انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل - تکفارس 
انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل - تکفارس 
انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل - تکفارس 

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

مهدی ملکی
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - 16:20
انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

اپل امسال نیز همانند سال‌های گذشته کنفرانس توسعه دهندگان (WWDC) خود را به صورت مجازی برگزار خواهد کرد. این کنفرانس که به شکل خلاصه، آن را از این پس WWDC 2022 می‌نامیم، شامل نشست‌های هیجان‌انگیزی خواهد بود.

کنفرانس مذکور اپل در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ (۶ ژوئن ۲۰۲۲ میلادی) آغاز به کار خواهد کرد و تا ۲۰ خرداد ادامه می‌یابد. انتظار می‌رود در این کنفرانس شاهد به‌روزرسانی جدیدی برای پلتفرم‌های iOS، آیپد OS، مک او اس، واچ او اس، تی وی او اس و … این شرکت باشیم.

WWDC 2022 چه زمانی برگزار می‌شود؟

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

همان‌طور که گفتیم‌، این کنفرانس با تمرکز بر توسعه دهندگان در روز ۱۶ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد و ظاهراً قرار است متن کلیدی را هم در همین روز بشنویم و ببینیم. احتمالاً طبق پیش‌بینی‌ها، تمام معرفی‌ها از پیش ضبط و در روز افتتاحیه، از طریق صفحه رویدادهای اپل و همچنین کانال یوتیوب آن زنده پخش خواهند شد.

اپل هنوز برنامه کامل زمان‌بندی رویدادهایش را طی این چهار روز منتشر نکرده است اما قول داده جلسات مجزایی را برای تماشا عرضه کند. ما این رویداد را به صورت زنده از تکفارس پوشش خواهیم داد.

افزون بر آن، زمان شروع و پایان رویداد هم به اطلاع شما خواهد رسید. اما طی مدت باقی مانده تا این کنفرانس، می‌توانیم حدس بزنیم یا حداقل انتظار داشته باشیم که اپل برخی از محصولات و موارد را در WWDC 2022 به نمایش بگذارد. در ادامه این پیش‌بینی‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مک بوک ایر مجهز به تراشه M2

تراشه M1 اولترا اپل

اگرچه WWDC به لحاظ تاریخی میزبان رونمایی‌های سخت‌افزار اپل نبوده اما می‌توان چندین و چند استثنا را در این‌باره مثال زد. از جمله آن‌ها، معرفی پاور مک G5، مک پرو، آیفون ۳G و … در سالیان گذشته است.

مدتی است که شایعات و گزارشات زیادی در خصوص مدل بازطراحی شده مک بوک ایر شنیده می‌شود، به همین ترتیب احتمال دارد امسال در همین کنفرانس شاهد رونمایی از مدل جدید این سری از لپ تاپ‌های اپل باشیم.

گمانه‌زنی می‌شود اپل دقیقاً همان‌کاری را که با مک بوک ایر M1 انجام داد، با مدل‌های جدید مک بوک ایر هم انجام دهد. بنابراین اگر لپ تاپ‌های جدید اپل را با تراشه شخصی‌سازی شده جدید، باریک و سبک همراه با تمرکز روی رنگ‌ها ببینیم، تعجب نخواهیم کرد. این رویه قبل‌تر روی آیمک‌ها هم اعمال شده و در بازنگری طراحی آن‌ها، به کار رفته است.

چند خط پیش به تراشه جدید هم اشاره کردیم؛ احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اپل با معرفی این لپ تاپ‌ها از تراشه‌های M2 نیز رونمایی کند. M1 اکنون در مک مینی، مک بوک ایر، مک بوک پرو و آیمک به چشم می‌خورد. اگر از کاربران علاقه‌مند به صنعت تکنولوژی باشید می‌دانید این تراشه‌های قابل توجه، راه خود را به آیپد پرو و آیپد ایر این شرکت هم باز کرده‌اند.

خانواده M1 مدتی پیش با معرفی M1 پرو و مکس بیش از پیش گسترش یافت و به لطف M1 اولترا که در مک استودیو به کار رفت، اکنون یکی از محترم‌ترین، قدرتمندترین و کارآمدترین تراشه‌های حوزه خود در تمام این صنعت شناخته می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که اپل در طراحی M2 از نود کارآمدتر ۴ نانومتری استفاده خواهد کرد و این بار هسته‌های کارایی بیشتر و عملکرد گرافیکی بالاتری را هم شاهد خواهیم بود. نباید از یاد برد M2 رقیب پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل و محصولات آتی AMD خواهد بود که در ادامه سال عرضه می‌شوند. چنین رقابتی به برگ برنده‌های بسیاری احتیاج دارد.

شاید M2 طبق پیش‌بینی‌ها نخست در مک بوک ایرهای مورد انتظار اپل به کار رود و به تدریج در سایر مک‌ها و آیپدها به کار گرفته شود.

مک بوک پرو، مک مینی و آیمک جدید

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

جدای از شایعات مک بوک ایر، گزارشات زیادی هم منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند اپل مشغول توسعه یک مک بوک پرو ۱۳ اینچ مجهز به M2 است. شایعات اصرار زیادی دارند که اپل طراحی کنونی مک بوک‌های مجهز به تاچ بار را برخلاف مک بوک‌های سال گذشته مجهز به ناچ در این لپ تاپ جدید حفظ خواهد کرد.

در حقیقت این گزارشات ادعا می‌کنند اپل در نظر دارد این مدل جدید را به سادگی «مک بوک» بنامد و پسوند پرو را تنها به سری مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی اختصاص دهد که سال گذشته شاهد اولین مدل آن‌ها بودیم.

یک مک دیگر هم برای در نظر گرفتن جهت معرفی در WWDC 2022 وجود دارد: مک مینی. با وجود این که اپل انتقال به تراشه‌های سیلیکون خود را کامل کرده، اما هنوز هم یک مدل مبتنی بر پردازنده‌های اینتل را در سایتش به فروش می‌رساند. این شرایط، مک مینی را نامزد دریافت مدل جدیدش در رویداد پیش‌رو می‌کند.

اشاره یکی از توسعه دهندگان iOS به وجود نام Macmini10,1 در فریم‌ور مک استودیو مینی، این احتمال را بیش از پیش قوت می‌بخشد. آخرین مک مینی عرضه شده، با شماره مدل Macmini9,1 به بازار عرضه شده بود. به باور این توسعه دهنده، در این رویداد در عوض یک مک مینی مجهز به M1 پرو احتمالاً شاهد یک مک مینی با M2 خواهیم بود.

در نهایت به قسمت نهایی گمانه‌زنی‌ها درباره مک‌های اپل می‌رسیم. اشاره‌های زیادی به احتمال مشاهده آیمک جدید در این رویداد شده است. بعدتر گزارش‌ها به احتمال عرضه یک آیمک مجهز به M3 در سال ۲۰۲۳ پرداختند تا این احتمال قوت کمتری پیدا کند. در نتیجه ممکن است اپل کلاً قید عرضه آیمک M2 را بزند و مستقیماً یک محصول M3 را از این خانواده توسعه دهد.

مک پرو همراه پرو دیسپلی XDR

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

اپل می‌تواند از این رویداد برای انتظار اطلاعات بیشتر درباره مک پرو جدید استفاده کند. به غیر از آیمک ۲۷ اینچی، به نظر می‌رسد مک پرو تنها مدل مک به نظر می‌رسد که هنوز مرحله مهاجرت از اینتل به سیلیکون اپل را طی نکرده است. مدیران اجرایی اپل همراه با عرضه مک استودیو و استودیو دیسپلی تایید کردند که آن‌ها روی توسعه یک مک پرو مشغول هستند.

شایعات این‌طور می‌گویند که شاید مک پروی جدید مجهز به ۲۰ الی ۴۰ هسته پردازشی باشد که از این بین ۱۶ هسته پرمصرف و ۴ هسته کم‌مصرف ریا ۳۲ هسته پرمصرف و ۸ هسته کم‌مصرف خواهند بود. این تراشه‌ها همراه با کارت گرافیک یکپارچه با ۶۴ الی ۱۲۸ هسته پردازش گرافیک در دسترس قرار خواهند گرفت تا جایگزینی قدرتمند و به‌حق برای مک پروهای مبتنی بر پردازنده‌های زئون اینتل باشند. مدل بالارده این مک پروها اکنون با ۲۸ هسته به قیمت ۵۹۹۹ دلار به فروش می‌رسند.

برای مقایسه، M1 اولترا موجود در مک استودیو که اکنون قدرتمندترین مک مبتنی بر آرم شرکت اپل است، همراه با یک پردازنده ۲۰ هسته‌ای با ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور و ۶۴ هسته پردازش گرافیک عرضه می‌شود. این غول بی‌شاخ و دم حاصل اتصال دو پردازنده M1 به یکدیگر است. اخیراً این‌طور گمانه‌زنی می‌شود که شاید اپل با اتصال دو پردازنده M1 اولترا یک تراشه با ۴۰ هسته پردازشی و ۱۲۸ هسته پردازش گرافیکی را معرفی کند.

در بخش طراحی به نظر می‌رسد اپل هنوز طراحی ظاهری تمام فلزی مشبک این مک پروها را برای جریان یافتن هوا و خنک ماندن دستگاه‌ها، حفظ خواهد کرد. مدل جدید مک پرو شاید با طراحی ظاهری مشابه اما ابعاد فشرده‌تری رونمایی شود.

طبق شایعاتی که درباره رویداد Peek Performance اپل منتشر شده بود و نتیجه آن را هم دیدیم، شایعات اولیه پیشنهاد می‌کردند اپل به دنبال جایگزینی پرو دیسپلی XDR با یک مانیتور جدید است. با این حال نتیجه آن شایعات، معرفی استودیو دیسپلی بود. بنابراین در حال حاضر پرو دیسپلی XDR هیچ جایگزین حقیقی ندارد. این رویه شاید در WWDC تغییر کند. گزارشات ادعا می‌کنند اپل در حال کار روی یک پرو دیسپلی XDR جدید با رزولوشن ۷K است.

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

مشخص نیست اپل چطور قرار است ۱K رزولوشن اضافه را چطور در نمایشگرهای ۳۲ اینچی پرو دیسپلی XDR کنونی که با پنل ۶K عرضه می‌شوند، استفاده کند. اپل می‌تواند فرم فاکتور ۳۲ اینچی کنونی را حفظ کرده و پیکسل‌های اضافه را برای ساخت یک نمایشگر بسیار واضح‌تر به کار بگیرد.

در سوی مقابل این شرکت می‌تواند رزولوشن ۲۱۸ پیکسل بر اینچ را حفظ کرده و در عوض، ابعاد نمایشگر را از ۳۲ اینچ به ۳۶ اینچ برساند. گفتنی است که ابعاد بزرگ‌تر اجازه می دهد اپل ضخامت نمایشگر آینده خود را کاهش دهد و پرو دیسپلی XDR باریک‌تری را طراحی کند.

وب‌کم ۱۲ مگاپیکسلی، مجموعه میکروفون‌های داخلی و سیستم صوتی یکپارچه یکی دیگر از تفاوت‌های میان استودیو دیسپلی و پرو دیسپلی XDR هستند. در سمت مقابل، نمایشگر گران‌تر اپل مزیت‌هایی نظیر حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت و پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیت را دارد.

همچنین اصلاً مشخص نیست آیا اپل باز هم از مینی LED استفاده خواهد کرد یا پنل نمایشگر بعدی این شرکت بدون پسوند XDR و به وسیله تکنولوژی‌های دیگری ساخته خواهد شد. مینی LED به کار رفته در پرو دیسپلی XDR باعث کنتراست بالا، روشنایی تقویت شده و رنگ‌های واضح در این مدل شده بود. یکی از تحلیلگران باسابقه و معتبر اپل پیش‌بینی کرده شاید این شرکت بنا به دلیل افزایش هزینه‌ها، امسال مدل جدیدی از نمایشگرهای مجهز به این فناوری عرضه نکند.

اگر شایعات موجود درباره حفظ طراحی مشبک مک پرو حقیقت داشته باشند، احتمالاً پرو دیسپلی XDR جدید هم به همین زبان طراحی مجهز خواهد شد. نباید از یاد ببریم تولید کنندگان حرفه‌ای محتوا دوست دارند رایانه شخصی و مانیتور آن‌ها شکل یکسانی داشته باشند. اپل قبلاً به خاطر قیمت بسیار بالای استند پرو دیسپلی XDR مورد انتقاد قرار گرفته بود. استند این مانیتور نه تنها درون جعبه آن عرضه نمی‌شود بلکه برای خرید مجزای آن باید پول زیادی پرداخت کنید.

iOS 16، واچ او اس، آیپد او اس، تی وی او اس و …

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

آیفون و اپل واچ به شکل سنتی در فصل پاییز معرفی می‌شوند بنابراین ما انتظار نداریم در این کنفرانس مدل جدیدی از آن‌ها را ببینیم اما به شدت منتظر عرضه iOS 16 و واچ او اس ۹ هستیم. به‌‌روزرسانی‌های مذکور می‌توانند علاوه بر معرفی اجزای رابط کاربری تازه، با افزودن ویژگی‌های جدید به این محصولات، طراوتی دوباره به آن‌ها تزریق کنند.

همچنین این به‌روزرسانی‌های جدید می‌توانند زمینه‌ساز معرفی آیفون ۱۴ و اپل واچ سری ۸ در ادامه سال باشند. نرم‌افزار و سرویس‌های اپل محوریت اصلی WWDC هستند و از این نظر،‌ اصلاً چنین اتفاقاتی عجیب نیستند.

واچ او اس، آیپد او اس و تی وی او اس همه مشتقات iOS هستند پس احتمالاً به‌روزرسانی آن‌ها هم در این کنفرانس وجود خواهد داشت. مانند تمام بخش‌های دیگر که ما با حدس و تردید درباره مدل‌های جدید هر محصول سخن می‌گفتیم، این‌جا هم مشخص نیست که اپل چه ویژگی‌هایی را برای معرفی مد نظر دارد.

سال گذشته حالت پرتره به ویدیوهای ضبط شده توسط آیفون اضافه شد. به همین شکل فیس‌تایم برای اولین بار به کاربران خارج از پلتفرم اپل اجازه داد که از طریق لینک‌هایی که برایشان ارسال می‌شود، به تماس‌های تصویری ملحق شوند. بسیاری از این قابلیت‌ها درون مک او اس و آیپد او اس هم به شکل یکپارچه پیاده‌سازی شدند.

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

باور بر این است که iOS 16 برای آیفون‌های ۷ و بالاتر عرضه خواهد شد. طرفداران اپل انتظار دارند در این رویداد، تشخیص خودکار تصادف با تقلید از ویژگی OnStar خودروهای جنرال موتورز به iOS 16 اضافه شود و به آیفون اجازه دهد در صورت تشخیص روی دادن تصادف برای کاربر، با مراکز مربوطه تماس بگیرد.

پشتیبانی از تماس ماهواره‌ای برای برقراری تماس‌های ضروری نه تنها برای iOS بلکه حتی برای واچ او اس هم پیش‌بینی می‌شود. سازگاری و پشتیبانی‌های بیشتری برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پیش از عرضه هدست واقعیت آمیخته احتمالی این شرکت، یکی دیگر از گمانه‌زنی‌هاست.

در حالی که بعید است این به‌روزرسانی‌ها حتی در صورت معرفی برای کاربران عادی عرضه شود اما ظاهراً مانند همیشه توسعه دهندگان قادر به دریافت آن‌ها خواهند بود. به نظر می‌رسد اپل بعد از مدتی، بتای عمومی آن‌ها را هم برای تعدادی از کاربران در دسترس قرار خواهد داد. با توجه به سابقه اپل، عرضه عمومی به‌روزرسانی‌ها در پاییز سال جاری اتفاق می‌افتد.

مک او اس ۱۳

انتظارات ما از رویداد WWDC 2022 اپل

مسلماً امسال خواهیم دید آیا اپل سرانجام نسخه ۱۳ مک او اس را معرفی می‌کند یا خیر. البته نسخه پایه مک او اس احتمالاً مانند دو دهه گذشته همان ۱۰ خواهد ماند. اپل عادت دارد هر نسخه از این سیستم عامل رایانه‌های شخصی‌اش را تحت نامی خاص بازاریابی و معرفی کند. پیش از مشخص شدن نام مک او اس ۱۲، نام ماموت بارها و بارها میان کاربران دست به دست شده بود. این نام به منطقه‌ای از کالیفرنیا اشاره دارد که به علت رودها و کوه‌هایشان معروف است.

اگرچه اپل اصرار زیادی به جدا نگه داشتن پلتفرم‌های سخت‌افزاری خود مانند آیپد و مک دارد اما نمی‌توان شباهت‌های بسیار زیاد مک او اس و آیپد او اس را طی سال‌های اخیر، تکذیب کرد.

شاید بتوانیم بگوییم، مک او اس بیشتر به سمت آیپد او اس و قرض گرفتن ویژگی‌های آن حرکت کرده است. کنترل سنتر، نوتیفیکیشن سنتر و یونیورسال کنترل بخشی از ویژگی‌های مشترک بین این دو سیستم عامل هستند که اتفاقاً فاصله میانشان را کمتر و کمتر کرده است.

امسال هم هیجان‌انگیز خواهد بود که ببینیم چطور یک بار دیگر مک او اس با الهام از iOS و آیپد او اس این فاصله را کمتر می‌کند. همچنین آیپد هم احتمالاً به لطف پردازنده M1، بیش از پیش به عنوان یک جایگزین رومیزی خودش را به رخ خواهد کشید.

جدای از تمام اطلاعات اندک و غیرمعتبر، می‌توان مطمئن بود که اپل پا به پای پشتیبانی از مک‌های M1، از مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل هم پشتیبانی خواهد کرد. احتمالاً مک او اس ۱۳ برای مک بوک‌های ۲۰۱۶ و جدیدتر، مک بوک ایر و پروهای ۲۰۱۵ به بعد، مک مینی‌های اواخر ۲۰۱۴ به بعد و مک پروهای ۲۰۱۳ به بعد عرضه خواهد شد.

اگر اپل به روند زمان‌بندی عرضه سال گذشته پایبند باشد، مک او اس ۱۳ در ماه اکتبر به صورت رسمی برای تمام مشتریان در دسترس قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید