۵ دروغ درباره باتری گوشی که شرکت ها به شما می گویند - تکفارس 
۵ دروغ درباره باتری گوشی که شرکت ها به شما می گویند - تکفارس 
۵ دروغ درباره باتری گوشی که شرکت ها به شما می گویند - تکفارس 

۵ دروغ درباره باتری گوشی که شرکت ها به شما می گویند

مهدی ملکی
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 08:38
۵ دروغ درباره باتری گوشی های هوشمند

وقتی زمان به بازاریابی می‌رسد،‌ شرکت‌های تولید گوشی‌های هوشمند می‌توانند شدیداً فریبنده عمل کنند. با این حال آمار و ارقام عجیب و غریب حداقل ظاهر خوبی دارند و حتی در زمینه باتری بسیاری از کاربران را به تصوری خوشایند متمایل می‌کنند.

به همین ترتیب، چنین شرکت‌هایی در زمینه باتری هم از ترفندهای خودشان بهره می‌گیرند تا شما را به گونه‌ای فریب دهند که خودتان هم متوجه نشوید. خوشبختانه یا متاسفانه، چنین ترفندهایی در طول تاریخ کم نبوده‌اند و می‌توان چندین و چند عدد از آن‌ها را یکی پس از دیگری برشمرد.

البته که این موضوع حین خریدن یک گوشی جدید، اصلاً نمی‌تواند به نفع خریدار تمام شود. اگر به دستگاهی نیاز دارید که عمر باتری زیادی را به نمایش بگذارد یا در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ شود، ما امروز ترفندهای مذکور را برای شما بیان خواهیم کرد تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

۱. نرخ شارژ گوشی‌ها همیشه واقعی نیستند

یکی از بزرگ‌ترین ترندها و ترفندها در بازاریابی گوشی‌های هوشمند، نام بردن از نرخ‌های شارژی است که یا واقعی نیستند یا شما به ندرت می‌توانید به آن سرعت برسید.

برای مثال ممکن است یک شرکت این‌طور تبلیغ کند که گوشی هوشمند جدید آن‌ها از نرخ شارژ ۶۵ وات پشتیبانی می‌کند در حالی که این نرخ تنها برای یک الی دو دقیقه عملیاتی است و پس از آن، کاربر بدون آن که متوجه باشد، با نرخ کمتری سر و کار دارد.

اوپو شارژ ۱۵۰ واتی

یکی از برجسته‌ترین مثال‌ها در این زمینه، شیائومی می ۱۰ اولترا است. این دستگاه اولین گوشی هوشمندی بود که با پشتیبانی از نرخ شارژ ۱۲۰ وات (به ادعای شرکت) به بازار عرضه شد، با این حال بررسی‌ها نشان دادند که می ۱۰ اولترا هرگز واقعاً با سرعتی فراتر از ۸۰ وات شارژ نمی‌شود.

فقدان ۴۰ وات دیگر به قدری عدد زیادی است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. البته نرخ شارژ ۸۰ وات هم از جمله سرعت‌هایی است که حتی همین حالا هم گوشی‌های کمی از آن پشتیبانی می‌کنند اما چرا باید به جای آن، از عبارت «۱۲۰ وات» در بازاریابی استفاده شود؟

وان پلاس ۹ پرو با پشتیبانی از نرخ ۶۵ وات یکی دیگر از نمونه‌هایی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم. این گوشی تنها به مدت ۵ دقیقه یا کمتر با این نرخ شارژ می‌شود و بلافاصله بعد از آن، نرخ شارژ به مقدار کمتری کاهش می‌یابد.

۲. توان شارژر در برابر توان گوشی

همه دوست دارند که شارژر آن‌ها قادر به پشتیبانی از نرخ‌های شارژ بالایی باشد اما این به معنای آن نیست که ما سازگاری خود گوشی را فراموش کنیم! موردی که ظاهراً بسیاری از تولید کنندگان آن را عمداً فراموش کرده‌اند. برای مثال ممکن است شارژری همراه گوشی عرضه شود که ۳۰ وات ورودی بگیرد اما در نهایت خود گوشی با نرخ پایین‌تری شارژ شود.

شیائومی باری دیگر در این‌جا می‌تواند نقش‌آفرینی کند؛ بررسی‌ها نشان داده‌اند که شارژر ۱۲۰ وات شیائومی ۱۱T تنها قادر به دریافت نرخ ۱۱۵ وات از پریز است در حالی که خود گوشی در بهترین حالت، با نرخ ۹۷ وات شارژ می‌شود. همان‌طور که مشخص است، در این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که گوشی با نرخ ۱۲۰ وات شارژ می‌شود.

شیائومی 11i هایپرشارژ

به یکی دیگر از برندها بپردازیم؛ ZTE آکسون ۳۰ اولترا هم برخلاف آداپتور شارژ ۶۵ واتی خود، با این نرخ شارژ نمی‌شود. حتی گوگل نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، چنین ترفندی را در دستور کار دارد.

سری پیکسل ۶ این شرکت با ادعای پشتیبانی از نرخ شارژ ۳۰ وات در صورت استفاده از آداپتورهای رسمی به بازار عرضه شدند. نهایتاً بررسی‌ها نشان دادند که حتی با استفاده از آداپتورهای ساخت خود گوگل هم نمی‌توان گوشی‌های پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو را به ترتیب با سرعت‌هایی بیشتر از ۲۱ و ۲۳ وات شارژ کرد.

۳. کاهش عمر باتری و عملکرد دستگاه

این یک حقیقت در دنیای گوشی‌های هوشمند است و اتفاقاً بسیاری از کاربران هم از وجود آن اطلاع دارند. پردازنده گوشی‌های هوشمند معمولاً زمانی که ظرفیت باتری از مقدار به‌خصوص پایین‌تر می‌آید، سطح کارایی دستگاه را کاهش می‌دهند.

اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند، اصلاً با چنین شرایطی در آیفون‌ها غریبه نیست. آیفون‌های قدیمی‌تر به تدریج که پا به سن می‌گذارند و ظرفیت باتری‌هایشان را از دست می‌دهند، از سمت اپل از لحاظ عملکرد کندتر می‌شوند.

آیفون SE

در نگاه اول دلیل اپل برای انجام این کار مشخص است. اپل دوست ندارد کاربران حین کار با آیفون خودشان، مدام با خاموشی‌های ناگهانی روبه‌رو شوند. با این وجود، فقدان سیاست‌های شفاف اپل در این زمینه، منجر به سردرگمی‌های زیادی شد و کاربران به مرور زمان شروع به شکایت از اپل کردند.

اپل اخیراً تصمیم گرفت برای جبران اعمال سابق خود، به کاربران اجازه دهد که با قیمتی کمتر، باتری‌های خود را تعویض کنند. جدای از اپل، این سیاست در سایر گوشی‌ها هم به چشم می‌خورد. باتری دستگاه شما حتی در استفاده روزانه هم در سطوح پایین ظرفیت خود، منجر به کاهش عملکرد کل گوشی می‌شود. همچنین در مرور زمان با کاهش عمر باتری، شما بیشتر و بیشتر با تبعات آن مواجه خواهید شد.

۴. ۱۰۰ درصد همیشه به معنای پر بودن نیست

تعداد زیادی از سازندگان گوشی‌های هوشمند اخیراً دست به استفاده از یک ترفند جدید زده‌اند. طی این ترفند، پیش از آن که ظرفیت باتری گوشی شما به مقدار ۱۰۰ برسد، نشانگر باتری عدد ۱۰۰ درصد را نمایش می‌دهد. در واقع شرکت‌ها از این ترفند استفاده می‌کنند تا به کاربران اثبات کنند که شارژ دستگاه پر شده است اما لزوماً اندکی بعد از نمایش اتمام شارژ، گوشی باز هم به شارژ ادامه می‌دهد.

از یک سمت این ترفند به افزایش عمر باتری کمک می‌کند زیرا اگر باتری تا تکمیل ظرفیت خود شارژ نشود، سایکل (چرخه) شارژ کمتری را پشت سر می‌گذارند و نتیجتاً عمرش افزایش می‌یابد. اما این تنها روی ماجرا نیست؛ چنین سناریویی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها زمان شارژ شدن دستگاه از ۰ تا ۱۰۰ را کمتر جلوه دهند.

هواوی نوا ۹

برای مثال وان پلاس ادعا می‌کند که وان پلاس ۹ پرو صرفاً در ۲۹ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ شارژ می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که این گوشی ۲۰ دقیقه بعد از زمان اعلام شده هم به شارژ شدن ادامه می‌دهد.

می ۱۱ اولترا هم حین عرضه با عدد ۳۶ دقیقه برای شارژ ۰ تا ۱۰۰ بازاریابی می‌شد اما بررسی‌های بی‌طرف نشان دادند که به ۱۲ دقیقه شارژ بیشتر برای ۱۰۰ درصد کردن واقعی گوشی هم نیاز است. اپل و سامسونگ هم از همین ترفند استفاده می‌کنند ولی خوشبختانه آن‌ها از اعداد مشخصی برای بازاریابی شارژ ۰ تا ۱۰۰ بهره نمی‌برند.

۵. چرخه‌های شارژ به شدت پایین باتری

چرخه شارژ یکی از مولفه‌های مهم است که نشان می‌دهد یک باتری دقیقاً چه قدر عمر خواهد کرد. چرخه شارژ به تعداد دفعات شارژ ۱۰۰ درصدی اشاره دارد که باتری تا قبل از کاهش قابل توجه ظرفیتش، قابل به تحمل است. مقدار استاندارد چرخه شارژ ۸۰۰ است که نشان می‌دهد یک باتری تا دو سال شارژ روزانه، به کاربران گوشی‌های هوشمند سرویس خواهد داد.

متاسفانه شرکت‌ها چندان به این فاکتور توجه نمی‌کنند و معمولاً چرخه شارژ باتری‌هایی که در گوشی‌ها به کار می‌روند، پایین‌تر از این مقدار است.

برای نمونه گلکسی نوت ۸ سامسونگ از آن دسته گوشی‌هایی است که طبق گزارش‌ها، ظرفیت باتری آن بعد از دو سال استفاده عادی، به ۹۵ درصد حالت اولیه خود می‌رسد. یعنی ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی باتری بعد از دو سال به سختی ۳۱۳۵ میلی‌آمپرساعت باقی خواهد ماند.

گلکسی S22 اولترا

شیائومی و اوپو هر دو رسماً تایید کرده‌اند که استفاده از فناوری‌های شارژ ۲۰۰ و ۱۲۵ وات آن‌ها، باعث افت ظرفیت باتری گوشی‌هایشان به ۸۰ درصد بعد از ۸۰۰ دور چرخه شارژ خواهند شد. این یعنی اگر شما دستگاه با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت تهیه کنید، بعد از دو سال استفاده روزانه، تنها ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعت از ظرفیت آن برای شما کاربردی خواهد بود. چنین کاهشی لزوما فاجعه هم نیست اما به معنای از دست رفتن ۸۰۰ میلی‌آمپرساعت است که می‌تواند نصف روز از عمر باتری بکاهد.

باید توجه کنیم که امروزه افراد معمولاً گوشی‌هایشان را بیشتر از ۲ سال مورد استفاده قرار می‌دهند که این به معنای کاهش بیشتر و بیشتر عمر باتری در مرور زمان است.

اپل شاید ناامید کننده‌ترین عملکرد را در این زمینه ثبت کرده باشد. طبق اطلاعات موجود در صفحه رسمی وب‌سایت این شرکت، «وضعیت عادی باتری» به معنای وجود ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه بعد از ۵۰۰ چرخه شارژ است. رسیدن به این ظرفیت در گوشی‌های اپل تنها یک و نیم سال طول می‌کشد که بسیار پایین‌تر از آمار ذکر شده توسط شیائومی و اوپو است.

شایان ذکر است که محصولات شیائومی و اوپو در صورتی به ۸۰ درصد از ظرفیت باتری خود می‌رسند که با نرخ شارژهای بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرند که اپل تاکنون از آن‌ها پشتیبانی نکرده است.


نهایتاً به پایان این مطلب می‌رسیم. آیا ترفند دیگری را هم در دنیای گوشی‌های هوشمند سراغ دارید که منجر به سردرگم کردن کاربران شود؟ آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و نظر خود را درباره ترفندهای یاد شده بنویسید!

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید