویکرد «اول موبایل» گوگل برای نمایه سازی محتوا، وب سایت واکنش گرا اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. پس به واکنشگرا بودن سایت خود اهمیت زیادی بدهید و اگر نیست، خودتان یا طراح سایتتان را به این کار وادارید، تا مطمئن شوید وب سایت شما کاملاً ریسپانسیو است و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده می شود.

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟ - تکفارس 

۳. سرعت سایت خود را افزایش دهید

موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم برای گوگل است.

راه های مختلفی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

  • از هاست سریع استفاده کنید.
  • از یک ارائه دهنده سریع DNS (سیستم نام دامنه) استفاده کنید
  • درخواست‌های HTTP را به حداقل برسانید و استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها را نیز به حداقل برسانید.
  • به جای چندین فایل CSS یا CSS درون خطی (inline)، از یک فایل CSS (کدی که به مرورگر وب سایت برای نمایش نحوه نمایش وب سایت شما استفاده می شود) استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند (بدون اینکه بیش از حد پیکسلی باشند). برای اینکار از فشرده سازهای تصاویر کمک بگیرید.
  • صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)
  • کد سایت خود را کوچک کنید. از هر گونه فاصله غیر ضروری، شکسته شدن خط یا تورفتگی در HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود خلاص شوید (برای کمک در این مورد به صفحه Minify Resources Google مراجعه کنید).

۴. مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید

محتوای تکراری می تواند برای کاربران (و در واقع الگوریتم جستجوی گوگل) گیج کننده باشد. همچنین می‌توان از آن برای دستکاری رتبه‌بندی جستجو یا کسب ترافیک بیشتر استفاده کرد.

در نتیجه، موتورهای جستجو علاقه‌ای به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وب‌سایت توصیه می‌کنند که مشکلات محتوای تکراری را که پیدا می‌کنند برطرف کنند.

می‌توانید مشکلات محتوای تکراری را با موارد زیر برطرف کنید:

جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS شما (به عنوان مثال، با غیرفعال کردن Session ID در جایی که برای عملکرد وب سایت شما حیاتی نیستند و خلاص شدن از شر نسخه های چاپگر پسند محتوای شما).

استفاده از عنصر پیوند متعارف برای اینکه موتورهای جستجو بدانند نسخه «اصلی» محتوای شما در کجا قرار دارد.

۵. یک سایت مپ ایجاد کنید

سایت مپ یا نقشه سایت XML، فایلی است که به رباتهای موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن در آن درک کنند. می توانید آن را مانند یک «نقشه راه جستجو» در نظر بگیرید که دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست. همچنین حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما، از جمله

  • آخرین باری که یک صفحه اصلاح شد.
  • چه اولویتی در سایت شما دارد.
  • هر چند وقت یکبار به روز می شود

در افزونه یواست وردپرس یا افزونه های سئوی مشابه، سایت مپ XML شما به طور خودکار ایجاد می شود. اگر از پلتفرم دیگری استفاده می کنید، ممکن است نیاز به استفاده از یک مولد سایت مپ برای ساختن آن داشته باشید.

۶. فعال کردن AMP را در نظر بگیرید

AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به تحویل محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد خاصی به نام AMP HTML است.

نسخه های AMP صفحات وب شما بسیار سریع در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. آنها این کار را با حذف محتوا و کد شما تا حد امکان انجام می دهند، متن، تصاویر و ویدیو را دست نخورده باقی می گذارند اما اسکریپت ها، نظرات و فرم ها را غیرفعال می کنند.

از آنجایی که صفحات AMP بسیار سریع بارگذاری می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران موبایل سایت شما را خوانده و به اشتراک گذارند، و به این ترتیب زمان ماندگاری و تعداد بک لینک که به محتوای شما اشاره می کنند افزایش می یابد، که اینها همه چیزهای خوب از نقطه نظر سئو هستند. علاوه بر این، گوگل گاهی اوقات صفحات AMP را در نتایج برجسته در جستجوها نشان می دهد.

۷. تگهای داده های ساخت یافته را به وب سایت خود اضافه کنید

تگهای داده های ساختاریافته کدی است که به وب سایت خود اضافه می کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای موجود در آن را بهتر درک کنند. این داده ها می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا سایت شما را به طور مؤثرتری فهرست کنند و نتایج مرتبط تری ارائه دهند.

به‌علاوه، داده‌های ساخت‌یافته نتایج جستجو را از طریق افزودن «قطعات غنی» بهبود می‌بخشد – برای مثال، می‌توانید از داده‌های ساخت‌یافته برای افزودن رتبه‌بندی ستاره‌ها به نظرات استفاده کنید. قیمت محصولات؛ یا اطلاعات نظرات و امتیازدهی کاربران.

از آنجایی که از نظر بصری جذاب‌تر هستند و اطلاعات مفید فوری را برای جستجوگران برجسته می‌کنند، این نتایج بهبودیافته می‌تواند نرخ کلیک شما (CTR) را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری را برای سایت شما ایجاد کند. از آنجایی که سایت هایی با نتایج دارای CTR بالاتر معمولاً در موتورهای جستجو دارای رفتار ترجیحی هستند، ارزش تلاش برای افزودن داده های ساختاریافته به سایت خود را دارد.

۸. سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ ثبت کنید

سرچ کنسول گوگل و وبمستر تولز بینگ به ترتیب ابزارهای رایگانی از گوگل و مایکروسافت هستند که به شما امکان می دهند وب سایت خود را برای ایندکس در موتورهای جستجوی آنها ارسال کنید.

برای آشنایی با سرچ کنسول گوگل، مطلب همه چیز درباره سرچ کنسول گوگل را مطالعه کنید.

هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید سایت مپ سایتتان را (به مورد پنجم مراجعه کنید) به سرچ کنسول گوگل و وبمستر تولز بینگ ارسال کنید تا بتوانند سایت جدید شما را بخزند و شروع به نمایش نتایج از آن در نتایج جستجو کنند.

این خدمات همچنین به شما این امکان را می دهد که عملکرد کلی سایت خود را از نظر موتورهای جستجوگر زیر نظر داشته باشید – کارهای دیگری که می توانید با این ابزار انجام دهید که در مطلب اشاره شده به آن پرداخته ایم.

منبع: آموزش سئوی لینک بگیر دات کام

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.