۶ دلیل برای خرید گلکسی S22 اولترا + دلایل عدم خرید- تکفارس  
۶ دلیل برای خرید گلکسی S22 اولترا + دلایل عدم خرید- تکفارس  
۶ دلیل برای خرید گلکسی S22 اولترا + دلایل عدم خرید- تکفارس  

۶ دلیل برای خرید گلکسی S22 اولترا؛ ۳ دلیل برای عدم خرید

مهدی ملکی
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - 18:52
دلایل خرید و عدم خرید گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 اولترا از ابعاد بسیاری شبیه یک گوشی هوشمند کامل به نظر می‌رسد. شاید در نگاه اول دلایل زیادی برای خرید آن متصور شوید ولی آیا واقعاً همین‌طور است یا دلایل زیادی هم وجود دارند که شما را از تهیه این گوشی منصرف کنند؟

در واقع هر دو سناریو ممکن است. اگر به دنبال تهیه یک گوشی گران‌قیمت در آینده‌ای نه چندان دور هستید، ما در این مقاله مزایای خرید این دستگاه و همچنین معایب آن را به شما خواهیم گفت. چرا با ما همراه نمی‌شوید؟

گلکسی S22 اولترا نمایشگر روشن‌تری دارد

سری دستگاه‌های آیفون ۱۳ اکنون به یکی از بهترین نمایشگرهای بازار گوشی‌های هوشمند مجهز هستند. شاید بدانید که این نمایشگرها توسط خود سامسونگ تولید می‌‌شوند پس عجیب است اگر گوشی‌های جدید این شرکت نتوانند موفقیت‌های برند رقیب را تکرار کنند. بنابراین واضح است که گلکسی S22 اولترا از یک نمایشگر قابل ملاحظه بهره می‌برد.

ابتدا باید به روشنایی دستگاه بپردازیم. S22 اولترا با ارائه حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت و میانگین روشنایی ۱۲۰۰ نیت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آیفون ۱۳ پرو مکس پیش از این با روشنایی ۱۰۳۸ نیت نشان داده بود که اصلاً قصد عقب‌نشینی از رقابت را ندارد.

اما فایده‌اش چیست؟ خب، با وجود این سطح از روشنایی، شما هرگز در محیط‌های باز در تماشای محتویات روی صفحه با مشکل مواجه نخواهید شد. پشتیبانی کامل از محدوده رنگ sRGB و DCI-P3 یکی دیگر از مزایای نمایشگر گوشی مورد بحث است.

وجود اس پن ماجرا را تغییر داده است

گلکسی S22 اولترا اولین گوشی خارج از سری نوت است که همراه با قلم هوشمند شرکت سامسونگ موسوم به اس پن (S Pen) عرضه شده است. پیش از این کاربران می‌توانستند به صورت جداگانه این قلم را برای گلکسی S21 اولترا تهیه کنند اما از آن‌جایی که هیچ قسمتی برای قرارگیری قلم در داخل گوشی تعبیه نشده بود، از این ایده چندان استقبال نمی‌شد و همچنین از آن به عنوان یک تلاش ناموفق یاد می‌شود.

مشخصاً این مشکل درباره گلکسی S22 اولترا صدق نمی‌کند. این دستگاه شباهت بسیاری با محصولات سری نوت دارد و حتی به نظر می‌رسد که صرفاً نام سری S را یدک می‌کشد. چنین شباهتی اطمینان می‌دهد که قسمت مستقلی برای جاگیری قلم تعبیه شده است. نباید فراموش کنیم که قلم یاد شده این بار همراه با گوشی عرضه می‌شود و نیاز نیست که آن را جداگانه تهیه کنید. بهبود ۷۰ درصدی در تاخیر قلم، عملکرد دقیق‌تر در تبدیل دست نوشته‌ها به متن و برخی پیشرفت‌های دیگر، این گوشی از خانواده S22 را جذاب‌تر جلوه می‌دهد.

نرخ تازه‌سازی بیشتر گلکسی S22 اولترا

نرخ تازه‌سازی پویا امروزه به یکی از قابلیت‌های اصلی و ضروری گوشی‌های هوشمند بالارده تبدیل شده است. گلکسی S21 اولترا در سال گذشته میلادی نشان داد که می‌تواند نرخ تازه‌سازی دستگاه را با توجه به محتوای مورد نمایش بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز تغییر دهد اما این بازه در S22 اولترا از هم فراتر خواهد رفت.

غول جدید سامسونگ هنوز هم می‌تواند نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را به آسانی مهیا کند ولی زمانی که به تغییر نرخ نیاز است، نمایشگر می‌تواند این نرخ را تا ۱ هرتز هم پایین بیاورد. به لطف این بهبود آشکار در نرخ تازه‌سازی پویا، مدیریت مصرف باتری بهتر صورت خواهد گرفت.

شارژ سریع‌تر گلکسی S22 اولترا

نرخ شارژ S21 اولترا یک پسرفت ناخوشایند را نسبت به پیشینیان خود تجربه کرد. S21 اولترا برخلاف نرخ شارژ ۲۵ واتی S20 اولترا، تنها از نرخ ۲۵ وات برای شارژ دستگاه پشتیبانی می‌کرد. اکنون در S22 اولترا دوباره شاهد بازگشت نرخ شارژ ۴۵ وات هستیم که ارزش گوش پرچم‌دار جدید سامسونگ را افزایش می‌دهد.

با این نرخ شما می‌توانید دستگاه خود را طی تنها ۲۰ دقیقه، حدود ۵۰ درصد شارژ کنید. برای شارژ همین مقدار در S21 اولترا به ۱۰ دقیقه زمان بیشتری نیاز بود ولی این رقم زمانی بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گیرد که آیفون ۱۳ پرو مکس را وارد قضیه کنیم؛ این افزایش نرخ شارژ به معنای ۲ برابر شارژ سریع‌تر S22 اولترا نسبت به قوی‌ترین گوشی ساخته شده توسط اپل است.

البته همانند آیفون ۱۳ پرو مکس، خبری از آداپتور شارژر درون جعبه این دستگاه نیست و شما باید خودتان آن را تهیه کنید. به هر حال افزایش سرعت شارژی که دستگاه از آن پشتیبانی می‌کند، موضوع رضایت‌بخشی است.

S22 اولترا در نور کم تصاویر بهتری ثبت می‌کند

اگر صرفاً به آمار و ارقام یعنی تعداد پیکسل‌های ذکر شده برای دوربین اصلی S21 اولترا و S22 اولترا نگاه کنیم، متوجه تفاوت فاحشی نخواهیم شد اما اجازه ندهید که این موضوع شما را فریب دهد. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به کار رفته در نسل جدید پرچم‌دار سامسونگ به حسگر بزرگ‌تری مجهز است که نور بیشتری را جذب کرده و در مجموع داده‌های بیشتری را ثبت می‌کند.

سامسونگ در این دستگاه از یک لنز Super Clear Glass هم رونمایی کرده است که قادر به ثبت تصاویر با تابش‌ها و انعکاس‌های کمتری در شب‌هنگام است. سامسونگ تمام این بهبودها را با نام «نایتوگرافی» (Nightogtaphy) بازاریابی می‌کند که نهایتاً فارغ از اهداف تبلیغاتی، نتیجه واقعاً خوبی دارند.

تصاویر تهیه شده در نور کم جزئیات و کیفیت بهتری دارند. همین فرایند را می‌توان درخصوص ویدیوهای تهیه شده با این دستگاه هم مشاهده کرد که قابل تحسین است.

S22 اولترا بهتر در مقابل آسیب‌های فیزیکی مقاومت خواهد کرد

سامسونگ از تمام توانش بهره گرفته تا بهترین متریال را برای تهیه گلکسی S22 اولترا مهیا کند که ظاهراً در انجام آن موفق هم بوده است. استفاده از گوریلا گلس ویکتوس پلاس (Gorilla Glass Victus Plus) در هر دو وجه دستگاه و به کارگیری فریم آلومینیومی برای مقاومت بیشتر هستند و ما نیز نمی‌توانیم آن‌ها را دست کم بگیریم.

در حال حاضر نتایج تست مقاومت دستگاه منتشر نشده است و تا آن زمان دقیقاً نمی‌توان پیشرفت این گوشی را نسبت به نسل قبل اعلام کرد اما بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ از کوچک‌ترین تلاشی برای مقاوم‌تر کردن S22 کوتاهی کرده باشد.

گلکسی S22 اولترا هنوز هم قیمت بالایی دارد

اول از همه باید تایید کنیم که قیمت گلکسی S21 اولترا تفاوتی با S22 اولترا ندارد و تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، با همان برچسب قیمت در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند. اما خبر بد چیست؟ قیمت ۱۲۰۰ دلاری این گوشی هنوز هم بسیار زیاد است و هرکس قادر یا علاقه‌مند به پرداخت این پول نیست.

در واقع بسیاری از کاربران باور دارند که پرداخت این مقدار برای یک گوشی هوشمند تحت هیچ شرایطی منطقی نیست. در مجموع کاربران گزینه‌های زیادی در این محدوده قیمت دارند و برای مثال می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ دلار کمتر، آیفون ۱۳ پرو مکس را با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بیشتر تهیه کنند.

از طرفی شاهد پیکسل ۶ پرو هستیم که با ویژگی‌های قابل توجه از جمله دوربین مناسب و اندروید اورجینال، با قیمت ۸۹۹ دلار، پیشنهاد اقتصادی‌تری است. البته ما اصلاً نمی‌توانیم درباره خرید یا عدم خرید این گوشی به شما امر و نهی کنیم ولی باید به یاد داشته باشیم که حتی با پرداخت پول کمتر، می‌توان گوشی‌هایی را خریداری کرد که کارایی کاملاً مشابهی با S22 اولترا دارند.

رم و حافظه داخلی S22 اولترا کافی نیست

اگر قرار است هزینه بالایی S22 اولترا را هم پرداخت کنید، مسلماً انتظار دارید که مشخصات فوق‌العاده بالایی را شاهد باشید اما سامسونگ با استفاده از رم ۸ گیگابایت، در اولین قدم، چندان خوب عمل نکرده است. شاید این موضوع بازتاب دهنده این باشد که افزایش مقدار رم منجر به افزایش قیمت دستگاه می‌شد اما اکنون هم ما با برچسب قیمت ارزانی روبه‌رو نیستیم.

اگر این مسئله سامسونگ بوده است، خب کاربران می‌توانند به راحتی با پرداخت مبلغی تقریباً نصف قیمت این گوشی، گوشی‌های دیگری مجهز به رم ۸ گیگابایت خریداری کنند. اما موضوع دوم از این هم ناراحت کننده‌تر است: حافظه داخلی مدل پایه فقط ۱۲۸ گیگابایت است.

شما می‌توانید مدل مجهز به رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی بیشتر S22 اولترا را تهیه کنید اما این به معنای افزایش قیمت دستگاه به ۱۲۹۹ دلار است؛ یک افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری که با وضعیت عجیب و غریب دلار در کشور ما، یک تفاوت آشکار را شکل می‌دهد و حتی خارج از ایران هم خوشایند نیست.

عملکرد S22 اولترا از آیفون ۱۳ پرو مکس جا می‌ماند

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ قوی‌ترین تراشه حال حاضر دنیای گوشی‌های اندروید است که سامسونگ هم در نسخه‌های ایالات متحده S22 اولترا از آن استفاده می‌کند. این پردازنده به S22 اولترا اجازه داده که از موتور هوش مصنوعی قوی‌تر و ویژگی‌های بهتری در دوربین پشتیبانی کند ولی خبری از تغییرات گسترده‌ در این دستگاه نسبت به نسل پیشین پرچم‌دار سامسونگ نیست.

نتایج اولیه بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که گلکسی S22 اولترا در برخی زمینه‌ها از جمله ۳DMark و تدوین ویدیوها عملکرد بهتری دارد اما آیا این به معنای موفقیت در مقابل آیفون ۱۳ پرو مکس است؟ اساساً‌ خیر؛ با وجود آن که گلکسی S22 اولترا دیرتر از آیفون ۱۳ پرو مکس معرفی و پردازنده آن هم دیرتر از پردازنده رقیبش رونمایی شد اما پرچم‌دار اپل هنوز هم قوی‌ترین گوشی تاریخ از لحاظ عملکرد است.

منظور ما چیست؟ با عرضه آیفون ۱۴ و از راه رسیدن تراشه A16 Bionioc اپل، این شکاف احتمالاً عمیق‌تر هم خواهد شد و باز هم قیمت بیشتر گلکسی S22 اولترا حاشیه‌های زیادی را به راه خواهد انداخت.

منبع: Tom’s Guide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید