سئو یا تبلیغات آنلاین؟ کدام‌یک برای کسب و کارمان بهتر است؟ - تکفارس 
سئو یا تبلیغات آنلاین؟ کدام‌یک برای کسب و کارمان بهتر است؟ - تکفارس 

سئو یا تبلیغات آنلاین؟ کدام‌یک برای کسب و کارمان بهتر است؟

تکفارس
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - 23:19
سئو یا تبلیغات آنلاین؟ کدام‌یک برای کسب و کارمان بهتر است؟ - تکفارس 

وقتی صحبت از تصمیم‌گیری دربارۀ نحوۀ سرمایه‌گذاری بودجه و زمانتان در بازاریابی دیجیتال می‌شود، چند نکتۀ بسیار مهم را باید در نظر بگیرید؛ چون آنچه درنهایت اهمیت دارد این است که به‌وسیلۀ بهترین راه ممکن، به بیشترین کارایی برسید و نتایج ملموس آن را در کسب‌وکارتان مشاهده کنید. یکی از این تصمیم‌ها می‌تواند این باشد که چقدر بودجه و وقت را بین تبلیغات آنلاین و سئو تقسیم و هزینه کنید.

استراتژی مبتنی بر سئو چه مزایایی برای کسب‌وکار شما دارد؟

سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو روندی است که شما در آن حضور سایتتان در بین نتایج یک موتور جست‌وجو را ارتقا می‌دهید. این کار به‌واسطۀ انجام کارهای مختلف مانند تولید محتوای متنی و بصری، رپورتاژ، خریدن بک لینک، بهینه‌‌سازی سرعت سایت و… انجام می‌گیرد و شامل سه نوعی سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال است. سئو مزایای زیر را برای شما به دنبال خواهد داشت:

  • در درازمدت هزینۀ کمتری دارد.
  • نیازمند نظارت و نگهداری کمتری (نسبت به تبلیغات) است.
  • ترافیک دائمی و مناسبی ایجاد می‌کند.
  • اعتبار و آگاهی از برند ایجاد می‌کند.
  • پتانسیل دسترسی بیشتری دارد.
  • در درازمدت نرخ بازگشت سرمایۀ بیشتری دارد.

اما خب اگر استراتژی شما فقط مبتنی بر سئو باشد، معایبی را نیز به دنبال خواهد داشت. چون دیر به نتیجه می‌رسد، برای محتواهای وابسته به زمان، استراتژی نامناسبی است، روی عملکرد آن به‌طور کامل نمی‌توانید احاطه داشته باشید و ممکن است با آمار مبهمی روبه‌رو شوید که تفسیرش کار ساده‌ای نباشد.

مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

شما با پرداخت پول به ازای هر کلیک (یا بازدید یا مشاهده و…)، تبلیغ خود را در یکی از پلتفرم‌های موجود قرار می‌دهید و او آن را به بقیه نشان می‌دهد. ازجمله مزایای تبلیغات آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع به نتیجه می‌رسد.
  • مناسب محتواهای وابسته به زمان است.
  • روی عملکرد آن نظارت بهتری خواهید داشت.
  • تارگت‌بندی دقیق مخاطب هدف به سادگی قابل انجام است.
  • آمار کاملی در اختیار شما می‌گذارد
  • در کوتاه‌مدت نرخ بازگشت سرمایۀ بیشتری دارد.

اما این استراتژی هم بدون عیب نیست و شما برای آن باید بیشتر هزینه کنید، نظارت بیشتری به خرج دهید، در طی زمان تبلیغ اثرش کم و کمتر می‌شود و بودجۀ زیادی را نیز مصرف می‌کند.

کدام استراتژی مناسب کسب‌وکار شماست؟

نه سئو و نه تبلیغات آنلاین را نمی‌توان نادیده گرفت. طبق آمار، ۵۳% از ترافیک سایت‌ها از جست‌وجوی ارگانیک (سئو) و ۱۵% هم از تبلیغات آنلاین مانند انواع تبلیغات کلیکی و بنری و… به دست می‌آید و این دو راهکار در کنار هم ۷۲% از درآمد یک کسب‌وکار را ایجاد می‌کنند. پس نمی‌توان فقط یکی را انتخاب کرد و همه‌چیز بستگی به هدف شما دارد:

هدف: رسیدن سریع به نتیجه – راهکار: تبلیغات آنلاین

اگر به دنبال این هستید که سریع به نتیجه برسید، مثلاً سریع محصولات و یا خدمات خود را بفروشید، تبلیغات آنلاین بهترین راه است؛ چون وقتی هدفتان در مواجهه با مشتری صرفاً فروش است، باید جلوتر از بقیۀ رقبا جلوی آن‌ها ظاهر شوید و برای این منظور، تبلیغات آنلاین بهترین راه است.

هدف: در معرض دید قرار گرفتن – راهکار: سئو

بیشتر در معرض دید قرار گرفتن منوط به این است که دیگران به‌طور بالقوه بتوانند بیشتر به شما دسترسی پیدا کنند و در این مواقع سئو عملکرد بهتری دارد؛ چون نه‌تنها باعث می‌شود که بیشتر در SERP دیده شوید و با این کار برندسازی کنید، بلکه خواهید توانست در کلمات کلیدی مختلف در موتورهای جست‌وجوی مختلف رتبه بگیرید و دائماً دیده شوید.

هدف: هدف‌گذاری مخاطبان – راهکار: تبلیغات آنلاین

شناختن مخاطب و به‌طور مؤثر آن‌ها را هدف قرار دادن، اصل بسیار مهمی در بازاریابی است. سئو می‌تواند فقط روی کلمات کلیدی مشخصی هدف‌گذاری کند، اما هدف‌گذاری مخاطبان در تبلیغات آنلاین حد و مرزی ندارد و شما می‌توانید آن‌ها را براساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و… تقسیم‌بندی کنید و هدف قرار دهید.

هدف: کسب اعتبار – راهکار: سئو

موفقیت درازمدت برندها تماماً به اعتبار آنلاین‌ آن‌ها بستگی دارد. اعتماد باعث جذب مجدد مشتریان به آن کسب‌وکار و اعتبار و تجربه است که باعث جذب مشتریان جدید می‌شود. تبلیغات آنلاین به‌خصوص وقتی به‌شکل ضعیفی طراحی شده باشند، این اعتماد را هدف قرار می‌دهد. اما در مقابل آن، سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار خواهد شد، چون الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو تأکید زیادی روی محتوای EAT می‌کنند؛ یعنی محتوایی که مبتنی بر تجربه، اعتبار و اعتماد است. پس اگر در رتبه‌های بالا حضور داشته باشید یعنی معتبر هستید.

هدف: شکست‌دادن رقبا – راهکار: سئو و تبلیغات آنلاین

در دنیای امروز اگر قادر به انجام بازاریابی در چند کانال نباشید، درواقع قادر به رقابت نخواهید بود. رقبای شما به احتمال زیاد هم از سئو و هم از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند و اگر شما به این موضوع توجه نکنید، قطعاً از آن‌ها عقب می‌مانید.

درنهایت بسته به اهدافی که دنبال می‌کنید، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چقدر روی هرکدام از این راهکارها سرمایه‌گذاری کنید و توجه داشته باشید که بازاریابی چندکاناله (Multichannel Marketing)، راز موفقیت در بازار امروز است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.