۶ ترفند که سازندگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند – قسمت دوم - تکفارس 
۶ ترفند که سازندگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند – قسمت دوم - تکفارس 

۶ ترفند که سازندگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند – قسمت دوم

مهدی ملکی
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - 09:18
۶ ترفند که سازندگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند - قسمت دوم

شرکت‌های ساخت گوشی‌های هوشمند اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال رشد هستند و بازار نیز چنان از تولید کنندگان مختلف اشباع شده است که هر شرکتی برای جلب افکار عموم و نظر کاربران معمولاً فریبنده ظاهر می‌شود و از ترفند خاصی استفاده می‌کند.

به این ترتیب اصلاً عجیب نیست که تولید کنندگان موبایل برخی اوقات تا این حد به روش‌های نامناسب برای بازاریابی متوسل می‌شوند. اما شما چطور می‌توانید ادعای عجیب آن‌ها و مواردی که تاثیر چندانی در گوشی هوشمندتان ندارند را متوجه شوید؟ در مقاله پیش‌رو ما به برخی از ترفندهایی اشاره خواهیم کرد که شرکت‌های تولید کننده موبایل از آن‌ها برای فریب شما استفاده می‌کنند.

هفته گذشته اولین قسمت از این مقاله منتشر شد که شما می‌توانید از لینک زیر آن را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

بازاریابی مدل‌هایی که شما نمی‌توانید بخرید

یکی دیگر از اقدامات شرکت‌ها که در مجموع قابل قبول محسوب نمی‌شود، بازاریابی محصولاتی است که شما اصلاً قادر به خرید آن‌ها نیستید.

این مورد شاید چندان در کشور ما ملموس نباشد اما شرکت‌ها چنین چیزی را پیش از این بارها و بارها انجام داده‌اند. برای مثال می‌توان به وان پلاس ۹ پرو ۱۲۸ گیگابایت اشاره کرد که در سال جاری میلادی با قیمت ۹۶۹ دلار در آمریکای شمالی بازاریابی شد اما هرگز شاهد عرضه آن نبودیم.

وان پلاس مدتی پس از معرفی، خبر از تاخیر در عرضه این دستگاه داد اما نهایتاً عرضه این مدل در آمریکای شمالی به دلیل کمبود تراشه‌ها و زنجیره تامین قطعات به کلی لغو شد. به این ترتیب این موضوع به معنای آن است که کاربران مجبور شدند نسخه ۲۵۶ گیگابایت را با قیمت ۱۰۶۹ دلار تهیه کنند.

همین اتفاق برای وان پلاس نورد ۲ در کشور هند هم رخ دارد. این شرکت پیکربندی مجهز به رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت را برای این محصول معرفی کرد اما بعداً تنها پیکربندی مجهز به رم ۸ گیگابایت در دسترس قرار گرفت.

ما نیز به خوبی از مشکلات غیرمنتظره کمبود تراشه‌ها اطلاع داریم اما به هر حال این رخداد موضوعی نه چندان خوشایند است. به این ترتیب اکنون شرکت‌ها روابط عمومی خوبی برای معرفی مدل پایه با کمترین قیمت ممکن دارند اما اگر شما نتوانید آن‌ها را تهیه کنید، چه فایده‌ای دارد؟

تمرکز روی معیارهای بی‌ارزش

یکی دیگر از ترفندهای شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تمرکز بر معیارهای بیهوده و بی‌ارزشی است که تنها برای برجسته‌تر کردن آن محصول بازاریابی می‌شوند. برای نمونه در سال ۲۰۲۰ شاهد اقدام سامسونگ در معرفی و استفاده از بزرگنمایی ۱۰۰ برابری موسوم به Space Zoom در گلکسی S20 اولترا بودیم.

عملکرد این مقدار از بزرگنمایی در حقیقت اصلاً خوب نیست و کاربران هرگز شاهد یک خروجی مناسب نبودند. در منبع همین مقاله که اتفاقاً آن گوشی را نیز بررسی کرده بود، مشخص شد که بزرگنمایی در سناریوهایی با بزرگنمایی بیش از ۳۰ برابر، عملاً بدرد نمی‌خورد.

همان‌طور که مشخص است سامسونگ بیش از آن که به دنبال ارائه یک تجربه کارآمد باشد، در آن بازه زمانی به دنبال استفاده از پتانسیل‌های بزرگنمایی ۱۰۰ برابری برای اهداف تبلیغاتی بود.

ترفند فریبنده سامسونگ بزرگنمایی گلکسی S20 اولترا

البته شرکت‌های دیگری هم چنین چیزی را پیش‌تر انجام داده‌اند. شیائومی نیز مدتی پیش ادعا کرد که گوشی می ۱۰ اولترا این شرکت قادر به ارائه بزرگنمایی دیجیتال ۱۲۰ برابری است.

همان‌گونه که احتمالاً حدس می‌زنید، خروجی نهایی این گوشی در حداکثر بزرگنمایی ممکن چندان رضایت‌بخش نیست و به نظر می‌رسد که شیائومی صرفاً برای شکست دادن سامسونگ در اعداد و ارقام به سمت پیاده‌سازی چنین چیزی در گوشی‌ خود حرکت کرده است. هنوز قانع نشده‌اید؟ شیائومی در این گوشی از یک نمایشگر ۱۲۰ هرتز و از نرخ شارژ سریع ۱۲۰ وات نیز استفاده کرد که یک هارمونی ۱۲۰، ۱۲۰ و باز هم ۱۲۰ قابل توجه را ارائه دادند.

درباره نرخ شارژ سخن گفتیم؛ شرکت‌هایی از جمله اوپو و شیائومی در چند سال گذشته به شدت روی نرخ‌های شارژ ۱۲۰ و ۱۰۰ وات تمرکز کرده‌اند.

این ویژگی‌ها بی‌مصرف نیستند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها دستگاه خود را در کمتر از ۲۰ دقیقه، ۱۰۰ درصد شارژ کنید. با این حال استفاده از این نرخ‌های شارژ بالا، معمولاً خیلی سریع‌تر منجر به کاهش کارایی و ظرفیت باتری‌ها می‌شوند. حتی نرخ‌های ۵۰ یا حداکثر ۶۵ وات هم بدون فشار بیش از اندازه افراطی می‌توانند سرعت شارژ بسیار بالایی را ارائه دهند.

پس آیا واقعاً نیاز است که شرکت‌ها برای تنها چند دقیقه، باتری را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کنند؟ ظاهراً بازاریابی جواب دیگری برای این موضوع دارد.

بهترین‌ها و اولین‌ها

این ترفند منحصر به حوزه گوشی‌های هوشمند نیست. شرکت‌های مطرح و حتی کوچک سال‌ها است که با معرفی اولین‌ها و بهترین‌ها و بهره‌گیری از بار تبلیغاتی آن‌ها محصولات خود را بازاریابی می‌کنند.

به این طریق یک شرکت با معرفی و تصاحب یک ویژگی کاملاً مشخص، از آن برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کند. سونی به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌هایی شناخته می‌شود که از این موضوع استفاده می‌کند.

این شرکت چند سال پیش اکسپریا زد ۲ را با عبارت «بهترین دوربین تصویربرداری و فیلم‌برداری ضد آب جهان» بازاریابی می‌کرد. در آن زمان اگرچه استانداردهای مقاومت در برابر نفوذ آب چندان متداول نبود و قابلیت جذابی محسوب می‌شد، اما به نظر می‌رسد سونی بیش از هر چیز به قسمت «بهترین جهان» اهمیت می‌داد.

ریلمی نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که علاقه فراوانی به تصاحب چنین لقب‌هایی و استفاده از آن‌ها دارد. این شرکت پیش‌تر در ارائه سخت افزارهای اقتصادی در محصولاتش افراط زیادی به خرج داده است.

اگرچه شاید حتی نتوان این شرکت را اولین برندی تلقی کرد که چنین کاری را انجام داده است، اما به هر حال ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که این ترفند از چند دهه مدام در گوش ما تکرار شده است و ظاهراً پایانی هم برای آن نمی‌توانیم متصور شویم.

استفاده از هوش مصنوعی در هر جایی که فکرش را بکنید

یکی از آزاردهنده‌ترین استراتژی‌های روز، اضافه کردن عبارت «هوش مصنوعی» یا همان AI به هر ویژگی بزرگ و کوچکی است که می‌توانید فکرش را بکنید. بسیاری از شرکت‌ها بدون توجه به سخت افزار و نرم افزار، اکنون همواره از این عبارت استفاده می‌کنند.

برای نمونه برخی از شرکت‌ها در چند وقت گذشته از این عبارت برای افزایش جذابیت تبلیغاتی دوربین‌هایشان استفاده کرده‌اند و به سادگی می‌توان عبارت AI Camera را پشت محصولات آن‌ها مشاهده کرد.

به ادعای این شرکت‌ها، چنین دوربین‌هایی صحنه‌ها و اشیا را با دقت پیشتری شناسایی می‌کنند. اگرچه ادعای آن‌ها چندان هم بیراه نیست و فرایند یادگیری ماشین در این گوشی‌ها استفاده می‌شود اما شناسایی اشیا در محیط از چندین سال پیش در دوربین‌ها به کار گرفته می‌شود. با این حال حتی این حقیقت نمی‌تواند جلوی استفاده شرکت‌ها از عناوین AI یا AI Camera را بگیرد.

ایسوس از جمله همین شرکت‌ها محسوب می‌شود که حتی به بخش شارژ گوشی‌هایش نیز رحم نکرده است. این شرکت ادعا می‌کند که AI Charching این شرکت نرخ شارژ دستگاه را با توجه به سابقه فعالیت کاربر تنظیم می‌کند.

شرکت‌های دیگر برخلاف ایسوس معمولاً این قابلیت پیش پا افتاده را شارژ هوشمند و یا بهینه‌سازی شارژ باتری خطاب می‌کنند و نام به‌خصوصی را هم برای آن در نظر نمی‌گیرند.

اما ایسوس بیش از هر گوشی از هر سازنده دیگری با عرضه زنفون ۵Z در سال ۲۰۱۸ نشان داد که اصلاً از این موضوع ناراحت نیست. این گوشی با معرفی AI Charching، AI Boost، AI Scene، AI Ringtone و AI Photo Learning مغز منتقدان خود را منفجر کرد.

شرکت‌هایی مانند الجی، ویوو، شیائومی و اوپو هم تاکنون برای نام بردن از الگوریتم‌های نرم‌افزاری بازگشایی قفل دستگاه و تصویربرداری از نام‌هایی مانند AI Face unlock و AI Portrait استفاده کرده‌اند. ظاهراً این شرکت‌ها اعتقاد دارند اگر به هر چیزی عبارت AI را بچسبانند، مردم فراموش می‌کنند که قابلیت‌های مربوط به گوشی‌های آن‌ها کاملاً نرم‌افزاری هستند و مانند ویژگی ۳D Face Unlock ارتباطی به سخت‌افزار ندارند.

اعداد و ارقام کاذب

ما در قسمت اول این مقاله خیلی آشکار توضیح دادیم که شرکت‌ها و سازندگان گوشی و تراشه‌ها با استفاده از برخی ترفندها، در نتایج بنچمارک دست می‌برند تا کاربران به اعداد و ارقامی نگاه کنند که در دنیای حقیقی نمی‌توان به آن‌ها دست یافت.

اما این گزینه از فهرست ما به مشکلات کارایی گوشی‌ها مربوط است. برای نمونه ما شاهد این هستیم که شرکت‌های سازنده گوشی قوی‌ترین تراشه‌ها را در گوشی‌های خود به کار می‌برند اما بین سخت‌افزار و عمر باتری هیچ تناسبی برقرار نمی‌شود.

خروجی قدرتمند سخت‌افزار محصولات این شرکت‌ها معمولاً باتری را به شدت درگیر می‌کند و ما با شرایطی غیرمنطقی و کاملاً تبلیغاتی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین شرکت‌ها مجبور می‌شوند کارایی دستگاه را پایین بیاورند و از قدرت سخت‌افزار به خوبی استفاده نکنند.

شاید آشناترین نمونه این موضوع مربوط به عرضه گوشی‌های وان پلاس ۹ باشد که در اجرای برخی از اپلیکیشن‌ها عملکرد ناامید کننده‌ای داشت و بعدها مشخص شد که حتی در اجرای گوگل کروم نیز تنها اندکی از قابلیت‌های اسنپدراگون ۸۸۸ به کار گرفته می‌شود.

همین موضوع مدت‌ها پیش درباره آیفون‌های قدیمی هم رخ داد و حتی نامی به بزرگی اپل هم از گزند چنین ترفندهایی دور نیست. پس حین خرید گوشی‌های جدید و مخصوصاً محصولاتی مانند سری وان پلاس ۹ با پردازنده قدرتمند این سوال مطرح می‌شود که چرا باید چنین هزینه‌ای را پرداخت کرد در حالی که حتی عملکرد پردازنده در اپلیکیشن‌های عادی هم به حالتی که باید برسد، نمی‌رسد؟

بازاریابی به وسیله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

اگر گوگل را کنار بگذاریم، سامسونگ در میان تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی بهترین عملکرد را از حیث ارائه به‌روزرسانی برای گوشی‌هایش دارد. این شرکت در حال حاضر افزون بر چهار سال ارائه وصله‌های امنیتی، سه سال نیز به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بالاتر (یعنی نسخه‌های اندروید بالاتر) را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

ترفند های فریبنده گوشی ویو

این تعهد از سال ۲۰۱۹ برای پرچم‌داران، گوشی‌های تاشو، تبلت‌ها و برخی از محصولات گزیده سری A این شرکت از جمله گلکسی A51، A71 و … در حال انجام است. مسلماً سامسونگ با این تعهد مزیت بزرگی را برای کاربران رقم زده است و کاربران نیز با خیالی آسوده به سمت گوشی‌های این شرکت حرکت می‌کنند. به همین طریق برخی از رقبای این غول کره‌ای نیز سیاست‌های مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

اما در کمال تعجب ویوو، اوپو و حتی وان پلاس که در ایالات متحده هم عرضه می‌شود، چنین چیزی را مد نظر ندارند و به شدت در این زمینه از شرکت‌هایی مانند سامسونگ عقب مانده‌اند.

برای نمونه به غیر از گوشی فایند ایکس ۳ اوپو که تا سه سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد، همه گوشی‌های پیشین این شرکت، حتی فایند ایکس ۲ نیز از چنین رویه‌ای جا مانده‌اند.

ویوو اکنون از شرایط مشابهی پیروی می‌کند. سری ایکس ۷۰ این شرکت تا سه سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد اما سری ایکس ۶۰ که در ابتدای سال جاری میلادی معرفی شدند همانند تمام گوشی‌های پیشین این شرکت از به‌روزرسانی‌های آینده جا می‌مانند.

با وجود آن که وان پلاس چند سال پیش عملکرد به شدت خیره‌ کننده‌ای در این زمینه به نمایش گذاشته بود اما اکنون تنها سری‌های جدید این شرکت تا سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و تا چهار سال وصله‌های امنیتی دریافت خواهند کرد. بنابراین خبری از عرضه به‌روزرسانی‌های بعدی برای سری نورد هم نیست و اگر کاربران به سمت محصولات اقتصادی این شرکت هم بروند، با یک ناامیدی بزرگ مواجه خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.