اپل احتمالاً در M2 هم به استفاده از قطعات سامسونگ ادامه می دهد - تکفارس 
اپل احتمالاً در M2 هم به استفاده از قطعات سامسونگ ادامه می دهد - تکفارس 
اپل احتمالاً در M2 هم به استفاده از قطعات سامسونگ ادامه می دهد - تکفارس 

اپل احتمالاً در M2 هم به استفاده از قطعات سامسونگ ادامه می دهد

مهدی ملکی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 17:15
اپل M2

اپل به سختی در حال کار روی تراشه‌های M2 است و به نظر می‌رسد سامسونگ نقش کلیدی خود در تولید این تراشه‌ها را ادامه خواهد داد.

رابطه اپل و سامسونگ با در نظر گرفتن این که هر دو به عنوان پرفروش‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند، یکی از پیچیده‌ترین رابطه‌های دنیای تکنولوژی است. برخلاف اختلافات حقوقی که گاهی به دادگاه هم کشیده می‌شود، این دو غول شرق و غرب با یکدیگر همکاری می‌کنند. طبق جدیدترین گزارش‌ها به نظر می‌رسد سامسونگ فراهم کننده FC-BGA تراشه مورد انتظار M2 این شرکت باشد.

برای کسانی که نمی‌دانند، FC-BGA زیرلایه‌ای است که تراشه را به بستر اصلی اتصال داده و اجازه می‌دهد تراکم سیگنال و عملکرد مخصوصاً در فرم نیمه هادی‌های کوچک‌تر ممکن شود. در نتیجه، FC-BGA به ویژه در تراشه‌هایی با کارایی بالا، یک قطعه حیاتی است. اپل پیش‌تر برای تامین FC-BGAهای مورد نیاز خود برای تراشه M1 از سامسونگ کمک گرفته بود و حالا طبق گزارش ET News به نظر می‌رسد این غول کره‌ای بار دیگر برای تامین همین قطعه ولی این بار در M2 دست به کار خواهد شد.

اپل با مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت پردازنده‌های M1 رو به پیشرفت خود، گرد و خاک زیادی در دنیای کامپیوتر به پا کرد. می‌توان گفت این پردازنده تقریباً نسخه رومیزی تراشه‌هایی است که پیش از این سال‌ها در آیفون‌ها و آیپدها به کار می‌رفتند. M1 عملکرد بسیار مطلوبی را در سطح پایین‌تری از مصرف انرژی ارائه می‌کند تا به این ترتیب، معایب پردازنده‌های x86 رایج از جمله پردازنده‌های اینتل و AMD بیشتر نمایان شوند.

با در نظر گرفتن جهش بزرگی که M1 در این بازار ایجاد کرد، بسیاری از کاربران انتظار دارند M2 باری دیگر چنین چیزی را محقق کند و شاهد به‌روزرسانی قابل ملاحظه‌ای باشیم. البته به هر حال هر زمانی که این اتفاق رخ دهد و نسل بعدی پردازنده‌های M از راه برسند، منطقی نیست که تصور کنیم دوباره شکافی که گذر از اینتل به M1 ایجاد کرد را شاهد خواهیم بود.

طبق برخی از دیگر شایعات، اپل می‌تواند تغییرات کمتری را در دستور کار قرار دهد. در نتیجه ما بار دیگر شاهد طراحی M1 با نود کوچک‌تری باشیم. شاید مک بوک ایرهای جدید مبتنی بر نود ۴ نانومتری TSMC عرضه شوند و به این ترتیب، اپل برای اولین بار از نود ۵ نانومتری، به این سمت حرکت کند. در این صورت، اپل می‌تواند کارایی و بهره‌وری انرژی را دوباره در پردازنده‌های نسل جدید خود، ارتقا دهد.

با تمام این اوصاف، رقبای اپل هم بی‌کار نخواهند نشست. اینتل سرانجام در حال عرضه تراشه‌های نسل بعدی خود است و در آن سو، محصولات AMD به بهترین کیفیت تاریخ‌شان رسیده‌اند. این در حالی است که ما حرفی از رقبای اپل در زمینه آرم مانند کوالکام نزده‌ایم؛ رقیبی که قصد دارد با معرفی تراشه‌های Nuvia خود در سال ۲۰۲۳، به جنگ اپل برود.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید