گزارش: تعداد کاربرانی که قابلیت ضد ردیابی اپل را غیرفعال کرده اند افزایش یافته است - تکفارس 
گزارش: تعداد کاربرانی که قابلیت ضد ردیابی اپل را غیرفعال کرده اند افزایش یافته است - تکفارس 
گزارش: تعداد کاربرانی که قابلیت ضد ردیابی اپل را غیرفعال کرده اند افزایش یافته است - تکفارس 

گزارش: تعداد کاربرانی که قابلیت ضد ردیابی اپل را غیرفعال کرده اند افزایش یافته است

افشین نوری
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - 07:41
آیفون 11

اپل سال گذشته قابلیت جدیدی به نام App Tracking Transparency در آپدیت آی او اس ۱۴.۵ برای جلوگیری از ردیابی کاربران توسط اپلیکیشن‌ها ارائه کرد. این قابلیت به‌طور پیش‌فرض فعال است و اگر اپلیکیشنی بخواهد سما را ردیابی کند باید ابتدا از شما اجازه بگیرد.

این قابلیت مسلما به‌ضرر شرکت‌های تبلیغاتی است و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا با ردیابی کاربران سلیقه و ذائقه آنان را شناسایی کرده و تبلیغات مناسب را برای آن‌ها بفرستند. این قابللیت حتی به ضرر شرکتی مثل فیس بوک شده چون بخش بزرگی از درآمدهای این شرکت از راه نمایش تبلیغات بود و آمار جدید نشان می‌دهند که درآمدهای این شرکت بعد از معرفی قابلیت App Tracking Transparency حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. به همین‌خاطر فیس بوک یکی از منتقدان جدی این قابلیت است.

با وجود همه این‌ها، مطالعه جدیدی در آمریکا نشان می‌دهد که تعداد کاربرانی که اجازه ردیابی تبلیغاتی به اپلیکیشن‌ها را می‌دهند روزبه‌روز در حال افزایش است. طبق این گزارش، تعداد این کاربران در ماه می ۲۰۲۱ فقط ۱۶ درصد بود اما الان ۲۵ درصد شده است‌. یعنی در عرض یک‌سال ۹ درصد به تعداد این کاربران افزوده شده که رقم قابل‌توجهی است.

دو دلیل برای این تغییر قابل‌ذکر است. دلیل اول اینکه کاربران می‌دانند که آن‌ها در هر صورت در معرض تبلیغات قرار خواهند گرفت پس چه بهتر که این کار به‌صورت هدفمند انجام بگیرد. و دلیل دوم اینکه اپل به اپلیکیشن‌ها اجازه داده تا هدف خود از ردیابی را به کاربران توضیح بدهند و آن‌ها را راضی به این کار بکند.

بنابراین اگر این روند ادامه بیابد اثرات منفی قابلیت App Tracking Transparency روی شرکت‌های تبلیغاتی بتدریج کاهش خواهد یافت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتایج آن در آینده چه خواهد شد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید