تلاش اپل برای ساخت رقیب گلکسی S22 اولترا - تکفارس  
تلاش اپل برای ساخت رقیب گلکسی S22 اولترا - تکفارس  
تلاش اپل برای ساخت رقیب گلکسی S22 اولترا - تکفارس  

چرا اپل مجبور است یک رقیب واقعی برای S22 اولترا عرضه کند؟

مهدی ملکی
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - 09:10
چرا اپل باید یک رقیب مستقیم برای S22 اولترا عرضه کند؟

وقتی نوبت به خرید گوشی هوشمند می‌رسد، کاربران متفاوت، اولویت‌های متنوعی را برای انتخاب در نظر می‌گیرند. برخی دنبال گوشی‌هایی با دوربین‌های بهتر مانند S22 اولترا سامسونگ می‌روند تا ماجراجویی‌های خود را لحظه به لحظه با بهترین کیفیت ثبت کنند و برخی دیگر اولویت اصلی خود را، سیستم عامل قرار می‌دهند و شاید وارد اکوسیستم اپل شوند.

برای مثال کاربران متعددی ترجیح می‌دهند که رابط کاربری اندروید سبک‌تری روی گوشی آن‌ها سوار شده باشد در حالی که برخی دیگر خلاف این جهت حرکت می‌کنند و زرق و برق بیشتری را می‌پسندند. به همین شکل کسانی که به اکوسیستم اپل عشق می‌ورزند، صرفاً به تعویض آیفون‌هایشان مشغول می‌شوند و در این بین انتخاب‌های چندان گسترده‌ای ندارند.

این موضوع مشخصاً برای کاربران اکوسیستم اپل به تدریج، مشکل بزرگ‌تری در نظر گرفته می‌شود زیر iOS تنها روی آیفون‌ها در دسترس است که همین حالا از تنوع اندک آن‌ها سخن گفتیم. در نتیجه زمانی که یک شرکت به‌خصوص نتواند دستگاه‌های متنوعی را برای تمام سلیقه‌ها عرضه کند، کاربرانش دیر یا زود شروع به حسودی به سمت دیگر می‌کنند.

آیا آیفون ۱۳ پرو مکس با وجود تمام مزیت‌هایش نمی‌تواند رضایت شما را جلب کند؟ خبر بد این است که نمی‌توانید آیفون پیشرفته‌تر یا حداقل متفاوت‌تری را تهیه کنید. حتی در بهترین حالت باید منتظر باشید تا چرخه رایج یک‌ساله عرضه محصولات جدید اپل فرا برسد تا چشمتان به آیفون‌های بعدی و احتمالاً مدل‌های S بیفتد (که البته مدتی است خبری از آن‌ها نمی‌شنویم)!

این مسئله ما را به این مقاله و موضوع آن می‌رساند. این یکی از دلایلی است که احتمالاً اپل را وادار به عرضه یک رقیب مستقیم برای سامسونگ گلکسی S22 اولترا خواهد کرد. اگر یک کاربر اهمیت زیادی برای سیستم عامل و همچنین اکوسیستم قائل نباشد، نمی‌توان دلایل زیادی را برشمرد که او به سمت آیفون ۱۳ پرو مکس جذب شود. همه شرایط مهیاست که او گلکسی S22 اولترا را تهیه کند. ظاهراً تفاوت زیادی به چشم نمی‌خورد و در این حالت شانس هر دو دستگاه برابر یا حتی پرچم‌دار سامسونگ بعضی اوقات شانس بیشتری داشته باشد.

دوربین، دوربین و باز هم دوربین

چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟ - چرا اپل باید یک رقیب مستقیم برای S22 اولترا سامسونگ عرضه کند؟

مدتی است که استفاده از دوربین‌های متعدد در پشت گوشی‌های هوشمند تبدیل به یک ترند شده است و تقریباً از زمان شروع همه این ماجراها، کاربران هم در این‌باره شکایت می‌کنند. برای نمونه احتمالاً میم‌های اینترنتی که به مقایسه دوربین‌های آیفون‌ها با اجاق گاز می‌پردازند را پیش‌تر مشاهده کرده‌اید!

این شوخی‌ها با سایر گوشی‌های بازار هم انجام می‌شوند. به هر حال وجود این دوربین لزوماً بد یا ناخوشایند نیست. حداقل در خصوص آیفون‌ها، این لنزهای اضافه موارد تزئینی نیستند و به تصویربرداری و فیلم‌برداری بهتر، کمک می‌کنند.

آیفون ۱۳ پرو مکس به عنوان پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند ساخته شده توسط اپل در زمان نگارش این مقاله، همراه با ۳ عدد لنز اصلی عرضه شده است. با وجود آن که تعداد لنزها به معنای تصویربرداری بهتر یا ویژگی‌های بیشتر نیستند اما گلکسی S22 اولترا به لطف ۴ لنز و پیشرفت‌های قابل ملاحظه نسبت به نسل قبل، قابلیت‌ها و انعطافی را ارائه می‌دهد که آیفون‌های اپل فعلاً قادر به انجام آن‌ها نیستند.

برای نمونه، گلکسی S22 اولترا از بزرگنمایی اپتیکال ۱۰ برابر و بزرگنمایی فضایی ۱۰۰ برابر پشتیبانی می‌کند. نه تنها مورد دوم در آیفون‌های اپل پشتیبانی نمی‌شود بلکه بزرگنمایی اپتیکال هم در آیفون ۱۳ پرو مکس به ۳ برابر، محدوده شده است.

البته، ما فراموش نکرده‌ایم که دوربین‌های به کار رفته در پرچم‌دار اصلی اپل برای اغلب کاربران این دستگاه فراتر از حد معمول است اما شما هم نباید فراموش کنید که تولید کنندگان محتوا، عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی زیادی در اکوسیستم اپل فعالیت می‌کنند.

گویا اپل به این دسته از کاربرانش چندان اهمیت نمی‌دهد و نمی‌تواند خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند. اگرچه تلاش‌های خوبی از سمت این غول آمریکایی در بخش فیلم‌برداری صورت گرفته است اما هنوز هم پتانسیل‌های زیادی، دست نخورده باقی مانده‌اند.

سامسونگ افزون بر انعطاف زیاد در بخش سخت‌افزاری پرچم‌دار جدیدش، ویژگی‌های نرم‌افزاری متنوعی مانند Single Take و Director’s View ارائه می‌دهد که حداقل باید در نسخه‌های پروی آیفون‌ها نیز شاهدشان باشیم.

حالا برای لحظه‌ای اجازه دهید که همه این‌ها را کنار بگذاریم؛ سامسونگ هنوز هم در بخش دوربین جلو می‌تواند رقابت را پیروز شود. دوربین ۴۰ مگاپیکسلی به کار رفته در گلکسی S22 اولترا، اجازه می‌دهد که کاربران سلفی‌ها و وی‌لاگ‌های بهتری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به کار رفته در قسمت جلوی سری آیفون ۱۳، تفاوت خاصی با نسل قبل این گوشی‌ها ندارد و هنوز هم لنگ می‌زند. در حالی که دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو مکس می‌تواند به لطف ویژگی حالت پرتره خود، تصاویر سلفی نفس‌گیری را ثبت کند، ما هنوز هم به فقدان بهبودهای کلیدی اصرار داریم.

چه خبر از قلم؟

گلکسی زد فولد ۳ - چرا اپل باید یک رقیب مستقیم برای S22 اولترا سامسونگ عرضه کند؟

گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس به ترتیب به نمایشگرهای ۶.۸ و ۶.۷ اینچی مجهز هستند. این دو گوشی به واسطه بهره‌گیری از این نمایشگرهای عظیم، گوشی‌های بزرگی هستند که به سختی می‌توان آن‌ها را درون انگشتان دست جا داد.

با این وجود اپل بنا به دلایلی هنوز هم از قلم در آیفون‌های خود پشتیبانی نمی‌کند. توجه کنید که گوشی‌ها دیگر مانند گذشته‌ها، دستگاه‌هایی کوچک با نمایشگرهای کوچک‌تر نیستند. اکنون کاربران بسیار زیادی، وقت خود را صرف ترسیم یا یادداشت در گوشی‌هایشان می‌کنند و بخش زیادی از این رویه زمانی رخ می‌دهد که آن‌ها در حال حرکت یا خارج از خانه هستند.

سامسونگ برای سال‌ها با عرضه سری نوت، این دسته از کاربران را هدف قرار می‌داد. اکنون سری‌های تاشوی سامسونگ نیز در کنار سری گلکسی S از قلم‌های هوشمند این شرکت پشتیبانی می‌کنند. اگر اپل به عنوان یک شرکت ۳ تریلیون دلاری علاقه‌ای به صرف منابع برای طراحی یک آیفون با قابلیت جاسازی قلم ندارد، حداقل می‌تواند در گوشی‌های آیفون از قلم پشتیبانی کند و کاری را انجام دهد که سامسونگ با بسیاری از پرچم‌دارانش انجام می‌دهد.

با وجود آن که حمل جداگانه قلم اندکی عجیب و دشوار است اما این می‌تواند یک گزینه خوب برای کسانی باشد که شدیداً به آن احتیاج دارند. در واقع یک قیاس ماجرا را بهتر توضیح می‌دهد؛ S پن هم شاید برای استفاده همه مناسب نباشد اما یک جایگزین عالی برای دفتر و مداد است و با ویژگی‌های شگفت‌انگیزش، طرفداران دست اولی را به خودش جذب کرده است.

مشکلی به نام درگاه استاندارد

چرا اپل باید یک رقیب مستقیم برای S22 اولترا سامسونگ عرضه کند؟

در یک دنیای آرمانی، تمام تولید کنندگان گوشی از درگاه USB-C به عنوان استاندارد شارژ و انتقال داده استفاده می‌کنند. مشخصاً در حال حاضر ما فاصله زیادی با چنین دنیایی داریم و اپل با اصرار بر استفاده از درگاه لایتنینگ در آیفون‌ها،‌ یکی از دلایل اصلی ایجاد این مسافت است.

در سوی دیگر درگاه USB-C اکنون در آیپدهای زیادی به کار رفته است. حقیقتاً این موضوع جای تعجب دارد که چرا اپل با استفاده از این درگاه در آیپدها مشکلی ندارد ولی وقتی نوبت به آیفون می‌رسد، عقب می‌کشد! جواب هر چه که باشد، قرار نیست به زودی‌ها آن را پیدا کنیم. گویا برخی از سوال‌ها هرگز به پاسخی نخواهند رسید و ما مجبور هستیم بدون دلیل خاصی، تعداد زیادی از کابل‌ها را همیشه با خودمان حمل کنیم.

حتی سامسونگ هم امسال تصمیم گرفت در گلکسی S22 اولترا یک پیشرفت خوشایند را پشت سر بگذارد و اجازه دهد کاربرانش از نرخ شارژ سریع ۴۵ وات لذت ببرند. آیفون ۱۳ پرو مکس هنوز هم با نرخ شارژ ۱۸ واتی خود، باور دارد که نرخ شارژ «سریعی»‌ را برای کاربران مهیا کرده است و رسماً آن را با این نام بازاریابی می‌کند. انتقال به دنیای USB-C می‌تواند این قضیه را تغییر و به اپل اجازه دهد که بالاخره به سمت استفاده از واژه «فوق سریع» پیش برود.

حالا که حرف از شارژ شده است،‌ چرا آیفون‌ها نباید از شارژ معکوس پشتیبانی کنند؟ اکثر قاب‌های شارژ ایرپاد اکنون از شارژ Qi پشتیبانی می‌کنند و اگر اپل سعی کند اجازه بدهد ما آن‌ها را با آیفون شارژ کنیم، زندگی آسان‌تر خواهد شد، این‌طور نیست؟ این یکی از آن ویژگی‌هایی است که به زودی با رواج هر چه بیشتر محصولات و لوازم جانبی بی‌سیم، بسیاری از کاربران را به حسادت وا خواهد داشت و همین حالا هم پس‌لرزه‌های آن آغاز شده است.

دوباره وقت آن است که اپل یک گوشی جدید واقعاً قدرتمند بسازد

چرا اپل باید یک رقیب مستقیم برای S22 اولترا سامسونگ عرضه کند؟

زمانی نه چندان دور، اپل اصطلاحاً خارج از ابعاد فکر می‌کرد و قوانین را تغییر می‌داد. فعلاُ این‌طور نیست و یا حداقل در بیشتر بخش‌ها این‌گونه به نظر نمی‌رسد. هر از گاهی برخی از ایده‌های شرکت واقعاً خلاقانه هستند و ما از مشاهده و استفاده از آن‌ها لذت می‌بریم. با این حال، زمانی که بحث از آیفون می‌شود، اپل خلاقیتش را فراموش می‌کند و به یک سمت دیگر می‌رود.

آیفون‌های جدید دیگر آن قدری که انتظار می‌رود جذاب و هیجان‌انگیز نیستند. آیفون‌های جدید هنوز هم گوشی‌های قابل اتکا و گران‌قیمتی هستند که طیف اصلی کارهای روزمره شما را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند و گاهی هم ویژگی‌های کارآمد جدیدی دریافت می‌کنند ولی دیگر با شعار شرکت حرکت نمی‌کنند.

اپل هر سال، دقیقاً هر سال اعلام می‌کند که این دستگاه‌ها برای کمک به اکتشاف‌های خلاقانه، بیان آن‌ها و بهبود استعدادها طراحی و عرضه شده‌اند اما حقیقتاً اکنون این‌طور است؟ آیفون‌ها الان در مقایسه با رقبایی مانند گلکسی S22 اولترا، محدود کننده به نظر می‌رسند. پرچم‌دار جدید سامسونگ به خوبی نشان می‌دهد که تکنولوژی روز قادر است ما را به کجا ببرد و به راستی هم ما را به آن‌جایی که باید، هدایت می‌کند.

گوشی‌های اپل اکنون این‌طور نیستند و تعریف خودشان را از تکنولوژی دارند که شاید زمانی مدرن بوده است ولی حالا احتمالاً نیست. به نظر نمی‌رسد که این مقاله و در مجموع چنین نتیجه‌گیری‌هایی بتوانند کاربران و حتی خود من را از اکوسیستم اپل خارج کنند، حداقل نه در آینده نزدیک اما در آینده‌ای نه چندان دور، وقتی نوبت به خرید یک گوشی جدید برسد، خیلی از مخاطبان آماده هستند تا این کار را انجام دهند.

البته گفتنی است که شخصاً از گوشی‌های اپل استفاده نمی‌کنم اما مشکلی هم در استفاده از آن‌ها ندارم ولی با این شرایط اگر قصد خرید یک پرچم‌دار را داشته باشم، S22 اولترا پیشنهاد جذاب‌تری است. این‌ها دلایلی هستند که نشان می‌دهند چرا اپل باید به فکر تولید رقیبی مستقیم برای S22 اولترا باشد.

اپل با چسبیدن به محصولات همیشگی خود صرفاً مشتریان بیشتری از دست می‌دهد. شاید تنها بحث زمان باشد که بالاخره اپل هم دست از لجبازی خود بکشد و یک گوشی همه فن حریف را عرضه کند که در بحث دوربین، لوازم جانبی، شارژ و … نیز سرآمد ظاهر شود.

منبع: XDA-Developer

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید