بررسی استودیو دیسپلی اپل؛ ناامیدی در بستر کیفیت - تکفارس 
بررسی استودیو دیسپلی اپل؛ ناامیدی در بستر کیفیت - تکفارس 

بررسی استودیو دیسپلی اپل؛ ناامیدی در بستر کیفیت

مهدی ملکی
۴ فروردین ۱۴۰۱ - 10:33
بررسی استودیو دیسپلی اپل؛ ناامیدی در بستر کیفیت - تکفارس 

طرفداران اپل از سال‌ها پیش منتظر عرضه نمایشگر ۵K مجزای جدید اپل یعنی استودیو دیسپلی هستند. این شرکت اولین بار در سال ۲۰۱۴ نمایشگر ۲۷ اینچی ۵K خود را به بازار عرضه کرد، نمایشگری که به شدت جلوتر از رقبا بود. در واقع آن نمایشگر در آن زمان نه تنها کیفیت بصری فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذاشت، بلکه به تنهایی یک رایانه تمام و کمال بود.

اپل مدتی پیش طی رویداد Peek Performance همراه با مک استودیو جدید، از استودیو دیسپلی (Sutdio Display) هم رونمایی کرد. یک نمایشگر ۲۷ اینچی ۵K جدید، مجهز به تراشه A13 همین شرکت. با وجود آن که این نمایشگر هنوز همان رویه نمایشگر سال ۲۰۱۴ اپل را دنبال می‌کند، اما اکنون سال ۲۰۱۴ نیست و شرایط بسیار تغییر کرده است.

به این ترتیب، متاسفانه، استودیو دیسپلی نمی‌تواند آن‌طور که انتظار داشتیم، کاربران را راضی کند. اول از همه وب‌کم این نمایشگر ناامید کننده ظاهر می‌شود. جدای از پرو دیپسلی XDR سال ۲۰۲۰ که با قیمت ۴۹۹۹ دلاری، تنها و تنها برای حرفه‌ای‌ها و تولید کنندگان محتوا در نظر گرفته شده بود، استودیو دیسپلی با قیمت پایین‌تر ۱۵۹۹ دلاری، مشخصاً برای کاربران بیشتری طراحی و تولید شده است.

البته این قیمت هنوز هم بالاست اما جدای از این نمایشگر، تنها گزینه کاربران برای تهیه یک نمایشگر ۵K، مدل قدیمی ال جی اولترا فاین ۵K با قیمت ۱۲۹۹ دلار است. با این حساب، اپل هنوز هم دست بالاتر را دارد.

طراحی و ظاهر

این نمایشگر سازگاری صوتی و تصویری بالایی را وعده می‌دهد. بلندگوی شش‌گانه، ۳ عدد میکروفون، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و همچنین تراشه A13 بایونیک اپل، همان چیزی هستند که پیش از این در آیپد همین شرکت هم دیده بودیم.

حداقل روی کاغذ، این نمایشگر با رزولوشن ۵K خود، مک او اس را با کیفیت تماشایی به تصویر می‌کشد و از همان وب‌کمی بهره می‌برد که در دنیای iOS، نمونه برجسته‌ای است. در واقع با توجه به تاریخچه شرم‌آور وب‌کم‌های دستگاه‌های مک، این شاید حتی یک پیشرفت در نظر گرفته شود!

بررسی اپل استودیو دیسپلی

مدل پایه این دستگاه همان‌طور که اشاره کردیم، با قیمت ۱۵۹۹ دلار و مدل مجهز به گلس مات نانو‌بافت، با قیمت ۱۸۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. هر دو مدل به استند عادی (غیرقابل تنظیم) مجهز هستند. اگر دوست دارید ارتفاع و زاویه دید استودیو دیسپلی خود را تنظیم کنید، باید ۴۰۰ دلار بیشتر تنها و تنها برای استند قابل تنظیم رسمی اپل بپردازید.

از طرفی، شما می‌توانید به جای استند معمولی، از یک استند VESA برای انجام این کار استفاده کنید که حین خرید نیازی به پرداخت پول اضافه ندارد. برخی سردرگمی‌ها و مشکلات این‌چنینی دیگر در خصوص استند نمایشگرهای اپل، ما را به این نتیجه می‌رساند که این شرکت کاملاً در یک سیاره دیگر به فعالیت ادامه می‌دهد!

وقتی نوبت به نمایشگر می‌رسد، اپل عموماً در دستگاه‌های خود سنگ تمام می‌گذارد و استودیو دیسپلی هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به ماهیت آن، نمی‌تواند باشد! منظور ما واضح است؛ استودیو دیپسلی کیفیت نمایش بالایی دارد، روشنایی آن تحسین برانگیز است و همه چیز واضح دیده می‌شود. اگر پیش از این یک نمایشگر آیمک ۵K را از نزدیک دیده باشید، می‌دانید که اپل چه سطحی از کیفیت بصری را به نمایش می‌گذارد.

عملکرد و کارایی پنل

استودیو دیسپلی دقیقاً مانند نمایشگر مذکور، از یک پنل ۲۷ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰ × ۵۱۲۰ بهره می‌برد. این به معنای وجود ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و بل‌لایت LED تک‌‌منطقه‌ای است. تنها تفاوت موجود میان پنل این نمایشگر و مدل آیمک ۵K، حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت در مقایسه با روشنایی ۵۰۰ نیتی آن است. با این حال، احتمالاً شما نمی‌توانید متوجه این تفاوت ناچیز شوید.

کیفیت بصری این نمایشگر حرف زیادی برای گفتن نمی‌گذارد غیر از این که ۱۵۹۹ دلار هنوز هم پول زیادی است. در واقع شما با پرداخت این پول، نمایشگری را تهیه می‌کنید که از فناوری‌های روز بهره نمی‌برد. در مقایسه با فناوری به کار رفته در سایر نمایشگرهای موجود در مک، آیفون و آیپدها، استودیو دیسپلی کاملاً عقب می‌ماند. شاید باور کردنش سخت باشد اما در حال حاضر تلویزیون‌هایی با قیمت ۳۷۹ دلار در سطح بازار وجود دارند که از فناوری‌های جدیدتری استفاده می‌کنند.

بررسی اپل استودیو دیسپلی

برای مثال، اجازه دهید از بک‌لایت شروع کنیم. در مجموع، بهترین نمایشگرهای مدرن با غیرفعال کردن کامل نورپردازی، مشکی‌های بسیار عمیق و واقعی‌ای را به نمایش می‌گذارند. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد که خود اپل هم از روش‌های متفاوتی برای تولید مشکی واقعی در دستگاه‌هایش کمک می‌گیرد. نمایشگرهای OLED در آیفون‌ها، کم‌نوری محلی پیشرفته در پرو دیسپلی XDR و نور پس‌زمینه در فناوری مینی LED که درون مک بوک پرو و آیپد پروها استفاده می‌شود، نمونه‌ای از این روش‌ها هستند.

استودیو دیسپلی به هیچ یک از این فناوری‌ها مجهز نیست. در این محصول از همان بک‌لایت‌های LED قدیمی برای نورپردازی تمام قسمت‌های پنل استفاده شده است. در نتیجه، مشکی‌ترین مشکی‌ها هم فراتر از خاکستری نیستند. در استفاده عادی، چنین چیزی مشکل‌آفرین نخواهد شد و به اندازه کافی هم مناسب به نظر می‌رسد.

کاربران در جریان هستند که نمایشگرهای LCD برای مدت‌ها به همین شکل، ما را راضی کرده‌اند اما اگر شما مشغول تماشای یک فیلم در یک اتاق تاریک شوید، متوجه قسمت‌های خاکستری خواهید شد؛ قسمت‌هایی که باید مشکی دیده می‌شدند! این همان‌جایی است که مشکل چشم ها را به سمت تلویزیون‌های ۳۷۹ دلاری بازار با فناوری کم‌نوری محلی جهت نمایش مشکی‌های واقعی، برمی‌گرداند.

استودیو دیسپلی از فناوری HDR هم پشتیبانی نمی‌کند. یک نمایشگر تماماً SDR مقابل شماست. آیفون‌ها، آیپدها و مک‌های بالارده اپل، همه از HDR پشتیبانی می‌کنند اما محصولی که اساساً یک نمایشگر است، از این قابلیت بصری بسیار مهم، پشتیبانی نمی‌کند که محل بحث بسیاری را باقی می‌گذارد. حتی در زمینه نرم‌افزار هم خبری از HDR نیست و استودیو دیسپلی ۶۰۰ نیتی می‌ماند و یک دنیا ناامیدی. همان‌طور که می‌دانید، HDR نیازمند کم‌نوری محلی است که همین حالا درباره فقدان آن در این نمایشگر توضیح دادیم.

بررسی اپل استودیو دیسپلی

نرخ تازه‌سازی؟ یک ناامیدی دیگر. آیفون ۱۳ پرو، آیپد پرو و مک بوک پرو از نرخ تازه‌سازی بالایی بهره می‌گیرند اما اپل در استودیو دیسپلی پایین‌ترین نرخ تازه‌سازی را در محصولات مدرن در نظر گرفته است: ۶۰ هرتز. این محصولات همچنین از فناوری پرو موشن (ProMotion) برای ارائه نرخ تازه‌سازی متغیر استفاده می‌کنند. این مانیتور ۱۶۰۰ دلاری، فاقد تمام این‌هاست. شاید اگر بگوییم بسیاری از نمایشگرهای شخص ثالث بازار از HDR حتی روی مک او اس پشتیبانی می‌کنند، بیشتر و بیشتر ناامید شوید.

استودیو دیسپلی فقط و فقط با هدف مهیا کردن رزولوشن ۵K تولید شده است و بس. بسیاری از کاربران به این موضوع اهمیت می‌دهند اما از آن بیشتر، فناوری‌هایی مورد اهمیت هستند که تجربه کاربری را بهبود می‌دهند. اگر ۵K تنها نگرانی شما در خرید نمایشگر نباشد، محصولات OLED با نرخ تازه‌سازی بالا و همچنین رزولوشن قابل قبول زیادی در بازار در دسترس هستند.

صدا، دوربین و پردازنده

ظاهراً اپل به بلندگو، میکروفون و وب‌کم به کار رفته در استودیو دیسپلی هم بسیار افتخار می‌کند. برای قدرت بخشیدن به این مانیتور، از یک پردازنده A13 بایونیک استفاده شده است که پیش از این، در آیفون ۱۱ شاهدش بودیم. این پردازنده وظیفه کنترل خروجی صدا و همچنین تصویربرداری با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی f/2.4 را بر عهده دارد. این دوربین در حالت تئوری، کیفیت مشابهی با لنز سلفی آیفون و آیپد دارد.

۳ عدد میکروفون و ۶ عدد بلندگو، موارد دیگری هستند که اپل می‌تواند با آن‌ها، قیمت ۱۶۰۰ دلاری نمایشگر خود را توجیه کند. ۴ عدد ووفر و ۲ عدد توییتر در این سیستم صوتی به کار رفته است تا حداقل تجربه بصری قابل قبول باشد و از Spatial Audio هم پشتیبانی کند. اجازه دهید با نقاط قوت این سیستم‌ها شروع کنیم. میکروفون دقیق است و خروجی صدا نیز منطقی تلقی می‌شود.

بررسی اپل استودیو دیسپلی

شما می‌توانید با استفاده از ۳ میکروفون موجود روی بدنه نمایشگر، تمام صداهای ناخواسته را حذف کنید. در تماس‌های صوتی و تصویری، این شاید بهترین تجربه صوتی شما در یک محصول باشد. نه تنها صدا به خوبی پخش می‌شود، بلکه طرف مقابل هم صرفاً صدای شما را دریافت می‌کند. تنها دلیلی که شاید نیازمند لوازم جانبی جداگانه‌ای برای ضبط صدا شوید، تهیه پادکست و یا پخش موسیقی برای مخاطبان بسیار زیادی باشد.

بلندگوها حقیقتاً خروجی صدای بسیار بلند و واضحی دارند. اگر یک قطعه صوتی Atmos را پخش کنید، متوجه می‌شوید که Spatial Audio اپل بدون نیاز به یک سیستم صوتی همه‌طرفه، واقعاً کار می‌کند. بعد از پخش چنین صداهایی از این مانیتورها، احساس می‌کنید در یک محیط ۳ بعدی قرار گرفته‌اید. با اندکی اغراق، این نه تنها بهترین سیستم صوتی به کار رفته در یک مانیتور، بلکه بهترین سیستم صوتی پیش‌فرض یک دستگاه تا به امروز است.

حالا نقاط ضعف: وب‌کم، وب‌کم و باز هم وب‌کم. اپل پیش از این بارها و بارها ثابت کرده بود که به لطف تراشه‌های سری A در ساخت دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی تبحر بالایی دارد. متاسفانه این‌بار چنین چیزی صدق نمی‌کند و یکی از بدترین دوربین‌های تاریخ این شرکت را استودیو دیسپلی شاهد هستیم.

این وب‌کم در نور مناسب، کیفیت پایینی دارد و در نور پایین، به یک فاجعه واقعی تبدیل می‌شود. تصاویر این وب‌کم در هر حالتی، پر از نویز و معمولاً بدون جزئیات است. حین استفاده از فیس تایم، زوم، کوییک تایم (QuickTime) و هر اپلیکیشن دیگری که از دوربین جلوی نمایشگر استفاده می‌کند، استودیو دیسپلی برای بار چندم شما را ناامید خواهد کرد. روشن کردن حالت پرتره هم بهبود را حاصل نمی‌کند.

اپل طی یک بیانیه به منبع همین بررسی، ادعا کرده که مشکلی نرم‌افزاری در خصوص استودیو دیسپلی وجود دارد و سعی می‌کند کیفیت دوربین را در آینده افزایش دهد. در حال حاضر، دوربین استودیو دیسپلی، قابل قبول نیست.

استودیو دیسپلی همراه با یک کابل تاندربولت ۴ به بازار عرضه می‌شود. این کابل قادر به انتقال ۹۶ وات انرژی به یک لپ تاپ است؛ نرخی که یک مک بوک پرو ۱۶ اینچی را شارژ می‌کند. افزون بر این، ۳ عدد درگاه USB-C نیز روی استودیو دیسپلی وجود دارند. چنین درگاه‌هایی، دسترس‌پذیری این نمایشگر را افزایش می‌دهند.

جمع‌بندی

بسیار نادر است که یکی از محصولات اپل به یک فاجعه ختم شود اما چه قبول کنید یا خیر، استودیو دیسپلی اپل در حل حاضر در چنین شرایط بدی قرار دارد. اگر وب‌کم استودیو دیسپلی در آینده به واسطه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، همان سطح کیفی آیفون یا آیپد را به نمایش بگذارد، قسمتی از این ماجرا تغییر می‌کند.

اما مشکل اصلی عدم پشتیبانی از HDR، نرخ تازه‌سازی پویا، نرخ تازه‌سازی بالا، کم‌نوری محلی و … است. به این ترتیب شما با خرید این مانیتور، یک نمایشگر ۵K با کم‌ترین قابلیت و یک وب‌کم ضعیف را مقابل خود خواهید دید. از طرفی سیستم صوتی و پشتیبانی از درگاه‌های متعدد، از معدود ویژگی‌های مثبت این نمایشگر هستند. اگر رزولوشن ۵K شما را فریب نمی‌دهد، این نمایشگر یکی از بدترین گزینه‌های بازار است.


نکات مثبت:

  • تنها نمایشگر ۵K باکیفیت بازار
  • میکروفن سه‌گانه کارآمد
  • بلندگوی شش‌گانه پرقدرت

نکات منفی:

  • وب‌کم عملکرد افتضاحی دارد.
  • فقدان HDR، کم‌نوری محلی، نرخ تازه‌سازی بالا و متغیر
  • قیمت بالا در مقابل فناوری قدیمی؛ ۴۰۰ دلار استند!

۶/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.