مقایسه پلی استیشن پلاس، ایکس باکس گیم پس و سوییچ آنلاین
مقایسه پلی استیشن پلاس، ایکس باکس گیم پس و سوییچ آنلاین
مقایسه پلی استیشن پلاس، ایکس باکس گیم پس و سوییچ آنلاین

مقایسه پلی استیشن پلاس، ایکس باکس گیم پس و سوییچ آنلاین

مهدی ملکی
۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - 12:10
مقایسه ایکس باکس گیم پس با پلی استیشن پلاس و نینتندو سوییچ آنلاین

پلی استیشن چند روز پیش به صورت رسمی از سیستم جدید سرویس پلی استیشن پلاس خود رونمایی کرد. در شکل جدید این سرویس، پلی استیشن نو (Now) نیز در کنار پلی استیشن پلاس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و حالا فرصت بهتری برای مقایسه این سرویس با ایکس باکس گیم پس و همچنین نینتندو سوییچ آنلاین فراهم شده است.

با این وجود، همه سرویس‌های اشتراکی بازی‌های ویدیویی یکسان نیستند. اگر صاحب یکی از کنسول‌های بازی‌های ویدیویی هستید یا قصد دارید به زودی یکی از آن‌ها را تهیه کنید، این مقاله به شما نشان می‌دهد که تفاوت‌های موجود میان ۳ سرویس اصلی دنیای بازی‌های ویدیویی چیست و آن‌ها چه مزایا و معایبی در مقابل قیمتشان دارند.

پلی استیشن پلاس

سرویس کنونی پلی استیشن پلاس متشکل از دو سرویس سابق سونی برای کاربران پلتفرم‌های پلی استیشن است. پیش‌تر سونی سرویس نو را غالباً برای استریم و دانلود برخی از آثار نسل‌های گذشته و نسل کنونی ارائه می‌داد. افزون بر آن، سرویس محبوب‌تر پلی استیشن پلاس در دسترس کاربران قرار می‌گرفت که می‌توانستند به واسطه آن، از بخش چند نفره آنلاین بازی‌ها، تعدادی بازی رایگان ماهانه و برخی مزایای دیگر استفاده کنند.

با وجود این که دو سرویس مذکور در مهیا ساختن برخی از بهترین بازی‌های بازار و همچنین استریم عناوین پلی استیشن روی رایانه‌های شخصی عملکرد قابل قبولی داشتند اما کاربران گیم پس این‌طور فکر نمی‌کردند و ظاهراً هنوز هم این‌طور فکر نمی‌کنند. به گفته بسیاری از کاربران سرویس رقیب،‌ عرضه هم‌زمان بازی‌های انحصاری و برخی از بازی‌های دیگر در روز عرضه روی ایکس باکس گیم پس، مزیتی است که در پلتفرم‌های پلی استیشن و سرویس‌های آن به چشم نمی‌خورد.

سونی به دنبال این انتقادات دو سرویس خود را تحت نام پلی استیشن پلاس ادغام کرد تا بزرگ‌ترین کتابخانه سرویس اشتراکی تاریخ خود را در اختیار کاربرانش قرار دهد. پلی استیشن پلاس جدید اکنون طی ۳ پلن در دسترس قرار دارد:

  • پلی استیشن پلاس اسنشال (Essential): این سرویس با قیمت ماهانه ۹.۹۹ دلار و قیمت سالانه اقتصادی‌تری ۵۹.۹۹ دلار در دسترس قرار می‌گیرد و اساساً همان کاری را انجام می‌دهد که پیش از این هم در سرویس پلی استیشن پلاس شاهد آن بودیم. کاربران با تهیه این سرویس می‌توانند به بخش چند نفره آنلاین بازی‌ها، ذخیره‌سازی ابری فایل‌های سیو (Save) و همچنین دو عنوان رایگان ماهانه دست پیدا کنند.
  • پلی استیشن پلاس اکسترا (Extra): این سرویس اولین تلاش رسمی سونی در برنامه‌های راهبردی جدید خود برای رقابت با ایکس باکس گیم پس است. سرویس مورد بحث با اشتراک ماهانه ۱۴.۹۹ دلار و اشتراک سالانه اقتصادی‌تر ۹۹.۹۹ دلار مهمان کنسول‌های پلی استیشن خواهد بود. این سرویس علاوه بر تمام مزایای اشتراک اسنشال، اجازه می‌دهد از کتابخانه آثار گزیده پلی استیشن ۴ و ۵ هم استفاده کنید که به ادعای سونی اتفاقاً لذت‌بخش‌ترین بازی‌های آن‌ها نیز تلقی می‌شوند. با این حال برخلاف گیم پس، اگر قصد استریم این عناوین روی رایانه‌های شخصی یا تجربه بازی‌های نسل قبل پلی استیشن را داشته باشید، این پلن برای شما مناسب نیست و باید به سراغ گزینه بعدی بروید.
  • پلی استیشن پرمیوم (Premium): اشتراک پرمیوم شامل همه مزایای دو اشتراک قبلی می‌شود و در کنار آن‌ها، اجازه می‌دهد بازی‌های پلی استیشن ۳ را استریم کرده و بازی‌های پلی استیشن، پلی استیشن ۲ و پی‌اس‌پی (PSP) را علاوه بر استریم، مستقیماً دانلود کنید. این اشتراک با قیمت ماهانه ۱۷.۹۹ دلار و همچنین مانند دو مورد پیش، با قیمت اقتصادی‌تر سالانه ۱۱۹ دلار در دسترس قرار می‌گیرد. اگر از طرفداران بازی‌های نوستالژی و رترو هستید یا قصد دارید روی رایانه شخصی خود مشغول استریم عناوین انحصاری پلی استیشن شوید، این پلن بهترین گزینه است.

اما فراتر از همه این موارد، هنوز هم هیچ یک از اشتراک‌های بالا به شما اجازه نمی‌دهند که بازی‌های فرست پارتی یا همان عناوین انحصاری پلی استیشن را در روز عرضه تجربه کنید. مدیر عامل اجرایی کنونی این برند در مصاحبه روزهای اخیر، اشاره کرد که با وجود اطلاع داشتن از این تقاضای کاربران، باور دارد که سیاست‌های فعلی پلی استیشن برای عرضه بازی‌های باکیفیت جوابگو است و خارج از این حالت، آن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

البته این به معنای آن نیست که عناوین انحصاری پلی استیشن مانند God of War Ragnarok هرگز روی این اشتراک‌ها عرضه نخواهند شد؛ در عوض شما باید مدت بیشتری بعد از عرضه برای تجربه آن‌ها از طریق اشتراک‌های پلی استیشن پلاس منتظر بمانید. این دقیقاً برخلاف روندی است که مایکروسافت برای عنوان جدید Fable یا ورودی‌های آینده Elder Scrolls در نظر دارد.

سوییچ آنلاین

نینتندو مانند همیشه تصمیم گرفته است به روش خودش عمل کند و می‌توان این قضیه را در سرویس اشتراکی این شرکت هم مشاهده کرد.

در حالی که ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس تلاش بیشتری دارند تا بازی‌های جدید را در دسترس مشترکین قرار دهند، نینتندو چندان به این اصل پایبند نیست.

بازی‌های جدید اشتراک سوییچ آنلاین بیشتر به رویدادهای محدود یا نسخه بتل رویال عناوین کلاسیک ختم می‌شود. از طرفی، این سرویس تمرکز عظیمی روی ارائه بازی‌های باکیفیت رترو دارد. شاید همین دلیل قیمت پایین دو اشتراک این شرکت در مقایسه با دو رقیبش باشد.

نینتندو سوییچ آنلاین: اشتراک پایه نینتندو علاوه بر تجربه بخش آنلاین چند نفره بازی‌های نینتندو، به شما اجازه می‌دهد که تنها با پرداخت سالانه ۱۹.۹۹ دلار به قسمتی از بازی‌های NES و SNES هم دست یابید. در همین اشتراک، هر ماه بازی‌های رتروی جدیدی در دسترس قرار می‌گیرند و تا زمانی که مشترک آن باشید، می‌توانید از آن‌ها بدون محدودیت استفاده کنید.

سوییچ آنلاین + اکسپنشن پک (Expansion Pack): اخیراً نینتندو یک پلن پرمیوم تحت نام سوییچ آنلاین + اکسپنشن پک را هم با قیمت سالانه ۴۹.۹۹ دلار معرفی کرده است. تحت این پلن در کنار مزایای پلن پایه، می‌توانید از تجربه کتابخانه رو به گسترش بازی‌های سگا جنسیس و نینتندو ۶۴، کورس‌های Mario Kart Deluxe و محتوای اضافه Happy Home Paradaise بازی Animal Crossing: New Horizons هم لذت ببرید.

از آن‌جایی که نینتندو شرکتی مبتنی بر خانواده است، شما می‌توانید از پلن‌های اشتراکی گران‌تر این برند هم برای دسترسی اعضای خانواده خود به مزایای مذکور استفاده کنید. نسخه خانواده اشتراک پایه سوییچ آنلاین با قیمت سالانه ۳۴.۹۹ دلار و نسخه خانواده اشتراک اکسپنشن پک سالانه ۷۹.۹۹ دلار قیمت دارد.

ایکس باکس گیم پس

ایکس باکس گیم پس به بزرگ‌ترین کتابخانه و همچنین ویژگی عرضه بازی‌های جدید در روز انتشار مجهز است. این سرویس قابلیت‌های جانبی نظیر بازی‌های ابری را هم ارائه می‌دهد که به لطف آن می‌توانید عناوین سازگار با این ویژگی را روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی (مشخصاً حتی قدیمی) اجرا کنید.

همچنین در کنار آن، می‌توانید به کتابخانه‌ای از بازی‌های نسل‌های گذشته دسترسی داشته باشید که البته هر کدام از این موارد، قیمت اشتراک مورد نظر را افزایش می‌دهند.

  • ایکس باکس گیم پس: اشتراک پایه یک ماه گیم پس با قیمت ماهانه ۹.۹۹ دلار و سالانه ۱۹۹ دلار برای تهیه موجود است. با تهیه این اشتراک، می‌توانید این سرویس را روی کنسول یا یک رایانه شخصی فعال کنید. با این حال اشتراک مذکور در هیچ کدام از پلتفرم‌های یاد شده از حالت آنلاین چند نفره پشتیبانی نمی‌کند اما حداقل نسخه رایانه‌های شخصی شامل EA Play، سرویس اشتراکی شرکت الکترونیک آرتز می‌شود. این سرویس جانبی دروازه‌ای برای ورود به دنیای بازی‌های این برند مانند Dragon Age، FIFA و … از طریق گیم پس است.
  • ایکس باکس گیم پس آلتیمیت (Ultimate): اشتراک گیم پس آلتیمیت با قیمت بیشتر ماهانه ۱۴.۹۹ دلار و سالانه ۱۷۹ دلار، ویژگی‌های بسیار بیشتری دارد. با استفاده از اشتراک آلتیمیت می‌توانید از گیم پس روی کنسول و رایانه شخصی و سرویس EA Play روی هر پلتفرمی استفاده کرده و به بخش چند نفره آنلاین بازی‌ها نیز دست پیدا کنید. هر دو اشتراک یاد شده، میزبان بازی‌های انحصاری مایکروسافت و بعضی عناوین دیگر در روز عرضه تا مدت نامحدودی (عناوین شخص ثالث بعضاً محدود) هستند.

مایکروسافت طی سالیان گذشته و مخصوصاً دو سال اخیر، شرکت‌ها و ناشرهای بزرگی را برای تقویت این سرویس خود تصاحب کرده است. بنابراین انتظار می‌رود عناوین مورد انتظار مانند Starfield از روز انتشار دقیقاً مانند سایر بازی‌های انحصاری آن مثل Halo، Forza، Gears و …،‌ روی این سرویس عرضه شود.


به نظر شما کدام یک از سرویس‌های بالا در جذب مخاطب و جلب رضایت آن موفق‌تر عمل می‌کند؟ شما کدام یک از آن‌ها را می‌پسندید و کدام ویژگی‌ها را مهم‌تر از بقیه تلقی می‌کنید؟ در بخش نظرات به ما بگویید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید