سونی: دوربین گوشی‌ها به زودی از دوربین‌های دیجیتال جلو می‌زنند - تکفارس 
سونی: دوربین گوشی‌ها به زودی از دوربین‌های دیجیتال جلو می‌زنند - تکفارس 
سونی: دوربین گوشی‌ها به زودی از دوربین‌های دیجیتال جلو می‌زنند - تکفارس 

سونی: دوربین گوشی‌ها به زودی از دوربین‌های دیجیتال جلو می‌زنند

مهدی ملکی
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - 20:18
سونی اکسپریا ۱ IV

سونی باور دارد که کیفیت تصویر دوربین گوشی‌های هوشمند در مرحله‌ای است که در آینده نزدیک از DSLRها یا همان دوربین‌های دیجیتال، فراتر خواهد رفت. طی نشست تفهیم‌نام تجاری اخیر SSS، تروشی شیمیزو (Terushi Shimizu) گفت آن‌ها انتظار دارند تصاویر دوربین گوشی‌های هوشمند به سطح کیفی بالاتری نسبت به دوربین‌های دیجیتال برسد.

ترکیب دیافراگم‌های بزرگ‌تر و فناوری سنسور پیچیده‌تر یکی از مواردی است که زمینه‌ساز رخ دادن چنین چیزی خواهد شد. برای مثال رسانه نیکی (Nikkei) در گزارش خود به فناوری پیکسل ترانزیستور دو لایه و همچنین پردازش هوش مصنوعی اشاره کرده که می‌تواند نوردهی هر پیکسل را مضاعف کند.

سونی سال گذشته فناوری پیکسل ترانزیستور دو لایه خود را معرفی کرد. پیش‌تر سنسورهای تصویر CMOS رایج در لایه‌ای یکسان حاوی فوتودیودها و پیکسل ترانزیستورها بودند اما فناوری جدید سونی آن‌ها را به لایه‌هایی مجزا تفکیک می‌کند.

به ادعای این شرکت، این فناوری تقریباً سطوح سیگنال اشباع را دو برابر می‌کند، محدوده داینامیک را افزایش داده و از طرفی، نویز را هم کاهش می‌دهد. همان‌طور که انتظار می‌رود، حاصل همه این موارد، بهبود کیفیت تصویر است.

همان‌گونه که وب‌سایت TechRadar اشاره کرده، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال در مسیرهای متضادی در حال حرکت هستند. همان‌طور که کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند بیشتر می‌شود، افراد بیشتری دوربین‌های دیجیتال خود را پشت سر گذاشته و قید خرید آن‌ها را می‌زنند.

سونی اکسپریا ۱ IV

به محض آن که گوشی‌های هوشمند به سطح کیفی کاملاً یکسانی با دوربین‌های دیجیتال برسند، دلایل چندانی برای خرید این محصول باقی نمی‌ماند.

به هر حال، خود سونی در هر دو تجارت موجود فعالیت می‌کند. این شرکت مدتی پیش از اکسپریا ۱ IV رونمایی کرد که به  ترکیب دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی ۲۲ میلی‌متری f1.7، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی ۱۶ میلی‌متری f2.2 و لنز تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی ۸۵ تا ۱۲۵ میلی‌متری f2.3 تا f2.8 مجهز است.

تمامی این دوربین‌ها از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند. دوربین سلفی این گوشی نیز از نوع ۱۲ مگاپیکسلی بوده و از فیلم‌برداری ۴K به‌صورت HDR پشتیبانی می‌کند. سنسور اصلی این گوشی، IMX866 است.

مهم‌ترین ویژگی حسگر IMX866، برخورداری آن از فریم دوگانه است که هنگام فیلم‌برداری نسبت ابعاد ۱۶:۹ را ارائه می‌دهد و زمان عکاسی نسبت ابعاد آن به ۴:۳ تغییر پیدا می‌کند. این قابلیت امکان فیلم‌برداری و عکاسی با نوردهی متفاوت و کیفیت بهتر را ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید