آموزش کامل سئو؛ کلمات کلیدی – قسمت پنجم - تکفارس 
آموزش کامل سئو؛ کلمات کلیدی – قسمت پنجم - تکفارس 

آموزش کامل سئو؛ کلمات کلیدی – قسمت پنجم

مهدی ملکی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - 09:00
آموزش سئو

کلمات کلیدی اساس سئو هستند. اگر هیچ‌کس درباره مطلبی که شما منتشر می‌کنید، جست و جو نکند، عملاً شکست می‌خورید چون نمی‌توانید هیچ ترافیکی از گوگل جذب کنید، به همین خاطر ما به سئو می‌پردازیم.

این مطالب به شما آموزش می‌دهند که چطور درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید اما قبل از آن، حتماً قسمت‌های قبلی این سری مقالات را از زیر مطالعه کنید.

اساس تحقیق درباره کلمات کلیدی

قبل از آن که به بیان پیچیدگی‌های تحقیق در زمینه کلمات کلیدی بپردازیم، ابتدا باید اساس را یاد بگیریم. شما نمی‌توانید بدون یادگیری روش‌های اصلی یافتن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود، ترافیک زیادی را از گوگل جذب کنید.

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

جست و جوی کلمه کلیدی پروسه فهمیدن زبان مقصدی است که کاربران حین جست و جو درباره محصولات، سرویس‌ها و محتوای شما از آن استفاده می‌کنند. سپس این پروسه با تحلیل، قیاس و اولویت‌بندی ترکیب می‌شود تا بهترین کلمات کلیدی را برای وب‌سایت شما فراهم آورد.

چرا تحقیق درباره کلمه کلیدی اهمیت دارد؟

تحقیق در این‌باره تنها راهی است که متوجه شوید مردم در موتورهای جست و جو چه چیزی تایپ می‌کنند. شما با یافتن این کلمات متوجه می‌شوید باید از ساختن چه محتوایی دوری کنید؛ محتوایی که هیچ‌کس به دنبال آن نیست،‌ به آن اهمیت نمی‌دهد و در نتیجه آن را جست و جو نیز نمی‌کند. بسیاری از صاحبان وب‌سایت این اشتباه را مرتکب می‌شوند که در نتیجه ۹۰.۶۳ درصد صفحات آن‌ها هیچ ترافیکی از گوگل جذب نمی‌کنند.

آموزش سئو قسمت پنجم

شما با تحقیق درباره کلمه کلیدی می‌توانید به سوالاتی مانند موارد زیر پاسخ دهید:

  • کسب رتبه‌بندی بالا در موتورهای جست و جو در یک کلمه کلیدی به‌خصوص چقدر سخت است؟
  • اگر بتوانید رتبه بالایی به دست بیاورید، چقدر ترافیک از طریق کلمه کلیدی مذکور جذب می‌کنید؟
  • چه محتوایی باید بسازید که بتوانید رتبه بالایی در این کلمه کلیدی کسب کنید؟
  • آیا افرادی که درباره این کلمه کلیدی جست و جو می‌کنند، تبدیل به مشتریان من خواهند شد؟

پیدا کردن پاسخ‌های صحیح برای این پرسش‌ها به شما کمک می‌کنند که بهتر وارد رقابت شوید.

روش پیدا کردن ایده درباره کلمه کلیدی

تحقیق درباره کلمه کلیدی با تفکر درباره این آغاز می‌شود که مشتریان بالقوه‌تان چطور به دنبال کسب و کار یا وب‌سایت شما می‌گردند؟ سپس شما می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی برای گسترش این ایده‌ها و پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر استفاده کنید. همان‌طور که می‌بینید، این فرایند ساده است اما باید از دو اصل پیروی کنید تا کارآمد باشد:

  • باید درباره صنعت حوزه فعالیت خود دانش مناسبی داشته باشید.
  • باید بدانید که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی چگونه کار می‌کنند و چطور باید از بیشترین پتانسیل آن‌ها بهره بگیرید.

در این مقاله ما از چندین روش عملی برای بهبود دانش شما در دو زمینه یاد شده و کشف کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت‌تان استفاده خواهیم کرد:

  • بارش فکری سید کلمات کلیدی
  • توجه به کلمات کلیدی که رقبای شما استفاده می‌کنند.
  • استفاده از ابزار تحقیق درباره کلمه کلیدی
  • بنیان گذاشتن روش مخصوص شما

بارش فکری سید کلمات کلیدی

کلمات کلیدی سید (Seed Kewords) اساس فرایند تحقیق در این زمینه هستند. این سیدها موقعیت و روش کار مخصوص شما را بنیان می‌گذارند و کمک می‌کنند که در مقابل رقبا، هویت خود را پیدا کنید و قابل تمایز باشید. هر ابزار تحقیق کلمه کلیدی از شما درخواست می‌کند که سید خاصی را وارد کنید. سپس از آن سید برای استخراج ایده‌های زیادی در مورد کلمات کلیدی استفاده می‌شود.

اگر شما دارای کسب و کار و یا محصولی هستید که می‌خواهید آن را به صورت آنلاین تبلیغ کنید، پیدا کردن این سیدهای کلمات کلیدی چندان سخت نیست. می‌توانید به مواردی که مردم در این زمینه در گوگل تایپ می‌کنند، سیدهای مورد نیاز را پیدا کنید. برای مثال اگر شما دستگاه‌ و تجهیزات قهوه‌ساز می‌فروشید، سیدهای شما می‌توانند برخی از موارد فهرست زیر باشند:

  • قهوه
  • اسپرسو
  • کاپوچینو

به یاد داشته باشید حتماً نیاز نیست که این سیدها درون صفحات وب‌سایت شما مورد استفاده و تمرکز قرار بگیرند. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، شما از این سیدها برای پیمودن قدم بعدی پروسه یافتن کلمات کلیدی مناسب استفاده می‌کنید.

تنها چند دقیقه طول می‌کشد که آن‌ها را پیدا کنید و باید همین مقدار هم طول بکشد که آن‌ها را برای مرحله بعدی مورد استفاده قرار دهید. به محض آن که تعداد مناسبی از این ایده‌ها را پیدا کردید، زمان آن است که به سراغ حرکت بعدی بروید.

توجه به کلمات کلیدی رقبا

بهترین راه برای پژوهش کلمات کلیدی، بررسی کلماتی است که ترافیک زیادی را به وب‌سایت رقبای شما سرازیر می‌کنند اما نخست باید بتوانید این رقبا را مشخص کنید. در این بخش فهرست کلمات کلیدی مرحله قبل می‌توانند مفید واقع شوند. تنها کافی است یکی از سیدهای پیشین خود را در گوگل جست و جو کنید تا ببینید چه وب‌سایت‌هایی در بالاترین رتبه‌های نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

اگر هیچ‌کدام از وب‌سایت‌های بالارده شبیه وب‌سایت شما نیستند یا حداقل چیزی نیستند که شما قصد داشته باشید با آن‌ها رقابت کنید (مانند ویکی پدیا، یوتیوب و …) از سایر کلمات کلیدی «پیشنهاد خودکار گوگل» کمک بگیرید.

آموزش سئو قسمت پنجم

اجازه دهید برای ارائه یک مثال به نمونه قبلی خود برگردیم؛ فرض کنید شما یک فروشنده تجهیزات قهوه‌ساز هستید. پس با جست و جوی عبارت «کاپوچینوساز» می‌توانید نتایج بهتری نسبت به جست و جوی عبارت «کاپوچینو» کسب کنید. در این حالت وب‌سایت‌های تجاری بیشتری نسبت به وبلاگ‌ها به شما نمایش داده می‌شوند و اتفاقاً رتبه بالاتری هم خواهند داشت.

در هر روش شما باز هم باید از قوه قضاوت خودتان برای مشخص کردن وب‌سایت‌های رقیب استفاده کنید. اگر برندهای زیادی مانند آمازون یا … را می‌بینید که در رتبه‌های بالای کلمات کلیدی سید جای گرفته‌اند، باید باز هم به جست و جو بپردازید تا رقبای اصلی و مستقیم خود را پیدا کنید.

به محض آن که وب‌سایت‌های رقیب اصلی خود را پیدا کردید، می‌توانید این وب‌سایت‌ها را از طریق اکسپلورر داشبورد گوگل یا نمونه‌های مشابهی مانند Ahrefs Site Explorer مورد بررسی قرار دهید. در این بررسی برای شما مشخص می‌شود که ترافیک ماهانه و کلمات کلیدی مربوطه که بیشترین ترافیک را وارد این وب‌سایت‌ها می‌کنند، کدام موارد هستند. با بررسی برخی از وب‌سایت‌های فروش قهوه می‌توان متوجه شد که برجسته‌ترین عبارت‌های کلیدی این حوزه، موارد زیر محسوب می‌شوند (حداقل در زبان انگلیسی):

  • قهوه ترک
  • آموزش ساخت قهوه

جدای از این مورد حتی اگر کاملاً به حوزه خود آشنا باشید، در چنین فهرست‌هایی می‌توانید با عبارت‌ها و کلماتی روبه‌رو شوید که حدس زدن آن‌ها چندان آسان نیست و گاهاً حتی اگر بتوانید آن‌ها را حدس بزنید، منطقی هم نخواهند بود.

بررسی وب‌سایت‌های رقیب به شما کمک می‌کند که از این ابهامات خارج شوید و فرصت‌های بیشتری را ببینید. از طریق همین ابزارهای پیشنهادی می‌توانید کلمات کلیدی بیشتری را هم در زمینه وب‌سایت خود پیدا کنید.

اگر بعد از انجام چنین تحقیقی پیرامون کلمات کلیدی متوجه شدید که پیش از این بسیاری از موضوعات را پوشش داده‌اید، نگران نشوید. هنوز مراحل بسیاری برای انجام وجود دارد.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

رقبا می‌توانند منبع بسیار خوبی برای ایده‌های کلمات کلیدی باشند اما کلمات کلیدی متعددی هم هستند که هیچ‌کس به آن‌ها توجه نمی‌کند. شما باید این کلمات کلیدی را باید با ابزارهای پژوهش کلمه کلیدی پیدا کنید.

ابزارهای این حوزه همه از روش یکسانی استفاده می‌کنند. شما یک سید را به نرم‌افزار می‌دهید و در عوض نرم‌افزار براساس پایگاه داده خودش، کلمه کلیدی را به شما تحویل می‌دهد.

برنامه‌ریز کلمه کلیدی گوگل (Google Keyword Planner) احتمالاً شناخته شده‌ترین ابزار این زمینه به شمار می رود. استفاده از این ابزار رایگان است و با وجود آن که استفاده از آن بیشتر به سفارش دهندگان توصیه می‌شود اما حتی بدون سفارش تبلیغ از گوگل هم کارایی بالایی در زمینه سئو دارد.

به محض این که شروع به استفاده از این ابزار کنید و چند سید به آن بدهید، متوجه می‌شوید به قدری هوشمند است که می‌تواند به سادگی کلمات کلیدی مرتبط را برای شما تولید کند. این کلمات کلیدی گاهاً حتی شامل سیدی که پیش‌تر وارد کرده‌اید هم نمی‌شوند.

افزون بر این ابزار، ابزارهای برنامه‌ریز کلمات کلیدی دیگری هم وجود دارند ولی گوگل به عنوان سرآمد آن‌ها شناخته می‌شود.

موقعیت خود را بنیان بگذارید

تمام چیزهایی که تا به حال درباره آن‌ها صحبت کردیم برای استخراج تعداد بی‌شماری از کلمات کلیدی مناسب هستند. اما در همین حین باید به انجام کارهای دیگری هم مشغول شوید. این فرایند با محدود کردن ذهنیت، شما را درون یک جعبه کوچک گرفتار می‌کند.

اگر به این فرایند اکتفا کنید، تمام موفقیت شما به حجم و تازگی کلمات کلیدی‌ای وابسته می‌شود که از یک ابزار استخراج کرده‌اید. به همین دلیل شما مسلماً ایده‌های بسیار خوبی را از دست خواهید داد؛ ایده‌هایی که هرگز فرصت فکر کردن به آن‌ها را ایجاد نکرده‌اید.

شما با بنیان گذاشتن موقعیت خودتان می‌توانید این مشکل را با پرداختن بیشتر به جزئیات حل کنید. بهترین نقطه شروع برای انجام این کار، کاوش در انجمن‌ها، گروه‌ها، وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ و سایر روش‌هایی است ک شما را در حوزه تخصصی خودتان درگیر می‌کنند.

این کمک می‌کند که چیزهای بیشتری درباره مشتریان آینده خود و علایق آن‌ها پیدا کنید. چیزهایی که در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی پیدا نمی‌شوند و شاید هیچ کدام از رقبایتان هم علاقه‌ای به پوشش آن‌ها ندارند.

برای نمونه ممکن است یک موضوع بسیار خاص وجود داشته باشد که ماهانه هزاران جست و جو در خصوص آن انجام می‌شود ولی هیچ منبع خوبی برای پوشش این سوال وجود ندارد. شاید نتوان این‌چنین نمونه‌هایی را درون ابزارهای تحقیق پیرامون کلمات کلیدی یا حتی هیچ یک از سیدهای ورودی و پیشنهادی پیدا کرد.

اگرچه این ابزارها پایگاه داده قدرتمندی دارند ولی هیچ یک از ساخته‌های دست بشر هنوز هم نمی‌تواند تمام دانش بشری را یک‌جا جمع کند و ارائه دهد. اگر سید یا ایده جدیدی پیدا کردید، مشکلی نیست، آن را بردارید و درون یک نرم‌افزار پژوهش کلمه کلیدی قرار دهید تا کلمات و عبارات بیشتری برای شما استخراج شوند.

اما اگر ایده‌ها کافی نباشند یا ایده‌های فراوانی داشته باشیم که اشباع شده باشند، باید چه کنیم؟ فراتر از این ابزارها، خود مشتریان هم می‌توانند ایده شگفت‌انگیزی برای ایده‌ها باشند. همیشه افرادی را که با آن‌ها معامله می‌کنید به یاد داشته باشید.

شما می‌خواهید افراد بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید که شبیه به مشتریان سابق باشند در نتیجه مشتریان سابق همیشه پتانسیل بالقوه‌ای برای کمک کردن به تجارت‌تان دارند. در ادامه ما چند روش پیشنهاد داده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها، تفکر مشتریانتان را از مغز آن‌ها بیرون بکشید:

  • رو در رو با آن‌ها حرف بزنید.
  • به ایمیل‌های قدیمی مراجعه کنید.
  • به درخواست‌های پشتیبانی آن‌ها مراجعه کنید.
  • سعی کنید سوالات متداولی که در گفت و گوهای پیشین شنیده‌اید را به یاد بیاورید.

مطمئن شوید که به زبان و در واقع لحنی که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند توجه کنید. معمولاً این لحن با لحن عادی آن‌ها متفاوت است. مثلاً اگر شما در حال فروش آنلاین دستگاه‌های قهوه‌ساز هستید، شاید کاربری داشته باشید که به دنبال یافتن نمونه مشخصی از یک دستگاه در مقایسه با رقبا است.


سوالات متداول

سئو چیست؟

  • سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی محتوا به شیوه‌ای است که به آسانی توسط موتورهای جست و جو، یافت شوند و رتبه بالایی را دریافت کنند تا به این شکل، مخاطبان بیشتری محتوای تولید شده را ببینند.

سئو برای چه پلتفرم‌هایی مناسب است؟

  • اگرچه پیروی از اصول سئو برای هر نوع محتوای تولید شده روی شبکه‌های اجتماعی و … مفید است اما این مبحث در اصل برای افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت‌های اینترنتی است.

از کجا می‌توانیم سئو را یاد بگیریم؟

  • شما می‌توانید با دنبال کردن سری مقالات سئو از همین صفحه، روی وب‌سایت تکفارس، سئو را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.