چرا کوالکام توان رقابت با تراشه M1 اپل را ندارد؟ - تکفارس 
چرا کوالکام توان رقابت با تراشه M1 اپل را ندارد؟ - تکفارس 

چرا کوالکام توان رقابت با تراشه M1 اپل را ندارد؟

مهدی حلوائی
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - 18:40
چرا کوالکام توانایی رقابت با تراشه M1 اپل را ندارد

کوالکام در دومین روز از رویداد تک سامیت ۲۰۲۱ خود از چند تراشه‌ی مخصوص لپ تاپ و دیگر رایانه‌های قابل حمل رونمایی کرد. اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ جدیدترین پردازنده‌ی پرچمدار این شرکت بوده و اسنپدراگون ۷c پلاس نسل ۳ نیز برای لپ تاپ‌های اقتصادی و میان‌رده طراحی شده است. قرار است که دستگاه‌ی مجهز به این دو پردازنده از اواسط سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند.

شرکت‌های مختلف قبلاً نیز از تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸cx در محصولاتی مانند گلکسی بوک گو و سرفیس پرو ایکس استفاده کرده‌اند و سری اسنپدراگون ۷c نیز در بین دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم او اس، مانند لنوو دوئت ۵ و اچ‌پی X2 11، از محبوبیت مناسبی برخوردارند.

کوالکام وعده داده است که تراشه‌‌های نسل جدید این شرکت در بخش عملکرد، اتصالات و هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی خواهند داشت. در ظاهر، این تراشه‌ها بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند اما اگر آن‌ها را با پردازنده‌های شرکت‌های رقیب مقایسه کنیم، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

مطالب مرتبط:

تراشه‌های اسنپدراگون تا چه اندازه قدرتمند هستند؟

تراشه اسنپدراگون 8cx

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ پیشرفت مناسبی را در مقایسه با نسخه‌ی پیشین خود داشته و عملکرد و کارآیی آن نسبت به گذشته بهبود یافته است. کوالکام به‌طور مشخص اعلام کرده که هسته‌های کریوی این تراشه در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای ۴۰ درصد و در بخش چندهسته‌ای نیز ۸۵ درصد ارتقا پیدا کرده‌اند.

همچنین عملکرد تراشه‌ی گرافیکی آدرنوی این پردازنده نسبت به تراشه‌ی قبلی کوالکام ۶۰ درصد بهبود یافته است. تراشه‌ی اسنپدراگون ۷c نسل ۳ نیز در بخش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۳۰ و ۶۰ درصد پیشرفت داشته و تراشه‌ی گرافیکی آن نیز با پیشرفت ۷۰ درصدی مواجه بوده است.

به‌گفته‌ی کوالکام، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ بر اساس فرآیند تولید ۵ نانومتری طراحی شده و از هسته‌ی ARM Cortex X1 و تراشه‌ی گرافیکی کریو ۶۸۰ بهره می‌برد. استفاده از این فرآیند تولید به معنای افزایش قدرت تراشه‌ی جدید کوالکام است اما این تراشه دقیقاً به چه اندازه قدرت دارد؟

نتیجه بنچمارک تراشه اسنپدراگون 8cx

تراشه‌ی نسل قبلی اسنپدراگون ۸cx نسل ۲ از نظر عملکرد پا به پای تراشه‌ی کم‌مصرف و ۱۵ واتی اینتل i5 حرکت می‌کرد. این موضوع با توجه به مصرف کمتر تراشه‌ی کوالکام (۷ وات) کار تحسین‌برانگیز این شرکت را نشان می‌داد.

از این رو انتظار می‌رود که تراشه‌ی جدید کوالکام نیز همانند نسخه‌ی قبلی عملکرد درخشانی را ارائه بدهد. خوشبختانه نتایج بنچمارک گیک بنچ ۵ این تراشه مدتی پیش به بیرون درز پیدا کرد و جزئیات مناسبی از عملکرد آن را در دسترس ما قرار داد.

بر اساس این بنچمارک، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای نمره‌ی ۱۰۰۰ را دریافت کرده و نمره‌ی چندهسته‌ای آن نیز حدود ۵۰۰۰ است. این اعداد با گفته‌های کوالکام همخوانی داشته و پیشرفت ۴۰ درصدی در بخش تک‌هسته‌ای و ۸۵ درصدی در بخش چندهسته‌ای تراشه‌ی جدید این شرکت را تایید می‌کنند.

با توجه به عملکرد گوشی‌هایی مانند گوگل پیکسل ۶ پرو در گیک بنچ ۵، نمره‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ دقیقاً با آن‌چه از هسته‌ی Cortex X1 انتظار می‌رود، همخوانی دارد.

عملکرد اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟

اینتل

نمره‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه‌ی ۱۵ واتی اینتل i5-1130G7 در گیک بنچ حدود ۱۲۰۰ بوده و نمره‌ی چندهسته‌ای آن نیز تقریباً ۴۰۰۰ است. تراشه‌ی جدید کوالکام از این نظر عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ی اینتل داشته و مصرف آن نیز به‌طور قابل توجهی کمتر است. با این وجود، احتمالاً برتری شرکت کوالکام چندان پایدار نخواهد بود چرا که اینتل به‌زودی تراشه‌های جدید سری آلدر لیک خود را معرفی خواهد کرد.

این اولین باری است که تراشه‌هایی با معماری x86 از فناوری هسته‌های هیبریدی استفاده می‌کنند و در واقع اینتل امیدوار است تا بتواند از معماری موفق ARM الگوبرداری کند.

استفاده از هسته‌های کم‌مصرف احتمالاً عملکرد تراشه‌ی اینتل در هر وات را نسبت به قبل ارتقا خواهد دهد. اطلاعات افشاشده‌ی قبلی به عرضه‌ی یک تراشه‌‌ی موبایلی ۵ واتی از سوی اینتل در سال جاری اشاره داشته‌اند. گفته می‌شود که این تراشه‌ از یک‌ هسته‌ی قدرتمند و پرمصرف و چهار هسته‌ی کم‌مصرف تشکیل شده و با هدف استفاده در تبلت‌های رده‌بالا طراحی شده‌ است.

تراشه‌ی دیگر اینتل نیز U9 نام داشته که از ترکیب دو هسته‌ی قدرتمند و چهار یا هشت‌ هسته‌ی کم‌مصرف بهره برده و توان طراحی حرارتی آن ۹ وات است. تراشه‌های سری آلدر لیک نیز بر اساس معماری Golden Cove طراحی شده‌اند و IPC آن‌ها نسبت به تراشه‌های قبلی ۱۹ درصد بهبود یافته است.

این عدد بسته به اپلیکیشن اجراشده متفاوت خواهد بود اما به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های آلدر لیک اینتل از این نظر از اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین لپ تاپ‌های مجهز به تراشه‌های جدید اینتل و کوالکام تا اوایل سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه نخواهند شد و این یعنی کوالکام نتوانسته است از معرفی زودتر تراشه‌ی خود بهره‌ای ببرد.

مقایسه اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ با اپل M1

مک بوک ایر 2020

مقایسه تراشه‌های جدید با تراشه‌های شرکت اینتل بسیار مهم است چرا که بیشتر لپ تاپ‌های ویندوزی از پردازنده‌های این شرکت استفاده می‌کنند. با این وجود، اینتل تنها رقیب کوالکام در بازار تراشه‌های مخصوص لپ تاپ و رایانه‌های شخصی نبوده و اپل نیز با تراشه‌های سری M1 یکی از رقبای جدی این شرکت محسوب می‌شود. در واقع به‌نظر می‌رسد که کوالکام در این بخش از بازار، شانس چندانی برای رقابت با اپل ندارد.

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، نمره‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸CX نسل ۳ در بنچمارک گیک بنچ ۱۰۰۰ بوده و این در حالی است که تراشه‌ی M1 اپل در این بخش نمره‌ی خیره‌کننده‌ی ۱۷۰۰ را به‌دست آورده است. این عملکرد درخشان تراشه‌ی M1 در بخش چندهسته‌ای نیز با دریافت نمره‌ی ۷۷۰۰ تکرار شده است.

در واقع بنچمارک‌ها نشان داده‌اند که عملکرد تک‌هسته‌ای M1 روی ماشین‌های مجازی ویندوزی نیز بهتر از اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ بوده و عملکرد چندهسته‌ای آن به تراشه‌ی پرچمدار کوالکام بسیار نزدیک است. این در حالی است که ماشین‌های مجازی برای اجرای یک سیستم‌عامل مجزا، فشار قابل توجهی را به پردازنده وارد می‌کنند.

توجه داشته باشید که تراشه‌ی M1 اپل حدود ۱ سال پیش در دسترس قرار گرفته و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ به‌تازگی معرفی شده است. فاصله‌ی تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس اپل با پرچمدار جدید کوالکام حتی از این هم بیشتر بوده است و این تراشه‌ها حتی در بخش گرافیکی نیز برخی از تراشه‌های انویدیا و ای ام دی را به چالش کشیده‌اند. از این رو بعید است که کوالکام فعلاً بتواند در بازار تراشه‌های مخصوص رایانه‌ها با اپل رقابت کند.

قیمت: دومین پاشنه آشیل کوالکام

لپ تاپ مجهز به تراشه اسنپدراگون 8cx

بد نیست که برای دقایقی اعداد و ارقام را کنار بگذاریم و در مورد دومین مشکل اصلی کوالکام یعنی قیمت دستگاه‌های مجهز به تراشه‌‌های این شرکت صحبت کنیم. در حال حاضر قیمت نسخه‌ی پایه‌ی مک بوک ایر ۲۰۲۰ با پردازنده‌ی M1 و ۸ گیگابایت رم ۱۰۰۰ دلار است.

در طرف دیگر، گلکسی بوک گو که ارزان‌ترین دستگاه مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۲ است، با قیمت ۷۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد. با این وجود، این محصول تنها از ۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند که برای یک دستگاه ویندوزی مدرن میزان کمی به حساب می‌آید.

تبلت سرفیس پرو ایکس نیز از نسخه‌ی سفارشی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۲ بهره برده و قیمت آن بالای ۱۰۰۰ دلار است. همچنین لپ تاپ ایسر اسپین ۷، که یکی دیگر از دستگاه‌های دارای تراشه‌ی نسل قبلی کوالکام است، نیز ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد.

نکته‌ی دیگری که لپ تاپ‌ها و تبلت‌های ویندوزی مجهز به تراشه‌‌های اسنپدراگون از آن رنج می‌برند، پشتیبانی محدود آن‌ها از اتصالاتی مانند درگاه تاندربولت است. هر چند که کوالکام در تراشه‌های خود از فناوری‌های ۵G و وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند اما بسیاری از محصولات دیگر در ازای هزینه‌ای کمتر، درگاه‌های بیشتر و ترکیب رم و حافظه‌ی داخلی بالاتری را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

به‌طور کلی کوالکام می‌تواند با رفع مشکات ذکرشده زمینه رقابت مناسبی را برای تراشه‌های شرکت‌های اپل و اینتل ایجاد کند اما این شرکت در گذشته دست به ایجاد تغییرات مورد نیاز در تراشه‌های خود نزده و بعید است که در آینده نیز چنین کاری انجام بدهد. در حال حاضر تنها مزیت دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های این شرکت، عمر باتری بالاتر و پشتیبانی از فناوری mmWave 5G بوده که برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد.

معماری ARM در سال ۲۰۲۲ در دستگاه‌های ویندوزی موفق نخواهد بود

تراشه اسنپدراگون 8cx کوالکام

سری تراشه‌های اسنپدراگون ۸cx ابتدا در سال ۲۰۱۹ در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت. دستگاه‌های ویندوزی متکی به معماری ARM نیز چند سال قبل از آن به بازار عرضه شده بودند و اولین نمونه از این دستگاه‌ها از تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده می‌کردند.

در حالی که بسیاری از افراد منتظر بودند تا مایکروسافت و کوالکام هر چه زودتر پیشرفت مناسبی را در این دستگاه‌ها ایجاد کنند، این اتفاق سرانجام امسال رخ داد. مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ قابلیت شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را به ویندوز ۱۱ اضافه کرد تا دستگاه‌های متکی بر معماری ARM به‌طور کامل با نرم‌افزارهای قدیمی و غیربومی هماهنگ شوند.

استفاده‌ی اپل از معماری غیر x86 نیز به‌طور غیرمستقیم کمک شایانی به دستگاه‌های ویندوزی کرد چرا که حالا بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث در تلاش هستند تا نسخه‌ی ARM اپلیکیشن‌های خود را تا زمان عرضه‌ی تراشه‌ی M1 منتشر کنند. در واقع دستگاه‌های ویندوزی‌ای که بر اساس معماری ARM طراحی شده‌اند، به لیست کاملی از اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی دارند و تقریباً جای خالی هیچ نرم‌افزاری روی آن‌ها حس نمی‌شود.

با این وجود، این موضوع تنها در مورد بخش نرم‌افزاری این دستگاه‌ها صدق می‌کند. در حال حاضر مایکروسافت قصد دارد تا با کوالکام قراداد همکاری جدیدی را به امضا برساند و در صورتی که چنین اتفاقی صورت بگیرد، اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ تنها تراشه‌ی رده‌بالای مبتنی بر معماری ARM خواهد بود که در لپ تاپ‌های ویندوزی قابل استفاده است.

گفته می‌شود که این قرارداد در پایان سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و در این صورت سرانجام فضای کافی برای رقابت و ایجاد پیشرفت در دستگاه‌های ویندوزی ARM در سال ۲۰۲۳ به وجود خواهد آمد.

انتظار می‌رود که کوالکام نیز در سال ۲۰۲۳ از برنامه‌ی خود برای رقابت با تراشه‌های شرکت اپل پرده‌برداری کند. این شرکت اوایل سال جاری شرکت نوویا، که شامل گروهی از طراحان و مهندسین سابق اپل و گوگل می‌شوند را به زیرمجموعه‌های خود اضافه کرد.

کوالکام در این خصوص اعلام کرد که با همکاری نوویا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ از معماری اختصاصی جدیدی رونمایی خواهد کرد. زمان اعلام‌شده از سوی کوالکام با زمان برگزاری رویداد بعدی تک سامیت همخوانی داشته و از این رو احتمالاً در اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد پاسخ این شرکت به اپل خواهیم بود.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که حتی با گسترش استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳، ۲۰۲۲ احتمالاً سال دستگاه‌های ویندوزی متکی بر معماری ARM نخواهد بود، مگر این‌که شرکت‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها دست به کار بزرگی زده و محصولی متفاوت را به بازار عرضه کنند. با این وجود، رقابت اپل و اینتل احتمالاً باعث خواهد شد تا کوالکام در سال آینده محصول قدرتمندتری را در دسترس شرکت‌های سازنده‌ی لپ تاپ و تبلت‌های ویندوزی قرار بدهد.


نظر شما در مورد تراشه‌های شرکت کوالکام چیست؟ به‌نظر شما این شرکت می‌تواند در سال آینده زمینه رقابت جدی‌تری را با اپل ایجاد کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.