نقد و بررسی بازی Apex Legends موبایل - تکفرس
نقد و بررسی بازی Apex Legends موبایل - تکفرس
نقد و بررسی بازی Apex Legends موبایل - تکفرس

نقد و بررسی بازی Apex Legends موبایل

امیرحسین ندایی
۴ خرداد ۱۴۰۱ - 19:50
نقد و بررسی Apex Legends Mobile

استودیو ریسپاون اولین بار در سال ۲۰۱۹ بازی Apex Legends را به عنوان رقیبی برای Fortnite عرضه کرد که بخش اعظمی از فرهنگ عامه را به تسخیر خودش درآورده بود.

Apex Legends در سال‌‌های پس از عرضه‌اش در قالب سیزن‌های متعدد محتوای متنوعی دریافت کرد و تایید شد که در دنیای عنوان تایتان‌فال از همین استودیو جریان دارد و این مورد به رشد یک دنیای مشترک موفق برای ریسپاون منجر شد. هرچند تا آن زمان، راه این عنوان هم مانند سایر رقبایش هنوز به گوشی‌های هوشمند باز نشده بود.

اما اکنون با عرضه Apex Legends این مورد هم تغییر کرده، چرا که قرار است این عنوان هم برای گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شود.

اولین بار روی موبایل

Apex Legends

استودیو ریسپاون به جای یک پورت ساده، Apex Legends را از صفر دوباره برای تلفن‌های همراه ساخته است. توسعه دهنده این بازی تاکید می‌کند که Apex Legends موبایل، روند به‌روزرسانی‌های مخصوص به خود را خواهد داشت و سیزن‌های آن هم مانند به‌روزرسانی‌هایش بسته به Apex Legends کنسول و کامپیوترهای شخصی نیست.

هرچند با اینکه در حال حاضر Apex Legends موبایل تنها بخش ناچیزی از محتوای Apex Legends کنسول یا PC در خود جای داده، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که برایشان هیجان زده باشیم.

من چند روزی می‌شود که قادر به تجربه زودهنگام این عنوان روی سرورهای آزمایشی بوده‌‌ام و اوقات خوشی را با آن گذارنده‌ام. اینکه یک بازی موبایل باعث شود من برای از بازی کردن با کنسول دست بکشم و برای مدتی رو به تجربه آن عنوان رو گوشی بیاورم، کار ساده‌ای نیست و با اینکه فکر می‌کنم نسخه کنسولی را به نسخه موبایل آن ترجیح می‌دهم، اما علاقه‌ای که برای هر دو نسخه نشان می‌دهم حاکی از دنیای جذابی است که ریسپاون برای Apex Legends خلق کرده است.

بخش عمده هسته گیم‌پلی Apex Legends که بازیکنان با آن آشنا هستند و عاشقش هستند، دست نخورده باقی مانده است. ۶۰ بازیکن در به صورت فردی، دوتایی، یا تیم‌های سه‌تایی وارد یکی از نقشه‌های بتل رویال می‌شوند و از آنجا به بعد تمام هدف بازیکنان جمع‌آوری اسلحه مناسب و تجهیزاتی می‌شود که به کمک آن‌ها بتوانند زنده بمانند (البته لازم به ذکر است که نقشه World’s Edge تنها نقشه‌ای است که در زمان عرضه در دسترس خواهد بود و نقشه King’s Canyon هم در راه است).

نقشه‌ها به خوبی روی موبایل پیاده شده‌اند. با اینکه وفاداری به ویژگی‌های بصری در این عنوان در برابر نسخه‌های کنسول و کامیپوتر شخصی‌‌اش کمی خدشه دار شده است، اما طراحی مراحل خوب و محیط قابل بازی‌ای که به صورت مداوم در حال آب رفتن است، بازیکنان را وادار به ورود به مناطقی که نبرد در آنها جریان است می‌کند و سعی در جذاب نگه داشتن رقابت‎‌ها دارد.

مپ‌ها خیلی غنی و پر از جزئیات گوناگون نیستند اما تعادل زیبایی بین نبردهای نزدیک و زد و خوردهای از راه دور برقرار است و مناطق جوری طراحی شده‌اند که بازیکانان از نقطه A به نقطه B بروند. نقشه‌های نسخه موبایل خیلی با نقشه‌های نسخه اصلی بازی متفاوت نیستند اما پیچش‌های واضخی در آن وجود دارند که مشخصا در جهت ساده‌تر شدن و دسترس‌پذیرتر کردن برخی مناطق انجام گرفه‌اند.

یکی از مشکلات نبردهای از راه دور این است که نشانه گیری دقت بسیار کمتری دارد و با توجه به اندازه صفحه نمایش اکثر تلفن‌های همراه، دیدن دشمنانتان از فاصله دور دشوار خواهد بود، مگر اینکه از نشانه بهتری برخوردار باشید.

چیزی که در Apex Legends Mobile جدید است، سیستم پِرک (Perk) آن است. هر یک از لجندها بک سری درخت مهارت دارند که به کمک آن می‌توان برخی از قابلیت‌های پَسیو (Passive) را باز کرد و فینیشر و توانایی‌های آنها را افزایش داد.

به عنوان مثال یکی از پسیو پرک‌های لجند Bangalore که می‌توانید آن را باز کنید، این است که به طور خودکار توانایی Double Time را هنگام وارد شدن به حالت Smoke این شخصیت برایتان فعال می‌کند. یکی دیگر از توانایی‌های وی هم این است که می‌تواند از Smoke Launcher خود هنگامی که ناک اوت شده، استفاده کند.

برای باز کردن این پرک‌ها، نیاز به کسب تجربه بیشتری با هر یک از لجندها خواهید داشت تا توکن‌های مربوط به هر یک از شخضیت‌ها را باز کنید و سپس این توکن‌ها را برای باز کردن در درخت مهارت‌ها استفاده کنید. لود اوت کاراکتر را انتخاب کرده و یک پسیو پرک، فینیشر باف، و باف توانایی برای هر شخصیت را انتخاب کنید.

با اینکه این تغییرات جزئی هستند، اما یک دنیا تغییر گیم‌پلی عنوان Apex Legends ایجاد می‌کنند و بازیکنان را برای امتحان کردن چیزهای جدید مشتاق‌تر می‌کنند. من خودم تا به حال از فینیشرم استفاده نکرده بودم، تا اینکه توانایی‌ای باز کردم که بلافاصله بعد از استفاده از آن، سپر من را دوباره شارژ می‌کرد. تعداد دفعاتی که این قابلیت جان من را در بازی نجات داد، آنقدر زیاد است که وقتی به آن فکر می‌کنم خجالت زده می‌شوم.

شما می‌توانید این توانایی‌ها را با هم ترکیب کنید و سه ترکیب مورد پسندتان را برای هر یک از قهرمان‌ها ذخیره کنید تا بتوانید سریعا بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

مد Team Deathmatch

Apex Legends

Team Deathmatch یکی دیگر از چیزهای جدیدی است که عالی درآمده است وبه ما اطمینان می‌دهد که بازیکنان هنوز هم می‌‌توانند آن گیم‌پلی سریع و هرج مرج‌واری که احتمالا در انتقال مود بتل رویال به موبایل گم شده بود را دوباره تجربه کنند.

بازیکنان می‌توانند بین Deathmatch (با ریسپاون‌های اتفاقی) یا Clash (با ریسپاون در پایگاه) در یک نبرد ۶ به ۶ نفره ییک را انتخاب کنند و اولین تیمی که به مجموع ۳۰ کشته برسد، برنده خواهد بود. هر یک از نقشه‌ها به نسبت کوچک است، پس به طبع بازیکنان هم عمدتاً به سمت مرکز نقشه‌ها که عمده زد و خوردها در آنجا شکل می‌گیرد خواهند رفت.

فارغ از اینکه بازیکنان از چه مود یا نقشه‌ای استفاده می‌کنند، در زمان عرضه تنها ۱۰ لجند قابل انتخاب خواهند بود: Bangalore، Bloodhound، Caustic، Gibraltar، Lifeline، Mirage، Octane، Pathfinder، Wraith و جدیدترین لجند بازی (که انحصاری موبایل است) با نام Fade.

از همین ابتدای کار مشخص است که Fade به خاطر توانایی جا‌به‌جایی سریع‌تر و راحت‌تر برای گوشی‌های همراه طراحی شده است؛ مشکلی که بسیاری از بازی‌های شوتر موبایلی ظاهرا با آن مشکل دارند. قدرت پسیو وی با نام Surge، پس از هر بار لیز خوردن به اون سرعت زیادی اعطا می‌کند که به ابزار فوق‌العاده‌ای برای فرار کردن از هر دشمنی به حساب می‌آید. توانایی تاکتیکال وی با نام Flash Back هم او را به اندازه ۶۰ متر به مکان قبلی‌اش پرتاب می‌کند و گزینه مطلوب دیگری برای فرار کردن از یک موقیعت پر زد و خورد و مرگبار می‌باشد.

در مورد بخش پرفورمنس هم باید بگویم که عملکرد بازی روی گوشی Pixel 4a خارق‌العاده بود. بعضی مواقع وقتی در حال بارگزاری یک لجند جدید یا در میان مبارزه بودم، بخشی از تکسچر صفحه خانه وارد گوشه صفحه بازی می‌شد و بعد ناپدید می‌شد. اما هیچ‌وقت مانعی در مسیر گیم‌پلی نمیشد.

در مدت زمانی که من این بازی را تجربه کردم، به شدت روان اجرا می‌شد و فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که تا زمان عرضه جهانی آیا سرورها قادر به مقاوت در برابر سیل عظیم بازیکنان خواهند بود یا نه.

در نهایت هم باید بگویم که بخش تنظیمات به شدت پر و پیمانی دارد که می‌توانید دقیقا همانطور که میخواهید تجربه مد نظرتان را دستخوش تغییر قرار دهید. با تووجه به اینکه شاید همه بازیکنان با کنترل‌های بازی روی صفحه لمسی راحت نباشند، این مورد یک برتری بزرگ است. عمده دکمه‌ها، تنظیمات صفحه، دوربین و میزان حساسیت حرکت (Movement Sensivity) قابل تغییر هستند. شما حتی می‌توانید ویژگی‌های جزئی‌ای مانند نحوه چرخش مینی مپ یا اعلان کمبود مهامت را هم تنظیم کرده یا به کل خاموششان کنید.

این میزان کنترل باید در همه بازی‌ها قرار داده شود تا تجربه قابل دسترسی‌تری را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

تا صحبت از خوش دست بودن بازی اس، باید بگویم که استودیو ریسپاون علاوه بر حالت دید اول شخصی که با آن آشن هستیم، یک حالت سوم شخص هم در بازی Apex Legends Mobile قرار داده است.

بازیکنان در هر زمانی در میان بازی می‌توانند با فشردن TPP یا FPP نزدیک پایین صفحه حالت دید را تغییر دهند. هرچند با اینکه گستره دید برای هر دو حالت قابل تنظیم است، اما با این حال حالت سوم شخص در نهایت مانند همیشه، زاویه دوربین عریض‌تری را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

 بازی باتری موبایلم را برخلاف چیزی که از آن انتظار داشت نخورد. حدودا یک ساعت را به بازی کردن اختصاص می‌دادم و در نهایت تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد از شارژم کاسته می‌شد که این نیز بدین معناست که اگر زمانی خواستم، می‌توانم به صورت یکباره چند ساعتی به تجربه آن بپردازم. فکر نمی‌کنم Apex Legends Mobile را باید لزوما به صورت چند ساعت پشت سر هم تجربه کرد اما با این حال اینکه آدم می‌بیند که حتی با این کار هم باتری به یکباره تخلیه نمی‌شود، فرح‌بخش است.

مواردی که هنوز جای کار دارند

Apex Legends

با اینکه این مورد قطع به یقین با گذشت زمان تغییر خواهد کرد، اما ریسپاون نتوانسته است برای زمان عرضه، پشتیبانی بهینه‌سازی شده از کنترلر را در این عنوان جای دهد.

البته این گفته به این معنا نیست که ویژگی نام برده کار نمی‌کند (خود من مدت زیادی از زمانی که در این عنوان سپری کردم را با استفاده از کنترلر ایکس‌باکسم گذراندم)، اما این تیم قطعا باید روی بهبودی آن کار کند. در نسخه‌ای که برای نقد و بررسی در اختیار من قرار دادند، تنظیمات کنترلر هم وجود داشت، پس امیدوارم این مورد هم به زودی افزوده شود.

حرکت و نشانه‌گیری مشکلی ندارند اما تعامل با آیتم‌ها و محیط همیشه آنقدرها هم روان نیست. چندبار لمس صعیف دکمه از جانب من باعث انداختن آیتم‌هایی شد که قصد از دست دادنشان را نداشتم (هرچند گزینه برداشتن آیتم‌ها به صورت خودکار با نام auto-pickup در تنظیمات قابل فعال کردن است) و جابه‌جا شدن بین شارژ سپر و جعبه سلامتی  در حال پرواز با کنترلر سخت بود. با توجه به وضعیت موجود، فعلا استفاده کردن از کنترلر و کنترل‌های صفحه لمسی بهترین تجربه را در اختیارتان قرار خواهند داد.

علیرغم اینکه کنترل‌های لمسی به اندازه سایر روش‌ها دقیق نیستند، تا حد زیادی بازی را آسان‌تر می‌کنند. با توجه به اینکه جابه‌جایی هنوز هم ممکن است مشکل باشد و مردم هنوز هم در حال کلنجار رفتن برای تیراندازی بهتر هستند، از پا درآوردنشان می‌تواند آسان‌تر باشد. Aim Assist و تیراندازی خودکار هم کمک بزرگی هستند.

البته این مورد هم از این لحاظ شمشیر دو لبه‌ای است، چرا که با توجه به اینکه کنترل بازی‌های موبایل به پیچیدگی کنترل‌های یک بازی روی PC نیست، ممکن است بازی برای کسانی که به دنبال تجربه رقابتی‌تر هستند بیش از حد آسان باشد. هرچند کسانی که احساس می‌کنند بازی بیش از حد برایشان ساده است، گزینه بازی کردن در بخش Ranked را پیش روی خود دارند.

با توجه به اینکه EA به بازیکنان دسترسی زودهنگام بتل پس و مقدار قابل توجهی از پول درون بازی را داده است، صحبت کردن راجع به میزان فراگیری تراکنش‌ها سخت خواهد بود. با توجه به موارد گفته شده، به نظر می‌آید که فعلا فروشگاه داخل بازی صرفاً محصولات تزئینی مانند اسکین لجندها، بنرها و ایموت‌ها (انیمیشن‌های لجندها) را به فروش برساند. پس با این تفاسیر، فعلاً مکانیزم پولی‌ای که تعادل بازی را بر هم بزند در بازی وجود ندارد.

سپس بحث وفاداری بصری به نسخه اصلی مطرح است که بسته به دستگاهتان متغییر خواهد بود. روی گوشی Pixel 4a من با تنظیمات گرافیکی عادی (Normal)، تکسچرها کمی تار و کم جزئیات‌تر بودند. کیفیت گرافیک در بخش تنظیمات قابل تغییر است که می‌توانید آن را بین روان، عادی، HD، اولترا HD و کیفیت اصلی جابه‌جا کنید.

خطاب به کسانی که همین الان هم روی کنسول و کامپیوترهای شخصی به سمت بازی Apex Legends کشیده شده‌اند هم باید بگوییم که احتمال اینکه نسخه موبایلی این عنوان آنها را از تجربه بازی روی کنسول و کامپیوتر شخصیشان منصرف کند، بسیار بعید است.

کمبود بخشی از محتوای کنسولی و کامپیوتری و کمرنگ شدن گیم‌پلی سریع بخش بتل رویال، از نقاظ ضعف این عنوان روی گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آید. البته باید به این مورد هم اشاره کنم که این بازی مکملی عالی برای پی‌سی گیمرهایی است که می‌خواهند قادر به تجربه Apex Legends در هر مکان و زمانی باشند. معرفی مود Team Deathmatch 6 نفره به ۶ نفره هم در کنار لجند جدید Fade، حتی این قضیه را جذاب‌تر هم می‌کند.

از آنجایی که این عنوان رایگان است، قطعا پیشنهاد می‌کنم آن را دانلود کنید و خودتان به تجربه آن بنشینید. من خودم هم احساس می‌کنم که هر از گاهی به آن سر خواهم زد، مخصوصاً زمانی که سیزن جدیدی عرضه شود. اما با همه این تفاسیر، تجربه Apex Legends روی ایکس باکس یا پلی‌استیشن برای من جذاب‌تر است.

جمع‌بندی

Apex Legends Mobile تلفن‌های همراه اندرویدی و iOS زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. هرچند با اینکه ممکن است تا زمان برقراری تعادل در بازی و تلاش ریسپاون برای تنظیم بهتر کنترل بازی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما دو مود بتل رویال و Team Deathmatch آن تا مدت زیادی بازیکنان را سرگرم نگه خواهند داشت.


نکات مثبت:

  • حالت جدید Team Deathmatch
  • لجند جدید و متناسب با گوشی‌های همراه با نام Fade
  • سیستم پِرک (Perk)
  • قسمت تنظیمات به بهترین شکل طراحی شده و گزینه‌های زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نکات منفی:

  • نبود بهینه‌سازی و پشتیبانی مناسب از کنترلرهای مختلف
  • برخی مواقع تعامل با آیتم‌ها در محیط، دشوار است.
  • ممکن است بازی برای برخی بازیکنان زیادی ساده باشد.

۸/۱۰

  • قیمت: رایگان؛ همراه پرداخت درون برنامه‌ای
  • سازنده:  ELECTRONIC ARTS
  • سیستم عامل: اندروید و آی او اس
  • حجم: 2.7 و ۳.۵ گیگابایت
  • آنلاین: بله
دانلود از گوگل پلی استور
دانلود از اپ استور

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید