شارژ سریع تر در مقابل عمر باتری کم تر؛ آمار چه می‌گویند؟ - تکفارس 
شارژ سریع تر در مقابل عمر باتری کم تر؛ آمار چه می‌گویند؟ - تکفارس 
شارژ سریع تر در مقابل عمر باتری کم تر؛ آمار چه می‌گویند؟ - تکفارس 

شارژ سریع تر در مقابل عمر باتری کم تر؛ آمار چه می‌گویند؟

مهدی ملکی
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - 18:00
شارژ سریع

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که گوشی‌های مجهز به شارژ سریع‌تر، باتری‌های کوچک‌تری دارند؟ شرکت‌ها معمولاً خیلی کم در این مورد به‌خصوص از شارژ و باتری حرف می‌زنند، به همین دلیل ما وادار شدیم خودمان دست به کار شویم و آماری قابل ملاحظه در این‌خصوص ارائه دهیم.

بنابراین، بدون اتلاف وقت، سراغ سوال اصلی این مقاله و سپس پاسخ آن برویم. به ازای شارژ سریع‌تر، چه مقدار از ظرفیت باتری از دست می‌رود؟ براساس بررسی‌های صورت گرفته، می‌توان گفت حدود ۱۰ درصد.

در واقع یک گوشی بدون شارژ سریع با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، در صورت تجهیز به شارژ سریع، باید از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کند. البته که این مقدار برای گوشی‌ها و شرکت‌های مختلف، اندکی متفاوت است اما در مجموع، شارژ سریع‌تر به معنای ظرفیت باتری کمتر است.

مدلباترینرخ شارژمدلباترینرخ شارژدلتای باتری
شیائومی ردمی نوت ۹ Pro (India)۵,۱۶۰ mAh۶۷WXiaomi 11i HyperCharge 5G۴,۵۰۰ mAh۱۲۰W-۱۵%
Xiaomi 11i۵,۱۶۰ mAh۶۷WXiaomi 11i HyperCharge 5G۴,۵۰۰ mAh۱۲۰W-۱۵%
ویوو Y72 5G۵,۰۰۰ mAh۱۸WiQOO Z3۴,۴۰۰ mAh۵۵W-۱۴%
Realme 7 (Global)۵,۰۰۰ mAh۳۰WRealme Narzo 20 Pro۴,۵۰۰ mAh۶۵W-۱۱%
iQOO Z5۵,۰۰۰ mAh۴۴WiQOO Neo5 SE۴,۵۰۰ mAh۵۵W-۱۱%
شیائومی ویوو K50۵,۵۰۰ mAh۶۷WXiaomi Redmi K50 Pro۵,۰۰۰ mAh۱۲۰W-۱۰%
Xiaomi Mi 10 5G۴,۷۸۰ mAh۳۰WXiaomi Mi 10 Pro 5G۴,۵۰۰ mAh۵۰W-۶%
Xiaomi Pad 5۸,۷۲۰ mAh۳۳WXiaomi Pad 5 Pro۸,۶۰۰ mAh۶۷W-۱%
Xiaomi Redmi Note 9 Pro (India)۵,۰۲۰ mAh۱۸WPoco M2 Pro۵,۰۰۰ mAh۳۳W۰%
Redmi Note 9 Pro (India)۵,۰۲۰ mAh۱۸WRedmi Note 9 Pro۵,۰۲۰ mAh۳۰W۰%
Oppo F17 Pro۴,۰۰۰ mAh۱۸WOppo A93۴,۰۱۵ mAh۳۰W۰%
Oppo Reno4 F۴,۰۰۰ mAh۱۸WOppo F17 Pro۴,۰۱۵ mAh۳۰W۰%

اما این جدول و توضیح کوتاه ما در بالا، همه قضیه را روشن نمی‌کند. سایر بررسی‌ها نشان می‌دهند گوشی‌های مجهز به نرخ شارژ سریع پایین‌تر (مثلاً ۱۸ وات) بدون نیاز به فدا کردن ظرفیت باتری، اندکی جای پیشرفت و بهبود دارند.

برای مثال، مدل هند ردمی نوت ۹ پرو بدون در نظر گرفتن دوربین، تقریباً منطبق بر مشخصات مدل جهانی ردمی نوت پرو است. مدل هندی با نرخ ۱۸ وات و مدل جهانی با نرخ ۳۰ وات شارژ می‌شود. هر دو گوشی با وزن و ابعاد یکسان، از باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند.

پوکو M2 پرو شیائومی با باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی مشابه، با نرخ ۳۳ وات شارژ می‌شود که مقدار کمی از نوت ۹ پرو بیشتر است. اوپو F17 پرو و اوپو A93 هر دو مشخصات و همچنین ظرفیت باتری یکسانی دارند اما اولی با نرخ ۱۸ وات و دومی با نرخ ۳۳ وات شارژ می‌شود.

براساس این داده، ما گمان می‌کنیم نرخ شارژ ۲۵ الی ۳۳ وات، محدوده‌ای است که برای دست‌یابی به آن، نیازی به فدا کردن ظرفیت باتری نیست. اگر نگران کاهش عمر باتری هستید، همیشه می‌توانید از شارژ آهسته‌تر به وسیله آداپتورهای ضعیف‌تر استفاده کنید اما بهره‌گیری از نرخ شارژ ۱۸ الی ۳۰ وات، تاثیری روی ظرفیت باتری ندارد.

به نظر می‌رسد که فراتر از این مقدار، شرکت‌ها وادار به کاهش ظرفیت باتری برای رسیدن به نرخ شارژ بالاتر هستند. در فهرست زیر ما زمان شارژ ۰ تا ۱۰۰ گوشی‌ها را ذکر کرده‌ایم.

مدلاطلاعات باتریزمان شارژ ۰ تا ۱۰۰مدلاطلاعات باتریزمان شارژ ۰ تا ۱۰۰
Xiaomi Redmi Note 11 Pro (China)۵,۱۶۰ mAh, 67W۰:۴۳*Xiaomi 11i HyperCharge 5G۴,۵۰۰ mAh, 120W۰:۱۵*
Xiaomi 11i۵,۱۶۰ mAh, 67WXiaomi 11i HyperCharge 5G۴,۵۰۰ mAh, 120W۰:۱۵*
Xiaomi Redmi K50۵,۵۰۰ mAh, 67WXiaomi Redmi K50 Pro۵,۰۰۰ mAh, 120W۰:۱۹*
Realme 7 (Global)۵,۰۰۰ mAh, 30W۱:۰۵Realme Narzo 20 Pro۴,۵۰۰ mAh, 65W۰:۴۵
Xiaomi Mi 10 5G۴,۷۸۰ mAh, 30W۱:۱۲Xiaomi Mi 10 Pro 5G۴,۵۰۰ mAh, 50W۰:۵۰
Oppo F17 Pro۴,۰۰۰ mAh, 18WOppo A93۴,۰۱۵ mAh, 30W۰:۵۷
Oppo Reno4 F۴,۰۰۰ mAh, 18WOppo F17 Pro۴,۰۱۵ mAh, 30W۰:۵۷
Xiaomi Redmi Note 9 Pro (India)۵,۰۲۰ mAh, 18W۱:۴۵Poco M2 Pro۵,۰۰۰ mAh, 33W

نسخه جهانی ریلمی ۷ با نرخ ۳۰ وات، در ۱ ساعت و ۵ دقیقه کامل شارژ می‌شود. ریلمی Narzo 20 پرو با نرخ ۶۵ وات، در ۴۵ دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود. مشخصاً، گوشی دوم، ۲۰ دقیقه سریع‌تر شارژ می‌شود. شیائومی می ۱۰ ۵G و می ۱۰ پرو ۵G به ترتیب با نرخ‌های شارژ ۳۰ و ۵۰ وات، ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه و همچنین ۵۰ دقیقه به زمان برای رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ درصد باتری نیاز دارند. در این بین یک دلتای ۲۰ دقیقه‌ای به چشم می‌خورد.

آیا ۲۰ دقیقه شارژ سریع‌تر ارزشش را دارد؟ نباید فراموش کنید که معمولاً کاربران از تمام ظرفیت باتری خود استفاده نمی‌کنند. نرخ‌های بالاتر شارژ نیز در تمام مدت شارژ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و صرفاً هر چقدر ظرفیت به ۰ نزدیک‌تر باشد، نرخ‌های بالاتر به کار می‌روند. هر چه قدر ظرفیت به ۱۰۰ درصد نزدیک‌تر می‌شود، نرخ یا به عبارت دیگر، سرعت شارژ نیز کاهش می‌یابد.

در نتیجه، بیشترین مزایای شارژ سریع، برای ظرفیت‌های اندک است. این‌جا باید یادآوری کنیم که در مجموع، سرعت شارژ بالاتر، منجر به فدا شدن ظرفیت چندان زیادی هم نمی‌شود. در خصوص دو گوشی مورد اشاره می ۱۰، این مقدار به ۶ و در خصوص دو گوشی مذکور ریلمی، این مقدار به ۱۱ درصد می‌رسد.

هر چه قدر سرعت شارژ افزایش می‌یابد، این اختلاف هم متعاقباً بیشتر می‌شود. مدل چینی ردمی نوت ۱۱ پرو با نرخ شارژ ۶۷ وات، در ۴۳ دقیقه کامل شارژ می‌شود. برادر بزرگ‌تر آن، ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس (که همچنین با نام شیائومی ۱۱i هایپرشارژ ۵G هم شناخته می‌شود) با نرخ شارژ ۱۲۰ وات، تنها در ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود.

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس برای رسیدن به این سرعت شارژ قابل ملاحظه، ۶۶۰ میلی‌آمپرساعت از ظرفیت باتری خود را فدا کرده که به معنای ۱۵ درصد کاهش است. این مقدار دقیقاً قابل مقایسه با مقدار کاهش ظرفیتی است که برای رسیدن سرعت شارژ از ۳۰ وات به ۶۰ وات نیاز است. اجازه دهید به نمونه‌های مشابه نگاه کنیم تا بهتر متوجه ماجرا شویم.

شیائومی ۱۱i عادی، نسخه‌ای از مدل چینی ردمی نوت ۱۱ پرو با نرخ شارژ ۶۷ وات و باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعت است. هر دو گوشی و شیائومی ۱۱i هایپرشارژ ۵G هر دو در هند در دسترس هستند و خود شرکت نیز آن‌ها را به این صورت بازاریابی می‌کند: مدل هایپرشارژ تنها در ۱۵ دقیقه ۰ تا ۱۰۰ شارژ می‌شود. مدل عادی، ۰ تا ۵۰ درصد را در ۱۳ دقیقه شارژ می‌کند.

به عبارت دیگر، در مدتی تقریباً یکسان، شما دستگاهی را در اختیار دارید که کامل شارژ شده و دستگاهی دیگر که تنها نیمی از ظرفیت باتری آن پر شده است. توجه داشته باشید مدل استاندارد ۱۱i باتری بزرگ‌تری دارد بنابراین، درصدها به صورت مساوی قابل مقایسه نیستند.

البته، باتری بزرگ‌تر مدل ۱۱i به معنای نیاز کمتر به شارژ و در طرف مقابل، شارژدهی بیشتر است. مدل هایپرشارژ ۱۱i نیز می‌تواند در مدت سریع‌تری شارژ شود و کمتر شما را منتظر بگذارد.

پیش از آن که به یک جمع‌بندی برسیم، بهتر است به شیائومی پد ۵ و پد ۵ پرو نیز اشاره داشته باشیم. تفاوت بسیار ناچیزی بین ظرفیت باتری این دو تبلت وجود دارد؛ ۸۷۲۰ میلی‌آمپرساعت در مقابل ۸۶۰۰ میلی‌آمپرساعت که چیزی حدود ۱ درصد است. ولی نرخ شارژ حدود ۲ برابر اختلاف را نشان می‌دهد.

اکنون دو دسته‌بندی پیش رویمان مشاهده می‌کنیم. اول، گوشی‌هایی که با نرخ ۳۰ وات یا کمتر شارژ می‌شوند و در نتیجه، انتظار می‌رود که در حدود یک ساعت، ظرفیت باتری آن‌ها پر شود. هیچ بحثی در این زمینه وجود ندارد. اگر دستگاهی را خریداری کنید که به زمانی بالغ بر ۲ ساعت برای شارژ نیاز داشته باشد، مسلماً نمی‌توانید در شرایط اضطراری و در مدتی کوتاه، آن را شارژ کنید.

دسته دوم، گوشی‌هایی با نرخ شارژ بیشتر از ۱۰۰ وات هستند. این دستگاه‌ها، طیف زیادی از افراد عجول را هدف قرار داده‌اند. اگر استفاده زیادی را از گوشی خود مد نظر دارید و حتی شارژ کامل گوشی در ۴۵ دقیقه، برای شما اتلاف وقت به شمار می‌رود، این دو گزینه را پیش روی خود دارید: اول، خرید یک پاور بانک یا دوم، تهیه چنین دستگاهی که در چند ده دقیقه،‌ ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود.

البته که گوشی‌های حد وسط این ماجرا، یعنی محصولاتی که با نرخ ۶۰ وات شارژ می‌شوند، باید در نظر گرفته شوند و ما هم آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم. آن‌ها سریع‌تر از گوشی‌های ۳۰ واتی شارژ می‌شوند اما این تفاوت در سرعت، چندان زیاد نیست و از طرفی هم به نظر نمی‌رسد این تفاوت ناچیز در نرخ شارژ، ارزش از دست دادن ظرفیت باتری را داشته باشد.

این نتیجه‌گیری ماست. شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا سرعت شارژ برای شما مهم‌تر است یا ظرفیت باتری؟ یا شاید هم در نهایت گوشی‌های میانی این ماجرا را برگزینید و تصمیم بگیرید «متوسط‌ترین» حالت ممکن را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید